آکادمی یاسان و آموزش برنامه نویسی به کودکان

پنج‌شنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آموزش برنامه نویسی به کودکان روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و اهمیت بیشتری می‌یابد.
تبلیغات

دلیل این امر بدون شک بی‌ارتباط با اهمیت برنامه نویسی در قرن ۲۱ نیست. مطالعات نشان می‌دهد با پیشرفت تکنولوژی، اهمیت دانش و مهارت برنامه نویسی بیشتر و بیشتر می‌شود و حتی پیش‌بینی شده است در آینده نه‌چندان دور، این دانش و مهارت به یک ضرورت تبدیل شود و حتی معیاری از باسوادی باشد.

آموزش برنامه نویسی به کودکان

در آینده، افراد تنها کاربران تکنولوژی و فناوری‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای نخواهند بود و نیاز خواهند داشت که خود بتوانند به زبان کامپیوتر یعنی برنامه نویسی با آن ارتباط برقرار کرده و نیازهای خود را رفع نمایند؛ اما بهترین سن یادگیری زبان برنامه نویسی چه سنی است؟ چگونه باید فرزندانمان را با این دانش و مهارت همراه کنیم و به آنان برنامه نویسی بیاموزیم؟ یادگیری برنامه نویسی چه مزایایی دارد؟ این‌ها سؤالاتی است که آکادمی یاسان در این مقاله به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

آموزش برنامه نویسی به کودکان و بهترین سن یادگیری زبان برنامه نویسی

کودکان آمادگی بسیار بالایی برای یادگیری دارند. یادگیری در سنین پایین بسیار عمیق‌تر از یادگیری در سنین بالاتر است. کودکان می‌توانند بدون دغدغه و با فراغت زمان و خیال هر آنچه می‌خواهند یاد بگیرند. به همین دلیل بهترین سن یادگیری زبان برنامه نویسی نیز مشابه هر زبان دیگری، کودکی است. البته باید به این نکته توجه کنید که آموزش برنامه نویسی به کودکان با آموزش برنامه نویسی به بزرگسالان متفاوت است. در این دوره‌ها باید زبان های برنامه نویسی ویژه کودکان همچون اسکرچ که در ادامه معرفی خواهیم نمود، به آن‌ها آموزش داده شود. همچنین آموزش به کودکان نیاز به تخصص و مهارت خاصی دارد و هر فردی برای آموزش به کودکان مناسب نیست؛ بنابراین اگر تصمیم دارید از کودکی برای یادگیری زبان برنامه نویسی فرزندان خود برنامه نویسی کنید، همکاری با مجموعه‌های تخصصی در این زمینه را در اولویت قرار دهید. آکادمی یاسان از جمله مجموعه‌هایی است که به‌صورت تخصصی به آموزش برنامه نویسی به کودکان می­پردازد. فرزندان شما می‌توانند با سبک ویژه این آکادمی زبان برنامه نویسی را با شیوه‌ای لذت‌بخش بیاموزند.

آموزش زبان برنامه نویسی از سنین کودکی

روش آموزش برنامه نویسی به کودکان

همان‌طور که گفته شد آموزش برنامه نویسی به کودکان با شیوه‌های خاصی صورت می‌پذیرد تا یادگیری برای آن‌ها لذت‌بخش باشد. در این میان، روش آموزش با گیمیفیکیشن بسیار مورد توجه صاحب‌نظران بوده است و موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است. در این روش تلاش می‌شود تا یادگیری همراه با بازی یا به بیان بهتر در بستر بازی و تفریح صورت پذیرد. لذت‌بخش بودن فرایند یادگیری و افزایش بازده از اصلی‌ترین مزایای به‌کارگیری این تکنیک است. آکادمی یاسان از جمله آکادمی‌هایی است که به روش گیمیفیکیشن، زبان برنامه نویسی را به کودکان و فرزندان شما می‌آموزد؛ بنابراین لازم نیست نگران پیچیدگی‌های یادگیری زبان برنامه نویسی باشید.

اهمیت انتخاب زبان در آموزش برنامه نویسی به کودکان

نکته مهم دیگری که در آموزش برنامه نویسی به کودکان وجود دارد، انتخاب زبانی است که به آن‌ها آموزش داده می‌شود. زبان منتخب باید برای کودکان مناسب بوده و با تکنیک منتخب برای آموزش، متناسب باشد. یکی از زبان های برنامه نویسی که در آکادمی یاسان، برای آموزش به کودکان انتخاب شده است، زبان اسکرچ است. این زبان برنامه نویسی یک روش تصویری آموزش زبان برنامه نویسی است. کودکان این زبان را بر مبنای بازی لگو می‌آموزند. این زبان از جمله زبان های بسیار پرطرفدار در سراسر جهان است و اغلب کودکان یادگیری آن را بسیار لذت‌بخش می‌دانند. آموزش اسکرچ برای کودکان ۸ تا ۱۲ سال مناسب است و البته دارای نسخه ویژه کودکان زیر ۸ سال یا اسکرچ جی آر است.

زبان برنامه نویسی مناسب برای آموزش به کودکان

آموزش برنامه نویسی به کودکان با هدف پرورش خلاقیت

اما چرا باید در میان دانش و مهارت‌های مختلف، برنامه نویسی را به فرزندان خود بیاموزیم؟ همان‌طور که گفته شد یادگیری زبان برنامه نویسی، همگام شدن با تکنولوژی است و پیش‌بینی شده است زبان برنامه نویسی از دانش‌های ضروری در آینده نه‌چندان دور باشد؛ اما این تنها مزیت آموزش برنامه نویسی به کودکان نیست. آموزش زبان برنامه نویسی از جنبه پرورش خلاقیت نیز اهمیت زیادی دارد. امروزه برنامه نویسی به‌عنوان تکنیک پرورش خلاقیت مورد توجه قرار گرفته است و مطالعات نشان می‌دهد برنامه‌نویسان و افرادی که این دانش و مهارت را کسب کرده‌اند، خلاقیت بیشتری دارند. ماهیت برنامه نویسی توأم با خلاقیت و قدرت تحلیل است. به‌ویژه اگر یادگیری زبان برنامه نویسی، از کودکی آغاز شود، پرورش خلاقیت با تأثیرگذاری بیشتر انجام می‌شود. زمانی که زبان برنامه نویسی را به کار می‌گیرید، در واقع در حال حل یک مسئله هستید که جنبه‌های مختلف آن را در نظر گرفته و تحلیل کرده‌اید و راهکار را مبتنی بر خلاقیت یافته‌اید.

آموزش برنامه نویسی به کودکان با هدف یادگیری و تقویت مهارت حل مسئله

یکی از مزایای آموزش برنامه نویسی به کودکان، آموزش مهارت حل مسئله به آن‌ها است. کودکان طی یادگیری زبان برنامه نویسی می‌آموزند که چگونه با مسائل مختلف مواجه شوند، مسائل را تحلیل کنند و برای آن راه حل بیابند. مهارت حل مسئله از جمله مهارت‌های مورد توجه در پرورش خلاقیت نیز هستند.

آموزش برنامه نویسی به کودکان با هدف پرورش تفکر نقادانه

یکی از مهارت‌هایی که امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است، تفکر نقادانه است. مطالعات زیادی نشان می‌دهد مهارت تفکر نقادانه می‌تواند در موفقیت تأثیر زیادی داشته باشد. هر چند تفکر نقادانه ارتباط نزدیکی با خلاقیت دارد، اما به‌طور مستقل نیز مورد توجه است. یادگیری زبان برنامه نویسی به‌ویژه از کودکی، به شکل‌گیری و تقویت تفکر نقادانه کمک بسیاری می‌کند. فرزندانمان با برنامه نویسی یاد می‌گیرند فکر کنند، تحلیل کند و به موضوعات از جنبه‌های دیگری نگاه کنند.

آموزش برنامه نویسی به کودکان با هدف پرورش تفکر ریاضی

یکی از اهداف آموزش زبان برنامه نویسی به کودکان، پرورش تفکر ریاضی و استدلال منطقی است. کودکان با یادگیری زبان برنامه نویسی به ریاضیات و دروس تحلیلی علاقه‌مندتر می‌شوند و می‌توانند اصول استدلال منطقی و تفکر ریاضی را که در برنامه نویسی آموخته‌اند، برای دروس دیگر من‌جمله ریاضیات، هندسه، فیزیک و حتی در زندگی به کار گیرند.

آموزش برنامه نویسی به کودکان با هدف پرورش فرزندان کارآفرین

بدون شک برنامه نویسی عرصه کارآفرینی را متحول کرده است. اغلب کسب‌وکارهای جدید که توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی را کسب نمایند، بر مبنای برنامه نویسی بوده‌اند. برای مثال اسنپ، دیجی‌کالا و ... از جمله کسب‌وکارهایی هستند که بر مبنای برنامه نویسی شکل گرفته‌اند. برنامه‌نویسان می‌توانند ایده‌های مختلف را در بستر سایت و اپلیکیشن‌ها پیاده‌سازی کرده و نیازهای مختلف جامعه را به این روش مرتفع نمایند. زمانی که از کودکی فرزندان خود را با برنامه نویسی آشنا می‌نماییم، آن‌ها را از کودکی به کارآفرینی و استفاده از این مهارت برای درآمدزایی در آینده آشنا می‌کنیم.

کارآفرینی و یادگیری زبان برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی به کودکان در آکادمی یاسان

آکادمی یاسان به‌صورت تخصصی به آموزش برنامه نویسی به کودکان می‌پردازد. این آکادمی با کمک گیمیفیکیشن و بازی محبوب ماینکرفت، آموزش زبان برنامه نویسی را برای کودکان کاملا لذت‌بخش و شیرین کرده است. اغلب کودکان به دید تفریح و سرگرمی در رویدادها و دوره‌های آکادمی یاسان شرکت می‌کنند. این فرایند لذت‌بخش باعث شده است که یادگیری در آکادمی یاسان عمیق و با بازده بالا صورت پذیرید. دوره‌های عمومی و کاربردی بسیار متنوعی برای کودکان در این آکادمی برنامه‌ریزی شده است. همچنین با عضویت در کلوب کد نویسی آکادمی یاسان، می‌توانید از مزایای بیشتر برخوردار شوید. برای آشنایی با دوره‌ها و برنامه‌های آکادمی یاسان سری به سایت آکادمی یاسان بزنید. نرم‌افزارهای و بازی‌های مختلفی در این سایت عرضه شده است که می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید و با مطالعه مقالات متعدد، به دانش و آگاهی‌های خود در این زمینه بیفزایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات