خرید کفش اسپرت از باشماق

شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
کفش مهم‌ترین آیتم خرید لباس است. از کفش تا مدت‌ها صرفا برای محافظت پا از آسیب‌ها و آلودگی‌ها استفاده می‌شد؛ اما با ظهور نیاز مردم به مد، سبک‌هایی مثل کفش اسپرت متولد شدند. در ایران استفاده مردم از کلمه اسپرت به معنای درست لغوی آن نیست.
تبلیغات

از طرفی با ظهور صنعت کپی شناخت اصل از فیک کار دشواری بوده است و به همین دلیل خرید از فروشگاه تخصصی کفش، هوشمندانه خواهد بود. باشماق در این مقاله نکات ظریف و مهمی را در مورد کفش و اسپرت به‌صورت مختصر و مفید برای اولین بار تحلیل می‌کند.

۱. سه‌گانه کفش

کفش رسمی

کفش هایی که بیشتر از چرم طبیعی ساخته می‌شوند و برای مجالس و کاربرد رسمی مورداستفاده قرار می‌گیرند. آقایان اغلب با کفش‌های رسمی نوک‌تیز برای جنس مخالف جذاب‌تر به نظر می‌رسند. در انگلیسی به این سبک Oxford می‌گویند.

کفش ورزشی

کفش‌های تخصصی هستند ساخته‌شده برای انواع مختلف ورزش. مثلاً کفش ورزشی مخصوص فوتبال، اسکیت، کوهنوردی. این کفش‌ها توسط تولیدکنندگان متخصص دقیقا نسبت به نیاز و خواست ورزش و ورزشکار خاص تولید و عرضه می‌گردند. فیل نایت مؤسس شرکت نایک نیز کار خود را با تولید کفش ورزشی برای ورزشکاران دونده آغاز کرد. در انگلیسی به این سبک sport  یا athlethic  می‌گویند درحالی‌که ما اسپرت را به معنی دیگری استفاده می‌کنیم.

کفش اسپرت

کفش اسپرت همان است که ما بعضاً از آن به کتانی یاد می‌کنیم. هر چند کلمه کتانی همچنین یادآور کفش‌های پارچه‌ای مدل all star برند  converse نیز می‌شود. در واقع به هر کفشی که رسمی و ورزشی نباشد، اسپرت یا کتانی میگوییم. به این سبک، کفش‌های روزمره نیز می‌گویند. بعضی کفش‌های اسپرت یا کتانی بعضاً به‌عنوان ورزشی نیز استفاده می‌شوند. وقتی آن کفش، اسپرت بی‌بند باشد و وقتی آن ورزش، پیاده‌روی یا دویدن سبک باشد. در این صورت ما می‌توانیم از اسپرت به‌عنوان کفش راحتی نیز استفاده کنیم؛ اما هرگز نمی‌توان کفش اسپرت یا کتانی را بجای کفش‌های تخصصی ورزشی استفاده کرد. در انگلیسی به کفش اسپرت یا کتانی، sneaker می‌گویند.

فروشگاه باشماق

۲.اصل یا فیک؟ 

به هر محصولی که به حقیقت لوگو و برند خود را حمل کند اصل میگوییم؛ یعنی سازنده‌ی محصول همان صاحب برند و صاحب لوگوی محصول باشد. برند یعنی اطمینان خاطر. وجود برندها فکر ما را از بابت سلیقه و کیفیت خاصی راحت کرده و ما با خیال راحت فقط به انتخاب مشغول می‌شویم.

اصل آلمان یا اصل چین؟

چین ارزان‌ترین نیروی کار را دارد. از طرفی سیاست ارزی چین طوری است که پول چین ارزان‌ترین باشد. برآیند این سیاست‌ها این است که دیگر عاقلانه نیست کفش یا موبایلی در امریکا تولید شود. بلکه تحت لیسانس صاحب برند، در چین تولید می‌شود. بدین صورت چین به کشور تولیدکننده‌ی جهان تبدیل شده است. محصولات، اصل هستند در عین حال تولیدشده در چین. در این بین چینی‌های کپی کار نیز خود بیکار ننشسته و جداگانه اسپرت های برند را کپی کرده و به قیمتی پایین‌تر و با کیفیتی با درجات مختلف به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

اصل آلمان یا اصل ایران؟

بیشتر کفش‌های رسمی و چرمی، اصل هستند. چون تولیدکنندگان چرمی غرور خاصی دارند و عموماً نام و برند خود را بر محصول نصب می‌کنند. به‌ندرت تولیدکننده‌ی نامی ایرانی محصولات خود را مثلاً ecco می‌نامد. از طرفی ایران خود در صنعت چرم به‌عنوان یک قطب مهم به‌حساب می‌آید و نامیدن محصول به برند غیر، در عمل بی‌معنی است؛ اما در حوزه صنعت کفش اسپرت این امر متداول است. تولیدکنندگان ایرانی به دلیل عدم وجود الزامات قانونی حق مالکیت معنوی برندها، عموماً محصولات خود را نهایتا با برندهای مشهور جهانی به بازار عرضه می‌کنند. خلاصه قانون کپی‌رایت در ایران این است که اگر شما در ایران نام «ریکا» را در رسته مایع ظرف‌شویی ثبت کردید می‌توانید پیگرد قانونی قرار داده و جریمه‌های سنگین بگیرید اما فعلاً در زمان نگارش این مقاله نایک آمریکایی نمی‌تواند یقه‌ی کپی‌کاران فعال کفش ایران را بگیرد.

فیک توفیق اجباری است

چرا که اصل ۲۰۰ دلاری با قیمتی حدود ۱۵ دلار را استفاده می‌کنیم بدون اینکه کسی اسکنر به دست اسپرت‌های ما را اسکن کند و اصل یا فیک بودن آن‌ها را آزمون کند. تا زمانی که حق مالکیت معنوی در کشور الزام قانونی ندارد مردم با قیمت‌های رؤیایی خوش می‌گذرانند! مثلاً همین وضعیت فرصتی به وجود آورده است تا خانم‌ها که برای هر موقعیتی کفش مربوطه را تهیه می‌کنند و از طرفی مد روز را مدنظر قرار می‌دهند، به‌راحتی با قیمت‌های مناسب، کفش اسپرت زنانه خرید کنند. کیفیت کفش ۱۵ دلاری به اندازه ۲۰۰ دلاری نیست. فاصله تکنولوژی نیز بسیار است. در عین حال از زمانی که دلار از قیمت افسانه‌ای سه هزار تومانی عبور کرد، اتوماتیک قدرت خرید واردات خارجی ضعیف شد و به همین دلیل و به‌تدریج کیفیت تولیدات اسپرت ایرانی شدت گرفتند. تا جایی که اکنون بعضی خرده‌فروشی‌ها اسپرت‌های ایرانی را بجای اصل نیز می‌فروشند. در این بین این تولیدکنندگان هستند که با پرواز بر بال نایک و اسکیچرز فرصت‌های خود را  از دست می‌دهند و زمانی متوجه اهمیت برندسازی می‌شوند که شاید خیلی دیر شده باشد.

کپی از فیک

تولیدکنندگان اسپرت ایرانی کپی کار در ایران برای خود نام و شهرتی دارند؛ یعنی در ایران در تولید کفش اسپرت، برندهای تولیدکننده‌ی معتبری داریم که با صداقت و کیفیت بالایی کپی می‌کنند! و صنعت کفش اسپرت ایران به تلاش این کارآفرینان می‌چرخد. این کارخانه‌ها نسبت به برندهای جهانی علاوه بر عدم برندسازی و عدم استفاده از نام خود روی محصول، در کیفیت و تکنولوژی نیز فاصله دارند. در این بین تولیدکنندگان کوچک‌تری نیز هستند که پایین‌تر از چشمه فعالیت می‌کنند و از این کارخانه‌های ایرانی کپی می‌کنند؛ یعنی کپی از کپی! این‌ها همان‌هایی هستند که بعضی خرده‌فروشی‌ها محصولات آن‌ها را بعضاً در حراجی‌های خود با عنوان «یک بخر دوتا ببر» نیز بفروش می‌رسانند.

فروشگاه باشماق

۳.باشماق یا همه‌چی‌کالا؟

خرید کفش اسپرت مردانه اسکیچرز در امریکا از نمایندگی اسکیچرز با خرید یک جفت از این برند در ایران بسیار متفاوت است. هرچند به لطف وجود فروشگاههای اینترنتی معتبر، مشتری به سلیقه خود میتواند از فروشگاههایی مثل دیجی‌کالا، باشماق و ... خرید کند. تا اینجا روشن است که حوزه کفش اسپرت در ایران برای عموم تا حدودی مبهم است. مثلاً عبارت کفش لاغری چیست؟ واژهای بیمعنی و دور از واقعیت. تابه‌حال تکنولوژی هنوز به جایی نرسیده است که کفش به‌خودی‌خود باعث لاغری شود؛ اما در این مورد داستان سود و تبلیغات، با علم و تکنولوژی  کاری ندارد. آنچه می‌خریم اصل است یا کپی؟ اصل، ساخت کجا؟ کپی کجا، درجه چند؟ و بسیاری سؤالات منطقی قبل از خرید. ما در باشماق، فروشگاه اینترنتی تخصصی کفش، با بیش از ده سال سابقه در حوزه کفش، به دنبال تجربه خوشایند برای مصرفکنندگان در خرید اینترنتی کفش هستیم.

طعم خوش غذا حاصل تمرکز آشپز است

در همه کشورها فروشگاه‌های مشهور، بزرگ و موفق اینترنتی مجبور به قبضهی بازار و توسعههای همهجانبه هستند؛ و این لازمهی همهچیکالا بودن است؛ اما این وسعت هرگز برای مصرفکنندگان به معنی عمق و کیفیت کالا و خدمات در همه هریک از آن حوزهها نیست و نخواهد بودمخصوصاً با این پیچیدگی حوزه کفش و اسپرت، خرید کفش از فروشگاه معتبر فروشندهی پای مرغ تا شارژر موبایل، کار باکیفیتی نبوده است. سامسونگ شرکت بزرگی است که جاروبرقی تولید میکند. گوشی موبایل هم می‌سازد. شاید بعداً رب گوجهفرنگی هم تولید کرد؛ اما مردمی جاروبرقی بوش و گوشیهای اپل را ترجیح می‌دهند.

تحویل از متخصص

تحویل کفش از دستان ناشناس و از آدرس‌های مختلف به‌عنوان شریک سایت و همکار، تجربه ناخوشایندی است؛ اما در باشماق تمامی مراحل تولید (درصد کم و منحصر)، تأمین و خرید، بستهبندی و انبارداری، تحویل مستقیم از انبار و پشتیبانی تماماً از طرف خود باشماق انجام می‌گیردصرفهجویی در هزینه و کیفیت تحویلی از طرفی و جدیدترین بودن از طرفی دیگر از نتایج خرید از باشماق است. البته امروزه خودبه‌خود با شدت گرفتن خرید مردم در بستر آنلاین، ناچار فروشگاههای تخصصی به معنی سهولت و سودمندی معنی میشوند و کاری هم نمیشود کرد.

جمع‌بندی

در حوزه کفش و اسپرت به دلیل عدم وجود نمایندگی‌های رسمی و اهرمهای قانونی حق مالکیت معنوی، شناخت اصل و فیک همچنین باکیفیت و بی‌کیفیت، سخت است. در این حال خرید از فروشگاه معتبر و اختصاصی کفش و اسپرت بسیار اهمیت دارد و از نارضایتیها و دلخوریهای دائمی از خرید اینترنتی جلوگیری میکند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات