رفع چالش‌های پرداخت شارژ ساختمان با هومتیک

دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
نرم‌افزار هومتیک به توضیح قوانین مربوط به مدیریت ساختمان می‌پردازد و به مدیر ساختمان کمک می‌کند با وظایف و اختیارات خود و مجمع عمومی ساختمان آشنا شود.
تبلیغات

با توجه به تغییر زندگی در شهر که کم‌کم همه ما مجاب به آپارتمان‌نشینی و همسایگی با افراد مختلف با سلیقه‌ها و فرهنگ‌های مختلف هستیم، مسلماً تعیین یک سلیقه به‌عنوان قانون حاکم بر یک گروه بسیار سخت است. در زندگی آپارتمان‌نشینی امروز هر یک از همسایه‌ها و ساکنین فرهنگ و سلیقه خود را ارجح می‌داند، در اداره و نگه‌داری ساختمان بروز اختلاف سلیقه امری بدیهی است.

نظافت ساختمان، نگه‌داری و تعمیر آسانسور، تعیین میزان سهم هزینه نگه‌داری و آب و برق مصرفی در قسمت مشترک، قرار دادن وسایل مانند جاکفشی در راهرو همگی یکسری از معضلات آپارتمان‌نشینی است که با تصویب قانون تملک آپارتمان‌ها و اعمال آن مشکلات حل خواهد شد. یکی از راهکارهایی که برای تسهیل در انجام وظایف مدیر ساختمان پیشنهاد می‌دهیم نرم‌افزار شارژ ساختمان هومتیک است.

نرم‌افزار شارژ ساختمان و مسئولیت‌های مدیر ساختمان

پیش بردن کارهای روزانه و جاری آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی چندان ساده نیست و مسئولیت‌های زیادی را بر عهده مدیر ساختمان می‌گذارد. این وظایف عبارت‌اند از:

هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری

مدیریت نگه‌داری ساختمان، یکی از موضوعات مهم در مدیریت ساختمان است که تاکنون در کشور ایران مورد توجه جدی قرار نگرفته است. به‌طور کلی دوره تعمیر و نگه‌داری ساختمان در حدود نود و پنج درصد دوره حیات یک ساختمان را از زمانی که مفهوم ذهنی ساخت شکل می‌گیرد تا پایان عمر آن، به خود اختصاص می‌دهد. با اعمال یک سیستم مناسب مدیریتی در بخش تعمیر و نگه‌داری نه‌تنها می‌توان کیفیت ساختمان را افزایش داد بلکه امکان بهینه‌سازی هزینه‌ها نیز فراهم می‌گردد. بدیهی است با توجه به این مطلب تعمیر و نگه‌داری ساختمان و مدیریت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ابعاد مدیریت نگه‌داری ساختمان بسیار گسترده است. نظر به اینکه داشتن مدیریتی صحیح و مناسب، نیازمند داشتن یک سازمان‌دهی جهت اعمال اهداف مدیریت است، به همین جهت سازمان‌دهی تعمیر و نگه‌داری ساختمان امری بسیار مهم است.

مبحث تعمیر و نگه‌داری در ساختمان مدت‌ها است در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته مورد توجه قرار گرفته است. یکی از کارهای پرهزینه در کلیه کشورها تعمیر و نگه‌داری ساختمان‌ها است که هزینه قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد این هزینه‌ها که جزء هزینه‌های ساختمان محسوب می‌شود. مدیر ساختمان باید فضاهای عمومی ساختمان و مشاعات را در شرایطی ایمن و قابل سکونت نگه دارد. مراقبت از تأسیسات و لوله‌کشی ساختمان، نگه‌داری از حیاط و باغچه‌ها، نگه‌داری‌های عمومی، تعمیرات ضروری، نظافت و تمیز‌کاری از جمله کارهایی است که مدیر ساختمان باید بر آن‌ها نظارت داشته باشد تا به بهترین شکل انجام شوند. تمامی این موارد هزینه‌هایی را شامل می‌شوند که می‌توان با استفاده از نرم‌افزار شارژ ساختمان به‌صورت عادلانه بین ساکنین تقسیم نمود.

نظارت بر مسئولیت‌ها

ممکن است در ساختمان افراد دیگری مثل سرایدار، نگهبانی، مسئولان نظافت، باغبان و… نیز وظیفه‌هایی بر عهده داشته باشند. استخدام این افراد، نظارت بر حسن انجام وظایف، پرداخت حقوق آن‌ها از جمله وظایف مدیر ساختمان است. تمامی این موارد هزینه‌ای را شامل می‌شود که در نرم‌افزار شارژ ساختمان  قابل ثبت است.

نرم‌افزار شارژ ساختمان و مدیریت بودجه و مستندسازی هزینه‌ها

با توجه به شارژی که ماهانه از ساکنین دریافت می‌شود، مبلغی در اختیار مدیر ساختمان قرار می‌گیرد و او تصمیم می‌گیرد که این بودجه صرف چه چیزهایی شود. برای مثال هزینه‌های مربوط به پرداخت حقوق سرایدار ساختمان، تعمیر و نگه‌داری ساختمان، زیباسازی و هزینه‌های ضروری و پرداخت قبوض از این محل تأمین می‌شود. همچنین مدیر ساختمان برای شفاف‌سازی باید گزارش این هزینه‌ها را به‌صورت ماهانه به اهالی ساختمان ارائه و آن‌ها را از نحوه هزینه‌کرد بودجه آگاه کند. این کار با نصب نرم‌افزار شارژ ساختمان برای مدیر ساختمان و ساکنین به سهولت قابل اجرا است. تمامی هزینه‌ها با ذکر عنوان مورد نظر ثبت می‌گردد و تمامی ساکنین از آن مطلع هستند.

نرم‌افزار شارژ ساختمان و دریافت شارژ ماهانه از ساکنین

جمع‌آوری شارژ ماهیانه از ساکنین ساختمان کار دشوار‌ و پردردسری است برای مدیر ساختمان است. همیشه افرادی پیدا می‌شوند که حتی پس از اینکه هزینه‌های ساختمان برایشان به‌طور کامل توضیح داده می‌شود، باز هم حاضر نیستند سهمشان را از این هزینه‌ها پرداخت کنند. مدیر ساختمان باید شرایطی فراهم کند که افراد با رضایت کامل شارژ ماهانه‌شان را پرداخت کنند و روش‌های مناسبی برای جریمه کردن افرادی که شارژ ماهانه‌شان را به‌موقع تحویل نمی‌دهند، در نظر داشته باشد تا حق سایر ساکنین ساختمان ضایع نشود. تمامی این موارد در نرم‌افزار شارژ ساختمان به‌صورت جز به جزء مشخص گردیده تا تمامی ساکنین از آن مطلع گردند و از قوانین دیرکرد پرداخت شارژ مطلع گردند.

امروزه با گسترش جمعیت و افزایش بهای مسکن، تعداد مجتمع‌های تجاری اداری و مسکونی و همچنین ابعاد و تعداد این مجتمع‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. از طرفی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هزینه‌های نگه‌داری یک مجتمع مسکونی از هزینه نگهبان و تأسیسات گرفته تا فضای سبز و … که همواره در یک مجتمع مسکونی از همه ساکنین دریافت می‌شود و همیشه نیز یک یا چند نفر مسئول حساب و کتاب حق شارژ سایر ساکنین مجتمع مسکونی بوده‌اند؛ اما متأسفانه همواره مشکلاتی از قبیل عدم رعایت حقوق دیگران و تفاوت در تعداد ساکنین هر واحد یا مساحت متفاوت واحدهای مسکونی باعث به وجود آمدن اختلافات زیادی بین ساکنین شده است. با اپلیکیشن مدیریت ساختمان و آپارتمان، مدیریت کردن هزینه‌های ساختمان، محاسبه شارژ و گزارش‌دهی به اهالی ساختمان کاری زمان‌بر و پرزحمت است که با استفاده از اپلیکیشن می‌توان تا حد زیادی آن را آسان‌تر نمود.

نرم‌افزار شارژ ساختمان

هومتیک

نرم‌افزار مدیریت شارژ ساختمان هومتیک یکی از اپلیکیشن‌های کاربردی است که می‌توانید آن را به‌راحتی دانلود و مورد استفاده قرار دهید. این اپلیکیشن بیشتر به توضیح قوانین مربوط به مدیریت ساختمان می‌پردازد و به مدیر ساختمان کمک می‌کند با وظایف و اختیارت خود و مجمع عمومی ساختمان به‌خوبی آشنا شود. از جمله مزایای استفاده از نرم‌افزار مدیریت ساختمان این است که مدیر ساختمان می‌تواند هزینه‌های ساختمان یا مجتمع را تعریف کرده و بر اساس آن شارژ هر یک از واحدها را به‌طور مجزا برای هر واحد نشان دهد. علاوه بر این می‌تواند با مشخص کردن حساب‌های مجتمع  و ثبت  دریافتی‌ها و پرداختی‌ها، به مدیریت امور مالی مجتمع مسکونی بپردازد و از بروز نارضایتی‌هایی که ممکن است ایجاد شود، جلوگیری کند. ارزش این اپلیکیشن به این است که مدیر ساختمان می‌تواند از جایگاهی کاملا حقوقی کارها را پیش ببرد و در همه اختلاف‌نظرها به شکلی قانونی اقدامات لازم را انجام دهد. توصیه می‌شود همه افرادی که در نشست‌های ساختمان حاضر می‌شوند، یک نسخه از این اپلیکیشن را داشته باشند تا آن‌ها نیز از قوانین و مقررات عمومی حاکم بر ساختمان آگاه باشند.

برخی از امکانات نرم‌افزار شارژ ساختمان

  • این نرم‌افزار امکان تقسیم هر هزینه بین واحدها، بر اساس نفرات، متراژ، تعداد واحد، ضریب طبقات و ... به تفکیک مالک و مستأجر، به‌صورت خودکار و قابل تغییر توسط مدیر ساختمان را دارا است و کاملا منطبق بر طرح هدفمندسازی یارانه‌ها است.
  • امکان تقسیم بهای قبوض (یا هر هزینه دیگری) بر اساس متراژ زیربنا (یا بر اساس هم نفرات و هم متراژ زیربنا)، برای همگی یا برخی از واحدها (واحدها در دوره هزینه به‌صورت هوشمند توسط نرم‌افزار شارژ ساختمان تشخیص داده می‌شوند.)
  • امکان ثبت بدهی شارژ ثابت ماهیانه، به حساب افراد برای همگی یا برخی از واحدها (واحدها در دوره هزینه به‌صورت هوشمند توسط نرم‌افزار تشخیص داده می‌شوند)
  •  امکان تعریف تعداد نامحدود کاربر در سیستم و مدیریت دسترسی هر کاربر به قسمت‌های مختلف نرم‌افزار شارژ ساختمان
  • امکان ارسال تصویر فیش کارت به کارت برای مدیر ساختمان به وسیله نرم‌افزار
  • امکان منظور کردن خودکار یک هزینه در حساب تمامی مالکین (یا موارد انتخابی) یا در حساب تمامی واحدها (یا موارد انتخابی)
  •  امکان تعریف واحدها به تفکیک بلوک، طبقه، شماره واحد، متراژ زیربنا، شماره پارکینگ و انباری، کد کنتور برق، تلفن، حق استفاده از پارکینگ و ... و امکان ثبت جابجایی ساکنین در واحدها
  • امکان تعریف مالکین، مستاجرین و اعضای هیئت مدیره با کلیه مشخصات و همچنین ثبت تاریخ شروع و اتمام سکونت برای ساکنین
  • امکان جستجوی سریع بین اطلاعات اشخاص و واحدها
  • تعریف هزینه‌های رایج در مجتمع‌ها و انتخاب نوع تقسیم متعارف هر هزینه بین افراد مشمول، جهت آسان‌سازی فرایند استفاده از نرم‌افزار
  • امکان محاسبه هزینه (ضرب هزینه) بر اساس متراژ، تعداد نفرات و هم متراژ و هم تعداد نفرات، برای مثال تعیین می‌شود که هر واحد به ازای هر متر مربع زیربنا یا هر نفر ساکن باید مبلغ خاصی (مثلاً ۱۰۰۰ ریال) پرداخت کند که در این صورت، یک واحد ۵۰ متری مبلغ ۵۰,۰۰۰ هزار ریال بدهکار می‌گردد
  • امکان تغییر در مشخصات کلیه هزینه‌های از پیش تعریف‌شده
  • امکان تعریف هزینه‌های جدید و نحوه تقسیم دلخواه بین افراد، توسط کاربر جهت تعریف هزینه‌هایی مطابق با نیاز مجتمع، به تعداد نامحدود
  • امکان محاسبه هوشمند و خودکار آبونمان برای مستاجرین، مالکین ساکن در واحد و واحدهای خالی از سکنه (ساکن یا مالک)
  • امکان ثبت بدهی اشخاص که با این امکان منحصر‌به‌فرد، شما می‌توانید، پیچیده‌ترین فرآیندها، در محاسبه بدهی اشخاص را تنها با سه کلیک به انجام رسانید. این بخش تمامی عملیات صدور و ثبت سند حسابداری را به‌صورت کاملا خودکار انجام می‌دهد.
  • امکان ثبت بدهی فقط برای تمام یا قسمتی از مالکین واحدها، مالکینی که در مجموعه سکونت دارند، ساکنین، افرادی که در گذشته در مجموعه سکونت داشته‌اند یا مالک یکی از واحدها بوده‌اند.
  • امکان ثبت هزینه‌های پرداخت‌شده توسط مجتمع که از موجودی صندوق هزینه شده است و ثبت دریافت وجه از افراد و تسویه بدهی
  •  امکان تقسیم خودکار هزینه، بر اساس تعداد نفرات
  • امکان تقسیم خودکار هزینه، بر اساس متراژ زیربنا
  • امکان تقسیم خودکار هزینه، بر اساس تعداد نفرات و متراژ زیربنا
  • امکان تقسیم خودکار هزینه، به‌صورت مساوی بین واحدها
  • امکان مشاهده ریز تمامی هزینه‌های محاسبه‌شده و ثبت‌شده به همراه، ریز جزییات و نفرات بدهکار شده در آن هزینه و میزان بدهی و گزارش شرح کامل جزییات محاسبه بدهی هر شخص
  • امکان حذف یک هزینه محاسبه و ثبت‌شده و کلیه جزییات آن
  • امکان تغییر در مشخصات کلیه درآمدهای از پیش تعریف‌شده
  • امکان تعریف درآمدهای جدید توسط کاربر جهت تعریف درآمدهای مطابق با نیاز مجتمع مشتری، به تعداد نامحدود
  • امکان ثبت درآمدهای واصله به همراه شرح و توضیح اضافی برای درآمد و ثبت آن‌ها
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات