خرید و فروش خودرو در سایت باما

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
آگهی‌های مکتوب در روزنامه‌های کثیرالانتشار تا همین چند سال پیش اولین و آخرین راه برای خرید و فروش از کالاها بودند؛ از خانه گرفته تا خودرو. این روندی بسیار سنتی بود که فاصله تصمیم تا اجرای آن دست‌کم ۲۴ ساعت طول می‌کشید.
تبلیغات

اکنون حدود یک دهه است که با معرفی سایت‌های خرید و فروش اینترنتی نظیر «باما» کسب‌و‌کار آگهی نیازمندی‌ها کساد شده؛ ولی تحولی عمیق در شیوه معاملات مردم به‌وجود آمده است. سرعت در دنیای کسب‌و‌کار امروزی حرف اول و آخر را می‌زند. فضای جوامع به‌قدری پرشتاب است که مشتریان فرصتی برای تعلل نخواهند داشت. برگ برنده دراختیار کسانی است که می‌توانند بهترین سرویس‌ها را در کمترین زمان ممکن ارائه دهند.

تا پیش‌ازاین معامله کالاهای دست‌دوم مانند یخچال یا فرش نیازمند زمانی طولانی برای پیدا کردن یک واسطه فروش یا خرید مطمئن بود. بعد از این مرحله تازه باید برای پیداشدن مشتری صبر می‌کردیم و درنهایت قیمت چیزی بود که واسطه اعلام می‌کرد؛ اما اکنون به‌لطف همین سایت‌ها نه‌تنها سرعت معامله به چند ساعت و حتی چند دقیقه کاهش پیدا کرده؛ بلکه قیمت‌ را نیز فروشنده تعیین می‌کند و خریدار نیز می‌تواند بهترین قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کند.

این ویژگی‌ها برای بازار پرالتهابی مانند خودرو بی‌اندازه اهمیت دارد؛ بازاری که حداقل در چهار پنج سال گذشته روز آرامی به خود ندیده است. در چنین وضعیتی است که گاه با اتخاذ برخی از تصمیم‌های عجولانه و تنها با واسطه حذف دلالان، دست مشتریان از قیمت‌ها کوتاه می‌ماند. اگرچه برخی از کارشناسان وجود همین سایت‌ها را تنها راه مؤثر برای جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری و انحصار بیشتر در بازار خودرو قلمداد کرده‌اند. با اینکه طراحان این پایگاه‌های اینترنتی تلاش می‌کنند ساده‌ترین روش‌ها را برای معامله خودرو ارائه دهند، هنوزهم ورود به این فضای آنلاین نیازمند برخی از مهارت‌ها است.

ویژگی‌های سایت اینترنتی خرید و فروش خودرو

ایجاد فضای اینترنتی برای معامله کالا فارغ از مجوزهای مربوطه، کار چندان سختی نیست. طراحی ساده و امکان جست‌وجو و شرایط انتشار آگهی؛ اما سؤال این است که با وجود این سادگی در ساختار، چرا همه افراد آشنا به حوزه خودرو و طراحی سایت سراغ تأسیس سایت خود نمی‌روند؟ پاسخ را باید به چند بخش تقسیم کرد. نخست آنکه این سایت‌ها با وجود ظاهر ساده‌شان، بخشی از کسب‌و‌کاری تخصصی هستند. بدون اطلاع از دیجیتال مارکتینگ هرگز نمی‌توان با موفقیت به این حوزه وارد شد، همان‌طورکه بسیاری از سایت‌ها نیز وجود دارند که بعد از سال‌ها فعالیت هنوزهم بی‌مشتری باقی مانده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، این فضایی تخصصی است که باید با اشراف کامل به حواشی و اخبار خودرو دست به کار شد.

باما

عامل دیگری که موفقیت سایت خرید و فروش اینترنتی خودرو را نمایش می‌دهد، شفافیت درج اطلاعات است. طبیعی است که همه فروشندگان تمایل دارند خودروهای خود را بهتر از آنچه هست، نشان دهند و خریداران نیز به‌دنبال پیداکردن بهترین کیفیت با کمترین قیمت هستند. وقتی بستر جریان داده شفاف باشد، فضای مبهم و تردید بین خریدار و فروشنده از بین می‌رود.

روش ساده‌ای که می‌توان سایت معتبر معامله اینترنتی مانند باما را ارزیابی کرد، بررسی تعداد آگهی‌های روزانه‌ای است که در آن منتشر می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، حضور هر لحظه‌ای ده‌ها خودرو در بخش خرید خودرو  یا فروش باما، به‌خاطر اقبال عمومی خریداران است. ازنظر فنی، زمانی سایت می‌تواند نظر فروشنده یا خریدار را جلب کند که امکان درج آگهی به‌صورت حرفه‌ای و دقیق از یک سو و امکان جست‌وجوی بدون خطا از سوی دیگر برایش فراهم باشد.

چگونه دست به کار شویم؟

حالا که سایت مناسبتان را برای معامله پیدا کرده‌اید، وقت خرید یا فروش خودرو رسیده است. با خرید خودرو شروع می‌کنیم. ابتدا سعی کنید ازنظر فنی اطلاعات جامعی از آنچه به‌دست آورید که قصد دارید به‌عنوان خودرو بعدی یا خودرو جدید خود انتخاب کنید. در بازار ایران، برخی از خودروها با تیپ‌ها و آپشن‌ها و مشخصات فنی مختلفی عرضه می‌شوند که هریک قیمت خاص خود را نیز دارد.

گام بعدی کشف قیمت است. اگر قصد خرید خودرو صفرکیلومتر را دارید، احتمالا با روندی ساده‌تر رو‌به‌رو هستید؛ چراکه معمولا بازه تفاوت قیمت خودروهای صفرکیلومتر چندان زیاد نیست. بااین‌حال، اگر به‌دنبال خرید خودرو کارکرده هستید، باید چندین آگهی را با یکدیگر مقایسه کنید. با فروشندگان تماس بگیرید و دلایل قیمت‌گذاری‌شان را بپرسید. سعی کنید با دید منطقی گزینه مدنظرتان را انتخاب کنید. الزاما پیداکردن کمترین قیمت به‌معنی عالی‌ترین انتخاب نیست. بعد از جمع‌بندی بر سر یک گزینه و توافق بر سر قیمت، اکیدا توصیه می‌شود که با کارشناس مشورت کنید. مدارک خودرو را بررسی و درنهایت، رسمی و قانونی معامله خود را نهایی کنید.

باما

اگر قصد فروش خودروتان را دارید، باید تکنیک دیگری به کار بگیرید. در نظر داشته باشید که اگر قیمت خودرو را بیشتر از نرخ رایج و متعارف در بازار اعلام کنید، به سودآوری بیشتر نزدیک نمی‌شوید. حتی این خطر وجود دارد که خودرو گران شما که در سایت منتشر شده، به‌عنوان گزینه غیرمنطقی تلقی شود یا حتی قیمتش در سایتی مثل باما نمایش داده نشود.

علاوه‌براین تصاویر ساده و باکیفیتی از قسمت‌های مختلف خودرو تهیه کنید. بدیهی است پیش از این کار باید خودروتان را آراسته و تمیز کنید. از به‌کاربردن الفاظ بازاری خودداری کنید؛ زیرا این رفتار مشتریان سخت‌گیر امروزی را آزرده‌خاطر می‌کند. از شیطنت درمورد پنهان‌کردن ایرادات خودرو هم پرهیز کنید. کارشناس خودرو می‌تواند دروغ‌هایتان را تشخیص دهد و درنهایت، کل اعتبار معامله از بین می‌رود.

برای قیمت‌گذاری نیز سایر مدل‌های مشابه را در نظر بگیرید تا طبق عرف پیش بروید. سعی کنید همیشه دردسترس باشید و به خریداران به‌طور کامل پاسخ دهید. اگر خودرو ازنظر مدارک نقایصی دارد، پیش از حضور در مراکز تعویض پلاک یا دفترخانه‌ها، نقص‌ها را برطرف کنید. درنهایت، مثل همیشه توصیه می‌کنیم تا زمانی‌که پول خودرو را دریافت نکرده‌اید، از تغییر نام سند آن خودداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات