در عصر انفجار اطلاعات، تصمیمگیری سختتر از گذشته شده و کسبوکارهایی که بدون استفاده از تحلیل داده تصمیمهای استراتژیک سازمان را اتخاذ میکنند، با ریسک قابل توجهی مواجه هستند. سحاب با ارائه آموزشها و راهکارهای داده محوری کسبوکار، آماده ارائه خدمات به سازمانها و شرکتها است تا به کمک تحلیل داده به استراتژی و تصمیمهای مؤثر و سودمند برسند.
امروزه ابزارها و نرمافزارهای متنوعی برای مدیریت کسبوکار وجود دارد. از ابزارهای ایرانی تا غیر ایرانی همگی در اختیار کسبوکارها هستند تا مدیریت بهینه رقم بخورد؛ اما واقعیت این است که بسیاری از مدیران نمیدانند چگونه و چطور باید از ابزارها استفاده کنند تا به کمک داده و اطلاعات دقیق به استراتژی بهینه برسند. رهبری دادهمحور باعث میشود ریسک و هزینههای تصمیمات مدیران بهمراتب کاهش یابد و در نتیجه منابع سازمان به بهترین نحو مدیریت شود. متناسب با عملکرد و اهداف هر سازمان، از دادهها میتوان برای کمک به افزایش درآمد، کاهش هزینهها، ایجاد فرصتهای جدید، شناسایی بازار، کاهش ریسک، افزایش رضایت مشتریان و کارکنان استفاده کرد.
گاهی با تحلیل دادههای مربوط به کسبوکار، میتوان به حقایقی پی برد که صورتهای مالی و گزارشهای عملکردی معمول در بیان آنها ناتواناند. دانشمندان داده، متخصصان IT و مشاوران کسبوکار امروز کنار هم هستند تا با اشتراکگذاری دانش و تجربه، سازمانی دادهمحور خلق کنند و دقت تصمیمگیری مدیران را به حدی ارتقا دهند که در دهههای گذشته چنین دقتی در تصمیمگیری ناممکن بوده است.
انقلاب چهارم صنعتی و آغاز دوران «حکمرانی دادهها»
تصمیمگیری داده محور میتواند به کار هر سازمانی، با هر اندازهای بیاید: از غولهای جهانی گرفته تا استارتآپها. واقعیت این است که کسبوکارهای بزرگ فناوری هم در داده محوری کسبوکار پیشرو بودهاند و هم آن را توسعه دادهاند. این سازمانها با در اختیار داشتن ترکیبی منحصربهفرد از ذهنیت تحلیلی، مهارتهای فنی و فرهنگی پذیرا، مستعد استفاده از مدیریت دادهمحور هستند. به جرئت میتوان گفت این روزها دادهها از ارزشمندترین داراییهای هر سازمان یا حتی کشور هستند. بسیاری از پژوهشگران، ارزش و جایگاه دادهها در قرن حاضر را با ارزش و جایگاه نفت در قرن پیشین مقایسه میکنند. اکنون در دوران انفجار اطلاعاتی به سر میبریم و حجم عظیم داده و تکنولوژیهای اطلاعاتی انقلاب جدیدی در صنایع و سازمانها به وجود آورده است.
حالا با گذر از سالهای حکمرانی ماشینهای بخار (انقلاب صنعتی اول)، قوت گرفتن نقش الکتریسیته در ماشینها و تولید (انقلاب صنعتی دوم)، بهرهمندی کسبوکارها از کامپیوتر، سامانههای عملیاتی کامپیوتری و اتوماسیون صنعتی (انقلاب صنعتی سوم)، قدم به دوره جدیدی گذاشتهایم که میتوان آن را دوره همبستگی و حکمرانی توامان «داده»، «ارتباطات» و «هوشمندی» به حساب آورد.
اکنون دادهها با کمک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تحلیل میشوند و نتایجی ارائه میکنند که استخراج و تحلیل آنها در حالت عادی برای ذهن انسان میسر نیست. بهکارگیری هرچه سریعتر این فناوریها و وارد کردن آنها به ساختار تصمیمگیری سازمانی، میتواند ورق را به نفع شما برگردانده و شما را از رقبا متمایز کند. باید پذیرفت که از انقلابهایی که فضای صنایع را احاطه میکنند گریزی نیست و دیر یا زود همه کسبوکارها ناچار میشوند به اعمال این تغییرات جدید در سازمانهایشان روی آورند.
برای مثال، نرمافزارهای حسابداری از محصولات انقلاب صنعتی سوم بودند. در حین و پس از انقلاب صنعتی سوم بسیاری از کسبوکارها در برابر استفاده از نرمافزارها مقاومت کردند؛ اما در نهایت چیزی جز هزینه نصیبشان نشد. این ماهیت انقلاب است. اگر کسبوکارها انقلابهای صنعتی و تحولاتشان را بپذیرند، رشد میکنند و اگر در برابرش مقاومت کنند، مسیری را که باید بروند دیرتر شروع میکنند. نتیجه این کار هزینههای غیر قابل بازگشت و فرصتهای ازدسترفته است.
همانطور که امروز کسبوکاری نیست که ادعا کند حسابداری دفتری برایش کافی است، پس از انقلاب چهارم صنعتی نیز، کسبوکارهایی موفق هستند که سریعتر از رقبایشان، دادهمحوری کسبوکار را در سازمانشان نهادینه کنند.
مدیریت داده محور را از کجا آغاز کنیم؟
موضوع دادهمحوری کسبوکار موضوعی جدیدی است و تعداد کسبوکارهایی که از مزایای آن بهرهمند شدند چندان بالا نیست. علت این است که فرایندهای سازمانی، زیرساخت و فرهنگ دادهمحوری در سازمانها به بلوغ کافی نرسیده است. با توجه بهتازگی مباحث مرتبط با دادهمحوری، کسبوکارها نیاز به همکاری سازمانهای متخصصی دارند که بتوانند آنها را در این مسیر یاری کنند. این سازمانها میتوانند اطلاعات درست و کاملی درباره این حوزه جدید در اختیار کسبوکارها قرار دهند و به مدیران برای آشنایی بیشتر با این دانش و فناوری جدید کمک کنند. از طرفی بهرهمندی از متودولوژی و مسیر صحیح باعث کاهش قابل توجه هزینهها و افزایش سریع بهرهوری میگردد.
برای آنکه بتوان کسبوکاری داده محور داشت، باید بتوان بخشهای مختلف سازمان را با این حوزه آشنا کرد. با آشنایی تمامی ارکان سازمان با مکانیزم جمعآوری و تحلیل داده و درک اهمیت این امر، فرهنگ دادهمحوری در سازمان نهادینه میشود. چنانچه مدیران شرکت مهارت و درک درستی از کار با دادهها نداشته باشند سازمان نمیتواند بهخوبی در این مسیر حرکت کند. یکپارچه شدن مکانیزمهای تحلیل داده با فرآیندهای کسبوکار، باعث میشود سازمان در دادهمحوری به بلوغ کافی برسد و بتواند با چابکی، نتایج تحلیلهای حاصل را در تصمیمگیریها به کار گیرد.
شرکت سحاب با برگزاری رویدادهای تخصصی در زمینه آشنایی بیشتر سازمانها با داده محوری، سعی دارد بستر لازم برای حرکت سازمانها به این سمت را فراهم کند. حضور مدیران در این رویدادها میتواند به ایجاد فرهنگ رهبری داده محور کمک کند.
هدف این رویدادها که با عنوان رویدادهای DDLا(Data Driven Leadership) یا رهبری دادهمحور برگزار میشوند، آشنایی سازمانها با اهمیت دادهمحوری و آمادهسازی ذهنی و مهارتی مدیران سازمانها برای تجربه یک تحول بزرگ، یعنی تبدیل شدن به سازمانی داده محور است. در واقع مدیران در این رویدادها که چگونه یک سازمان داده محور بسازند و چگونه در یک سازمان داده محور رهبری اثربخش باشند. مدرسین این رویدادها اساتید متبحر و متخصص در حوزه رهبری، داده و مدیریت دادهمحور هستند. برای آشنایی بیشتر با این رویدادها یا ثبت نام در آنها میتوانید به صفحه رویداد DDL مراجعه کنید.
دیدگاه؛ مرجع آنلاین مقالات داده محوری کسبوکار
تیم محتوای سحاب در راستای توسعه فرهنگ و زیرساخت دادهمحوری کسبوکارهای کشورمان مجله اینترنتی دیدگاه را راهاندازی کرده است تا دانش علاقهمندان به حوزه مربوطه روز به روز افزایش یابد. ارائه مطالب بهروز، عملیاتی و کاربردی از ارزشهای تیم محتوای دیدگاه است. مجله اینترنتی دیدگاه، فرصتی برای مطالعه بیشتر در حوزه دادهمحوری کسبوکارها است. دیدگاه رفع نیاز آن دسته از مدیران و فعالان کسبوکار است که به مطالعه مقالات بهروز مدیریتی با تمرکز بر دادهمحوری کسبوکار علاقهمند هستند. دیدگاه موضوعات متنوعی متمرکز بر دادهمحوری کسبوکار ارائه میکند که از میان آنها میتوان به بازاریابی دادهمحور، نمونههای موفق دادهمحوری کسبوکار، فرهنگ دادهمحور و مدیریت بخشهای مختلف سازمان به کمک دادهمحوری اشاره کرد.
برای مطالعه بیشتر میتوانید به آدرس sahab.ir/insights مراجعه فرمایید.
سحاب؛ راهکارهای داده محور کسبوکار
سحاب شرکتی تخصصی در حوزه علوم داده است که سازمانها و کسبوکارهای ایرانی را در مسیر داده محوری (چه در بعد زیرساخت و چه در بعد آموزشی) یاری میکند. این شرکت که از سال ۱۳۹۳ کار خود را آغاز کرده است، اکنون خانه بیش از ۱۵۰ متخصص در حوزههای مختلف مربوط به داده است. این متخصصان دانشآموختگان دانشگاههای برتر ایران و جهان هستند و با تجربه و دانشی که در این زمینه دارند، میتوانند به پیشرفت هرچه بیشتر سازمانها کمک کنند.
شرکت سحاب با دانش و تخصصی که در حوزههایی مختلف IT دارد، میتواند راهکارهای ویژهای برای توسعه و پیشرفت سازمانها در اختیار آنها قرار دهد. ما در سحاب معتقدیم بهرهمندی از دانش و تجربه متخصصانمان در زمینههای کلانداده، علوم داده، سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین میتواند زمینهساز حل مشکلات حال و آینده توسعه صنایع باشد.
گروه مشاوران سحاب، پلتفرم تحلیل داده مشتریان سکان و خدمات دریاچه داده نئور از راهکاری سحاب برای کمک به توسعه دادهمحوری در کسبوکارها و سازمانهای ایرانی هستند. سحاب همچنین میتواند برای نیازهای خاص کسبوکارها راهکارهای اختصاصی طراحی و اجرا کند. گروه مشاوران سحاب، تیمی از متخصصان کسبوکار (مشاوران مدیریت) و متخصصان حوزه دادهمحوری هستند که در نقش مشاور، مسائل سازمانها را با راهکارهای دادهمحور حل میکنند. در کنار این راهکارها سحاب با برگزاری دورههای آموزشی، تولید محتوای تخصصی در حوزههای مرتبط با داده، ارزیابی بلوغ دادهمحوری سازمانها و برگزاری رویدادهای مرتبط با داده محوری سعی میکند به سوی تحول دادهمحور کسبوکارهای کشورمان گامی بردارد.
اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با سحاب هستید، از سایت آن به آدرس sahab.ir بازدید کنید.