استقرار سایت‌ساز سی فایو در کارخانه نوآوری مشهد

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
کارخانه‌های نوآوری مراکزی هستند که بسترهای مساعدی برای رشد ایده‌های جدید مهیا می‌کنند. ذات این گونه فضا‌ها بر ایجاد تعامل سازنده بین گروه‌ها و فکرهای مختلف شکل گرفته است تا در نهایت موجب خلق یک ایده، کسب‌و‌کار یا محصول شود.
تبلیغات

تجمع پازل‌های مختلف یک کسب‌و‌کار مانند ایده پردازان، سرمایه‌گذاران، مربیان، مشاوران، فضاهای خلاق و غیره در کارخانه نوآوری آن را به محیطی عالی برای خلق هر چیزی تبدیل کرده است.

شرکت‌های خلاق بسیاری در این فضا حضور دارند که هر کدام از آن‌ها در حوزه کسب‌و‌کار خودشان حرف‌های جدی برای گفتن دارند؛ با توجه به تأسیس دفتر دوم سی فایو در محل کارخانه نوآوری مشهد سعی می‌کنیم سایت ساز سی فایو را مورد بررسی قرار دهیم.

سایت ساز سی فایو چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

خب، همان‌طور که از اسمش پیدا است، سی فایو یک سایت ساز آنلاین است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به هیچ‌گونه دانش برنامه‌نویسی و اطلاعات قبلی در کمتر از ۵ دقیقه ساخت سایت را انجام دهند و کسب‌وکارشان را توسعه بخشند.

سرویس سایت ساز یکی از محصولات شرکت اسپاد است که تحت همین برند در حال فعالیت است؛ خود سی فایو از نیمه سال ۹۴ راه‌اندازی شد و تا امروز که بیش از ۶ سال از راه‌اندازی‌اش می‌گذرد، مشغول فعالیت است؛ اما فعالیت خود شرکت چیزی بیشتر از ۱۰ سال است و در این مدت ۶ محصول مختلف را تولید و روانه بازار کرده است.

سی فایو مشتریان مختلفی داشته؛ از سازمان‌های دولتی گرفته تا شرکت‌های سایز متوسط و حتی کسب‌وکارهای تک‌نفره.

تیم سی فایو و خدمات آن

سی فایو هم مانند هر مجموعه دیگری شامل بخش‌های مختلفی است؛ از واحد فنی گرفته تا طراحی، پشتیبانی، مشاوران، توسعه و... که به‌صورت روزانه با هم در تعامل هستند و تلاش می‌کنند که خدمات باکیفیت را به کاربران ارائه کنند.

به‌عنوان مثال تیم سی فایو به‌صورت ۲۴ ساعته سرویس‌های مشتریان را تحت مانیتورینگ دارد تا در صورت وقوع مشکل بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن آن مشکل را شناسایی و رفع کنند؛ لازم به ذکر هست که فرقی نمی‌کند مشتری کدام تعرفه طراحی سایت سی فایو را خریداری کرده باشد، در هر صورت این تیم پاسخگوی همه مشتریان هست و اقدام به رفع مشکل خواهد کرد.

آیا استفاده از سرویس سی فایو محدودیت مکانی دارد؟

خیر. در حال حاضر بخش قابل توجهی از کاربران سی فایو افرادی هستند که در خارج از کشور زندگی می‌کنند؛ هم ایرانی‌های مقیم خارج از کشور و هم شرکت‌های خارجی که تعاملات تجاری با ایران دارند.

با وجود اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، ساخت سایت ضرورت دارد؟

شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها رقیب وب‌سایت‌ها نیستند؛ بلکه مکمل‌هایی هستند که در کنار وب‌سایت‌ها فعالیت می‌کنند. شما ممکن است در روز بتوانید ۳۰ یا ۴۰ سفارش را با دایرکت اینستاگرام پاسخ دهید؛ اما این سفارش از یک حدی که بالاتر رود واقعا کار را مشکل می‌کند.

نکته‌ی دیگر این است که شما در اینستاگرام نمی‌توانید پروفایلی از مشتری‌تان داشته باشید ولی اگر همان فروش در وب‌سایت انجام شود، شما می‌توانید با استفاده از سی ار ام (CRM) وب‌سایت، اطلاعات مشتریان را داشته باشید و در مراحل بعدی به‌صورت اتوماتیک و سیستمی با آن‌ها ارتباط بگیرید.

موضوع بعدی این است که ما در کشور بارها شاهد تغییر سلیقه مردم در خصوص استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بوده‌ایم. مهاجرت از وایبر به تلگرام، از تلگرام به واتساپ و بعد از آن هم معلوم نیست چه شود. با توجه به اینکه این سرویس‌ها معمولا در خارج از کشور درآمدهایی را از راه‌های مختلف کسب می‌کنند و این امکان در داخل ایران برایشان فراهم نیست، ممکن است که یک روز خدماتشان را متوقف کنند و شما به‌یک‌باره تمام مشتریانتان را از دست بدهید.

موضوع بعدی، موضوع مهم تبلیغات است. شما چطور می‌خواهید مشتریانتان را در اینستاگرام تحلیل کنید و کمپین‌های تبلیغاتی مختلف انجام دهید؟ در فضای وب‌سایت می‌توانید مثل یک تک‌تیرانداز مشتری هدف خودتان را مشخص کنید و همان را نشانه بگیرید؛ اما در شبکه‌های مجازی یک تیربار دارید که به سمت همه شلیک می‌کنید تا شاید به‌صورت اتفاقی به کسی برخورد کند و از شما خرید کند! این شیوه هزینه‌های بسیار زیادی را به شما تحمیل می‌کند و خروجی آن‌هم موقتی است.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار کسب‌و‌کار کوچک و متوسط در اینستاگرام فعالیت می‌کنند که این خیلی خوب است؛ ولی یک نگرانی که وجود دارد، این است که به هر دلیلی اگر تجربه تلخ تلگرام تکرار شود و اینستاگرام قطع شود بخش زیادی از این کسب‌وکارها با اختلال جدی مواجه می‌شوند؛ به همین دلیل همه متخصصان حوزه مارکتینگ آنلاین توصیه می‌کنند که افراد هرچه سریع‌تر در کنار پیج‌شان اقدام به ساخت فروشگاه یا وب‌سایت اینترنتی کنند تا چنانچه این اتفاق تلخ رخ داد، بدون نگرانی برای افت کسب‌و‌کار، فالوورهایشان را از دست ندهند.

به‌عنوان مثال اتفاقی که در ۱۲ مهر ۱۴۰۰ رخ داد و اینستاگرام برای حدود ۷ ساعت قطع شد. اگر این قطعی ادامه‌دار بود کسب‌وکارهای اینستاگرامی بشدت آسیب می‌دیدند.

شرکت سی فایو چطور وارد کارخانه نوآوری شد؟

به‌طور کلی زمانی که مراحل ساخت این‌گونه از فضاها به اتمام می‌رسد، افرادی که تمایل به حضور در آن دارند باید فرم درخواست پر کنند و منتظر تأیید صلاحیت مسئولان آن فضا بمانند.

به این ترتیب بعد از اینکه مراحل ساخت و تحویل کارخانه نوآوری مشهد انجام شد، مسئولان آن فراخوان دادند برای شرکت‌هایی که علاقه‌مند به حضور در این فضا بودند؛ به این ترتیب سی فایو هم در این فراخوان ثبت نام کرد؛ طی مراحل داوری، تأیید صلاحیت انجام شد و فضایی در اختیارشان قرار گرفت.

حضور در فضایی مثل کارخانه نوآوری چه مزایایی دارد؟

شاید شود گفت بزرگ‌ترین مزیت حضور در چنین فضاهایی تعامل بیشتر با سایر مجموعه‌های خلاقه است که هدف اصلی کارخانه نوآوری هم وقوع چنین اتفاقی است. دقیقا در چنین تعامل‌هایی خلاقیت‌ و ایده‌های بیشتر برای پیشرفت مجموعه‌ها یا شروع یک فعالیت اقتصادی شکل می‌گیرد. خود سی فایو هم تاکنون موفق شده است با چندین مجموعه مختلف تعامل و همکاری‌های خوبی داشته باشد و برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهد تا این مشارکت‌ها بیشتر از گذشته باشد.

مزیت دیگر حضور در کارخانه نوآوری، استفاده از خدماتی است که مهیا شده. استفاده از مشاوران، سرمایه‌گذاران، دوره‌های توانمندسازی، ایجاد ارتباطات بین‌المللی راحت‌تر از جمله این خدمات هستند. در هر حال به واسطه اینکه کارخانه نوآوری فضایی شناخته‌شده در دنیاست، حضور هر مجموعه‌ای در آن اعتبار خاص خودش را هم به همراه خواهد داشت و در معرض دیده شدن و شناخته شدن، چه در داخل و چه در خارج از کشور قرار خواهد گرفت.

به‌عنوان مثال چند وقت جناب آقای دکتر سورنا ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مجموعه کارخانه نوآوری مشهد بازدید داشتند. این بازدید انگیزه‌ای بود برای استارتاپ‌های کوچکی که در فضای کار اشتراکی کارخانه مشغول فعالیت هستند و دوست دارند یک روز فضایی مشابه همه شرکت‌های حاضر در کارخانه نوآوری را داشته باشند. ایشان این پیام را منتقل کردند که استارتاپ‌ها مهم هستند؛ کاملا در فضای علمی و اقتصادی کشور دیده می‌شوند و قطعا نقش مؤثری را در این حوزه بازی خواهند کرد.

سی فایو در فضای کارخانه نوآوری چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

مشخصا متناسب با اهداف ایجاد کارخانه نوآوری، سی فایو هم به دنبال تعامل بیشتر با مجموعه‌های مختلف مستقر در فضای کارخانه است و حتی این تعاملات را محدود به این فضا نکرده است؛ بلکه تعاملاتی را با سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های خارج از فضای کارخانه نوآوری هم انجام داده است و تا جایی که امکانش وجود داشته باشد سعی می‌کند این تعاملات را گسترش دهد.

یکی دیگر از اهدافی که سی فایو دنبال می‌کند، شناساندن فضای کسب‌وکارهای اینترنتی به قشر جوان و نوجوان از جمله دانشجویان و دانش آموزان است. استعدادهای بسیار زیادی در بین این افراد وجود دارد که با مشاوره‌های به‌جا، آموزش و تجربه درست می‌تواند منجر به اتفاقات بزرگی در آینده شود. از این جهت ارتباط بین محیط‌های آموزشی از جمله اهداف سی فایو از حضور در فضای کارخانه است.

مزایای استفاده از سی فایو چیست؟

سی فایو از طرفی مزایای سایت ساز را دارد؛ از این جهت که کاربر بدون اینکه نیاز باشد به دنبال دامنه یا هاست مستقل برود و دنبال این باشد که یک cms یا یک شرکت طراحی سایت انتخاب کند، باید زمان زیادی را صرف کند. یکی از مزایای سی فایو این است که خب این مراحل را برای کاربر حذف می‌کند و کاربر خیلی ساده می‌تواند در ۵ مرحله سایت کامل را با تمام امکاناتی که یک فروشگاه اینترنتی یا یک وب‌سایت شرکتی لازم دارد، تهیه کند.

سایت‌هایی که با سی فایو ساخته می‌شوند، امکان توسعه هم دارند؟

بله اما در نظر داشته باشید کاربری که سایتش را مبتنی بر سایر سایت ساز ها می‌سازد، طبیعی هست که آن کدی که سایت ساز استفاده کرده (که یک اسکریپت نوشته شده است) کلوز سورس محسوب می‌شود و ممکن است کاربر به مشکل اساسی برخورد کند و نتواند سایتش را توسعه دهد یا آن را به جای دیگر منتقل کند. سی فایو به دلیل استفاده از هسته وردپرس و البته بهینه‌شده از لحاظ سرعت و امنیت، به شما این امکان را می‌دهد تا آن را توسعه دهید و امکانات جدید به آن اضافه کنید.

سایت ساز سی فایو چه تمایزی نسبت به بقیه سایت سازها دارد؟

تمایزی که سی فایو دارد این است که از طرفی یک سایت ساز است که سایت را خیلی سریع و به‌صورت یکپارچه به کاربر تحویل می‌دهد و مشتری سر موضوعاتی مثل cms، قالب یا افزونه‌ها به مشکل برنمی‌خورد.

دلیل اینکه سی فایو از CMS وردپرس استفاده می‌کند چیست؟

سی فایو یک CMS اختصاصی بسیار حرفه‌ای دارد که مبتنی بر آن سرویس‌های بزرگی راه‌اندازی شده است ولی علت اینکه سی فایو از هسته وردپرس استفاده می‌کند، محبوبیت و توسعه‌پذیری نامحدود وردپرس و عدم وابستگی کاربر است.

در see5 کاربر به‌راحتی می‌تواند امکانات و افزونه‌هایی که می‌خواهد را روی سایتش پیاده‌سازی کند. مشخص است که کاربر نیازهای متنوعی دارد و حتی گاهی درخواست اضافه شدن چیز‌های عجیب و غریبی را به سایتشان دارند؛ به همین دلیل به‌طور کلی انتخاب وردپرس به عنوان CMS اصلی، بهترین گزینه است و کاربر به‌راحتی می‌تواند افزونه‌هایی که مد نظرش هست را انتخاب کند. یکی از مزیت‌های ویژه س فایو برخورداری از مخزن افزونه‌ها و امکانات متداول است؛ آنجا افزونه‌هایی که کاربران به‌طور مداوم درخواست می‌دهند در مخزن قرار داده شده و کاربر با استفاده از آن‌ها می‌تواند امکانات متداولی که داخل سایت‌های وردپرسی هست را خیلی راحت اضافه کند و مطمئن باشد که برای سایتش مشکلی به وجود نمی‌آید.

امنیت سایت‌های سی فایوی چطور است؟

مسئله آپدیت‌های وردپرس و مسائلی که از لحاظ امنیتی ممکن است در وردپرس به وجود بیاید خیلی مهم است؛ حال سی فایو این مشکل را حل کرده است. یک بخش این مشکل با ایجاد گاردی روی سرور حل شده است؛ همچنین بخش دیگر این مشکل هم با بهینه‌سازی امنیت حل شده است؛ یعنی شما اگر سایت سی فایوی نصب کنید، ظاهر داشبوردش متفاوت خواهد بود و یک افزونه سی فایو را آنجا می‌بینید که آن افزونه سی فایو یک سری رول‌های امنیتی را در جهت امن‌تر شدن به وردپرس اضافه کرده است.

سایت‌های سی فایوی صفحه ساز هم دارند؟

سی فایو یک صفحه ساز خیلی فوق‌العاده بعد از سال‌ها بررسی، تحقیق، مطالعه و کسب تجربه، به‌صورت یکپارچه تهیه کرده و به هسته سایت‌های ساخته شده با see5 اضافه کرده است که واقعا کار کردن با المنت‌ها و عناصر گرافیکی سایت را راحت و جذاب کرده است. کاربر می‌تواند به‌صورت لایو با المنت‌ها کار کند، می‌تواند عکس اضافه کند، رنگ‌ها را تغییر دهد، متن و فونت‌ها را تغییر دهد و در نهایت هر چیزی که به لحاظ گرافیکی لازم است را اضافه کند.

این شرکت سرویس دیگری به جز سی فایو هم دارد؟

شرکت اسپاد یک سرویس در حوزه بیگ دیتا و متن کاوی دارد تحت عنوان newsvit که یک سرویس پایش اخبار است و از سال ۹۵ تا الان نزدیک به ۲۲ میلیارد عبارت خبری در این سیستم ذخیره شده. این سیستم با cms خود سی فایو به نام پانا نوشته شده است.

بازخورد رضایت مشتریان از سی فایو چگونه بوده است؟

مشتریان سی فایو را افراد مختلفی تشکیل می‌دهند. بعضی از مشتریان افرادی هستند که پیج‌های اینستاگرامی دارند که بالای 100k یا 200k فالوور دارند و به طبع engagement بالایی هم دارند؛ به این ترتیب نیاز است که این سرویس توانایی پشتیبانی از ترافیک بالا را نیز داشته باشد.

سی فایو برای آن دسته از مشتریانی که خاص هستند و ترافیک بالایی دارند، سرورهای متفاوتی ارائه می‌کند و برای بقیه کاربران از این سرورها استفاده نمی‌کنند.

پیج‌های اینستاگرامی بخشی از پرسونای مشتریان سی فایو هستند و بخش دیگر پرسونا را هم شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند؛ مثلاً یک تیم ۵ الی ۱۰ نفره که می‌خواهند برای شرکتشان خیلی سریع وب‌سایت شرکتی راه‌اندازی کنند؛ می‌توانند از سرویس‌های سی فایو استفاده ‌کنند.

یک لایه دیگر از مشتریان سی فایو مگا برندها هستند؛ از این برندها می‌شود به پگاه، کفش ملی، آزمایش، خبرگزاری مهر، آخرین خبر، پتروشیمی‌های خزر و پتروشیمی‌های ابوریحان اشاره کرد.

پگاه یکی از قدیمی‌ترین مشتری‌های سی فایو است. هلدینگ صنایع شیر ایران، شامل ۳۰ شرکت زیرمجموعه، بیش از ۴ سال از خدمات سی فایو استفاده کردند.

سخن آخر

آینده دنیا قطعا از مسیر تکنولوژی عبور خواهد کرد و ما ناچار هستیم که در این مسیر قدم برداریم. در این بین فرصت‌های خوبی مثل پارک‌های علم و فناوری، کارخانه‌های نوآوری، شتاب‌دهنده و امثال این‌ها به وجود آمدند تا این مسیر را سهولت ببخشند و تا حد زیادی هم موفق بودند.

باید از این فرصت‌ها به‌درستی و حساب‌شده استفاده کنیم. تعامل سازنده بیشتر و همکاری‌های بیشتر موجب رشد سریع‌تر این فضا خواهد شد و موجب رخ دادن اتفاقات بزرگ‌تر بعدی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات