خصوصیات و قیمت پروفیل سبک؛ گروه صبا

چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گروه صبا، تخصصی‌ترین مجموعه فعال در زمینه تولید و تأمین لوله و پروفیل صنعتی، به پشتوانه بیش از ۳۵ سال فعالیت در این حوزه، افتخار همکاری با بیش از ۲۵۰ کارخانه و کارگاه را دارد.
تبلیغات

صبا پروفیل علاوه بر فروش لوله و پروفیل به شکل خام، مجهز به بزرگ‌ترین کارگاه برش PLC لوله و پروفیل، ۳ خط کشش سرد (فرمینگ) لوله و همچنین کارگاه پلیش اوربیتالی لوله است تا بتواند در جهت رضایت هرچه بیشتر مشتریان گرامی تا حد ممکن فرایندهای پیش‌تولید آن‌ها را نیز به عهده گیرد.

در این مقاله، به خصوصیات، کاربردها و قیمت پروفیل سبک می‌پردازیم تا بتوانیم مصرف‌کننده محترم را در جهت انتخاب بهترین پروفیل یاری کنیم.

خصوصیات و قیمت پروفیل سبک

پروفیل سبک یا روغنی که به آن پروفیل مبلی هم گفته می‌شود، پروفیلی است که از ورق روغنی (ورق نورد سرد) تولید می‌شود و به جهت خصوصیات منحصربه‌فردی که دارد جای خود را به‌خوبی در صنعت باز کرده است.

رول‌های ورق روغنی پس از نواربری (Slitting) وارد خط رول فرمینگ شده و بعد از آنکه به شکل پروفیل موردنظر درآمدند، درز آن‌ها جوش (ERW) می‌خورد و اضافات جوش برداشته می‌شود تا سطحی صیقلی داشته باشد. بعد از آن پروفیل‌ها در اندازه‌های دلخواه (معمولا ۶ متر) برش خورده و بسته‌بندی و آماده ارسال می‌شوند.

صبا پروفیل

پروفیل سبک یا پروفیل روغنی خصوصیات ویژه خود را از ورق روغنی به ارث برده‌ است، خصوصیاتی که باعث شده این پروفیل استفاده گسترده‌ای در صنایعی همچون:

  • خودروسازی
  • دوچرخه‌سازی
  • تولید مبلمان اداری، خانگی و شهری
  • تولید تجهیزات صنایع هوایی و اسلحه‌سازی
  • تولیدات فرفورژه
  • تابلوهای تبلیغاتی
  • سازه‌های سبک ساختمان‌سازی
  • ساخت لوازم‌خانگی
  • صنعت کشاورزی
  • ساخت کانتینر
  • و قطعه‌سازی

داشته باشد و بتواند نیاز بسیاری از صنعتگران را مرتفع سازد. 

خصوصیات اصلی پروفیل سبک

سبک و به‌صرفه هستند

برخلاف پروفیل‌های آهنی معمولی که ضخامتی بالای ۱٫۵ میلی‌متر دارند و نهایتا در ۲ یا ۳ ضخامت تولید می‌شوند، پروفیل مبلی ضخامتی بین ۰٫۴ تا ۱٫۵ میلی‌متر دارد و معمولا هر مقطع در ۶ الی ۸ ضخامت مختلف تولید می‌شود،  گرچه قیمت پروفیل سبک در واحد وزن کمی از پروفیل سنگین (ضخامت ۲ از ورق سیاه) بالاتر است، ولی به دلیل ضخامت و وزن پایین‌تر، هزینه واحد طول آن‌ها از پروفیل‌های دیگر کمتر است؛ بنابراین در بسیاری از صنایع که ضخامت‌های پایین‌تر پروفیل مورد نیاز است، از پروفیل سبک یا مبلی استفاده می‌شود.

زیبا، صاف و صیقلی هستند

بنابراین با کمترین هزینه آماده برای آبکاری (مثل آبکاری کروم، طلایی یا گالوانیزه) می‌شوند فرض کنید که می‌خواهید یک میز عسلی، میز جلو مبلی یا میز کنسول بسازید، پروفیل سبک روغنی پس از پرداخت و آبکاری سطحی درخشان، صیقلی و مشابه به آینه به شما می‌دهد پس بهترین مواد اولیه برای این نوع تولیدات است.

میز و مبلمان اداری، قاب آینه و شمعدان، گارد و ترک‌بند موتورسیکلت و بسیاری از محصولات دکوراتیو دیگر خانگی مانند لوستر از مصارف دیگر این نوع پروفیل هستند.

دقت ابعادی عالی دارند

 در مقایسه با بقیه انواع پروفیل‌ها، پروفیل سبک یا روغنی بیشترین دقت ابعادی مقطع را دارد.

فرض کنید شما از پروفیل ۰٫۷×۲۰×۲۰ مثلاً در ساخت یک پایه پروژکتور یا استند استفاده می‌کنید و در تولید محصول خود نیاز دارید که یک قطعه پلاستیکی درون قوطی نصب شود هر تولیدکننده‌ای کاملا می‌داند که در چنین شرایطی دقیق نبودن ابعاد داخلی پروفیل چقدر می‌تواند دردسرساز باشد.

اما به جهت اینکه پروفیل سبک با بهترین و بروزترین دستگاه‌ها تولید می‌شوند دقت مطلوبی را در طول، عرض و ضخامت پروفیل ارائه می‌دهند.

به‌عنوان مثال صبا پروفیل محصولات خود را در استاندارد پروفیل سبک با دقت ابعادی ۰٫۲+- میلی‌متر ارائه می‌کند.

خصوصیت مهم بعدی پروفیل مبلی یا سبک فرم پذیری آن‌ها است

 همان‌طور که قبلاً مطرح شد، پروفیل مبلی از ورق‌های روغنی یا اصطلاحاً ورق‌های نورد سرد تولید می‌شوند و مناسب‌ترین گرید در ورق‌های سرد برای تولید پروفیل سبک گرید ST11 و ST12  و ST13 و ST14  است.

این ورق‌ها درصد کربن کمی داشته و بسیار نرم و انعطاف‌پذیرند؛ بنابراین پروفیل‌های تولیدشده از این ورق بسیار خوب و بدون پارگی و چروکیدگی خم می‌خورند، سوراخ می‌شوند یا تغییر فرم می‌دهند.

مهم‌ترین خصوصیت پروفیل سبک تنوع گسترده آن در مقطع و ضخامت است

به‌عنوان مثال صبا پروفیل در استاندارد پروفیل مبلی، بیش  از ۵۰ مقطع مختلف (مثل ۲۰×۲۰ و ۳۰×۳۰ و ...) را در ۷ ضخامت عرضه می‌کند که این مهم بهترین امکان را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌آورد تا فرم و وزن دلخواه خود را انتخاب و استفاده نمایند.

این پروفیل‌ها معمولا از ابعاد ۱۰×۱۰ تا ۵۰×۵۰ و ۴۰×۸۰  تولید می‌شوند و ضخامت آن‌ها معمولا بین ۰٫۴ تا ۱٫۵ میلی‌متر است.

آخرین خصوصیت پروفیل سبک به‌صرفه بودن آن است

شما به‌عنوان یک طراح صنعتی که ممکن است در حال طراحی ماشین‌آلات، طراحی دکور یا یک قطعه صنعتی باشید، قطعا یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایتان آن است که بتوانید از مواد اولیه‌ای استفاده کنید که از نظر فرم، ابعاد، وزن و قیمت با خواسته‌های شما همخوانی داشته باشد و در بسیاری از اوقات تغییر فرم یا خصوصیت مواد خام به طرح شما بسیار هزینه‌بر است، پروفیل مبلی به جهت گستره بزرگی از مقطع و ضخامت، می‌تواند نیاز شما را مرتفع کند. 

نکته دیگر اینکه، با توجه به ضخامت‌های متنوعی که برای محصولات موجود است می‌توانید سازه‌ای با وزن دلخواه داشته باشید نه سبک‌تر و نه سنگین‌تر.

خصوصیات و قیمت پروفیل سبک

قیمت پروفیل سبک

قیمت پروفیل سبک در بازار ایران به فاکتورهایی همچون قیمت جهانی ورق سرد (ورق روغنی)، تعرفه‌های گمرکی، هزینه انرژی برای کارخانه‌ها، حقوق کارگر و سیاست‌های صادرات و واردات  وابسته است؛ اما نکته مهم اینکه بازار پروفیل سبک یک بازار امن برای مصرف‌کننده است؛ به این معنا که اگر تولیدکننده‌ای یکی از انواع پروفیل مبلی را مصرف می‌کند، خیلی بعید است که موجودی آن در بازار یا کارخانه‌ها به صفر برسد یا هفته‌ها در دسترس نباشد. این موضوع می‌تواند از ایجاد بازار سیاه برای یک ماده اولیه استراتژیک در صنعت ایران جلوگیری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات