آشنایی با بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در مکتب خونه

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مکتب‌خونه یکی از رسانه‌های دیجیتال بزرگ آموزش مجازی در ایران محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۰ فعالیتش را آغاز کرده است.
تبلیغات

هدف مکتب‌خونه دردسترس قراردادن آموزش باکیفیت برای همه فارسی‌زبانان است. ما اعتقاد داریم هیچ‌کس نباید به‌ هیچ دلیلی از لذت یاد‌گرفتن محروم شود. نباید سن‌و‌سال، مکان، موقعیت یا امکانات مالی فرد را از یادگیری و موفقیت باز دارد. در‌ادامه، توضیح  خواهیم داد که بهترین زبان برنامه‌نویسی برای شروع کدام است.

برنامه‌نویسی مهارتی است که بعضی از افراد به‌‌دلیل سرگرمی و بعضی برای یافتن شغل مناسب و با پرستیژ به‌سراغ آن می‌روند. تمام علاقه‌مندان برنامه‌نویسی معمولا ابتدا این سؤال را از خود می‌کنند: «برنامه‌نویسی را از کجا شروع کنیم؟»

همان‌طور‌که می‌دانید، زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی با کاربردها و ویژگی‌های خاص در دنیا وجود دارد. انتخاب زبان برنامه‌نویسی شاید مهم‌ترین و تأثیرگذارترین گام در آینده شما باشد؛ بنابراین، انتخاب زبان می‌تواند پاسخ مناسبی برای این پرسش باشد: «چگونه برنامه‌نویسی را شروع کنیم؟» در این مقاله، زبان‌های برنامه‌نویسی را معرفی می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

چگونه برنامه‌نویسی یاد بگیریم؟

بسیاری از مردم گمان می‌کنند برای شروع برنامه‌نویسی حتما باید در رشته کامپیوتر تحصیل کرده یا پایه ریاضیاتی قوی داشته باشند. این دو می‌تواند کارتان را برای آموزش برنامه‌نویسی راحت‌تر کند؛ اما وجودش ضروری نیست.

اگر علاقه و انگیزه کافی برای یادگیری برنامه‌نویسی دارید، در این مسیر جذاب می‌توانید گام بردارید. اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب زبان برنامه‌نویسی است. هیچ زبانی را نمی‌توان بهترین زبان برنامه‌نویسی معرفی کرد؛ چرا‌که هرکدام از زبان‌ها کاربردهای خاص خود را دارند و انتخاب زبان کاملا به نوع پروژه‌هایتان بستگی دارد. بنابراین، انتخاب زبان اول مستلزم این است که تا حدودی با زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا شوید. سپس، باید به این موضوع فکر کنید که در چه پروژه‌هایی می‌خواهید فعالیت کنید.

مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی کدام‌اند؟

آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی می‌تواند کمک شایانی به شما در شروع برنامه‌نویسی کند. ازجمله زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب‌ و پرکاربرد می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

پایتون

اگر به‌دنبال زبان برنامه‌نویسی آسان و حتی سرگرم‌کننده برای یادگیری هستید، پایتون همیشه به شما توصیه می‌شود. قوانین سینتکسی پایتون مانند خواندن انگلیسی است؛ بنابراین، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را درک کنید. پایتون برای توسعه وب و رابط‌های گرافیکی کاربر (GUI) و توسعه نرم‌افزار بسیار ایدئال است. از این زبان برنامه‌نویسی برای ساخت اینستاگرام و یوتیوب و اسپاتیفای استفاده شده است؛ پس، می‌توانید درک کنید که پایتون چقدر در میان کارفرمایان محبوب و پرتقاضا است.

با وجود تمام مزایایی که برای پایتون برشمرده می‌شود، این زبان را به‌عنوان زبانی کُند می‌شناسند. آموزش پایتون به آزمایش بیشتری نیاز دارد و برای توسعه برنامه‌های تلفن‌همراه به‌اندازه سایر زبان‌ها مناسب نیست. آموزش زبان پایتون را می‌توانید به‌راحتی با کمک دوره‌های آموزش پایتون مکتب‌خونه فرابگیرید.

C

گرچه C یکی از زبان‌های دشوار برای یادگیری است، همچنان زبانی عالی برای شروع برنامه‌نویسی به‌حساب می‌آید؛ چراکه تقریبا تمام زبان‌های برنامه‌نویسی در آن پیاده‌سازی شده‌اند. این بدان‌معنا است که به‌محض آموزش زبان C، می‌توانید زبان‌های C++ و C# را هم یاد بگیرید.

از‌آنجا‌که C بیشتر زبانی سطح ماشین است، یادگیری آن برای آموزش نحوه عملکرد رایانه بسیار مفید خواهد بود. جوئل اسپولسکی آشنایی با این زبان را برای شروع برنامه‌نویسی مانند آشنا‌شدن پزشک با آناتومی قبل از پزشک‌شدن می‌داند. بنابراین، اگر می‌خواهید چالشی برای خودتان ایجاد کنید، C انتخابی فوق‌العاده برای تبدیل به کد‌نویسی حرفه‌ای و توسعه‌دهنده‌ای بااستعداد است.

جاوا

جاوا زبان برنامه‌نویسی شیءگرا با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و بسیار پرتقاضا است. این زبان با شعار «یک‌بار بنویس، همه‌جا اجرا کن» ساخته شده است؛ یعنی جاوا را می‌توانید روی هر دستگاهی بنویسید و آن را روی انواع پلتفرم‌های پشتیبان اجرا کنید. اگر می‌خواهید زبانی بیاموزید که حرفه‌ای عالی برایتان ایجاد کند، جاوا می‌تواند بهترین انتخابتان باشد. آمازون و Ebay و IBM با استفاده از جاوا نوشته شده‌اند.

علاوه‌بر‌این، از جاوا اغلب برای توسعه برنامه‌های اندروید و iOS استفاده می‌شود؛ زیرا این زبان اساس سیستم‌عامل اندروید است و این موضوع جاوا را به انتخاب مناسبی برای توسعه برنامه‌های موبایل تبدیل می‌کند.

جاوااسکریپت

جاوااسکریپت از دیگر زبان‌های بسیار محبوب است. بسیاری از وب‌سایت‌هایی که هر روز از آن‌ها بازدید می‌کنیم، به جاوااسکریپت متکی هستند؛ ازجمله جیمیل، توییتر، اسپاتیفای، فیسبوک و اینستاگرام. جاوااسکریپت می‌تواند با HTML و CSS ارتباط برقرار کند؛ بنابراین، این زبان برای افزایش تعامل وب‌سایت‌ها بسیار مناسب است.

علاوه‌بر مرورگرها و برنامه‌های تحت‌وب، این زبان برای ایجاد نرم‌افزارها، سرورها و... به‌کار می‌رود. جاوااسکریپت را در علومی مانند یادگیری ماشین نیز می‌توانید استفاده کنید. آموزش برنامه‌نویسی به زبان جاوااسکریپت در ابتدای راه شاید سخت به‌نظر برسد؛ اما این‌طور نیست. به‌هر‌حال، کاربردها و قابلیت‌های این زبان برنامه‌نویسی به‌حدی است که حتما ارزش امتحان‌کردن را دارد.

روبی

روبی (Ruby) ساده‌ترین زبان برای شروع برنامه‌نویسی است؛ ازاین‌رو، به پایتون بسیار شباهت دارد. برای آموزش برنامه‌نویسی روبی به دانستن دستورها و واژگان برنامه‌نویسی نیازی ندارید؛ زیرا این زبان کتابخانه‌ها و ابزارهای مفیدی در‌اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. یکی از قوت‌های زبان روبی فریم‌ورک فول‌استک آن، یعنی Ruby on Rails است که به‌طور فزاینده‌ای در میان استارتاپ‌ها و سازمان‌ها محبوب است.

Airbnb ،Groupon ،Hulu و Soundcloud تنها چند نمونه از وب‌سایت‌های ساخته‌شده با Ruby on Rails هستند. با وجود محبوبیت روبی در مشاغل کوچک، انتقادات زیادی از این زبان برنامه‌نویسی می‌شود. روبی می‌تواند مقیاس‌پذیری را در سیستمی بزرگ به‌چالش بکشد و عملکردهای وب‌سایت‌های بزرگ‌تر را با مشکل روبه‌رو کند.

بهترین زبان برنامه‌نویسی کدام است؟

حال که با محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا شدید، باید مطابق با نیازتان یک زبان را انتخاب کنید:

  • اگر به‌دنبال زبان برنامه‌نویسی آسانی هستید، آموزش زبان پایتون را آغاز کنید.
  • اگر می‌خواهید به توسعه‌دهنده‌ای اصلی تبدیل شوید و پایه برنامه‌نویسی‌تان را محکم بنا کنید، زبان C مناسبتان است.
  • اگر به‌دنبال کار هستید یا می‌خواهید برنامه‌های موبایلی بسازید، جاوا را یاد بگیرید.
  • اگر به توسعه فرانت‌اند علاقه دارید، جاوااسکریپت گزینه‌ای مطلوب است.
  • اگر می‌خواهید وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید، روبی یاد بگیرید.

سخن پایانی

شروع برنامه‌نویسی قطعا سخت است؛ حتی برنامه‌نویسی با پایتون که آسان‌ترین زبان است، سختی‌های خود را دارد؛ بنابراین، ممکن است در ابتدای راه ناامید شوید. مهم‌ترین نکته در برنامه‌نویسی این است که تمرین کدنویسی را به‌هیچ‌عنوان متوقف نکنید. آموزش برنامه‌نویسی سفری بی‌پایان است؛ پس، آن را وسط راه رها نکنید.

منبع: https://smartbear.com/blog/best-programming-language-to-learn-first/

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات