همکاری در فروش با سیستم افیلیت مارکتینگ دیما

دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ، یکی از روش‌های مؤثر افزایش فروش و بازدید برای کسب‌وکارهای اینترنتی است که در سراسر جهان استفاده می‌شود.
تبلیغات

در این روش ناشران تبلیغات و تولیدکنندگان محتوا مخاطبان خود را به سمت کسب‌وکارهای اینترنتی هدایت و در ازای آن درصدی از فروش را دریافت می‌کنند. این روش اکنون در جهان بسیار شناخته‌شده است. تقریباً امکان ندارد وارد وب‌سایتی محتوایی به زبان انگلیسی شوید و هیچ لینک همکاری در فروشی در آن نبینید. به گفته‌ی بو بنت، کارآفرین آمریکایی «افیلیت مارکتینگ برای کسب‌وکارها میلیون‌ها دلار درآمد ایجاد کرده و افراد عادی (تولیدکنندگان محتوا) را نیز میلیونر کرده است».

با وجود محبوبیت همکاری در فروش در جهان، در ایران کسب‌وکارهای محدودی از این روش استفاده کرده‌اند. در همین راستا، سال گذشته گروه تبلیغات دیجیتال دیما اولین پلتفرم همکاری در فروش مستقل را در ایران راه‌اندازی کرد تا این امکان را برای کسب‌وکارها و همچنین ناشران محتوایی فراهم کند. به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان تبلیغات و بازاریابی دیجیتال، همکاری در فروش موج بعدی تبلیغات دیجیتال در ایران است. در این مطلب به معرفی سیستم همکاری در فروش دیما افیلیت می‌‎پردازیم و آمارهایی از فعالیت آن تا به امروز ارائه می‌کنیم.

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش شکلی از تبلیغات نتیجه‌محور است که در آن شرکت‌ها (برند یا فروشنده) به ناشران برای فروش، ایجاد سرنخ‌های فروش (لید) و ... پول پرداخت می‌کنند. ناشرانی که در این نوع تبلیغات شرکت می‌کنند، همکاران فروش نام دارند و کمیسیون مشخصی را برای به سرانجام رساندن یک اقدام از جانب مشتری دریافت می‌کنند. در تصویر زیر نحوه‌ی کارکرد پلتفرم افیلیت مارکتینگ دیما به شکلی ساده نمایش داده شده است.

آژانس تبلیغات دیما

به‌طور کلی در این سیستم سه نوع بازیگر وجود دارد:

  • مرچنت یا تبلیغ‌دهنده: فروشگا‌ه‌هایی که محصولات و خدماتشان را به‌صورت آنلاین می‌فروشند سفارش‌دهندگان این روش بازاریابی هستند. این کسب‌وکارها در پلتفرم دیما افیلیت ثبت نام و پیشنهاد خود را روی سیستم ثبت می‌کنند. پلتفرم لینکی مخصوص به هر پیشنهاد تولید می‌کند که در اختیار ناشران قرار می‌گیرد.
  • ناشران دیجیتال یا اجراکنندگان تبلیغات: کسانی که فضایی در وب دارند (نظیر وب‌سایت، بلاگ، اپلیکیشن، صفحات پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی و ...)، طرف دیگر این سیستم هستند. این افراد با ثبت نام در پلتفرم دیما افیلیت پیشنهادهای ارائه‌شده از طرف کسب‌وکارها را می‌بینند و لینک آن را در فضای آنلاین خود قرار می‌دهند. اگر مخاطبانشان اقدام مورد نظر مرچنت یا تبلیغ‌دهنده را انجام دهند، کمیسیون توافق‌شده را دریافت می‌کنند.
  • کارگزار یا پلتفرم افیلیت مارکتینگ: فرایندی که شرح داده شد نیاز به یک بستر فنی دارد که ارتباط بین ناشران و کسب‌وکارهای اینترنتی را فراهم کند و امکان رهگیری اقدامات انجام‌شده توسط کاربران ناشر مورد نظر را نیز داشته باشد. پلتفرم دیما افیلیت کارگزار مطمئن و دقیقی است که این ارتباط را برقرار می‌کند و به این ترتیب به ناشران و فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را می‌دهد که از طریق این همکاری درآمدهای خود را چند برابر کنند. وجود یک پلتفرم بی‌طرف موجب اعتمادسازی بین کسب‌وکارها و ناشران می‌‎شود و اطمینان آن‌ها را از انجام درست تبلیغات و همچنین دریافت کمیسیون ایجاد می‌کند. در حال حاضر شبکه‌های همکاری در فروش بزرگی در جهان فعال هستند که درآمدهای میلیون دلاری دارند و این صنعت همچنان در حال رشد است.

دیما افیلیت؛ پلتفرم پیشرو همکاری در فروش

وجود پلتفرم همکاری در فروش مستقلی نظیر دیما افیلیت، مزایای بسیاری برای کسب‌وکارها و همچنین ناشران تبلیغات دارد. اول از همه با وجود این پلتفرم، کسب‌وکارها نیازی به توسعه‌ی پلتفرم همکاری در فروش خود ندارند و درگیر فرایند طولانی برنامه‌نویسی و طراحی پلتفرم نمی‌شوند. همچنین نیازمند به صرف زمان و هزینه‌ی زیاد برای ساختن شبکه‌ای از ناشران و مدیریت مداوم روابط کاری و همچنین محاسبات و پرداخت‌های مالی به آن‌ها نیستند و تمام این گزارش‌ها را می‌توانند به‌صورت خودکار در پلتفرم دیما افیلیت مشاهده کنند.

از طرف دیگر ناشران به کمک این پلتفرم می‌توانند برنامه‌ی همکاری در فروش خود را به‌صورت هم‌زمان با چندین کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کنند و نیازی به پیگیری قرارداد و دریافت‌های مالی از تک‌تک فروشگاه‌های اینترنتی نداشته باشند. مثلاً اگر ناشری در حوزه‌ی سلامت فعالیت می‌کند، به کمک دیما افیلیت می‌تواند بدون نیاز به کار کردن با چندین پلتفرم، با کسب‌وکارهای مختلفی در این حوزه همکاری کند. همچنین گزارش‌هایی یکپارچه از میزان کسب درآمد خود از همکاری با هر فروشگاه داشته باشد، آن‌ها را با هم مقایسه کند و در نهایت سودآورترین پیشنهادها را دریافت و روی آن‌ها کار کند.

دیما افیلیت در مقام واسطه‌ای مستقل، کسب‌وکارهای اینترنتی را به ترافیک مطمئن و پربازده و ناشران را به درآمد پایدار و قطعی می‌رساند. پشتیبانی کسب‌وکارها و ناشران نیز در این سیستم بر عهده‌ی دیما افیلیت است، بنابراین بار کاری و مالی بزرگی از دوش کسب‌وکارها و ناشران برداشته می‌شود.

گزارش عملکرد دیما افیلیت تا به امروز

شروع به کار رسمی پلتفرم دیما افیلیت از آذرماه ۱۳۹۹ بود. پیش از آن دیما همکاری آزمایشی را با دو فروشگاه ایسام و خانومی آغاز کرده بود. پس از آغاز به کار رسمی، تیم توسعه‌ی بازار دیما افیلیت با فروشگاه‌های برتر در هر حوزه‌ وارد مذاکره شدند. اکنون دیما در حوزه‌های مختلف میزبان برترین فروشگاه‌های آنلاین است؛ در بین مارکت‌پلیس‌ها ایسام و باسلام، از سوپرمارکت‌های آنلاین پینکت، در حوزه‌ی خدمات آچاره و تخفیفان، در محصولات آرایشی بهداشتی خانومی، در تجهیزات پزشکی و داروخانه‌ای داروکده و درمان کالا، در مد و پوشاک مدیسه، در دسته‌بندی کالای دیجیتال فروشگاه دیجی دو و در حوزه گردشگری سایت شب به شبکه‌ی همکاری در فروش دیما پیوسته‌اند. فروشگاه‌های همکار دیما محدود به این موارد نیست و دیما میزبان کسب‌وکارهای متعدد دیگری نیز است. همچنین دیما در ادامه‌ی برنامه‌های توسعه‌ی بازار خود درصدد افزودن فروشگاه‌های جدیدی به این شبکه‌ی فروشگاهی است که هریک در حال طی کردن مراحل فنی برای پیوستن به این شبکه هستند.

در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از ناشران محتوایی نیز به شبکه‌ی دیما افیلیت پیوسته‌اند و از این طریق با فروشگاه‌های آنلاین همکاری می‌کنند. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به امروز، تعداد ناشران دیما افیلیت ۵ برابر شده‌اند و حدود ۵۰۰۰ آگهی در این شبکه ساخته شده است. فروش شبکه‌ی دیما افیلیت در این مدت رشد بالایی را تجربه کرده و تقریباً در هر ماه دو برابر شده است و این روند با شیب حتی بیشتری ادامه دارد.

دیما در این مدت با ناشران متعددی با انواع مختلف رسانه همکاری داشته است، از وب‌سایت‌های که به‌صورت تخصصی در زمینه‌ی تولید محتوا برای همکاری در فروش کار می‌کنند تا وب‌سایت‌های خبری، سایت‌های تخفیفی و موتورهای جستجو و مقایسه‌ی محصول. البته ناشران دیما محدود به وب‌سایت‌ها نیستند، ناشران بسیاری که در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام دارای مخاطب و فضای تبلیغاتی هستند، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایلی پرطرفدار و بلاگرهایی که در رسانه‌های کاربرمحور فعال هستند هم جذب شبکه‌ی ناشران دیما شده‌اند. حساسیت بالای دیما در تأیید ناشران معتبر باعث شده است که شبکه‌ی قدرتمند و در عین حال متنوعی از ناشران در این پلتفرم آماده‌ی همکاری با فروشگاه‌های آنلاینی باشند که می‌خواهند از طریق همکاری در فروش، درآمد و بازدیدشان را افزایش دهند.

دیما افیلیت در حال تلاش برای ترویج روش همکاری در فروش در ایران است و در این زمینه محتوا و برنامه‌های آموزشی بسیاری تهیه کرده است؛ از جمله وبینارهای آموزشی مشترک با مدیران مارکتینگ شرکت‌ها، مقالات آموزشی در حوزه‌ی افیلیت مارکتینگ، مشاوره‌های اختصاصی به ناشران و...

در نهایت تلاش دیما بر این است که سازمان‌ها و افراد بیشتری از وجود این فرصت بزرگ مطلع شوند و بازار افیلیت مارکتینگ هرچه بیشتر در کشورمان رشد کند.

سخن آخر

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش روش جدیدی نیست، اما در چند سال اخیر به‌سرعت جای خود را در میان روش‌های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال نیز باز کرده و محبوبیت کم‌نظیری به دست آورده است. بسیاری از شرکت‌های فروش اینترنتی از جمله آمازون به‌صورت وسیع از این روش استفاده می‌کنند و فروش خود را افزایش می‌دهند. این یک بازی برد-برد است که برای کسب‌وکارهای آنلاین فروش و مشتری بیشتر و برای ناشران درآمد آسان و فوق‌العاده‌ای به بار می‌آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این روش بازاریابی می‌توانید با کارشناسان گروه تبلیغات دیجیتال دیما در ارتباط باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات