بیرینگ مارت؛ تأمین‌کننده انواع بلبرینگ باکیفیت

پنج‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
Ball Bearing که در زبان انگلیسی و بین مردم بلبرینگ تلفظ می‌شود، همان یاتاقان توپی است.
تبلیغات

بلبرینگ از خانواده یاتاقان‌ها است و قابلیت چرخش دارد. این قطعه مهم و اصلی در صنعت، به‌دلیل نوع باری که می‌تواند تحمل کند (بار شعاعی یا محوری یا شعاعی‌محوری) در بخش‌هایی کاربرد دارد که بار نسبتا کوچک است.

دلیل ساخت بلبرینگ

به‌دلیل اینکه ممکن است اصطکاک سبب‌خوردگی یا ساییدگی و مشکلاتی از این قبیل شود، قطعه‌ای به نام بلبرینگ ساخته شده است تا دیگر این مشکلات به‌وجود نیاید. بنابراین، می‌توان گفت یکی از قطعات بسیار مهم در صنعت محسوب می‌شود.

بلبرینگ چگونه کار می‌کند؟

مکانیزم کار‌کردن بلبرینگ بدین‌ترتیب است که ابتدا بار از لایه خارجی به گوی اعمال و سپس بار از این بخش به لایه داخلی وارد می‌شود. شکل این گوی‌ها کروی هستند و همین باعث کاهش نقطه تماس با لایه درونی و بیرونی و حرکت بسیار نرم آن می‌شود. با‌توجه‌به اندازه کوچک محل تماس قطعات با یکدیگر، اگر فشار زیادی روی ساچمه اعمال شود، باعث تغییرشکل یا خردشدن می‌شود که در این مواقع، باید از رولبرینگ استفاده شود.

 معرفی انواع بلبرینگ

انواع بلبرینگ

برحسب اینکه بلبرینگ‌ها چه نوع باری را تحمل می‌کنند و چه کاربردی دارند، به پنج دسته تقسیم می‌شوند. درادامه، به‌تفصیل درباره هر‌یک از آن‌ها صحبت می‌کنیم.

۱. بلبرینگ شیار عمیق یا شش‌هزاری

به‌دلیل اینکه این نوع بلبرینگ‌ اصطکاک کمی دارد و درنتیجه هنگام کار‌کردن سروصدای کمتری تولید می‌کند و سرعت چرخشش بسیار زیاد است، بیشترین کاربرد را در صنعت دارد. البته مزایای این قطعه فقط به این‌ها محدود نیست و ویژگی‌های مهم دیگری نیز دارد؛ ازجمله نصب راحت و ساده، درصد خراب‌شدن کمتر و قابلیت کارکردن در دمای بین ۳۰- تا ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد.

در‌کنار تمام مزایای یادشده، بلبرینگ‌ شیار عمیق می‌تواند بار شعاعی یا محوری یا شعاعی‌محوری‌ را تحمل کند. انواع مختلف این بلبرینگ ازاین‌قرارند: بلبرینگ شیار عمیق دوتایی، بلبرینگ شیار عمیق دارای شیار ساچمه‌خور، بلبرینگ شیار عمیق ماشین، بلبرینگ شیار عمیق تیمکن، بلبرینگ شیار عمیق SKF و بلبرینگ شیار عمیق NTN.

۲. بلبرینگ تماس زاویه‌ای یا هفت‌هزاری

بلبرینگ تماس زاویه‌ای یکی از انواع خاص بلبرینگ است که به سه صورت یک ردیف و دو ردیف و با چهار نقطه تماس ساخته شده است. در حلقه داخلی و خارجی آن شیارهایی تعبیه شده است که با یکدیگر زوایای مشخصی می‌سازند. نوع باری که بلبرینگ هفت‌هزاری می‌تواند تحمل کند، شعاعی و محوری است. تنوع زیاد در اندازه‌های این بلبرینگ باعث شده است طیف استفاده از آن بسیار گسترده‌تر شود. بلبرینگ تماس زاویه‌ای از قفسه و ساچمه و حلقه تشکیل شده است.

۳. بلبرینگ کف‌گرد یا پنجاه‌و‌یک‌هزاری

رایج‌ترین نوع بلبرینگ کف‌گرد است که در دو نوع یک‌طرفه و دو‌طرفه ساخته می‌شود. از ویژگی‌های این نوع بلبرینگ مقاومت دربرابر بار محوری و ماندگاری زیاد آن است. برای تهیه و مشاوره درباره خرید بلبرینگ کف‌گرد می‌توانید از وب‌سایت بیرینگ مارت کمک بگیرید.

۴. بلبرینگ خودتنظیم

در ساخت بلبرینگ خودتنظیم دو ردیف ساچمه به‌کار رفته است که با‌توجه‌به کاربرد آن، از ساچمه‌های مختلفی استفاده می‌شود و در اشکال سوزنی، مخروطی، گرد و... هستند. نوع باری که بلبرینگ خودتنظیم می‌تواند تحمل کند، شعاعی است. شیار این ساچمه‌ها به‌شکل منحنی ساخته شده تا اگر انحراف یا مشکلی پیش آمد، بتواند خود را دوباره تنظیم کند.

۵. بلبرینگ ایگرگ یا یاتاقان بلبرینگ

بلبرینگ ایگرگ نوع دیگری از بلبرینگ‌ها محسوب می‌شود که تغییر‌شکل‌یافته بلبرینگ شیار عمیق‌ است که یک محفظه دارد و تکیه‌گاهی برای اجزای چرخنده محسوب می‌شود و برحسب موقعیت قرارگیری آن‌ها در دستگاه‌ها به شکل‌های مختلفی تولید شده است.

انواع یاتاقان بلبرینگ بدین‌شرح‌اند: یاتاقان بلبرینگ با طوق قفلی نامتقارن و پیچ بی‌سر، سیستم قفل‌کننده پیچ بی‌سر، ایگرگ (UC) با بوش تبدیل و ایگرگ (UC) با انطباق تداخلی. از مزایای بلبرینگ ایگرگ مقرون‌به‌صرفه‌بودن هزینه تعمیر و نگه‌داری، عمر مفید طولانی، صدای کم، قابلیت تعویض آسان و افزایش بهره‌وری. کاربرد این قطعه در صنعت ماشین‌آلات راه‌سازی و کشاورزی، تجهیزات نساجی، تسمه نقاله، صنایع غذایی و... است.

تهیه کاتالوگ‌های بلبرینگ

وب‌سایت شرکت بیرینگ مارت برای آشنایی با انواع این بلبرینگ‌ها کاتالوگ‌هایشان را در‌اختیار کاربران قرار داده است تا به‌راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

عوامل مؤثر بر قیمت بلبرینگ

به‌دلیل کاربرد بسیار زیادی که این قطعه در صنعت دارد، برندهای مختلف بلبرینگ را با قیمت و تنوع زیادی ساخته و در بازار عرضه کرده‌اند. دو عامل مهم بسیار تأثیرگذار روی قیمت بلبرینگ عبارت‌اند از:

  • اندازه: از‌آنجاکه در ساخت این قطعه فولاد سخت به‌کار رفته است، هرچه اندازه‌اش بزرگ‌تر باشد، قیمتش نیز افزایش می‌یابد. البته این صحبت درباره بلبرینگ‌ مینیاتوری صدق نمی‌کند؛ زیرا ساخت این نوع بلبرینگ‌ها دقت بسیار زیادی لازم دارد؛ از‌این‌رو، قیمتشان نیز بسیار گران است. گفتنی است شرکت بیرینگ مارت که با تجربه زیادی در این زمینه فعال است، توانسته با حذف واسطه‌ها محصولاتش را با قیمت‌های مناسب دراختیار خریداران قرار دهد.
  • برند سازنده: برندهای شناخته‌شده‌ تولید‌کننده بلبرینگ ازاین‌قرارند: NACHI ،NSK ،NTN ،KOYO ،TIMKEN INA ،FAG و SKF. محصول هر‌یک از این برندها از‌نظر مقاومت فشاری و انتقال حرارت و اصطکاک متفاوت هستند.

خرید باکیفیت‌ترین بلبرینگ

همان‌طورکه در این مقاله اشاره کردیم، بلبرینگ‌ها در برندها و قیمت‌ها و کیفیت‌های مختلفی در بازار موجود هستند؛ اما اینکه چگونه تشخیص داده شود کدام محصول با‌کیفیت است، باید به کارشناسان شرکت بیرینگ مارت سپرد؛ زیرا این شرکت با بیست سال حضور فعال در این عرصه و تضمین کیفیت همواره، در‌کنار مشتریانش است تا بتوانند بهترین و مرغوب‌ترین قطعات را بخرند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات