آیینه‌ای از کتاب‌های پرفروش کتابچی

پنج‌شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
وقتی یک کتاب در تعداد بسیار زیاد به خریداری می‌شود، آیا وسوسه نمی‌شویم آن را بخوانیم؟ در مطلب حاضر، پنج کتاب این‌چنینی را پیشنهاد داده‌ایم.
تبلیغات

اگر بخواهیم با دید اقتصادی به هر چیزی نگاه کنیم، یکی از بهترین معیارهای رتبه‌بندی، همان نمودار عرضه و تقاضاست. این‌گونه می‌توانیم با تعمیم دادن بالا رفتن تقاضای یک چیز به بالا بودن کیفیت آن یا حداقل رضایت مشتری از کیفیت آن پی ببریم.

پرفروش‌ترین کتاب‌های کتابچی کدام‌اند؟

حالا شاید عده‌ای با استفاده از چنین معیاری در دنیای کتاب و هنر موافق نباشند و دلیلش را امکان تخصصی نبودن نظرات یا بدسلیقگی مخاطب تلقی کنند. با این وجود، وقتی میزان فروش یک اثر هنری یا تیراژ یک کتاب، از جایی می‌گذرد و در مدتی طولانی، بین یک یا چند قشر تثبیت می‌شود، دیگر می‌توانیم مطمئن باشیم که با اثری خوب روبه‌رو هستیم. برای مثال شاید کتابی که چند صد نفر را درگیر خود کرده است، قابل اطمینان صددرصدی نباشد، اما اثری مانند هری پاتر را دقیقا می‌توان بنا به فروش بالایش، باکیفیت دانست؛ زیرا خیل بسیار عظیمی از مخاطبان و هنردوستان را به‌عنوان تضمین‌کننده یا پشتوانه‌ی کیفی خود می‌بیند.

ما هم در این مطلب به‌دنبال ارائه‌ی چند پیشنهاد خرید کتاب به شما هستیم و قرار است طبق معیارهای بالا جلو برویم. درواقع وقتی کتاب‌فروش باشید، می‌توانید بهتر از هر کس دیگری، نوع سلیقه‌ها، رضایت‌مندی و درک مخاطب را بسنجید و بر اساس آن به مخاطبان دیگر هم فهرستی برای خرید کتاب، عرضه کنید.

در ادامه‌ی این مطلب به چندی از پرفروش‌ترین کتاب‌های عمومی در سایت کتابچی می‌پردازیم و معرفی کوتاهی از آنان خواهیم داشت. ضمناً برای تنوع و گستردگی بیشتر و دربرگیری اکثر سلیقه‌ها، سعی کرده‌ایم تا کتاب‌هایی با موضوع‌ها و سویه‌های مختلف را در این لیست قرار دهیم. این آثار عبارت‌اند از: «انسان خردمند، ملت عشق، کار عمیق، تمام جهان در من است و سه دقیقه در قیامت.»

البته همان‌طور که گفتیم، آثار بالا، پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سایت کتابچی هستند، منتها می‌توانیم ادعا کنیم که آثار مذکور در سایت‌ها یا کتاب‌فروشی‌های دیگر هم از اقبال خوبی برخوردار هستند.

انسان خردمند

این کتاب با نام اصلی و بلند «انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر» نوشته‌ی یووال نوح هراری، نویسنده، روشن‌فکر و تاریخ‌دان یهودی است. این اثر اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ به زبان عبری منتشر شد، پس از سه سال به زبان انگلیسی ترجمه شد و سپس به‌سرعت به اکثریت زبان‌ها و فرهنگ‌های جهان راه یافت.

در ایران، نیک گرگین و محسن مینوخرد، دو ترجمه‌ی خوب از این اثر را برای نشرهای «نو» و «چشمه» انجام داده‌اند. نسخه‌هایی که بسیار محبوب بوده‌اند؛ علی‌الخصوص نسخه‌ی گرگین که اغلب در صدر فهرست فروش کتاب‌ها قرار داشته است.

ماجرای کتاب انسان خردمند، مانند آثار غیرداستانی مشابه آن نیست. درواقع با وجود اینکه با یک کتاب تاریخی تلفیق‌شده با جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و حتی زیست‌شناسی روبه‌رو هستیم، نویسنده‌ی کتاب با استفاده از زمینه‌ی روایت‌گرانه، توانسته جذابیت خاصی به اثر بدهد.

هراری قرار است تا در این کتاب، تاریخ زندگی بشریت -از زمان فرگشت انسان باستان در عصر سنگ تا روزگار خود ما- را مرور کند. او در این راه، تاریخ بشر را به چهار بخش اصلی تقسیم‌بندی می‌کند و نقاطی اعم از «انقلاب شناختی، انقلاب کشاورزی، وحدت انسان‌ها و انقلاب علمی» را در پیشبرد انسان باستانی و سیر تحول او تا انسان امروزی، بسیار مهم می‌داند.

انسان خردمند از نظر نویسنده‌ی کتاب، همین انسان امروزی است. او می‌خواهد در کتاب انسان خردمند به روایت‌گری داستان تبدیل شدن انسان ماقبل تاریخ به انسان هوشمند کنونی بپردازد و دلایل و خاستگاه‌های آن را تحلیل کند.

هراری در این کتاب، مفاهیم مهمی از زندگی انسان‌ها را هم موشکافی می‌کند. برای مثال، قدرت، مذهب، پول، ارتباط اجتماعی و... از موارد مورد بررسی او هستند.

ملت عشق

پیشنهاد دوم ما برای خرید کتاب، رمانی پرفروش به نام ملت عشق است. این اثر می‌تواند سلیقه‌ی افرادی که دنبال شنیدن قصه‌ای جذاب هستند را ارضا کند. گرچه که از مفاهیم عمیق خالی نیست و در کنار مضمون عاشقانه‌اش در مورد مسائل جذابی مانند عرفان هم صحبت می‌کند.

این کتاب در سال ۲۰۱۰ میلادی، هم‌زمان در دو نسخه‌ی ترکی استانبولی و انگلیسی به چاپ رسیده بود. این اثر، نوشته‌ی الیف شافاک (یا الف شفق) نویسنده‌ی زن ترک‌تباری است که با حرفه‌های دیگری مانند فعالیت اجتماعی، سخن‌رانی و جستارنویسی هم شناخته می‌شود. همان‌طور که فهمیدید، او کتاب‌هایش را به دو زبان ترکی و انگلیسی می‌نویسد که می‌تواند مزیت خوبی برای آن‌ها به شما بیاید.

نکته‌ی جالب دیگر این است که نام کتاب حاضر، از روی بیتی از مولانا، شاعر برجسته‌ی ایرانی گرفته شده است:

ملت عشق از همه دین‌ها جداست

عاشقان را ملت و مذهب خداست

البته اگر کتاب را بخوانید، ربط جذاب این بیت و گرفتن نام از مولانا را خواهید فهمید. درواقع داستان در مورد دو دوره‌ی تاریخی گوناگون و ربط دادن آن‌ها به همدیگر است. از طرفی زنی چهل‌ساله به نام اِلا را داریم که در دنیای امروز زندگی می‌کند. او ویراستار کتاب است و در زندگی شخصی، هیچ‌گاه طعم عشق حقیقی را نچشیده است. اِلا طی حوادثی با شمس و مولانا آشنا می‌شود و در بخش موازی کتاب، علاوه بر روایت داستان زندگی آن دو، رویارویی اِلا با چهل قاعده‌ی عشق –که از زبان شمس تبریزی بیان می‌شوند- را می‌خوانیم.

داستان جذابی که باعث شده تا بیش از نیم میلیون نسخه از کتاب، فقط در ترکیه به فروش برسد و علاوه بر کسب عنوان پرفروش‌ترین کتاب ترکیه، شرکت مشهور نت‌فلیکس به‌دنبال ساخت اقتباسی سینمایی از روی کتاب حاضر بیفتد.

کار عمیق

بعد از یک کتاب علمی و یک کتاب عاشقانه، شاید وقت معرفی کتابی در حوزه‌ی کسب‌و‌کار باشد. «کار عمیق»، نوشته‌ی کال نیوپورت، چنین اثری است. البته این کتاب، علاوه بر کسب‌و‌کار، در زندگی شخصی هم می‌تواند برای هر انسانی راه‌گشا باشد و تنها زمینه‌ی مادی را در بر نمی‌گیرد. روی جلد این اثر، عنوان «قوانینی برای تمرکز در دنیای آشفته» را می‌بینیم، اما چرا؟

کار عمیق، درواقع کتابی برای بالا بردن راندمان یا همان بازده انسان در انجام هر (یا چند) فعالیت است. احتمالا برای شما هم پیش آمده تا کسی که چند کار، به‌صورت هم‌زمان و البته موفقیت‌آمیز انجام می‌دهد را تحسین کنید. کتاب حاضر آمده تا شما را برای تبدیل شدن به چنین فردی، راهنمایی کند.

نکته‌‌ی جذاب دیگری که کال نیوپورت، یعنی نویسنده‌ی اثر به آن پرداخته، دغدغه‌های اجتماعی است. برای مثال، نیوپورت در این کتاب به موضوع حواس‌پرتی و رخوت ناشی از اعتیاد به شبکه‌های مجازی (مانند اینستاگرام) اشاره می‌کند. او به‌درستی معتقد است که یکی از معضلات پایین آمدن بهره‌ی انسان از زمان زندگی، چنین نکاتی هستند و راه‌حل‌هایی برای مدیریت استفاده از فضای مجازی (و سایر معضلات مطرح‌شده در کتاب) پیشنهاد می‌دهد.

تمام جهان در من است

معمولا اکثریت آثار انگیزشی و حوزه‌ی موفقیت بازار کتاب را آثار خارجی تشکیل می‌دهند؛ اما چهارمین پیشنهاد خرید کتاب ما به شما، اثری وطنی و البته پرفروش در این حوزه است. «تمام جهان در من است» نوشته‌ی ایمان سرورپور، مربی و سخن‌ران مشاوره‌ی موفقیت است.

او در این کتاب، با دیدگاه لیبرالی به‌دنبال جلب توجه انسان‌ها به فردیت خودشان است. درواقع او معتقد است که ما خیلی از اوقات، نقطه‌ی اتکایی برای دیگران هستیم اما خودمان را فراموش می‌کنیم. این نویسنده می‌خواهد با تکیه بر چهار اصل «هدف، سکوت، صبر و تفکر سازنده» راهی برای هموار کردن مسیر رؤیاهای مخاطب، طراحی کند.

از نکات جالب توجه کتاب، ضدیت مفهوم آن با اسمش است. درواقع سرورپور نقل می‌کند که روزی روزگاری، او این عبارت را مدام با خود تکرار می‌کرده است. عبارتی که باعث ازخودبیگانگی و عدم توجه او به خویشتن بوده؛ پس سرورپور آن را بزرگ‌ترین دروغی می‌داند که به خودش گفته است. همین نکته، می‌تواند بکر بودن اثر و تفاوت دیدگاه آن با اکثریت آثار معمول موفقیت را هم نشان دهد؛ زیرا کتاب حاضر، زمینه و روایت‌گری بسیار ساده‌خوان و غیر پیچیده‌ای دارد.

سه دقیقه در قیامت

و اما آخرین پیشنهاد ما، کتابی مذهبی است. نکته‌ای که نشان می‌دهد همچنان هم گرایش مذهبی، یکی از مهم‌ترین بخش از سلایق مخاطبان را تشکیل می‌دهد. این کتاب پرفروش، توسط نشر شهید ابراهیم هادی منتشر شده و تاکنون بارها تجدید چاپ شده است.

کتاب سه دقیقه در قیامت، توسط جمعی از نویسندگان نوشته شده است. این اثر، روایت خاطراتی از یکی از مدافعین حرم است. این رزمنده که در زیر عمل جراحی، برای لحظه‌هایی به دنیای دیگر رفته بود، تجربیاتی کسب کرده که برای عموم مردم، غیرقابل تصور و هراسناک است. داستان‌هایی که ما را یاد سیاحت غرب، اثر آقانجفی قوچانی می‌اندازد.

به گفته‌ی ناشران، اسم این مدافع حرم با اصرار خودش، ناشناس باقی مانده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات