سکوی ابری آروان؛ کمترین فاصله از ایده تا محصول

سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
همه کسب‌وکارهای آنلاین به‌نحوی از انواع سرویس‌های رایانش ابری استفاده می‌کنند. به زبان ساده، رایانش ابری (Cloud Computing) به ارائه آنلاین و لحظه‌ای منابعی مانند دیسک، شبکه، رم و پردازنده یا سرویس‌هایی مانند دیتابیس به تناسب نیاز مشتری گفته می‌شود.
تبلیغات

سرویس‌های رایانش ابری به سه دسته کلی تقسیم میشوند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند:

  • سرویس زیرساخت ابری IaaS یا Infrastructure as a service
  • سرویس نرم‌افزار ابری SaaS یا Software as a service
  • سرویس سکوی ابری PaaS‌ یا Platform as a service

سرویس زیرساخت ابری (IaaS) که در ایران بیشتر Yas تلفظ می‌شود، شامل عرضه بسته کامل زیرساخت‌های آی‌تی مانند نتورک و سرور و فضای ذخیره‌سازی ازطریق اینترنت و آنلاین است. مدیریت و نگه‌داری این زیرساخت مشابه زیرساخت‌های سنتی است که افرادی مانند SysAdminها با آن آشنا هستند.

سرویس PaaS به کاربران امکان می‌دهد که دغدغه نگه‌داری سرویس‌های زیرساختی مانند سیستم‌عامل را نداشته باشند. وظیفه مدیریت منابع برای سیستم‌عامل‌ها، پچ کردن آن‌ها و سایر موارد به‌عهده فراهم‌کننده زیرساخت است. بدین‌ترتیب، می‌توانید در مدت زمانی کمتر از یک دقیقه سیستم‌عاملی با کانفیگ مدنظرتان را آماده کنید و پس‌از‌آن، تمامی تمرکزتان روی نرم‌افزار باشد.

آخرین بخش پازل رایانش ابری به سرویس SaaS مربوط است. در سرویس نرم‌افزار ابری (SaaS) به‌عنوان یکی از خدمات متداول رایانش ابری، کاربر حتی با نرم‌افزار و شیوه کانفینگ آن نیز کاری نخواهد داشت. نمونه بارز آن، استفاده از سرویس ایمیل است که کاربر بدون درگیرشدن با سیستم‌عامل یا حتی نرم‌افزار ایمیل، می‌تواند ایمیل سرورش را راه‌اندازی کند.

ابرآروان

از میان این سه محصول در این مطلب قصد داریم عمیق‌تر از سکوی ابری و امکانات و مزیت‌های آن سخن بگوییم و شرکت‌های مهم ارائه‌دهنده آن را معرفی کنیم.

معرفی سکوی ابری یا PaaS 

سکوی ابری یا PaaS یکی از زیرشاخه‌های رایانش ابری است که کسب‌وکارها به‌کمک آن می‌توانند به‌آسانی مراحل پیکربندی و استقرار و راه‌اندازی محصولات و سرویس‌هایشان را انجام دهند و در هزینه‌های توسعه محصول و نگه‌داری سرورها و استخدام نیروی متخصص صرفه‌جویی کنند.

با استفاده از سکوی ابری می‌توانید در زمان دلخواه منابع استفاده‌شده خود را با‌توجه‌به نیازهای محصول کم یا زیاد کنید و از در‌دسترس‌بودن نرم‌افزارتان مطمئن شوید و با نصب مانیتورینگ، همیشه وضعیت سرویستان را زیرنظر بگیرید. توسعه‌دهندگان یا سیس ادمین‌ها یا مهندسان دوآپس می‌توانند بدون دغدغه مدیریت زیرساخت و پیکربندی سرور، تنها با چند دستور نرم‌افزارشان را بر بستر سکوی ابری راه‌اندازی کنند. 

شرکت‌های ارائه‌دهنده سکوی ابری

شرکت‌های محدودی در جهان هستند که محصول PaaS را دراختیار کسب‌وکارها یا توسعه‌دهندگان مستقل قرار می‌دهند. یکی از این شرکت‌ها مایکروسافت است که با سرویس مایکروسافت آژور (Microsoft Azure) خود ابزارهای مختلفی به‌‎شکل Platform as a Service دراختیار کاربران و توسعه‌دهندگان محصول می‌گذارد. علاوه‌بر‌آن، گوگل در App Engine از دیگر شرکت‌های پیشرو در ارائه سرویس‌های سکوی ابری در جهان هستند. 

در ایران نیز تنها چند شرکت سرویس سکوی ابری ارائه می‌دهند که یکی از آن‌ها ابر آروان است. شاید بتوان گفت سکوی ابری آروان یکی از سرویس‌های PaaS کامل را به کاربران ارائه می‌دهد که درمقایسه‌با نمونه‌های خارجی این محصول مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

ویژگی‌های سکوی ابری آروان 

آخرین نسخه سکوی ابری آروان همه نیازهای شما را برای دیپلوی کردن آسان و سریع اپلیکیشن برطرف می‌کند. شما می‌توانید اپلیکیشن‌هایتان را ازطریق Docker Registry عمومی یا خصوصی، کاتولوگ و سورس کد روی گیت یا یک مانیفست کوبرنتیز بسازید. 

در سکوی ابری آروان می‌توانید به‌سرعت و به‌سادگی از اپلیکیشن مستقل کوچک (دیتابیس، وب‌سرور، ابزار مانیتورینگ و...) تا کلاستر کوبرنتیز را تنها با چند تا کلیک راه‌اندازی کنید و به‌عنوان دولوپر یا توسعه‌دهنده از ابزارهای مدیریت محصول، پشتیبانی، مانیتورینگ نیز بهره‌مند شوید. همچنین، در این محصول امکانات زیر را دراختیار دارید:

مقیاس‌پذیری خودکار (Horizontal AutoScaling)

با فعال‌سازی امکان توزیع بار خودکار، اگر Load اپلیکیشنی که ساخته‌اید به حد مشخصی برسد، سکوی ابری آروان با ساخت چند اپلیکیشن مشابه، درخواست‌های دریافتی مشتریانتان را به‌شکل خودکار بین چند Container از نرم‌افزار تقسیم می‌‌کند و مانع Overload اپلیکیشن شما می‌شود.

اجرای ایمیج‌های داکر از Repository عمومی و خصوصی

در نسخه جدید سکوی ابری آروان، می‌توانید به‌سرعت و به‌سادگی اپلیکیشن خود را از Repository استاندارد عمومی یا خصوصی داکر راه‌اندازی کنید.

اجرای اپلیکیشن با استفاده از مانیفست Kubernetes 

اگر در گذشته از کوبرنتیز استفاده کرده‌اید و برای اجراشدن قسمت‌های موردنیاز اپلیکیشن خود، مثل دیپلویمنت و سرویس مانیفست‌های لازم را نوشته‌اید، با استفاده از پنل کاربری ابر آروان می‌توانید آن‌ها را مستقیما روی سکوی ابری آروان (PaaS) مستقر کنید. 

مدیریت دقیق و جزیی منابع

با PaaS ابر آروان می‌توانید منابع خود را با دقت ۰/۱ روی هسته پردازشی (CPU) و حافظه تصادفی (RAM) و حافظه دیسکی (Temporary Storage) تنظیم کنید.

استفاده از IP اختصاصی 

در سکوی ابری آروان امکان استفاده از IP اختصاصی برای اپلیکیشنتان را خواهید داشت. بدین‌طریق علاوه‌بر HTTP(s)، سایر پورت‌ها و پروتکل‌ها هم دردسترس خواهند بود. این قابلیت با محصول DNS‌ آروان یکپارچه است. 

مزیت‌های سکوی ابری آروان

ابر آروان با دراختیار‌داشتن ۴۰ پاپ‌سایت در نقاط مهم جهان، عرضه‌کننده «زیرساخت یکپارچه‌‌ی ابری» است که درعین عرضه خدماتی کامل و با‌کیفیت و امن به کاربران و با شیوه پرداخت هزینه به تناسب مصرف (pay-as-you-go)، می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد. در سکوی ابری آروان نیز می‌توانید با تنظیم دقیق منابع موردنیازتان و نیز قیمت مناسب محصول، هزینه‌هایتان را مدیریت کنید و نگران امنیت و کیفیت زیرساخت سرویس‌هایتان نباشید.

توسعه بدون دغدغه محصول

با‌توجه‌به رشد روزافزون نفوذ اینترنت در جامعه و افزایش کسب‌وکارهای اینترنتی، امروزه تأمین منابع زیرساختی تبدیل به امری مهم شده است. با سکوی ابری آروان می‌توانید پس از تأمین زیرساخت بدون نیاز به نیروی متخصص، نرم‌افزارتان را پیکربندی و آماده‌سازی و اپلیکیشن‌های پایه مانند Run Time زبان برنامه‌نویسی را نصب و درنهایت سرویس‌های پشتیبانی مثل Load Balancing و Monitoring را نیز راه‌اندازی کنید. تمامی این نیازمندی‌ها فقط با اجرای چند دستور آماده در‌دسترستان قرار دارد.

یکپارچگی با شبکه توزیع محتوا

با‌توجه‌به اینکه اکثر استارتاپ‌ها بر بستر اینترنت شکل می‌گیرند، نیاز است که مخاطبان آن‌ها از نقاط مختلف جغرافیایی حتی خارج از ایران به سرویس و محتوا به‌سرعت دسترسی داشته باشند. ابر آروان با داشتن پاپ‌سایت‌های متعدد در نقاط مهم ترافیکی ایران و جهان با بیشترین دقت، موقعیت جغرافیایی کاربر را تشخیص می‌دهد و محتوا را از نزدیک‌ترین نقطه به‌دست‌ او می‌رساند؛ درنتیجه، سرعت بارگذاری محتوا به‌شکل چشمگیری در اپلیکیشن شما افزایش می‌یابد. از دیگر امکانات سکوی ابری آروان قابلیت اتصال به دامنه‌ای اختصاصی به‌جای زیردامنه است که این کار به‌کمک DNS آروان انجام می‌شود. همچنین به‌دلیل این یکپارچگی امکاناتی مثل کنسول گرفتن و دیدن لاگ و مانتورینگ رویدادها با PaaS آروان دراختیارتان قرار دارد.

جمع‌بندی

ابر آروان تلاش کرده است در نسخه جدید پلتفرم ابری، تاحدممکن از پیچیدگی‌های محصول کم کند و برای مشتریانش تجربه کاربری بهتری در استفاده از این سرویس رقم بزند. به توسعه‌دهندگان و طراحان نرم‌افزار پیشنهاد می‌کنیم با دیپلوی کردن اپلیکیشنشان بر بستر ابر آروان، سرعت و سادگی در تولید و اجرای محصول را تجربه کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره محصول PaaS آروان، می‌توانید به صفحه سکوی ابری آروان در وب‌سایت این شرکت مراجعه کنید. همچنین، پشتیبانی ابر آروان ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته ازطریق تیکت پاسخ‌گوی مشکلات شما در زمینه استفاده از این محصول خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات