خرید اعتباری؛ جدیدترین دستاورد فناوری‌های پرداختی در ایران

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نیاکان ما خریدوفروش را با سیستم مبادله کالا به کالا آغاز کردند. پس‌از‌آن و با همت ایرانیان، مفهوم پول به جهان عرضه شد و از‌آن‌پس مبادله کالا و طلا جای خود را به روش قبلی داد.
تبلیغات

قرن‌ها این روش با اندکی تغییر و اضافه‌شدن نقره و برنز ادامه داشت تا اینکه در چین اولین اسکناس کاغذی پول تولید شد. چندین قرن پس‌از‌آن و در سال ۱۴۰۷م، اولین بانک جهان در ژنو ایتالیا تأسیس و مبادله پول با واسطه‌گری بانک شروع شد. از ۶۰۰ سال قبل تاکنون، چه پیشرفت‌هایی در عرصه بانکی داشتیم؟

ظهور اینترنت و بانکداری اینترنتی

واقعیت این است که نظام بانکداری از زمان تأسیس اولین بانک تا سال ۱۹۸۳، دستخوش تغییرات انقلابی عجیبی نشد. البته گستره کارهایی که بانک توانست انجام دهد، بیشتر و بیشتر شد و امکانات مختلفی دراختیار صاحبان سپرده قرار داده شد؛ اما هیچ‌کدام از این فرایندها انقلابی نبودند. بااین‌حال، در سال ۱۹۸۳ اتفاقی افتاد که همه‌چیز را تاکنون تحت‌تأثیر خود قرار داده است.

برگردیم به چندین سال قبل. در سال ۱۸۲۲، چارلز بابیج اولین کامپیوتر مکانیکال جهان را اختراع کرد. این کامپیوتر که به نام خود او نام‌گذاری شد، تنها می‌توانست محاسبات بسیار اولیه را انجام دهد. ۱۲۰ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۴۲، پروفسور آتاناسوف و شاگرد فارغ‌التحصیل‌شده‌اش، کلیفورد بری، اولین کامپیوتر دیجیتال را در دانشگاه ایالت آیوا ایالات متحده تولید کردند. ۴۱ سال بعد و در سال ۱۹۸۳، اینترنت به جهان معرفی شد.

آنچه در آن سال معرفی شد با آنچه امروزه می‌بینید، بسیار متفاوت است. محصولی که در آن سال معرفی شد، در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و هنوز معلوم نبود که چه قابلیتی در خود مخفی کرده است. مایکروسافت دو سال بعد و در سال ۱۹۸۵، اولین سیستم‌عامل خود را ارائه داد که تنها امکان برقراری ابتدایی‌ترین ارتباط با کامپیوتر را برای اپراتور ایجاد می‌کرد. چندین سال بعد و با پیشرفت کامپیوترها و سیستم‌عامل‌ها و اینترنت، نیاز به برقراری ارتباط بین این کامپیوترها احساس شد و اینترنت پاسخی مناسب به این نیاز جدید بود.

امکان تبادلات بین‌بانکی در ارقام مختلف، جابه‌جایی پول بین کشورهای مختلف، ساخت دستگاه‌های خودپرداز، صدور اولین کارت‌های بانکی، معرفی دستگاه‌های پوز، امکان پرداخت آنلاین و معرفی موبایل بانک، تنها بخشی از امکاناتی بود که با ظهور اینترنت و ورود آن به نظام بانکداری در‌اختیار ما قرار گرفت.

امروزه می‌توانیم بدون اینکه از روی صندلی خود تکان بخوریم و تنها با یک تلفن‌همراه و اتصال به اینترنت، میلیون‌ها تومان پول را جابه‌جا کنیم یا بدون مراجعه به صرافی‌ها، ریال را به دلار تبدیل کنیم یا بدون اینکه فروشنده و فروشگاه را از نزدیک ببینیم، از آن خرید کنیم و هزینه خرید را بپردازیم و کالا را در منزل دریافت کنیم. باوجوداین، هنوز بخش بزرگی از تراکنش‌های ما با کارت‌های بانکی انجام می‌شود. از دیدگاه شما قدم بعدی در توسعه تکنولوژی بانکداری چیست؟

کیف پول مجازی، خرید آنلاین و خرید اعتباری

تالی

تلفن‌های همراه به ما ثابت کردند که بسیار بیشتر از وسیله‌ای برای تماس‌گرفتن با دوستان و آشنایان به‌درد می‌خورند. آن‌ها جای دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، ماشین‌حساب، کنسول بازی، سینمای خانگی، اسپیکر، دفترچه یادداشت، آلبوم عکس و آرشیو فیلم را گرفته‌اند، حال می‌توانند با ظهور اینترنت و بانکداری اینترنتی، جای کیف پول و کارت بانکی ما را نیز بگیرند. این اتفاق در ایران با دو مشکل در بخش‌های تکنولوژی و بانکداری همراه بود.

در بخش تکنولوژی، با اینکه فناوری‌های پرداخت مجازی با موبایل در بسیاری از کشورها به دستاوردهای بزرگی رسیده بودند، در ایران به‌سختی امکان خرید با این روش موجود بود. در سال‌های اخیر و با تلاش‌های فعالان این حوزه، زیرساخت‌های پرداخت الکترونیکی به‌آرامی ایجاد شد و محصولاتی چون کیف پول‌های آنلاین به‌صورت محدود شروع به کار کردند. در بخش بانکداری نیز، جای خالی اعتبار و خرید اعتباری به‌شدت در نظام بانکی احساس می‌شد؛ از‌این‌رو دو شرکت بزرگ آپ و توسن با همکاری یکدیگر تصمیم گرفتند تا با این مشکلات رو‌به‌رو شوند و راه‌حلی برای آن ارائه دهند.

شرکت آپسان درنتیجه همکاری این دو شرکت و با هدف ایجاد زیرساخت‌های فنی و بانکی لازم در زمینه اعطای اعتبار به عموم و امکان خریدوفروش آنلاین و حضوری با استفاده از اعتبار تأسیس شد. محصول این شرکت با عنوان «سرویس تالی» اکنون مدتی است که زیرساخت فنی لازم را برای انواع فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی مهیا کرده است. تالی هم‌زمان با اعطای اعتبار به افراد و سازمان‌ها، همکاری خود با ۶۰۰ هزار فروشگاه حضوری در سراسر ایران ازجمله فروشگاه‌های جانبو، هایپرمی، پیرکارین و صدهاهزار خرده‌فروشی مجهز به دستگاه پوز آپ را نیز شروع کرده است.

علاوه‌بر‌ این فروشگاه‌های حضوری، ده‌ها فروشگاه اینترنتی ازجمله بانی‌مد، شیانچی، رادیکالا، سبدینو و بسیاری دیگر از فروشگاه‌ها نیز با تالی همکاری می‌کنند و هر روز نیز به تعداد این فروشگاه‌ها افزوده می‌شود. اعتبار تالی به‌صورت مجازی و بدون صدور کارت فیزیکی در اپلیکیشن آپ دردسترس کاربران خود قرار می‌گیرد و فرایند خرید و صدور صورت‌حساب و پرداخت بدهی نیز ازطریق همین اپلیکیشن انجام می‌شود.

شما هم می‌توانید با ثبت‌نام در تالی و دریافت اعتبار، همین امروز به آینده تکنولوژی بانکی قدم بگذارید و از انواع تخفیف و امکانات ویژه باشگاه مشتریان تالی نیز برخوردار شوید. افزون‌براین، می‌توانید به وب‌سایت تالی سر بزنید و بدون چک، سفته، ضامن، مراجعه به بانک و معطلی، درخواست اعتبار خود را به‌رایگان ثبت و خرید اعتباری را با چاشنی تکنولوژی تجربه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات