اسکای روم، محصول ایرانی پیشرو که براساس تکنولوژی WEB RTC خلق شده است

پنج‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اسکای روم، استارتاپ ایرانی است که  به خوبی توانسته با ارائه سرویسی بر بستر تکنولوژی WEB RTC، محصول ارتباطات تصویری آنلاین خود را از حدود ۷ سال پیش به بازار معرفی کند، با توسعه آن در دوران کرونا پاسخگوی نیازمندی‌های بسیاری از کسب‌وکارها در حوزه ارتباطات تصویری آنلاین باشد و رکورد ۳۲۶ هزار کاربر هم‌زمان را برای خود ثبت کند.
تبلیغات

تکنولوژی وب آر‌تی‌سی به توانمندتر و ساده‌ترشدن انواع تماس‌های صوتی و تصویری کمک بسیاری کرده است. با تکنولوژی در حال توسعه وب آرتی‌سی، ارتباطی بین دو مرورگر ایجاد می‌شود که از طریق آن صدا، تصویر یا فایل از مرورگری به مرورگر دیگر بدون هیچ واسطه‌ای منتقل شده و این ارتباطات به سهولت و با حذف سخت‌افزارهای پیچیده ممکن می‌شود. تاکنون این تکنولوژی توسط مرورگرهای مشهوری چون فایرفاکس، گوگل کروم و اپرا پشتیبانی شده است. تکنولوژی وب آر‌تی‌سی از رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزاری تشکیل شده که به کمک آن‌ها می‌توان بین مرورگرها ارتباط سریع برقرار کرد و مهم‌ترین کاربرد آن در برقراری ارتباطات صوتی و تصویری آنلاین است.

تاریخچه وب آر‌تی‌سی

همواره یکی از دغدغه‌های بزرگ کاربران اینترنتی، ایجاد راهی برای برقراری ارتباط به‌صورت صوتی و تصویری بوده است؛ زیرا برقراری چنین ارتباطی برای سالیان طولانی کاری پرهزینه و پیچیده به حساب می‌آمد. در سال ۲۰۰۸، گوگل از امکان چت‌ویدئو خود رونمایی کرد و سپس در سال ۲۰۱۱ آن را به سرویس Hangouts ارتقا داد. بعد از اینکه گوگل، شرکت GIPS را خرید، این شرکت، در حال توسعه بخش‌های ارتباط سریع، مثل انواع کدک‌ها و تکنیک‌های از بین بردن اکو (Echo suppression and cancellation) بود و گوگل این تکنولوژی‌ها را به‌صورت متن باز (open source) در اختیار کاربران قرار داد و به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، شروع به آماده‌سازی استانداردها برای IETF (Internet Engineering Task Force) و W3C (World Wide Web Consortium) کرد که هدف‌شان استانداردسازی و یکنواخت‌کردن طریقه دسترسی در اینترنت بود. در ماه می  ۲۰۱۱ اریکسون اولین ویرایش خود را از این تکنولوژی ارائه داد که یک پیاده‌سازی استاندارد برای برقراری ارتباط سریع و بدون نیاز به هیچ رابطی جهت انتقال داده‌های صوتی و تصویری بود.

اسکای روم

توسعه محصولی ایرانی پیشرو بر پایه تکنولوژی وب آرتی‌سی

تیم اسکای روم، با استفاده از تکنولوژی web RTC توانسته محصولی پیشرو را براساس نیازهای کاربران ایرانی توسعه بدهد. این پلتفرم با محیط کاربری ساده و با زبان فارسی و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن و تنها با استفاده از یک مرورگر، نیازهای کاربران را برطرف می‌کند. اسکای روم با استفاده از این تکنولوژی توانسته رکورد ۳۲۶ هزار نفر کاربر در لحظه را ثبت کند. به‌کارگیری تکنولوژی وب‌آرتی‌سی موجب شده تا اسکای روم با خلق یک محصول ایرانی پیشرو، در بازار ایران و در حضور رقبای قدرتمند خارجی همچون زوم، گوگل میت، اسکایپ و... بتواند رکورد ۴۰۰ میلیون نفر-ساعت ارتباط تصویری آنلاین را طی یک سال گذشته به ثبت برساند. درحال‌حاضر، پروتکل وب آرتی‌سی به یکی از استانداردهای فضای وب تبدیل شده است و به بیان دیگر، می‌توان گفت که سرویس‌ وب آرتی‌سی، یک راه‌حل چندپلتفرمی است که از طرف اغلب مرورگرهای مطرح جهان پشتیبانی می‌شود و آینده ارتباطات تصویری آنلاین با کیفیت و مزیت‌های این تکنولوژی پیوند خورده است.

کاربردها، توانایی‌ها و مزایای تکنولوژی وب‌ آر‌تی‌سی

وب آر‌تی‌سی‌ یک محیط مناسب و پایدار برای برگزاری جلسات آنلاین صوتی و تصویری بین مرورگر‌های مختلف ایجاد می‌کند و همچنین محیطی قابل توسعه‌تر نسبت به سیستم‌های پلاگین‌محور فراهم می‌آورد. طبق بررسی‌های انجام شده، اگر بسته نرم‌افزاری در وب آر‌تی‌سی یکپارچه‌سازی شود، مصرف باتری و میزان استفاده از پهنای باند به‌شدت کاهش یافته و بهره‌وری سیستم‌ها را افزایش می‌دهد.

وب آر‌تی‌سی این ارتباط را بدون هیچ واسطه‌ای برقرار می‌کند؛ ارتباطات را به‌سهولت انجام داده و استفاده از سخت‌افزار‌های پیچیده را به حداقل می‌رساند. یکی از APIهای وب آر‌تی‌سی به نام Media Stream API، اجازه پردازش سریع، قطع یا متوقف‌کردن صدا را به توسعه‌دهنده می‌دهد و همین‌طور اجازه می‌دهد صداهای دیگری را اضافه کند. 

اسکای روم

برگزاری ویدئوکنفرانس‌‌ها در بستر وب ‌آرتی‌سی

کاربردی‌ترین استفاده از وب آر‌تی‌سی، امکان برگزاری ویدیوکنفرانس و چت ویدئویی است. به لطف استفاده از وب آر‌تی‌سی، مرورگر فایرفاکس امکان چت ویدیویی (سرویس Hello) را برای کاربرانش به ارمغان آورد. وب‌سایت appear.in بدون حساب کاربری، لاگین کردن و حتی نصب پلاگین روی مرورگر و سرویس Hello موزیلا، دو نمونه از کاربردهای وب آر‌تی‌سی برای تماس ویدئویی هستند. Skype هم با نسخه‌ خاصی به اسم Skype for Web از توانمندی وب آر‌تی‌سی بهره گرفته تا برقراری ارتباط ویدئویی را ساده‌تر کند. همچنین پلتفرم‌هایی چون زوم و گوگل میت نیز از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط تصویری آنلاین استفاده می‌کنند. از آنجایی که نرم‌افزارهای تماس صوتی و تصویری تنها به شرکت‌های خاصی مانند اسکایپ، اپل و... تعلق داشت، شرکت‌های دیگر برای استفاده‌ از سرویس‌های ریل تایم (Real-Time) صوت و تصویر دچار مشکل شده و کاربران‌شان مجبور به نصب نرم‌افزارهای جانبی برای برقراری تماس‌های صوتی و تصویری بودند؛ اما تکنولوژی وب آر‌تی‌سی با امکانات جدیدی مانند متن باز بودن (open source)، سرعت بالا و حذف تمام واسطه‌ها این مشکلات را برطرف کرده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات