ارز تودی؛ آکادمی آموزش و تحلیل ارزهای دیجیتال

شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
ارز تودی بهترین راهنمای شما برای ورود به حوزه ارز‌های دیجیتال است. ما فعالیت خود را به عنوان بزرگ‌ترین مرجع آموزش، تحلیل و بررسی بازار کریپتوکارنسی در سال ۱۴۰۰ آغاز کرده‌ایم.
تبلیغات

آشنایی با ارز تودی

آموزش مفاهیم بلاک چین، بررسی ارز‌های دیجیتال، نحوه ورود به بازار‌های مالی، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در حوزه رمز ارز‌ها از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که ما در ارز تودی (arztoday.com) به آن‌ها پرداخته‌ایم. بدون شک با پیشرفت فناوری بلاک چین و گسترش صنعت ارز‌های دیجیتال آینده اقتصاد جهان دگرگون خواهد شد؛ به عبارت دیگر ماهیت غیر متمرکز این فناوری‌ها در حال ایجاد تغییرات اساسی در ساختار‌های مالی، نظام پولی و بانکی و حکومتداری در جهان است. رمز ارز‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم علاوه بر اینکه امکان ارسال امن، سریع و بدون واسطه پول به سراسر جهان را برای همه افراد فراهم می‌کنند، می‌توانند یکی از بهترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری باشند. اگر به‌تازگی با ارز‌های دیجیتال آشنا شدید و قصد سرمایه‌گذاری در این بازار دارید، مطالعه منابع آموزشی معتبر ارز تودی می‌تواند شما را به یک فرد با سواد و خبره در حوزه کریپتوکارنسی تبدیل کند.

هدف و رسالت تیم ارز تودی

ما در ارز تودی تلاش می‌کنیم تا به قابل اعتمادترین مرجع آنلاین در حوزه ارز‌های دیجیتال برای تمامی متخصصان تبدیل شویم. مأموریت ما گسترش آشنایی مردم با فناوری بلاک چین و ارائه اطلاعات، اخبار و تحلیل‌هایی دقیق برای تازه واردان و علاقه‌مندان به دنیای کریپتوکارنسی است. هیچ فرقی نمی‌کند که شما به کدام حوزه علاقه‌مند هستید، تکنولوژی بلاک چین و کاربرد‌های آن، سرمایه‌گذاری روی ارز‌های دیجیتال، تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال بازار کریپتو یا حتی بازی و برنامه‌های غیر متمرکز. مسئولیت ما ارتقا دانش و مهارت‌های تمامی افراد، خصوصاً کاربران ارز تودی و توانمندسازی آن‌ها برای کسب سود از سرمایه‌گذاری روی ارز‌های دیجیتال است. همچنین به شکلی صادقانه تلاش می‌کنیم تا با پر کردن خلأمحتوای ارزشمند در این حوزه از طریق آگاه‌سازی جامعه با طرح‌های کلاهبرداری و پانزی، سرمایه‌گذاری‌های غیر منطقی و عجولانه و فعالیت‌های غیر قانونی در حوزه کریپتوکارنسی مبارزه کنیم. در ادامه شما را با چند اصطلاح مهم در این حوزه آشنا می‌کنیم.

ارز دیجیتال چیست؟

افراد تازه‌کار ممکن است در ابتدا این طور تصور کنند که ارزهای دیجیتال یک شبه به وجود آمده‌اند، در حالیکه تاریخچه شکل‌گیری و ایده اولیه ساخت آن‌ها به چندین سال قبل بر می‌گردد. به دنبال توسعه اینترنت، قابلیت انتقال اطلاعات و داده‌ها سریع‌تر از همیشه امکان‌پذیر شد. برای مثال ایمیل نامه فیزیکی را دیجیتالی و راه را برای تعاملات تایپ شده و انتقال سند بین طرفین در عرض چند ثانیه هموار کرد. ارزهای دیجیتال هم یک مفهوم مشابه اینترنت دارند با این تفاوت که در رابطه با ارزش پول هستند.

بانکداری آنلاین، درگاه های پرداخت اینترنتی و کارت‌های اعتباری با سرعت قابل توجهی در دنیای دیجیتال مشغول به فعالیت هستند. با این حال، چنین بسترهایی به عنوان یک پلتفرم شخص ثالث شناخته می‌شوند که قابل سانسور نیز هستند. حتی گاهی از اوقات امکان دسترسی به بانک‌ها در تمام ساعت از روز برای ارائه خدمات وجود ندارد. در طول تاریخ، تلاش‌های زیادی برای دستیابی به یک جایگرین مناسب برای سیستم‌های مالی متمرکز مثل بانک‌ها شکل گرفت.

ارز دیجیتال چیست؟

برای مثال پروژه DigiCash قبل از سال 2000، در راستای پیاده‌سازی همین هدف به‌وجود آمد. اما اولین ارز رمزنگاری شده در سال 2008 توسط فردی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو خلق شد که امروزه آن را با نام بیت کوین می‌شناسیم. بیت کوین مسئله خرج دارایی یکسان بیش از یک بار را حل کرد. این رمز ارز در بستر یک تکنولوژی جدید به نام بلاک چین ساخته شده است و توسط رایانه‌های متعددی در سراسر جهان اداره می‌شود که تراکنش‌های انجام شده را تأیید و از شبکه در برابر هک محافظت می‌کنند.

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ موفق به راه اندازی شبکه بلاک چین احتصاصی خود گردید و از آن زمان تاکنون افراد و شرکت‌های مختلف در حال ایجاد دارایی‌های رمزنگاری دیگری هستند که یکی از بهترین پروژه‌ها بعد از بیت کوین، اتریوم نام دارد و توسط یک نابغه روس ریاضی به نام ویتالیک بوترین خلق شده است.

رمز ارزها چه کاربردی دارند؟

بسته به نوع فعالیت صنایع مختلف، از پروژه‌های رمز ارز متفاوتی می‌توان استفاده کرد. ابتدایی‌ترین کاربرد ارزهای دیجیتال در پرداخت هزینه کالا و خدمات و انتقال وجه از شخصی به شخص دیگر است. هر سرمایه‌ای دارای ارزش مشخصی است که اغلب با دلار آمریکا قیمت گذاری می‌شود و در تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید، به غیر از استیبل‌کوین‌ها که با هدف تثبیت بی ثباتی رمز ارزها با داشتن پشتوانه‌هایی مثل دلار آمریکا و یورو شکل گرفته‌اند؛ قیمت ارزهای دیجیتال دیگر دائما در حال نوسان هستند. بسته به جفت‌های معاملاتی موجود در پلتفرم‌های خرید و فروش، می‌توانید در صرافی‌ها با استفاده از ارزهای فیات به خرید ارز دیجیتال بپردازید.

اگر سرمایه‌گذار یا تاجر یک کسب‌و‌کار هستید، با استفاده از دارایی‌های دیجیتال‌‌ می‌توانید پرداخت‌های بین‌المللی خود را در سطح بالا، بدون استفاده از واسطه‌های مالی و کارمزد بپردازید. برخی از خودپردازها این امکان را دارند که به صورت خودکار و در سریع‌ترین زمان ممکن رمز ارزها را به پول نقد تبدیل کنند. جالب است بدانید برخی از موسسات و شرکت‌ها کارت‌های شارژ رمز ارزی به کارکنان خود می‌دهند که با کارت‌های اعتباری بانک‌ها تفاوتی ندارد.

به‌علاوه می‌توانید ارزهای دیجیتال را از طریق فرایند استخراج یا ماینینگ به‌دست آورید. دستگاه‌های ماینز درواقع کامپیوترهای پیشرفته و قوی هستند که قدرت پردازش بالا برای حل معاملات پیچیده ریاضی در شبکه بلاک چین را دارند. در صورت تهیه این دستگاه‌ها می‌توانید با استخراج رمز ارز به کسب درآمد بپردازید و به اعتبار تراکنش‌هایی که در بلاک چین انجام می‌شود، کمک کنید.

یکی از جدیدترین و البته پرطرفدار ترین کاربر رمز ارزها در حوزه امور مالی غیر متمرکز یا DeFi است، به این صورت کاربران می‌توانند از استخرهای نقدینگی موجود وام گرفته و همچنین با قرض دادن دارایی‌های خود به استخرها، سود دریافت کنند. با استفاده از بستر بلاک چین، امکان وام گرفتن سیستم‌عامل‌های مختلف و وام گرفتن بدون نیاز به استفاده از درگاه‌های واسط بانکی وجود دارد که کار را بسیار تسهیل می‌کند.

چند نوع رمز ارز در بازار وجود دارد؟

با اینکه بازار کریپتوکارنسی در ابتدا تنها با بیت کوین آغاز شد، اما از آن زمان تاکنون به این بازار، ارزهای دیجیتال و پروژه‌های بسیاری وارد شده است که با گذشت چندین سال از شروع فعالیت آن‌ها، هم اکنون می‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. طبق آنچه در وایت پیپر بیت کوین آورده شده، بیت کوین به عنوان یک ارز معرفی می‌شود. با این حال این دارایی از دید عموم بیشتر نقش طلا و یک دارایی ارزشمند و کمیاب را ایفا کرده است. برخی دارایی‌های رمزارزی در بازار برای معامله، پرداخت سریع و انتقال وجه در بستر بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعداد دیگر از توکن‌های بازار کریپتوکارنسی در پروژه‌های مختلف استفاده می‌شوند و هر کدام عملکرد مهمی را در اکوسیستم با هدف ارائه یک راه حل خاص ایفا می‌کنند.

چند نوع رمز ارز در بازار وجود دارد؟

نوع دیگر از کوین‌های بازار با نام استیبل کوین شناخته می‌شوند که پشتوانه آن‌ها دارایی‌های مثل طلا، دلار آمریکا یا یورو است و معمولا این کوین‌ها قیمت با ثباتی داشته و دچار نوسانات شدید نمی‌شوند. در واقع وجود این کوین‌ها امکان فروش‌ سایر دارایی‌های دیجیتال را با ارزش یک ارز ملی فراهم می‌کند. با این همه استیبل‌کوین‌ها نیز قابلیت این را دارند که در اکوسیستم به صورت رمز ارز ذخیره شوند. دسته دیگری از رمز ارزها که به معرفی آن خواهیم پرداخت، توکن‌های NFT هستند که به آن‌ها توکن‌های غیر قابل تعویض یا غیرمثلی هم گفته می‌شود. این نوع از توکن‌ها به نسبت جدید هستند و در سال 2021 میلادی با رشد زیادی همراه بودند. NFTها معمولاً هر یک از نظر ارزش و شباهت منحصر‌به‌فرد بوده و بیشتر برای ثبت مالکیت آثارهنری مختلف استفاده می‌شوند. همچنین این توکن‌ها قابل تعویض نیستند. به‌طور کلی شما می‌توانید 1 BTC را با 1 BTC معامله کنید اما امکان معامله بین NFTها وجود ندارد. آثار هنری دیجیتال یکی از نمونه‌های پر استفاده از NFT است.

آینده ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال در طول یک دهه گذشته پیشرفت زیادی داشتند و هنوز هم با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت هستند. کسب سود از این بازار از روش‌های مختلف امکان‌پذیر است و همان‌طور که در مقاله ذکر شد با استفاده از DeFi امکان وام گرفتن نیز با رمز ارزها به وجود آمده است. حتی بسیاری از شرکت‌های فناوری بزرگ در دنیا به حوزه بلاک چین دید مثبتی داشته و سعی دارند تا پروژه‌های خود را در این بستر پیاده‌سازی کنند. با تمام این توضیحات می‌توانیم متوجه شویم که آینده ارزهای دیجیتال و فناوری‌های مرتبط با آن‌ها بسیار درخشان به نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات