کالاهای محبوب کاربران در خرید اقساطی دیجی‌پی

پنج‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از راه‌های سریع خرید لوازم موردنیاز دریافت وام یا خرید اعتباری است؛ اما آیا می‌دانید ایرانی‌ها اعتبار یا وام‌های دریافتی را بیشتر خرج چه لوازمی می‌کنند؟
تبلیغات

در چند سال اخیر، حضور لندتک‌ها برای تسهیلگری دریافت وام‌های خرد، دسترسی به اعتبارات خرد را برای قشر وسیع‌تری از افراد جامعه مهیا کرده است. برای مثال، تنها در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ دیجی‌پی، یکی از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات خرید اقساطی، امکان خرید اعتباری از دیجی‌کالا را برای بیش از ۲۰ هزار نفر از کاربران آنلاین فراهم کرده است. دیجی‌پی در طرح‌های لیزینگی اعتباری، بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان و در طرح آسان خرید، اعتباری تا ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید از دیجی‌کالا دراختیار کاربر می‌گذارد.

روند کار از این قرار است که متقاضیان با مراجعه آنلاین به اپلیکیشن دیجی‌پی، درخواست دریافت اعتبار را ثبت می‌کند. سپس، آنان در فرایندی کاملا آنلاین و غیرحضوری اعتبارسنجی می‌شوند و اگر امتیاز اعتباری‌شان برای خرید کافی باشد، به میزانی که درخواست داده‌اند، اعتبار خرید دریافت می‌کنند تا با آن از دیجی‌کالا خرید کنند. نکته مهم آن است که در این طرح، انتخاب کالا کاملا با مشتری است و هیچ‌گونه محدودیتی برای انتخاب یا خرید کالایی خاص وجود ندارد. به‌عبارت‌دیگر، مشتری در میان ۴/۵ میلیون کالای موجود در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا حق انتخاب خواهد داشت.

در طرح‌های خرید اقساطی چه کالاهایی با بیشترین استقبال روبه‌رو شده‌اند؟

تا چند سال پیش، دریافت وام بیشتر برای خرید مسکن و کالاهای بادوام و با طی‌کردن فرایندهای پیچیده بانکی میسر می‌شد. هم‌زمان با تورم افسارگسیخته سال‌های اخیر، حضور شرکت‌های تسهیلگر برای دریافت خدمات اعتباری کاربردهای متفاوتی برای وام‌های خرد ایجاد کرده است و امروزه این وام‌ها برای خرید کالاهای ضروری و الکترونیکی و حتی مایحتاج روزمره به‌کار برده می‌شوند.

یکی از بسترهایی که مطالعه رفتارهای خرید متقاضیان وام‌های خرد را امکان‌پذیر می‌کند، محل خرج‌شدن این وام‌ها است که تا پیش‌از‌این به‌دلیل نامشخص‌بودن مسیرهای هزینه‌کرد وام‌های خرد بانکی بررسی‌شدنی نبود. بااین‌حال در چند سال گذشته، میسر‌شدن امکان خرید اقساطی از بسترهایی مثل دیجی‌کالا، بزرگ‌ترین بازارگاه تجاری حال‌حاضر منطقه، مطالعه و شفاف‌سازی رفتارهای خرید آنلاین کاربران را امکان‌پذیر کرده است.

بررسی فهرست ۱۰۰ کالای محبوب در خرید اعتباری دیجی‌پی (از مارکت‌پلیس دیجی‌کالا) اطلاعات جالبی از رفتارهای خرید دریافت‌کنندگان این اعتبار به‌دست می‌دهد. با دانستن این موضوع که متقاضیان این اعتبار عمدتا شامل طبقه متوسط جامعه می‌شوند، پاسخ به این پرسش که «کاربران اعتبار دریافت‌شده را خرج چه کالاهایی کرده‌اند؟» می‌تواند دید نسبتا دقیقی از علاقه‌مندی‌ها و نیازهای خرید این قشر به دست دهد.

بیشترین کالاهایی که در دیجی‌کالا با استفاده از امکان خرید اعتباری دیجی‌پی فروخته شده، چه بوده‌اند؟ جالب است بدانید گوشی موبایل، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند و تبلت در میان شش دسته اول خریدها با استفاده از اعتبار دیجی‌پی بوده‌اند. این اطلاعات به‌تنهایی نشان‌دهنده درصد نفوذ فناوری میان طبقات مختلف جامعه، به‌ویژه طبقه متوسط است. افزون‌براین، شاید بتوان درصد زیادی از دریافت‌کنندگان اعتبار در اپلیکیشن دیجی‌پی را جزو کسانی دانست که پیش‌از‌این هم با راهکارهای فناورانه در زندگی روزمره آشنایی داشته و اصلا به همین روش هم با امکان خرید اعتباری از دیجی‌کالا آشنا شده‌اند.

بنابر داده‌های واحد فروش دیجی‌کالا، ۱۰ گروه کالایی که بیشترین فروش را با استفاده از اعتبار خرید دیجی‌پی ازآنِ خود کرده‌اند، به‌ترتیب میزان فروش عبارت‌اند از:

  • گوشی موبایل
  • لپ‌تاپ و اولترابوک
  • تلویزیون
  • ساعت هوشمند
  • یخچال‌فریزر
  • تبلت
  • کنسول‌خانگی
  • ماشین لباس‌شویی
  • هدفون و هدست و هندزفری
  • ماشین ظرف‌شویی

همان‌طورکه در فهرست مذکور می‌بینید، جدا از گجت‌ها و ابزارهای فناورانه، تلویزیون، یخچال‌فریزر، ماشین لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی هم جزو ۱۰ انتخاب اول متقاضیان قرار گرفته‌اند که می‌تواند حاکی از نیاز غالب جامعه به لوازم‌خانگی بزرگ و پرمصرف و کاهش قدرت خرید اقشار مختلف در‌مقابل خرید این کالاها باشد.

دیجی پی

وجود ساعت هوشمند و کنسول خانگی و گروه هدفون در میان ۱۰ انتخاب اول خرید اعتباری نیز درخورتوجه است؛ کالاها و گجت‌هایی که جزو نیازهای ضروری به‌نظر نمی‌رسند؛ اما می‌توانند اقبال خریداران طبقه متوسط به ابزارهای فناوری و هم‌گام‌شدن با علاقه‌مندی‌های جامعه جهانی در‌برابر این ابزارها را نشان دهند.

در‌ادامه نیز، به ۱۰ انتخاب بعدی خریداران پلتفرم دیجی‌کالا با استفاده از اعتبار دریافتی از دیجی‌پی نگاهی می‌اندازیم:

  • کولرگازی
  • دستبند طلا زنانه
  • شمش و پلاک طلا و نقره
  • دوربین عکاسی
  • هارددیسک اکسترنال
  • موتورسیکلت
  • پرینتر
  • جاروبرقی
  • مانیتور
  • اسپرسوساز

بازهم تعداد چشمگیری از انتخاب‌ها را لوازم‌خانگی، یعنی کولر‌گازی و جارو‌برقی و اسپرسوساز تشکیل داده‌اند. گجت‌ها و لوازم فناورانه هم‌چنان با کالاهایی همچون دوربین عکاسی، هارد‌دیسک اکسترنال، پرینتر و مانیتور جایگاهشان را میان ۱۰ انتخاب دوم حفظ کرده‌اند.

بااین‌همه، گویا دریافت‌کنندگان اعتبار خرید دیجی‌پی بعد از گذشت از ۱۰ انتخاب اول، کم‌کم به کالاهای سرمایه‌ای هم روی آورده و از گروه دستبند طلای زنانه و گروه شمش و پلاک طلا و نقره نیز خرید کرده‌اند. پخش‌کننده خانگی، اسپیکر، مبل، دوچرخه، کارت گرافیک، هارد‌اکسترنال، دریل، فِر، سرویس‌های پخت‌وپز، آب‌میوه‌گیری، پردازنده، مایکروویو، اتو، مادربرد، پیانو، فرش و شیرآلات گزینه‌های بعدی در کالاهای محبوب خرید اقساطی بوده‌اند.

نگاه دوباره‌ای به این انتخاب‌ها و بررسی آن‌ها می‌تواند نکته‌های جذابی درباره رفتار خریداران ایرانی درقبال دریافت وام یا اعتبار خرید پیش روی تحلیلگران داده‌ قرار دهد. به‌طور‌کلی، ابزارهای فناورانه و لوازم‌خانگی، جزو انتخاب‌های پرطرفدار جامعه امروز ایران برای خرید اعتباری و اقساطی به‌حساب می‌آیند.

شرکت دیجی‌پی بیش از یک سال است که اعتبار خرید اقساطی از فروشگاه دیجی‌کالا را در فرایندی چابک و آسان دراختیار متقاضیان این طرح قرار می‌دهد. همه فرایند دریافت اعتبار یا وام خرید اقساطی آنلاین و ازطریق اپلیکیشن دیجی‌پی پیش می‌رود. متقاضیان دریافت وام از دیجی‌پی به ضامن نیازی ندارند و فقط با ارائه یک برگ چک صیادی و به‌شرط تأیید اعتبار، می‌توانند کالاهای مدنظرشان را از دیجی‌کالا تهیه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات