خودرو ۴۵: تفاوت فروش خودروهای خارجی و داخلی

سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
خودرو ۴۵، شرکت فعال در زمینه فروش فوری خودروی کارکرده، بستر مناسب کارشناسی رایگان، تسریع و تسهیل در امر فروش خودرو و در نهایت معامله امن برای مشتریانش ایجاد می‌کند.
تبلیغات

وقتی از فروش خودرو در بازار صحبت می‌شود، ممکن است در اولین تصورمان از فروش خودرو بازارهای پر از ازدحام اطراف شهر را به یاد آوریم. درحالی‌که این روزها روش‌های ساده‌تری برای فروش خودروهای کارکرده وجود دارد: روش فروش فوری خودروهای کارکرده تنها با یک بار مراجعه به شعب که خودرو ۴۵ توانسته است آن را به‌عنوان اصلی‌ترین خدمت این شرکت به متقاضیان فروش خودرو ارائه بدهد. حال فرقی ندارد خودرو کارکرده مد نظر خارجی یا داخلی باشد، بلکه این شرکت تلاش دارد تا خودرو کارکرده در سریع‌ترین زمان ممکن و به‌صورت نقد، به فروش برسد.

خودرو۴۵ به‌عنوان یک شرکت فعال در زمینه فروش فوری خودروهای کارکرده در تهران و سایر شهرهای کشور، بستر مناسب کارشناسی رایگان، تسریع و تسهیل در امر فروش خودرو و در نهایت معامله امن را برای مشتریانش ایجاد می‌کند.

این شرکت با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های فروش خودرو، سعی دارد منصفانه‌ترین قیمت روز بازار خودرو را به مشتریانش اعلام و معامله خودرو را تسریع بخشد.

جزئیات تفاوت اصلی فروش خودروهای داخلی و خارجی

شاید به گذشته که نگاه ‌کنیم، این‌طور به نظر برسد که بازار خودرو نسبت به دهه‌های گذشته رونق گرفته و دیگر می‌توان آن را همپای بازارهای خارجی دانست. ممکن است بخش اول گزاره یعنی رونق بازار درست باشد اما شکی نیست که هنوز هم راه درازی تا رسیدن به پای بازارهای خارجی داریم و شاید گزاره دوم را نتوان واقعی دانست.

بخش عمده‌ای از بازار خودرو در ایران، در فعالیت‌های دو شرکت خودروساز دولتی خلاصه می‌شود که سال‌ها است که به بخش جدایی‌ناپذیر بازار تبدیل شده‌اند. در این میان شرکت‌های خودروساز خصوصی هم هستند که تلاش کرده‌اند در سال‌های اخیر قدری وارد رقابت شوند و خودی نشان دهند.  

تداوم انحصار در بازار خودروی ایران

شکی نیست که اساس و پایه بازار فروش خودرو در ایران بر انحصار شرکت‌های خودروساز دولتی خلاصه شده و هنوز تا رسیدن به یک فضای رقابتی واقعی، جای کار بسیاری وجود دارد. بخشی از فعالیت‌های این خودروسازها در سال گذشته بیشتر متمرکز بر پیش‌فروش‌هایی بود که نسبت به سال‌های قبل به‌طور ملموسی افزایش داشت. هرچند که بسیاری از کارشناسان معتقدند که این رشد فروش الزاماً به معنای رشد عرضه نیست چرا که ممکن است خودرویی صرفا پلاک شود اما در نهایت استفاده نشود و نتوان اسم عرضه را بر آن گذاشت.

اما اگر نیم‌نگاهی به وضعیت شرکت‌های خارجی و بازارشان داشته باشیم، شاید به تفاوت میان بازارهای داخلی و خارجی خودرو بیشتر پی ببریم. برخی خودروها به‌طور کلی برای بازارهای ثانویه تولید می‌شود و اصلا قرار نیست در کشور مبدأ مورد استفاده قرار گیرد.

چرا خودروهای داخلی کیفیت ندارند؟  

آنچه یک مرز نسبتا بزرگ را میان بازار خارجی و داخلی خودرو می‌کشاند، کیفیت ساخت خودروهاست. هرچند که بسیاری از کارشناسان معتقدند که این نکته هم باز مربوط به بازار انحصاری داخل ایران و رشد رقابت‌های واقعی در بازارهای خارجی است. وقتی فضای رقابتی به واسطه غالب بودن فعالیت دو خودروساز بزرگ دولتی جایی برای بخش خصوصی نداشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که دغدغه خودروسازان بر سر کیفیت باشد.

در چنین بازاری، شاهد گسترش رانت و رقابت بر سر گرفتن رتبه اول در تعداد خودرو هستیم. کما اینکه در سال ۹۹ رقم‌های آن‌چنانی برای تولید خودرو بیان شد اما مسئله‌ای که چندان به آن پرداخته نشد، زیان انباشته خودروسازان بزرگ ایران است. وقتی عدد تولید بالا می‌رود اما فکری به حال زیان انباشته خودروسازان نمی‌شود، نمی‌توان امیدی به رشد کیفیت در صنعت خودرو داشت.

به همین خاطر است که هر وقت صحبت از مقایسه ماشین‌های داخلی و خارجی می‌شود، مسئله کیفیت اولین چیزی است که به ذهن می‌رسد. دلیل این پایین بودن و فاصله کیفیت در دو بازار هرچه که باشد، تاوان آن را مصرف‌کننده نهایی می‌پردازد که راهی ندارد جز خرید محصولاتی که مناسب بودجه‌اش باشد.

خودرو ۴۵

نگاهی به تفاوت قیمت خودروها

بخش دیگری که می‌توان در قیاس بازارهای داخلی و خارجی به آن پرداخت، تفاوت‌های قیمتی است. شاید نکته مهمی که در این مورد وجود دارد، تفاوت در قدرت خرید مصرف‌کنندگان داخل کشور و کشورهای دیگر است. اگر قرار باشد قیمت روز خودرو داخلی و خارجی را به ارزهای رایج تبدیل کنیم، ممکن است قیمت خیلی منطقی و حتی پایین باشد؛ اما مسئله مهم، کم شدن قدرت خرید مردم و بی‌ارزش شدن پول ملی است که باعث شده خرید یک خودروی معمولی هم به قیمت بالایی تمام شود. قیمت خودرو داخلی گاهی آن‌قدر متفاوت از توان مردم عادی است که از داشتن آن صرف‌نظر می‌کنند.

البته شیوه قیمت‌گذاری هم از جمله تفاوت‌های مهم است. شاید بد نباشد که با ذکر مثال این تفاوت را بیان کنیم. در بازار کشورهای دیگر به‌خصوص اروپا وضعیت به این صورت است که اگر نوآوری در تولید خودرو صورت گرفته باشد، مجوز افزایش قیمت به سازندگان داده می‌شود. به‌عنوان مثال زمانی‌که تویوتا تصمیم به ورود سوخت دوگانه گرفت، مجوز افزایش قیمت حدود ۳۰ درصدی را هم دریافت کرد؛ اما این چرخه اینجا متوقف نشد. همین رقابت آزاد و نوآوری‌ها در نهایت باعث ‌شد تا وضعیت بازار به سمتی حرکت کند که مصرف‌کننده بتواند با قیمت ارزان‌تری خودروی مربوطه را بخرد. در حقیقت با وجود مجوزی که به شرکت‌های خودروساز برای افزایش قیمت داده می‌شود، چرخه عرضه و تقاضا و آزاد بودن بازار رقابتی به نفع مصرف‌کننده خواهد بود و قیمت ماشین خارجی چندان دور از توان خریداران نیست.

اهمیت ایمنی خودرو

از همان زمانی‌که مسئله خطرهای احتمالی پراید و برخی محصولات دیگر به میان آمد، بحث امنیت خودروها جدی‎‌تر مطرح شد. همین مسئله امنیت، از دیگر تفاوت‌هایی است که حتی بیشتر از موارد دیگر در قیاس بازارهای داخلی و خارجی به چشم می‌آید. این مسئله در بررسی و مقایسه خودرو در بازارهای داخلی به‌شدت احساس می‌شود به گونه‌ای که شاید در برخی محصولات، مقایسه عملا بی‌معنا باشد.

بیشتر شرکت‌های خودروساز خارجی آن‌قدر این نکته امنیت را مورد توجه قرار داده‌اند که یک مرحله فراتر رفته و به سمت تولید خودروهای بدون سرنشین حرکت می‌کنند. به همین خاطر است که وقتی سراغ مشخصات فنی خودرو می‌رویم، گزینه‌هایی مثل ایمن بودن و کیفیت بیشتر از دیگر فاکتورها اهمیت پیدا می‌کند.

 البته بخش مهمی از بازار خودرو در داخل مربوط به خرید خودروهای کارکرده داخلی است که بحث کاملا متفاوتی را با خودروهای کارخانه‌ای دارد و از نظر قیمت و رقابت در حوزه دیگری قرار می‌گیرند. البته نباید سهم دلالان بازار خودرو را در این میان فراموش کرد. گاهی قیمت روز خودرو داخلی در دو حوزه در کارخانه و بازار، به گونه‌ای است که این سهم دلالان را فریاد می‌زند. در بیشتر مواقع قیمت در کارخانه معمولا کمتر از قیمت بازار است؛ اما چیزی که باعث می‌شود متقاضیان بیشتر به سمت آن بروند، شرایط خاصی است که به مصرف‌کننده امکان خرید خودرو را می‌دهد.

خدمات پس از فروش خودرو

در مقایسه ماشین‌های داخلی و خارجی، مسئله خدمات پس از فروش را هم نباید فراموش کرد. با وجود اینکه خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی در سال‌های گذشته بیشتر از قبل به سمت کیفی شدن حرکت کرده اما هنوز هم جای کار بسیاری دارد و شاید خیلی قابل مقایسه با خدمات پس از فروش خودروسازان خارجی نباشد. بسیاری از کارشناسان این‌طور می‌گویند که اگر بازارهای داخل را به سمت رقابت بیشتر و پویاتر هدایت کنیم، مواردی همچون کیفیت، قیمت یا خدمات پس از فروش هم راحت‌تر حاصل می‌شود؛ مسئله‌ای که باید دغدغه جدی برای رسیدن به آن وجود داشته باشد.

خودرو ۴۵

نحوه فروش ماشین های داخلی و خارجی کارکرده

بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده در ایران، پس از ممنوعیت واردات خودرو تا حد زیادی رونق گرفت تا جایی که پس از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، خودروهای کارکرده خارجی و حتی خودروهای صفر داخلی نیز افزایش قیمت چشمگیری تجربه کردند. اما فروش این خودروها در بازار همواره با مسائلی همراه بوده است؛ به گونه‌ای که چه روش‌های سنتی و چه فروش آنلاین هر دو در معرض خطر کلاهبرداری هستند. اما برخی شرکت‌های معتبر و فعال در زمینه فروش فوری خودروهای کارکرده تلاش دارند تا با تلفیقی از روش فروش آنلاین خودرو و کمک گرفتن از فعالان بازار سنتی خودرو، بستر امنی برای معامله خودرو فراهم کنند.

شرکت خودرو۴۵ طی سه سال فعالیت در بازار و ارتباط با فعالان بازار، توانسته است با کمک جدیدترین دانش روز فروش خودرو، کارشناسی خودروها و در نهایت قیمت‌گذاری بر اساس فاکتورهای بررسی‌شده هر خودرو، معامله خودرو برای فروشنده و خریدار را در بستری امن، آسان و راحت فراهم کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات