خرید و فروش محصولات ایران خودرو در خودرو ۴۵

پنج‌شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
به نقل از خودرو45، ایران‌خودرو بزرگ‌ترین خودروساز ایرانی است که ۵۹ سال مشغول تولید وسایل نقلیه بوده و در حال حاضر ۵۵ درصد از خودروهای سواری ایران را تولید می‌کند.
تبلیغات

ایران‌خودرو مثل بیشتر شرکت‌های بزرگ دنیا از یک کارخانه کار خود را شروع کرد و حالا علاوه بر کارخانه اصلی در جاده تهران کرج، کارخانه‌های دیگری در خراسان، آذربایجان شرقی، فارس و مازندران دارد و تولید هر کدام از محصولات ایران‌خودرو در یکی از این مراکز تولیدی انجام می‌شود.

پژو ۲۰۶، سمند، سمند سورن، پژو پارس، هایما و پژو ۴۰۵ بیشترین سهم را بین محصولات ایران‌خودرو دارند و به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروهای این شرکت در بازار ایران شناخته و در سایت‌های خرید و فروش خودروهای ایرانی مانند خودرو45 معرفی می‌شوند.

کارخانه‌های ایران‌خودرو در ایران

ایران‌خودرو بعد از شرکت جیپ ایران (پارس خودرو امروزی)، قدیمی‌ترین خودروساز کشور است که از سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی و با نام ایران ناسیونال تأسیس شد. اولین محصولات این شرکت اتوبوس‌های ال‌پی بود؛ اما پیکان اولین خودرو سواری بود که در سال ۱۳۴۶ در کارخانه ایران‌خودرو واقع در جاده کرج تولید و به دست مشتریان ایرانی رسید.

با تولید اولین خودرو ملی با نام سمند و افزایش میزان تقاضا، ایران‌خودرو کارخانه‌هایی را در مناطق مختلف ایران و جهان راه‌اندازی کرد. ایران‌خودرو خراسان در سال ۷۹ تأسیس شد و از سال ۸۴ اقدام به تولید پژو پارس و پژو ۴۰۵ کرد. ایران‌خودرو تبریز با هدف تولید خودرو کار و وانت در سال ۱۳۸۶ به مجموعه این شرکت اضافه شد.

ایران‌خودرو فارس یکی دیگر از مراکز تولید بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، در سال ۸۶ اقدام به راه‌اندازی خط تولید کرد. ایران‌خودرو مازندران که امروزه نام شرکت «تولید خودرو و صنعت خزر» را دارد در سال ۱۳۸۷ کار خود را در شهرک صنعتی بندپی بابل آغاز کرد.

جدیدترین خط تولید ایران‌خودرو هم در سال ۹۶ و در شهر صحنه استان کرمانشاه راه‌اندازی و پژو پارس اولین محصولی بود که از در این کارخانه تولید شد.

کاهش تولید پژو ۲۰۶ در سال ۱۴۰۰

پژو ۲۰۶ یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهایی است که دو دهه روی خط تولید ایران‌خودرو قرار دارد. اولین سری این اتومبیل با بدنه هاچبک عرضه شد و بعد از موفقیت و به دلیل تقاضای بازار، نسخه صندوقدار با نام پژو ۲۰۶ SD به بازار آمد.

تا پایان اسفند ۹۹، ۳۴۶ هزار و ۵۷۵ دستگاه پژو (۲۰۶، ۴۰۵، ۲۰۷ و پارس) تولید شد. طبق اعلام فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو، از سال ۱۴۰۰ تولید پژو ۲۰۶ هاچبک و پژو ۲۰۶ صندوقدار به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند تا در آینده به‌طور کامل از خط تولید خارج شود.

سمند و سورن روی خط تولید ایران‌خودرو تبریز

سمند معمولی و سورن

سمند و سمند سورن دو خودرویی هستند که روی خط تولید ایران‌خودرو تبریز قرار دارند. سمند اولین خودروی ملی ایران، دومین دهه حضورش در کشور را پشت سر می‌گذارد و به دلیل جادار بودن یکی از اتومبیل‌های محبوب خانواده‌ها است. سری جدید سمند ال ایکس که مجهز به پیشرانه دوگانه‌سوز EF7 است در سال ۸۸ روانه بازار شد.

در یک ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، ۳۷۷۴ دستگاه از خانواده سمند تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا دو برابر افزایش پیدا کرده است. آن‌طور که مدیرعامل ایران‌خودرو تبریز گفته، ظرفیت تولید این کارخانه در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده و بر این اساس می‌توان ۹۰ هزار دستگاه سمند و سمند سورن را در سال تولید کرد. به‌طور میانگین، روزانه ۴۰۰ خودرو در ایران‌خودرو تبریز تولید می‌شود.

شاسی‌بلند چینی هایما در ایران‌خودرو خراسان

هایما s7 پلاس

شاسی‌بلندهای ژاپنی و چینی ایران‌خودرو در مشهد تولید می‌شوند. سوزوکی گرند ویتارا، هایما S5 و هایما S7 روی خط تولید ایران‌خودرو خراسان قرار دارند که به‌تازگی هایما S7 پلاس هم به جمع آن‌ها اضافه شده است.

آمار تولید هایما در سال ۹۹ برابر با ۴۹۷۱ دستگاه بود. با این حال کارگران ایران‌خودرو خراسان در فروردین سال جاری توانستند ۷۳۲ دستگاه شاسی‌بلند چینی را تولید کنند که نسبت به سال قبل ۵۷ درصد افزایش داشته است.

پژو پارس، از فارس تا مازندران، از کرمانشاه تا خراسان

پژو پارس که در ابتدای تولیدش با نام پرشیا شناخته می‌شد، یکی از محصولات خانواده پژو ایران‌خودرو است. این اتومبیل روی خط تولید کارخانه‌های فارس، مازندران، خراسان و کرمانشاه قرار دارد.

در بهمن‌ماه سال گذشته، ۳۶۷۳ دستگاه پژو پارس در ایران‌خودرو مازندران تولید شد که رکورد تولید ماهانه این شرکت را بعد از دو سال و نیم شکست. همچنین کارگران این شرکت در ۲۶ اسفند ۹۹ با تولید ۵۰۰ دستگاه پژو پارس LX و پژو پارس سال در یک روز، رکورد تولید روزانه خود را نیز شکستند.

سهم ایران‌خودرو خراسان از تولید پژو پارس در فروردین ۱۴۰۰، ۴۵۵۵ دستگاه بود.

تولید پژو ۴۰۵ در مشهد

کارخانه‌های ایران‌خودرو در سال ۹۹ توانستند ۳۴۶ هزار و ۵۷۵ دستگاه پژو تولید کنند که بخشی از این آمار سهم تولید پژو ۴۰۵ در مشهد است.

در فروردین‌ماه سال جاری، ۵۹۸۵ دستگاه خودرو در ایران‌خودرو خراسان تولید شد که بنا بر آمار اعلام‌شده، پژو ۴۰۵ بعد از پارس، دومین محصول پرتیراژ این کارخانه است.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو در سال ۹۹ اعلام کرده بود که دیگر خبری از پیش‌فروش پژو ۴۰۵ بنزینی نیست اما برنامه تغییر کرد و این خودرو با نام ۴۰۵ SLX تولید و عرضه شد.

آمار تولید ایران‌خودرو

علاوه بر پژو ۲۰۶، پژو پارس، پژو ۴۰۵، سمند، سمند سورن و هایما، ایران‌خودرو محصولات دیگری هم دارد. دنا، دنا پلاس، رانا، رانا پلاس، پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۰۸، آریسان، تندر، سوزوکی گرند ویتارا و دانگ فنگ را هم در کارخانه‌های تهران و سایر مناطق ایران تولید می‌کند.

بزرگ‌ترین خودروساز کشور در سال گذشته ۴۸۰ هزار و ۳۳۸ دستگاه خودرو تولید کرد درصورتی‌که این آمار برای سال ۹۸، ۳۹۳ هزار و ۸۱۲ دستگاه بود که نشان از رشد ۲۱.۹۷ درصدی تولید دارد.

آمار تولید ایران‌خودرو در ماه فرودین ۱۴۰۰ برابر با ۳۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه شامل خودروهای گروه پژو، گروه سمند، دنا، رانا و هایما است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات