خرید رینگ لایت حرفه‌ای از نورنگار

دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
ضبط ویدئو باکیفیت، به چیزی بیشتر از ایده خوب و دوربین فیلم‌برداری نیاز دارد. نورپردازی ویدئویی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ضبط ویدئو باکیفیت است و باعث می‌شود به‌عنوان مجری تصویری جذاب‌تر و تأثیرگذارتر داشته باشید.
تبلیغات

افراد حرفه‌ای سعی می‌کنند با استفاده از ابزار‌های پیشرفته نورپردازی مانند رینگ لایت‌های حرفه‌ای ویدئو‌های خود را ضبط کنند تا افراد بیشتری را با‌‌‌توجه‌‌به خدمات یا کالا‌هایی که ارائه می‌دهند، جذب کنند. با این راهنمای نورنگار همراه شوید تا تفاوت رینگ لایت حرفه ای با رینگ لایت ساده را به شما توضیح دهیم.

چرا رینگ‌ لایت حرفه‌ای درمقایسه‌با ابزار‌های دیگر نورپردازی مانند سافت باکس، چتر یا حتی پنل‌های بزرگ LED این‌قدر محبوب‌تر هستند و بیشتر یوتیوبر‌ها و کسانی که برای شبکه‌های اجتماعی ویدئو می‌سازند، به‌سراغ آن‌ها می‌روند؟

در این مقاله به مزیت‌های رینگ‌ لایت‌ حرفه‌ای می‌پردازیم و اینکه چرا و چگونه باید از آن‌ها استفاده کنید.

مزیت‌های استفاده از رینگ لایت‌های حرفه‌ای

اگرچه وقتی نام حرفه‌ای روی وسیله‌ای قرار می‌گیرد، به این معنی است که عملکرد آن برای استفاده افراد حرفه‌ای بهینه شده است، حتی حرفه‌ای‌ترین رینگ لایت‌ها هم کارکرد ساده‌ای دارند. حتی کاربران تازه‌کار هم می‌توانند به‌محض اینکه آن‌ها را از جعبه بیرون می‌آورند، به‌راحتی راه‌اندازی و آماده به کار کنند. خوشبختانه این تجهیزات برخلاف نور‌های ویدئویی پیشرفته، بسیار راحت کار می‌کنند و به‌قول خارجی‌ها Easy to Use هستند.

این ابزار‌ها برای ساخت ویدئو‌هایی که مجری در آن‌ها قرار می‌گیرد، فوق‌العاده است. اندازه نسبتا بزرگ آن‌ها و امکان استفاده از انواع دوربین‌های فیلم‌برداری یا تلفن‌های همراه روی آن‌ها باعث می‌شود یوتیوبرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام در هر سطحی، علاقه‌مند به استفاده از رینگ لایت‌های حرفه‌ای باشند. به‌ویژه اینکه درمقایسه‌با اغلب تجهیزات نورپردازی جای کمتری می‌گیرند و اتفاقا هرچقدر به سوژه نزدیک‌تر باشند، نور ملایم‌تر با سایه کمتری ایجاد می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، برای کار در فضاهای کوچک مانند استودیو‌های صدابرداری هم بسیار مناسب‌اند.

این تجهیزات به‌دلیل اینکه نور را از همه جهات روی سوژه می‌تابانند، هیچ سایه‌ای روی صورت ایجاد نمی‌کنند و طبیعتا اشکالات و جوش‌ها و فرورفتگی‌های پوست را هم خیلی کمتر از نور‌های جهت‌دار نمایش می‌دهند؛ بنابراین به‌شدت مورد‌علاقه بیوتی‌بلاگرها هستند که تمایل دارند انواع روش‌های آرایش یا گریم پوست را در شبکه‌های اجتماعی به‌نمایش بگذارند.

نورنگار

اتفاقا ایجاد لکه دایره‌ای‌شکل نور در داخل چشم‌ها که به کچ‌لایت (Catch Light) مشهور است، باعث می‌شود زیبایی سوژه‌ای که برای گریم یا آرایش انتخاب می‌شود، بسیار زیباتر دیده شود. از مهم‌ترین مزیت‌های رینگ لایت‌های حرفه‌ای درمقایسه‌با دیگر انواع وسایل نورپردازی، مصرف کم انرژی و تولید بسیار ناچیز گرمای آن‌ها است که برای استفاده طولانی‌مدت، خصوصا در محیط‌های بسته بسیار مناسب هستند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این ابزار‌های جذاب نورپردازی بیندازیم.

رینگ لایت حرفه‌ای چیست؟

رینگ لایت‌ها منبع‌های نورانی دایره‌ای‌شکل هستند؛ البته این فقط شکل فیزیکی آن‌ها است؛ اما می‌توانند هم به‌صورت لامپ یکپارچه بزرگ و دایره‌ای‌شکل باشند و هم مجموعه‌ای از صدها لامپ LED کوچک که کنار‌هم قرار گرفته‌اند و شکل بدنه آن به‌صورت رینگ یا دایره‌ای‌شکل است.

طراحی این نور‌ها طوری است که فقط رو به یک سطح این دایره می‌تابد و سمت دیگر بدنه نور قرار دارد که دکمه‌های کنترلی آن قرار گرفته است. برای مثال، ابزار‌هایی برای کم و زیاد کردن نور یا تغییر رنگ آن و البته سوییچ روشن و خاموش هم در پشت نور قرار می‌گیرد.

بسته به نوع و کارایی نور، این ابزار‌ها می‌توانند مستقیما به برق وصل شوند یا ممکن است باتری داشته باشند که در برخی از مدل‌ها، باتری هم در داخل بدنه جاسازی شده است تا حجم کمتری اشغال کند. اگرچه مدل‌های حرفه‌ای این ابزار باتری‌های بسیار قدرتمندی دارند، بسیاری از آن‌ها که نور زیادی تولید می‌کنند، معمولا می‌توانند مستقیما هم با برق کار کنند.

رینگ‌لایت‌های حرفه‌ای برای چه کاربردی ساخته می‌شوند؟

برخلاف رینگ لایت‌های ساده که معمولا اندازه کوچکی دارند و روی موبایل‌ها قرار می‌گیرند، رینگ لایت‌های حرفه‌ای معمولا اندازه بزرگی دارند و می‌توانند نور را در محدوده بزرگ‌تری پخش کنند. هر‌چه اندازه این نورها یا درواقع قطر دایره آن‌ها بزرگ‌تر باشد، سایه‌های کمتری ایجاد می‌کنند و می‌توانند در فاصله بیشتری از سوژه قرار بگیرند. بدین‌ترتیب، کادری که می‌توانید فیلم‌برداری کنید، بزرگ‌تر می‌شود.

این نور ملایم برای ضبط روند کار آرایش، نمایش مواد موردنیاز برای غذا یا حتی فیلم‌برداری و عکاسی از آنباکسینگ کالا فوق‌العاده است؛ به‌همین‌دلیل، خیلی از کاربران از انواع حرفه‌ای رینگ لایت‌ها برای عکاسی هم استفاده می‌کنند. رینگ لایت‌های حرفه‌ای معمولا مانت استانداردی برای نصب دوربین هم دارند تا بتوانید دوربین‌های DSLR و حرفه‌ای را در داخل آن‌ها نصب و به‌عنوان سه‌پایه از آن‌ها استفاده کنید.

برای خرید رینگ‌لایت حرفه‌ای به چه نکاتی دقت کنیم؟

اندازه

مهم‌ترین موضوع درباره انتخاب رینگ لایت حرفه‌ای اندازه آن است. این ابزار‌ها هر چقدر هم نور قدرتمندی داشته باشند، اگر اندازه آن‌ها کوچک باشد، نمی‌توانید از آن‌ها همراه با دوربین‌های حرفه‌ای استفاده کنید.

اندازه مناسب برای این نور‌ها قطر ۱۴ اینچ به بالا و اندازه معمول آن‌ها هم قطر ۱۸ اینچ است. اندازه ۱۴ اینچ بیشتر برای بیوتی‌بلاگر‌ها مناسب است که می‌خواهند صرفا از صورت و آرایش فیلم‌برداری کنند و اندازه‌های بزرگ‌تر برای یوتیوبر‌ها مناسب‌تر است که به کادر بزرگ‌تر نیاز دارند.

اندازه قطر ذکرشده در اغلب منابع، معمولا مربوط به قطر بیرونی رینگ لایت است؛ اما اگر در توضیحات این نور‌ها دو عدد برای اندازه دستگاه ذکر شده بود (مثلا 14-18 in)، معمولا اندازه کوچک‌تر مربوط به قطر داخلی و اندازه بزرگ‌تر مربوط به قطر خارجی آن است.

قابلیت تنظیم نور

رینگ لایت‌های حرفه‌ای معمولا قابلیت تنظیم نور هم دارند. برخلاف رینگ لایت‌های ساده که فقط قابلیت روشن و خاموش شدن را دارند، در انواع پیشرفته رینگ لایت‌ها، شما می‌توانید شدت نور را بنا به دیافراگم و میزان نور موردنیازتان کم یا زیاد کنید.

نورنگار

این قابلیت امکان می‌دهد از فاصله‌های مختلف بتوانید نور را بتابانید. البته در برخی از رینگ لایت‌ها می‌بینیم قابلیت کم و زیاد کردن نور بدین‌صورت است که مثلا نیمی از LEDها را خاموش می‌کند و به این ترتیب شدت نور نصف می‌شود؛ اما در انواع حرفه‌ای رینگ لایت‌ها، دقیقا دیمری وجود دارد که می‌توانید با آن مقدار نور را به‌دلخواهتان کاهش دهید.

قابلیت تنظیم رنگ

این یکی از قابلیت‌های نه‌چندان مهم در رینگ لایت‌های حرفه‌ای است که اگرچه بودنش برای شرایط خاص مناسب است، برای استفاده به‌عنوان تک نور، کاربرد زیادی ندارد. در اغلب رینگ لایت‌های حرفه‌ای کلوین نور دقیقا معادل ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ درجه کلوین است که رنگی شبیه به نور خورشید را باز تولید می‌کند؛ اما برخی از مدل‌ها می‌توانند نوری سرد‌تر یا گرم‌تر از این را تولید کنند که طبیعتا رنگ محیط را تغییر می‌دهد.

شما می‌توانید این کار را با پوشش‌های تغییر رنگ هم انجام دهید که همراه LEDها هستند. کاربرد آن هم بیشتر برای مواقعی است که می‌خواهید نور دوم (مثلا نور پشت‌سر) یک رنگ خاص داشته باشد و به‌ندرت ممکن است به‌عنوان نور اصلی استفاده شود. بنابراین، اگر رینگ لایتی که می‌خرید این قابلیت را ندارد، اهمیت زیادی هم نخواهد داشت.

منبع مورداستفاده

بسیاری از رینگ لایت‌های حرفه‌ای می‌توانند با هر دو منبع باتری و برق کار کنند. ازآنجاکه مصرف LEDها زیاد نیست، استفاده از باتری‌ برای روشن‌کردن آن‌ها مرسوم است؛ اما مهم است با چه نوع باتری باید آن‌ها را روشن کنید. مدل‌های حرفه‌ای از باتری‌های اختصاصی لیتیوم‌یون استفاده می‌کنند که البته با شارژر اختصاصی شارژ می‌شوند. بااین‌حال، انواع دیگری هم هستند که با باتری های استاندارد AA کار می‌کنند و باید برای آن‌ها باتری‌های جداگانه‌ای هم تهیه کنید.

قابلیت تنظیم کیفیت نور

در برخی از مدل‌های حرفه‌ای‌تر، ابزار‌هایی اضافی نیز همراه رینگ لایت است که می‌توانید با نصب‌کردن آن‌ها روی سطح رینگ لایت، نور را ملایم‌تر کنید. به این ابزار‌های اضافی دیفیوزر می‌گویند و معمولا شکل استانداردی هم ندارند که صرفا برای همان LED طراحی شده‌اند. به‌همین‌دلیل، مهم است که هر LED ابزار دیفیوزر خودش را همراه داشته باشد تا بتوانید در مواقع موردنیاز، کیفیت نور را تغییر دهید.

همراه‌داشتن سه‌پایه با هد قابل‌تنظیم

برخی از رینگ لایت‌ها بدون سه‌پایه فروخته می‌شوند. این مدل سه‌پایه‌ها پیچ استاندارد برای نصب روی سه‌پایه فلاش دارند که انواع مختلف آن را می‌توانید در فروشگاه‌های تجهیزات عکاسی پیدا کنید. بااین‌همه، این سه‌پایه‌ها سری قابل‌تنظیم ندارند و خودتان باید تجهیزات زاویه دهنده نور را برایشان تهیه کنید.

اغلب رینگ لایت‌های حرفه‌ای سه‌پایه‌های باکیفیتی دارند که برخی از آن‌ها از زانویی تنظیم زاویه هم بهره می‌برند. اگرچه در بیشتر مواقع ترجیح می‌دهیم جهت نور رینگ لایت هم‌تراز زاویه دید دوربین و به‌صورت افقی باشد، هد قابل‌تنظیم در این رینگ لایت‌ها امکان می‌دهد برای عکاسی از غذا‌ها یا عکاسی ماکرو هم زاویه نور و دوربین را تنظیم کنید.

رینگ لایت‌های حرفه‌ای به‌جز مانت مخصوص برای نگه‌داری موبایل‌ها، معمولا پیچ استاندارد برای نصب و تنظیم دوربین‌ها نیز دارند و بدون نیاز به پایه‌ای اضافی می‌توانید دوربین‌ها را هم روی آن‌ها سوار کنید.

خرید رینگ لایت حرفه‌ای

برای خرید رینگ لایت حرفه‌ای بهتر است به‌جای وقت تلف‌کردن در بازار، به فروشگاه‌های تخصصی تجهیزات عکاسی و تولید محتوای ویدئویی مراجعه کنید. پیشنهاد ما فروشگاه نورنگار است؛ فروشگاهی اینترنتی و با سابقه که اصالت و کیفیت محصولات آن تأیید‌شدنی است و می‌توانید از مشاوره متخصصان آن نیز برای انتخاب بهترین گزینه استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات