آشنایی با سامانه کلاس آنلاین الوکام

چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
سامانه الوکام یکی از سایت‌هایی است که توانسته عملکرد موفقی در ایجاد کلاس مجازی و مدیریت آن نشان دهد.
تبلیغات

با وجود اینکه برگزاری کلاس آنلاین تنها به دوران کرونا محدود نمی‌شود و پیش از این نیز بسیاری از دانشگاه‌های معتبر و مؤسسات آموزشی برخی از رشته‌ها یا دوره‌های خود به‌صورت مجازی ارائه می‌کردند، واژه کلاس مجازی در دوران قرنطینه جهانی کاربرد بیشتری پیدا کرد. دلیل این امر نیز استفاده اجباری از این سبک در نظام آموزش جهان بود. فرایند آموزش توقف‌ناپذیر است؛ در نتیجه، باید از ابزاری حرفه‌ای برای ادامه تعلیم در هر دورانی استفاده کند. وجود شبکه‌های اجتماعی گسترده نمی‌تواند نیاز ما برای برگزاری کلاس‌های مجازی را برطرف کند. به‌منظور دستیابی به این هدف باید از سامانه‌های آموزشی مختلف استفاده کنیم. الوکام یکی از سامانه‌های آموزشی ایده‌­آلی است که برای راه‌اندازی کلاس مجازی در اختیار کاربران قرار گرفته است. در این بخش علاوه بر بررسی شیوه‌های ایجاد کلاس مجازی در مورد نحوه دانلود و دسترسی به سامانه الوکام نیز صحبت خواهیم کرد.

شیوه تدریس در کلاس آنلاین

با شیوع کرونا و قرنطینه اجباری، یکی از دغدغه‌های اصلی والدین، دانش‌آموزان و معلمان ادامه فرایند آموزش بود. مجازی شدن کلاس‌ها این ترس را در جامعه فرهنگی کشور ایجاد کرده بود که با افت یادگیری و آموزش مفاهیم علمی در این دوران مواجه شویم. علاوه بر این، اغلب اساتید، دانشجویان، معلمان و دانش‌آموزان با نحوه تدریس و شرکت در کلاس‌های مجازی آشنا نبودند. از سوی دیگر، شبکه‌های اجتماعی مختلف بستر و شرایط لازم برای برگزاری کلاس آنلاین را ایجاد نکرده بود.

با این حال، در یک تعریف کلی می‌توان گفت که تدریس در کلاس‌های مجازی هیچ تفاوتی با کلاس‌های آنلاین ندارد. تنها تفاوت عمده بین این دو شیوه آموزشی فاصلی فیزیکی بین استاد و دانشجو یا معلم و شاگرد است. برای برقرار ارتباط بین اساتید و دانشجویان در کلاس‌های مجازی به اینترنت، وب و میکروفون نیازمند هستیم. اساتید به‌راحتی می‌توانند انواع مختلف اسلایدها و فایل‌ها را بارگذاری کرده و برای دانشجویان به اشتراک بگذارند.

برای اینکه اساتید و دانشجویان بتوانند از سامانه آموزش مجازی استفاده کنند، در گام اول باید سامانه را دانلود و نصب کرده. دانشگاه‌ها، موسسات و مدارس از سامانه‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند. پس از عضویت در این سامانه، اساتید و معلمان می‌توانید کلاس‌های خود را به‌صورت آنلاین یا حتی آفلاین برگزار کنند؛ و دانشجویان یا دانش‌آموزان نیز می‌توانند به‌راحتی از مزایای این سامانه‌ها بهره‌مند شوند.

استانداردهای کلاس مجازی

با توجه به اینکه کلاس آنلاین در بستر اینترنت برگزار می‌شود باید دارای امکانات منحصربه‌فردی باشد که ارتباط دوطرفه را به‌راحتی امکان‌پذیر کند. برای برقراری ارتباط استفاده از میکروفون و وب کم ضروری است. در سامانه کلاس آنلاین باید امکان چت فراهم باشد. از طریق این مزیت، معلم، دانش‌آموز، اساتید و دانشجویانی به‌راحتی می‌توانند مانند سایر شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط بوده در مورد مباحث مرتبط با درس صحبت کنند.

باید در سامانه امکانات لازم برای آپلود و دانلود فایل‌ها وجود داشته باشد. برخی سامانه‌ها برای معلمان و اساتید تخته مجازی ایجاد کرده‌اند که با موس و قلم نوری سازگار است. می‌توانید برای شبیه‌سازی کلاس حضوری از این مزیت استفاده کنید. یکی دیگر از استانداردهای ضروری سامانه برگزاری کلاس آنلاین امکان نمایش و پخش انواع فایل‌های ویدئویی، پاورپوینت و موارد مشابه است. بعلاوه، اساتید باید بتوانند کتاب‌های خود در فرمت PDF با هر حجمی برای دانشجویان بارگذاری کنند.

الوکام

علاوه بر استانداردهای فوق، در سامانه کلاس مجازی باید این امکان فراهم شده باشد که استاد بتواند کلاس را به‌صورت آفلاین بارگذاری کند. رعایت این استاندارد بسیار ضروری است؛ زیرا عدم دسترسی و مراجعه حضوری به دفتر اساتید و معلمین دانش‌آموزان و دانشجویان را برای حل مشکلات درسی با مشکل مواجه می‌کند. تنها راهی که می‌تواند در رفع این مشکل مؤثر باشد، مشاهده کلاس به‌صورت آفلاین است.

تفاوت‌های برگزاری کلاس آنلاین و حضوری

عمده‌ترین تفاوت کلاس حضوری و آنلاین است که هیچ محدودیت فصلی و زمانی برای برگزاری کلاس‌های مجازی وجود ندارد. کافی است که با استفاده از سامانه‌های معتبر مانند سامانه الوکام، فرایند ایجاد کلاس مجازی را به‌دقت انجام دهید. پس از ایجاد کلاس می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز فایل‌ها را بارگذاری کرده و برای تشکیل کلاس موظف به زمان‌بندی کلاس‌های حضوری نیستید. می‌توانید با توجه به حجم کاری کلاس‌های را روزهای جمعه یا ساعت ۷ شب موکول کنید. با این حال، بهتر است که در زمان‌بندی کلاس به سطح یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان نیز توجه کنید و ساعت و زمان مناسب‌تر را انتخاب کنید.

در کلاس‌های حضوری فرایند یادگیری و آموزش راحت‌تر است؛ زیرا ارتباط مستقیم کمک می‌کند استاد یا معلم متوجه شوند که دانش‌آموزان و دانشجویان کدام مبحث را یاد نگرفته‌اند. پس آن را چندین بار توضیح داده و تکرار می‌کنند. در برگزاری کلاس آنلاین مباحث را به‌صورت کامل ارائه دهید. تا اگر مبحثی در کلاس ناتمام باقی ماند یا برای افزایش یادگیری به اطلاعات کمکی نیاز بود، دانش‌آموزان یا دانشجویان بتوانند با دانلود و مطالعه آن قسمت مشکل را حل کنند.

یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی کلاس‌های مجازی و حضوری نحوه مدریت آن‌ها است. در کلاس‌های حضوری استاد یا معلم می‌تواند به‌راحتی بررسی کند که دانش‌آموز یا دانشجو واقعا در کلاس حضور دارد یا خیر. مدیریت این بخش در کلاس‌های مجازی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

برگزاری کلاس آنلاین به‌صورت تعاملی

برای ارتقای کیفیت آموزش مجازی باید کلاس‌ها به‌صورت تعاملی برگزار شده و مدیریت شوند. با توجه به قدمت آموزش مجازی، روش‌های تعاملی نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. اجرای برخی از راهکارها به ما کمک می‌کند که بتوانیم کلاس آنلاین را به‌صورت تعاملی اداره کنیم. این راهکارها عبارت‌اند از:

  • ایجاد تقویم آموزشی دقیق: با توجه به اینکه آموزش همواره به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، ذهن دانش‌آموزان و دانشجویان شرطی شده است. اغلب، آن‌ها عادت کرده‌اند که در ساعت خاص و طبق برنامه معین در کلاس حاضر شوند. علاوه بر این، انجام پروژه‌های کلاسی، امتحانات میان‌ترم، پرسش‌های جلسه‌ای و غیره نیز او را برای یادگیری بیشتر آماده می‌کند. علاوه بر تعیین وقت کلاس باید ارائه پروژه‌ها، امتحانات میان‌ترم و کوییزهای جلسه‌ای را دقیقا زمان‌بندی کنید.
  • ارائه شرح کار هر کلاس از قبل: سعی کنید در گروه‌های کلاسی اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد تمام مواردی که در هر جلسه مطرح می‌شود صحبت کنید. یکی از مواردی که می‌تواند مدیریت برگزاری کلاس آنلاین را ساده‌تر کند، شرح وظایف هر جلسه است. می‌توانید این کار را پس از اتمام هر جلسه در گروه‌هایی کلاسی انجام دهید یا پس از اتمام هر مبحث درسی و در آخر کلاس به تعیین وظایف دانشجویان و دانش‌آموزان برای جلسه بعد و بیان مباحث اصلی جلسه‌ آینده بپردازید.
  • قرار دادن کارگروهی در برنامه: اگر در تمام مدت کلاس فقط معلم یا استاد صحبت کند، موجب کسلی دانش‌آموزان شده و یادگیری را کاهش می‌دهد. بهتر است که دانشجویان یا دانش‌آموزان را نیز در کلاس با خود همراه کنید. می‌توانید از آن‌ها بخواهید که برخی مباحث را آماده کرده و بجای شما تدریس کنند. یا با پرسیدن سوالات مرتبط با هر مبحث درسی آن‌ها را به چالش بکشید.
  • ارتباط دائمی با دانشجویان و دانش‌آموزان: یکی از معایب کلاس‌های مجازی این است که ارتباط حضوری و فیزیکی را محدود می‌کند؛ اما آن امر به این معنی نیست که ارتباط با آن‌ها را تنها به ساعت کلاس محدود کنید. بهتر است در شبکه‌های اجتماعی مختلف، گروه‌های کلاسی تشکیل داده و در مرود مباحث هر کلاس صحبت کرده، زمان امتحانات و ارائه پروژه‌ها را یادآوری کنید. در ضمن، از آن‌ها بخواهید که اگر با سوالی مواجه شده‌اند در گروه مطرح کنند.
  • اختصاص امتیاز ویژه به افراد فعال: برای اینکه در برگزاری کلاس آنلاین بتوانید دانش‌آموزان یا دانشجویان را با خود همراه کنید از گزینه‌های تشویقی استفاده کنید. برای مثال، در ابتدای شروع کلاس بگویید که برای افرادی که پروژه‌ها را به‌موقع و منظم ارائه می‌دهند و اداره کلاس کمک می‌کنند امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اید که در افزایش نمره پایان‌ترم مؤثر است.

آیا برگزاری کلاس مجازی محدود به دوران قرنطینه است؟

بازگشایی مدارس موجب شده که اغلب افراد تصور کنند عمر آموزش مجازی نیز رو به اتمام است؛ اما این تصور کاملا اشتباه است. برای ارتقای سیستم آموزشی از روش مجازی و حضوری به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید. به عبارت ساده‌تر، می‌توانید کلاس‌های کمکی را در بستر مجازی برگزار کنید. علاوه بر این، برای دانشجویان یادگیری برخی مباحث بسیار ضروری است که در مدت محدود ترم یا در هر جلسه کلاس نمی‌توان به‌صورت همه‌جانبه به این مباحث پرداخت. در این موارد نیز استفاده از سامانه‌های مختلف برای برگزاری کلاس مجازی اهمیت پیدا می‌کند.

الوکام

اغلب موسسات فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه‌های زبان، موسیقی و … برای اینکه افراد ساکن مناطق محروم، افراد مبتلا به بیماری‌های جسمی و حرکتی و افراد شاغل بتوانند از آموزش‌های آن‌ها حداکثر استفاده را ببرند باید تداوم آموزش مجازی را در برنامه کاری خود قرار دهند. سامانه قدرتمند الوکام نیز برای تمام کاربران استفاده از آموزش مجازی و مدیریت ساده آن را فراهم کرده است.

نحوه دسترسی به سامانه آموزشی الوکام

الوکام یکی از سامانه‌های آموزش مجازی است که امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری، اشتراک انواع فایل‌ها و صفحات مختلف، نمایش فیلم و پاورپوینت، چت، تخته‌سیاه و پرسش و پاسخ را برای کاربران فراهم کرده است. این سامانه از زبان فارسی پشتیبانی کرده و نصب و راه‌اندازی آن نیازمند استفاده از به کامپیوتر یا گوشی‌های هوشمند قوی نیست. به‌منظور استفاده از این سامانه به استفاده از پلاگین خاصی نیاز نیست. کافی است به سایت اصلی وارد شده تا بتونید از تمام امکانات آموزشی این مجموعه بهره‌مند شوید. برگزاری کلاس آنلاین در این سامانه به ثبت‌نام و تشکیل جلسه اول وابسته است. با استفاده از یک لینک تمام کاربران می‌توانند به کلاس دسترسی داشته باشند.

سخن پایانی

برگزاری کلاس آنلاین تنها به کرونا و قرنطینه محدود نمی‌شود. برای ارتقای کیفیت آموزش می‌توانید به‌صورت مشترک از کلاس‌های حضوری و آنلاین استفاده کنید. برای اینکه بتوانید عملکرد مطلوبی در آموزش مجازی داشته باشید استفاده از سامانه‌های قدرتمند ضروری است. سامانه الوکام یکی از سایت‌هایی است که توانسته عملکرد موفقی در ایجاد کلاس مجازی و مدیریت آن نشان دهد. نصب و راه‌اندازی این سامانه بسیار آسان است. بعلاوه، دسترسی به آن به محدوده یا منطقه جغرافیایی خاصی محدود نیست.

شما می‌توانید جهت هرگونه سؤال یا درخواست سامانه برگزاری کلاس یا جلسات آنلاین الوکام و تست سامانه با شماره تماس 02191070314 تماس حاصل فرمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات