تفاوت تبلیغات و بازاریابی و راهکار ایران نوین در این زمینه

چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
درک درست مفاهیم بازاریابی و تبلیغات و تفاوت‌های آن‌ها، می‌تواند به کسب‌و‌کار‌ها حیات مستمر ببخشد؛ زیرا چراغ کسب‌وکارها بدون حمایت جامعه هدفشان خاموش می‌شود.
تبلیغات

هر تجارت هنگامی می‌تواند آینده خود را تضمین کند که نه‌تنها از حضور مشتری اطمینان داشته باشد؛ بلکه بتواند در فرایندی پویا، به‌طور مداوم سهم خود را در بازار افزایش دهد. همه‌چیز باید در خدمت جذب حداکثری مشتری و راضی نگه‌داشتن او باشد و اهمیت بازاریابی اینجای ماجرا بر همه روشن می‌شود. درواقع پر‌بی‌راه نیست اگر بگوییم پیدا‌کردن بازاری مناسب برای فروش محصولات و خدمات، مهم‌ترین دغدغه مدیر هر مجموعه است که برای رسیدن به این هدف، ابزار مختلفی را به‌کار می‌گیرد.

یکی از این ابزارها «تبلیغات» است و شرکت‌ها می‌توانند با برون‌سپاری تبلیغات و بازارایابی خود به مجموعه‌های متخصصی چون ایران نوین، محصولات و خدمات خود را به‌صورت اصولی معرفی کنند. ایران نوین یکی از بهترین آژانس‌های تبلیغاتی ایران است که براساس به‌روزترین دانش و مهارت‌ها، بهترین راهکارها را به شما ارائه می‌کند. در‌ادامه، بیشتر به اهمیت این موضوع می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

اهمیت تبلیغات در کسب‌و‌کار

موفقیت هر شرکت اغلب بر شهرت قابل‌اطمینان آن استوار است. این شهرت و به رسمیت شناخته‌شدن نام تجاری (برند)، با بازاریابی مؤثر برای کسب‌و‌کار به‌دست می‌آید. هنگامی که شرکتی انتظارات مشتریان خود را محقق می‌کند، شهرت آن نهادینه می‌شود. همان‌طور‌که شهرت شما رشد می‌کند، کسب‌وکارتان گسترش و فروش شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. شهرت شرکت شما ازطریق مشارکت فعال در برنامه‌های اجتماعی، ایجاد ارتباط مؤثر داخلی و خارجی و محصولات یا خدمات باکیفیت که ازطریق تلاش‌های بازاریابی شما ایجاد یا حمایت شده است، ایجاد می‌شود.

اگر صاحب کسب‌و‌کار یا بنگاه اقتصادی باشید، احتمالا چالش‌های بسیاری در این مسیر بر سر راه شما قرار گرفته یا می‌گیرد یا خواهد گرفت؛ به‌خصوص که در روزگاری زندگی می‌کنیم که گاهی اولین اشتباه می‌تواند آخرین اشتباه باشد و سهم شما از بازار را در سراشیبی کاهش قرار دهد. برای جلوگیری از مواجهه با چنین سرنوشتی باید در ابتدا مفاهیم و ابزارها را به‌خوبی بشناسید و درنهایت، بهترین استراتژی‌ها را برای استفاده از آن‌ها پیدا کنید. مزیت‌های شما می‌تواند به هوشمندانه‌ترین شیوه در بوق و کرنا شود و تصویر برند شما در ذهن طیف گسترده‌ای از مخاطبان نقش ببند. پس بیایید در ابتدا با این مفاهیم آشنا شویم.

نقطه صفر؛ بازاریابی و تبلیغات یعنی چه؟

پیش از واردشدن به هر مسئله‌ای، ابتدا باید آن را تبیین و تعریف کرد. اساسا «تبلیغات» و «بازاریابی» چه تعاریفی در جهان تجارت دارند؟

تبلیغات چیست؟

در لغت‌نامه آکسفورد، روبه‌روی کلمه تبلیغات (Advertising) نوشته شده است: «فعالیت‌‌ها، مهارت‌ها یا دانشی که بتواند افراد را متقاعد به خریدن محصولات یا خدمات شما کند.» همچنین، بیزینس گت‌وی در توضیح مفهوم تبلیغات قانونی آورده است: «تبلیغات یکی از راه‌های بازاریابی است که فروش را افزایش می‌دهد و به‌واسطه آن جامعه گسترده‌تری نسبت به جزئیات محصول تولیدشده آگاه می‌شوند. تبلیغات اولین مواجهه یا تصویر افراد با کسب‌و‌کار شما است که می‌تواند تأثیر عمیقی بر جامع مخاطبتان بگذارد.»

در‌واقع می‌توان گفت که تبلیغات به فرایند معرفی محصول یا خدمات شما به بازار و ارتقای آن اشاره دارد. برای آنکه بدانید تبلیغات شما مؤثر بوده است، باید اطمینان حاصل کنید که آیا توانسته‌اید به‌طور مؤثری محصول خود را به مشتریان هدف خود بشناسانید؟ اگر به این یقین رسیده‌اید که مشتریان شما و جامعه هدفتان مزایای محصول یا خدمات شما را می‌دانند، کارتان را در حوزه تبلیغات درست انجام داده‌اید.

بازاریابی چیست؟

برای توصیف بازاریابی ماجرا از قرار دیگر است. اینوستوپیدا در تعریف واژه بازاریابی (Marketing) نوشته است: «بازاریابی مادر فروش یک شرکت است که فرزندان آن فروش، تبلیغات، تولید محتوا و ... نام دارند. بازاریابی در فرهنگ سرمایه‌گذاری بین‌المللی، مجموعه فعالیت‌هایی است که یک مدیر برای ترویج و توسعه فروش محصولات یا خدمات خود به‌کار می‌بندد. در‌واقع وقتی شما قرار است برای یک مجموعه بازاریابی کنید، از هر راهی برای آموزش و تشویق افراد به انتخاب خدمات یا محصولات خود در میان رقبا استفاده می‌کنید. شناخت مشتریان، پشتیبانی از خدمات و محصولات و جذب رضایت مشتریان برای تشویق به همکاری مجدد با یک کسب‌و‌کار در چهارچوب «بازاریابی» می‌گنجد.»

تفاوت دو مفهوم کلیدی بازاریابی و تبلیغات

  • در بخش تبلیغات، تمرکز صاحب کسب‌و‌کار بر ساخت تصویری خوب در ذهن مشتریان است. تبلیغات قرار است محصول شما را به همه معرفی کند؛ اما بازاریابان صرفا در این مرحله نمی‌مانند و به‌دنبال نگه‌داشتن مشتریان درکنار شرکت هستند.
  • برای بازاریابان مهم است که چه بازخوردی از جامعه هدف خود دریافت می‌کنند و این در حالی است که مبلغان کاری به این بخش ندارند.
  • مراحل بازاریابی بسیار پیچیده‌تر و طولانی‌تر از تبلیغات است؛ زیرا شامل مراحل زیادی اعم از طراحی و برند، بسته‌بندی و... است؛ درحالی‌که تبلیغات را می‌توان با راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی از رسانه‌های مختلف پیش برد.
  • برای بازاریابی صحیح، باید نیاز مشتریان را کاملا شناخت تا به این دانش دست یافت که چه محصولات و خدماتی برای آن‌ها مهم است. سپس با ارزیابی این اطلاعات، تبلیغات مؤثری را انجام داد.

تفاوت ابزارهای تبلیغات و بازاریابی

ابزارهای تبلیغات و بازاریابی برای یک هدف مشترک به‌کار گرفته می‌شوند؛ اما با‌هم تفاوت‌های قابل‌بحثی دارند؛ تفاوت‌هایی که بدون دانستن آن‌ها نمی‌توان برای به‌کارگیری آن‌ها تصمیم درستی گرفت که مزیت نسبی آن‌ها پایه سنجش باشد. ابزاهای تبلیغات در روزگار ما بی‌شمارند. شما می‌توانید برای تبلیغ محصول خود، به فراخور پلتفرمی که در‌اختیار دارید، از رادیو، تلویزیون، سایت‌ها، روزنامه‌ها، بیلبوردها، شبکه‌های اجتماعی و... استفاده کنید.

ابزارهای بازاریابی

ابزارهای بازاریابی مرز مشترک قابل‌توجهی با ابزارهای تبلیغاتی دارند؛ اما مرور آن‌ها می‌تواند تفاوت‌های موجود را روشن‌تر کند. از ابزارهای بازاریابی می‌توان به‌عنوان تکنیک، مواد و استراتژی یاد کرد که تبلیغات هم می‌تواند زیرمجموعه این تکنیک‌ها قرار بگیرد.

تبلیغات طبقه‌بندی‌شده

تبلیغات طبقه‌بندی‌شده یکی از ابزارهای بازاریابی است. این تبلیغات افراد را به یک وب‌سایت یا صفحه اینستاگرامی مشخص هدایت می‌کند. استفاده درست این ابزار می‌توانند موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای در کارنامه یک بازاریاب به‌ثبت برساند.

سامانه‌های نظرسنجی

سامانه‌های نظرسنجی و تحقیقات میدانی، ابزارهایی عالی برای تعیین نوع محصولی هستند که خلأ آن‌ها احساس می‌شود و برای کیفیت‌سنجی محصولی که ارائه شده و مشتریان از آن استفاده کرده‌اند، گزینه‌ای عالی است. به‌روزرسانی محصولات هر مجموعه بدون پایش میدانی ممکن نیست.

گوگل آنالیتیکس

در‌صورتی‌که سازمان شما تجارت آنلاین یا وب‌سایت داشته باشد، گوگل آنالیتیکس می‌تواند برای کسب‌و‌کار شما بسیار مفید باشد. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند بفهمید مشتری‌های هدف از کجا می‌آیند و چه افرادی با چه تیپ شخصیتی به کسب‌و‌کار شما نزدیک‌ترند و با فرهنگ شما ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین، این ابزار به دریافت پاسخ این سؤال که کدام قسمت از وب‌سایت برای مشتریان عملکرد خوبی دارد و کدام بخش نیاز به به‌روزرسانی دارد، کمک می‌کند. البته ابزارهای بازاریابی به این چند نمونه محدود نمی‌شوند و هر کسب‌و‌کار می‌تواند به فراخور شرایط خود، ابزارهای مختلفی را به‌کار بندد.

چرا باید به بازاریابی و تبلیغات اهمیت داد؟

حیات فروش به تبلیغات و بازاریابی وابسته است. همه شرکت‌ها، بنگاه‌ها و کسب‌‌وکارها به بازاریابی نیاز دارند. در جهان پرسرعت و متنوع امروز، هیچ برندی هرچقدر هم شناخته شده باشد، نمی‌تواند مدعی این باشد که بی‌نیاز از ارتباط مستمر و مؤثر با مشتریان است.

در جهان امروز، نقش بازاریابی در سازمان‌ها بسیار مهم‌تر از آن است که نادیده گرفته شود یا حتی مورد کم لطفی قرار بگیرد. سازمان‌های بزرگ و کوچک امروز برای یک بازار رقابت می‌کنند و نوآورانه‌ترین و فعال‌ترین‌ها در این رقابت پیروز می‌شوند. اقتصاد جهانی دیگر به‌خوبی متوجه اهمیت سازمان‌های کوچک شده است و به‌خوبی می‌داند برای پشتیبانی از رشد و توسعه خود نیاز به روشن‌ماندن چراغ آن‌ها دارد. در‌این‌میان، یک رابطه دو‌طرفه بین اقتصاد و کسب‌وکارها شکل گرفته است که هر دو به یکدیگر محتاج‌اند.

در چنین بستری، بازاریابی نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین مشتریان و سازمان‌ها بازی می‌کند و هنگام معرفی یک محصول در بازار، نسبت به پیش‌تر که محصولات بدون تبلیغ وارد بازار می‌شدند، اعتماد‌به‌نفس بیشتری برای صاحب کسب‌و‌کار ایجاد می‌کند.

در‌واقع، سازمان‌ها رقابت می‌کنند تا در ذهن مشتریان قرار گیرند و در‌عین‌حال، تلاش کنند تا از سهم بازار خودشان محافظت کنند. بازاریابی در کسب‌وکارها در مرکز ایجاد وفاداری مشتری و حفظ مشتری قرار دارد. درنتیجه، این بخش مسئولِ ارتقا و پیشرفت و ترویج محصولات و شرکت است که باعث جذب مشتریان بیشتر می‌شود.

نگاهی به معجزه تبلیغات در عصر ارتباطات

ایران نوین

در‌حال‌حاضر، بیش از ۶۹ میلیون مشترک از شبکه اینترنت سیار استفاده می‌کنند. همچنین براساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی، تا پایان سال ۱۳۹۸، ۷۸ میلیون اتصال پهنای باند در ایران وجود داشته است و رشد اقتصادی مبتنی بر اینترنت بین ۱۵ تا ۲۵ درصد برآورد می‌شود. همچنین براساس آمار شرکت‌های تبلیغاتی، تعداد بازدید آگهی‌های تبلیغاتی در بسترهای دسکتاپ و موبایل وب، ماهانه حدود ۲۳ میلیارد بار تخمین زده می‌شود. این اعداد به‌خوبی به ما می‌گویند که شبکه‌های اجتماعی چه پتانسیل بالایی برای پذیرایی از تبلیغات محصول شما دارند. فقط کافی است که گام نخست اصولی برداشته شود؛ معجزه در دست شما خواهد بود.

تصور کنید حجم ریالی کل تبلیغات در سال ۱۳۹۸، بیش از ۳ میلیون و ۵۴۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، اعلام کرده است که ۳۹/۶ درصد مردم ایران براساس نظر خانواده و دوستان خود به خرید یک کالا یا خدمات اقدام می‌کنند و ۳۵/۹ درصد تلویزیون ملی را منبع اصلی خود قرار داده‌اند و ۱۱ درصد افراد پایش‌شده ترجیح می‌دهند به شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال اعتماد کنند. یعنی در‌واقع ۴۶/۹ درصد مردم ازطریق تبلیغات تلویزیونی و دیجیتالی به خرید تمایل پیدا می‌کنند. اگر مدیر مجموعه‌ای باشید، بی‌شک ترجیح می‌دهید که حداقل نیمی از ذهن‌ها را به تسخیر تبلیغات خود دربیاورید.

چگونه از معجزه تبلیغات بهره ببریم؟

آژانس‌های تبلیغاتی، ازجمله ایران نوین، به‌خوبی راه استفاده از این فرصت و معجزه را می‌دانند. در دپارتمان تولید فیلم و تیزر صنعتی، هدف اصلی واحد تولید تجسم‌بخشیدن به ایده‌های جذاب و به‌اجرا درآوردن آن‌ها با روش‌های کاملا خلاقانه است، هر آنچه در ذهن نویسنده‌ای خلاق جرقه می‌زند، در واحد تولید به عینیت در‌می‌آید. این واحد پیوسته در تلاش است که از همکاری، توان و پشتیبانی هنرمندان نخبه کشور در زمینه‌های کارگردانی، فیلم‌برداری و... برخوردار باشد و البته از امکانات کم نظیری بهره می‌برد.

در دپارتمان دیجیتال مارکتینگ هم، بهترین تیم‌های تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ با اتکا به دانش، تجربه و مهارت به‌روز و روحیه‌ای شاداب مستقر است که تلاش می‌کند به برندها برای بهره‌گیری از امکانات فوق‌العاده برای ایجاد اکوسیستم جامع دیجیتال و ایجاد دارایی ارزشمند برای برند کمک کند. با استفاده از امکانات این دپارتمان، فرصت دسترسی گسترده به انبوه مخاطبان و امکانات تعاملی شبکه‌های اجتماعی، برای شما فراهم خواهد شد.

استفاده هم‌زمان از خدمات این دو دپارتمان، یعنی در همین مرحله شما دو بر هیچ از رقبای خود پیشی خواهید گرفت؛ چرا‌که به دو راه مؤثر تبلیغاتی دست پیدا خواهید کرد، بدون اینکه نگران کیفیت خروجی و تأثیرگذاری نهایی آن‌ها بر جامعه هدف خود باشید.

ایران نوین؛ انتخابی مطمئن برای برون‌سپاری

قرار نیست مدیر مجموعه همه‌چیز را با پرسنل موجود خود پیش ببرد؛ به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک یا نوپا که در ابتدای کار نباید هزینه‌های سربار زیادی برای خود بتراشند. حالا که به تفاوت‌های بازاریابی و تبلیغات آگاه هستید، دیگر به‌خوبی می‌دانید که لازم نیست بازاریابان خود را در زیرشاخه تبلیغات درگیر کنید یا به جذب نیروی تازه فکر کنید؛ چرا‌که لزومی ندارد شما درون سازمان خود یک تیم تبلیغاتی و حرفه‌ای داشته باشید.

عقل اقتصادی حکم می‌کند که با برون‌سپاری پروژه‌های تبلیغاتی خود از پرداخت مستمر حقوق به تعداد زیادی نیرو، جلوگیری کنید، در عین اینکه درنهایت خروجی شما خروجی‌ای خواهد بود که به‌وسیله یک تیم حرفه‌ای تهیه می‌شود. در‌واقع شما با برون‌سپاری در چنین شرایطی، «سرمایه‌گذاری» بلندمدت کرده‌اید و متضمن آینده تجارت خود شده‌‌اید. ایران نوین برای رفع همین چالش در میدان تجارت ایستاده است.

آژانس تبلیغاتی ایران نوین سازمانی پویا در حوزه تبلیغات، برندینگ و ارائه راهکارهای مؤثر بازاریابی برپایه به‌روزترین رویکردهای علمی و حرفه‌ای است. کارشناسان فعال در این آژانس با بهره‌گیری از دانش روز، تجربه سالیان متمادی و همکاری با برترین شرکت‌های تبلیغاتی بین‌المللی، خدمات منحصر‌به‌فردی به شما ارائه می‌دهند که به فراخور کسب‌و‌کار شما طراحی می‌شود و در پلتفرم‌های موردنظر شما انتشار پیدا می‌کند.

چرا ایران نوین؟

ایران نوین آژانس تبلیغاتی با بیش از ۳۰ سال سابقه است؛ سابقه‌ای طولانی که به‌واسطه آن، شیوه مواجه‌شدن با چالش‌های بسیاری برای تیم ایران نوین مسجل شده است. ماحصل تجربه این سال‌ها، برای تحقق هدف فروش هر محصولی کانون ایران نوین را به ساز‌و‌کاری قابل‌اتکا مجهز کرده است. تبلیغات به‌خودی‌خود نمی‌توانند پاسخ‌گوی نیاز جذب مشتری کسب‌وکارها باشد و برای رسیدن به هدف‌های تعریف‌شده، امروزه نیاز به تفکری خلاقانه و هنری با رویکردی دانش‌بنیان و عملکردی حرفه‌ای بیش‌از‌پیش احساس می‌شود.

کارشناسان ایران نوین که سرمایه انسانی این کانون‌اند، به‌خوبی این حقیقت واقف‌اند و تلاش می‌کنند پاسخ‌گوی طیف متنوعی از نیازهای مشتریان خود باشند. در این راستا، همواره از فناوری‌های نوین ارتباطی در بزرگ‌ترین آژانس تبلیغاتی کشور استفاده شده است. حضور ۱۷ دپارتمان در این مجموعه، نشان‌دهنده آن است که ایران‌نوینی‌ها به‌خوبی به ابزارهای مختلف تبلیغاتی تسلط دارند و خروجی کار آن‌ها با استانداردهای بین‌المللی در حوزه بازاریابی و تبلیغات هم‌خوانی دارد.

جمع‌بندی

تبلیغات یکی از پر‌اهمیت‌ترین زیرمجموعه‌های بازاریابی است و بدون وجود بازاریابی، تبلیغات معنا ندارد و بی‌اثر خواهد بود. بازاریابی به شما کمک می‌کند تا با شناخت درست مخاطب خود، سیاست‌های تبلیغاتی خود را اتخاذ و ابزارها و کانال‌های تبلیغاتی را به‌درستی انتخاب و از آن‌ها استفاده کنید.

برای بازاریابی و تبلیغات اصولی، ایران نوین یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای معرفی درست و اصولی محصولات یا خدماتتان خواهد بود. شاهد مثال این ادعا، از یک سو ۲۵۷ مشتری وفاداری است که سال‌ها است از خدمات این مجموعه استفاده می‌کنند و از سوی دیگر، ۲۵۹ جایزه و افتخاری است که آژانس ایران نوین در صحنه‌های داخلی و خارجی کسب کرده‌ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات