قیمت‌گذاری خودرو کارکرده در بازار با خودرو ۴۵

شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده در بازار پرهیجان و التهاب این روزها، یکی از سخت‌ترین و پرنوسان‌ترین اتفاقاتی است که بازار خودرو به خود دیده است.
تبلیغات

قیمت‌های لحظه‌ای خودرو و تصمیمات لحظه‌ای باعث ایجاد بازار پرنوسانی شده که نمی‌توان خیلی به معامله در آن اطمینان کرد. بااین‌حال، پلتفرم‌های متعددی هستند که توانسته‌اند در همین بازار پرالتهاب و پرنوسان خودروهای داخلی و خارجی تعادل در بازار را تا حد زیادی رعایت و قیمت‌های منصفانه و براساس ویژگی‌های مثبت و منفی خودروها اعلام کنند.

خودرو45 یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های فروش خودروهای کارکرده در بازار است که توانسته در پرهیجان‌ترین روزهایی که بازار خودرو پس از ممنوعیت واردات خودرو تجربه کرد، قیمت‌ها را براساس گزارش کارشناسی خودرو ارائه کند. نحوه قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده در خودرو45 براساس کارشناسی رایگان و تخصصی تیم کارشناسان این شرکت انجام می‌شود. متقاضیان فروش فوری خودروهای کارکرده پس از درخواست فروش خودرو کارکرده‌شان با خودرو45، به یکی از شعب این شرکت مراجعه می‌کنند و پس از کارشناسی رایگان، قیمت خودرو براساس میزان سلامت آن از منظر فنی به فروشنده اعلام می‌شود و درصورت رضایت خریدار و فروشنده، مراحل فروش آغاز می‌شود.

دلیل اهمیت قیمت‌گذاری خودرو

تعیین قیمت خودرو کارکرده براساس عوامل مختلف فنی و مقایسه با قیمت صفر همان مدل خودرو مشخص می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، با افزایش و کاهش قیمت خودرو صفر قیمت خودروهای کارکرده نیز افزایش و کاهش می‌یابد. تعیین قیمت خودرو کارکرده با مقایسه قیمت خودرو صفر، تنها یکی از عوامل قیمت‌گذاری است و سلامت خودرو ازلحاظ ظاهری، فنی و... نیز بر قیمت خودرو کارکرده تأثیرگذار است. ناگفته نماند تعیین قیمت خودرو کارکرده کاری تخصصی است و باید کارشناسان ماهر آن را انجام دهد.

عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری خودرو کارکرده

سن خودرو

خودروها سن مشخصی دارند و پس از پایان عمرشان به هزینه می‌افتند و هر روز یکی از قطعاتشان از‌رده‌خارج می‌شود. بنابراین، یکی از عوامل بسیار مهمی که براساس آن قیمت خودرو کارکرده مشخص می‌شود، سن و عمر خودرو است. البته باید به این نکته توجه کرد که عمر مفید هر خودرو متفاوت است و هنگام خرید خودرو دست‌دوم باید عمرش کمتر از عمر مفید خودرو باشد.

خودرو ۴۵

مدل خودرو

این روزها خیابان‌ها پر از خودروهای متفاوت شده است که هر کدام رنگ و مدل و سن متفاوتی دارند. تعیین قیمت خودرو براساس مدل آن یکی از عوامل بسیار مؤثر قیمت‌گذاری خودرو است. برای مثال، اگر دو سال از مدل خودرو گذشته باشد، چیزی حدود ۱۸ درصد از عمرش کاسته می‌شود که این رقم برای سه و چهار و پنج سال به‌ترتیب درحدود ۲۳ و ۲۷ و ۳۰ درصد است. به‌یاد بسپارید که میزان محبوبیت خودرو در بازار خودروهای کارکرده از معیار مهم قیمت‌گذاری است. برخی خودروها خیلی زود پس از استفاده مستهلک می‌شوند و همین سبب افت کیفیت و قیمت خودرو می‌شود. بر‌همین‌اساس، برخی خودروها ممکن است ابتدا قیمت بسیار گرانی داشته باشند؛ اما به‌دلیل کیفیت ناامیدکننده افت قیمت فراوانی کنند. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر میزان محبوبیت خودرو، تبلیغات است که می‌تواند قیمت آن را ثابت نگه دارد.

رنگ شدن بدنه خودرو و کاهش قیمت در فروش

تصادفی و رنگ‌شدن بدنه خودرو بر قیمت آن بسیار تأثیر می‌گذارد. همچنین، خرید خودرو چپی (تصادفی)، نیز می‌تواند مشکلاتی برای خریداران ایجاد کند. گفتنی است رنگ‌شدگی قسمت جلویی خودرو بیشتر از سایر بخش‌ها از قیمت خودرو کم می‌کند و رنگ‌شدن هر قسمت از خودرو نیز سبب افت قیمت ۳ تا ۵ درصدی آن می‌شود.

کارکرد خودرو؛ معیار مهم در قیمت‌گذاری

میزان کارکرد خودرو تقریبا یکی از عوامل اصلی در قیمت‌گذاری آن است. این عامل تابعی از سن خودرو،‌ پایه خودرو، نوع خودرو، مدل خودرو و... است. اگر خودرویی ظاهر سالم و تمیزی داشته باشد و میزان کارکردش نیز کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر باشد، حدود ۴ درصد از عمر خودرو کم می‌کند. به‌طور‌کلی، هرچه کارکرد خودرو بیشتر باشد، میزان استهلاک آن نیز بیشتر و عمر قطعاتش کمتر است.

کارکرد استاندارد هر خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر در هر سال است. حال اگر میزان کارکرد خودرو بیشتر از این رقم در سال باشد، قیمت خودرو کمتر خواهد بود. به‌یاد بسپارید که گاهی فروشنده میزان کارکرد خودروهای دست‌دوم را می‌تواند دست‌کاری کند که تنها کارشناسان خودرو این مسئله را می‌تواند تشخیص دهد. سال‌ها است که افراد بسیاری هنگام فروش خودرو مسافت طی‌شده آن را دست‌کاری می‌کنند تا آن را با قیمت بیشتری بفروشند؛ به‌همین‌دلیل، فقط کارشناسان خودرو می‌توانند از عهده تشخیص مسافت واقعی خودرو برآیند.

قطعات یدکی یکی از عوامل قیمت‌گذاری در خودرو

لوازم جانبی خودرو یکی از عوامل قیمت‌گذاری خودرو محسوب می‌شود. از‌آنجاکه خودرو دست‌دوم به تعمیر بیشتر نیاز دارد، دسترسی به قطعات و لوازمش امتیاز به‌شمار می‌رود. همچنین، ممکن است دست‌کاری‌شدن قطعات خودرو و تعویض‌شدن یا تقلبی‌بودنشان بر قیمت‌گذاری خودرو تأثیر فراوانی بگذارد. وضعیت موجود‌بودن لوازم یدکی در بازار نیز بر قیمت خودرو تأثیرگذار است و اگر قطعات خودرو در بازار پیدا نشود،‌ قیمتش با افت مواجه می‌شود.

تصادفی‌بودن و شکست قیمت خودرو کارکرده

شدت تصادف هم بر قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد. برای مثال، اگر سقف خودرو رنگ شده باشد، از تصادف سنگین حکایت می‌کند و قیمتش را به‌مقدار چشمگیری کاهش می‌دهد. البته تصادف‌های کوچک تأثیر چندانی بر قیمت خودرو نمی‌گذارند؛ اما اگر تصادف سبب آسیب‌زدن به شاسی و ستون خودرو شود، قیمتش را با کاهش جدی قیمت همراه می‌کند و خریدش ممکن است چندان عاقلانه نباشد. همچنین، تصادف‌هایی که سبب رنگ‌شدگی قسمت‌هایی از خودرو یا تعویض قسمت‌هایی مانند گل‌گیرها و ستون می‌شود، بر قیمت خودرو تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. باید به این نکته نیز توجه کنید که کارشناسان خودرو تصادفی را باید تشخیص دهند و ممکن است افراد عادی نتوانند این کار را به‌راحتی انجام دهند؛ زیرا برخی تعمیرکاران خودرو می‌توانند به‌طور حرفه‌ای جای تصادف و خط‌و‌خش را از بین ببرند که به‌راحتی و بدون دستگاه‌‎های تشخیص رنگ نیست.  

توجه به سلامت فنی خودرو

به‌طور‌کلی وجود ایراد در خودرو مانند سوختن واشر سرسیلندر، تمام‌شدن صفحه‌کلاچ، خارج‌شدن دود از خودرو، خرابی باک خودرو، مصرف زیاد سوخت و دور زیاد موتور می‌تواند بر قیمتش تأثیر‌گذار باشد. ازاین‌رو، بهتر است قبل از فروش خودرو دست ‌وم قطعات آن را تعمیر و برخی از قطعات مصرفی‌اش را تعویض کرد. نحوه رانندگی بر میزان استهلاک خودرو تأثیر بسزایی می‌گذارد. ممکن است خودرو مسافت بسیار کمی طی کرده باشد؛ اما به‌دلیل طرز رانندگی اشتباه، خودرو از‌نظر فنی مشکلات زیادی داشته باشد.

خودرو ۴۵

سلامت کابین خودرو و تأثیرش بر قیمت‌گذاری

شکستگی و ترک‌خوردگی کنسول، خرابی داشبورد، خرابی صندلی‌ها، خراب‌بودن بالابر برقی، وجود شکستگی روی شیشه‌ها، تنظیم‌نبودن پدال‌ها و شکستگی آن‌ها، پارگی روکش صندلی‌ها،‌ ناسالم‌بودن کف‌پوش‌ها، بوی بد در خودرو و خرابی سایر قطعات داخلی کابین خودرو به‌راحتی بر قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده اثرگذار است و نگاه خریدار در نگاه اول بر قیمت خودرو تأثیر منفی دارد. گاهی تعویض قطعات گفته‌شده بر افزایش چند‌درصدی خودرو تأثیر خواهد گذاشت.

قیمت‌گذاری براساس تعداد آپشن‌های خودرو

کم‌بودن برخی آپشن‌ها می‌تواند به افت کاهش قیمت خودرو منجر شود؛ بنابراین، بهتر است قبل از خرید‌و‌فروش خودرو آپشن‌های فابریک تعمیر شود. در برخی مدل خودروها، تعداد آپشن‌ها با آنچه در نسخه خارجی‌شان فراهم شده است، متفاوت و محدودتر است که همین امر هم باید پیش از قیمت‌گذاری خودرو براساس آپشن‌ها بررسی شود.

مهلت اعتبار بیمه خودرو

برخی افراد زمانی‌که بیمه خودرو تمام شده است، خودروشان را می‌فروشند. باید توجه کرد اگر بیمه خودرو تمام شده باشد، بین ۸۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان از قیمتش کاسته شود. داشتن بیمه‌نامه با مهلت ۱۱ تا ۱۲ ماه برای خودرو مزیت به‌حساب می‌آید. به‌خاطر بسپارید که بیمه خودرو با افزایش نرخ بیمه‌ها افزایش می‌یابد.

قیمت پایه خودرو صفر و قیمت خودرو کارکرده

اولین نکته‌ای که هنگام خریدوفروش خودرو کارکرده به آن توجه می‌شود، قیمت خودرو صفر در بازار است. این عامل سبب ارزش‌گذاری اولیه خودرو در بازار می‌شود. طبیعتا قیمت خودرو کارکرده از خودرو صفر کمتر است و میزان کاهش قیمتش به عوامل گفته‌شده در این مطلب بستگی دارد.

قبل از خرید خودرو به این نکات توجه کنید

از کارشناسان خودرو کمک بگیرید

کارشناسان خودرو با استفاده از دستگاه دیاگ و تخصصشان می‌توانند از ایرادهای اساسی خودرو آگاه شوند و قیمت منصفانه‌ای برای آن در نظر بگیرند. همچنین، بهتر است از کارشناسان و شرکت‌های معتبر خریدوفروش خودرو کمک بگیرید. شرکت خودرو45 در تمامی شعبش، خدمات کارشناسی رایگان و تخصصی برای خودروهای کارکرده ارائه می‌دهد.

مقایسه قیمت و بررسی آن با مدل‌های مشابه

مقایسه خودرو مدنظر با سایر خودروها می‌تواند کمک کند بهترین خودرو را بخرید. برای مثال، اگر قصد دارید خودرویی ۴۰۰ میلیون تومانی بخرید، بهتر است خودرو مدنظرتان را با سایر خودروهای داخلی و خارجی مقایسه کنید تا بتوانید به دیدگاهی کلی درباره خودرو دست پیدا کرده و بهترین خودرو با بهترین قیمت را تهیه کنید. همچنین، بهتر است خودرو کارکرده‌تان را با مدل‌های مشابه سایر برندهای هم‌رده مقایسه کنید.

فقط به اطلاعات فروشنده اکتفا نکنید

بسیاری از افراد فقط به اطلاعات فروشنده اکتفا می‌کنند و پس از گذشت مدت کوتاهی، متوجه ایرادات خودرو می‌شوند که این مسئله می‌تواند هزینه بسیار زیادی به‌همراه داشته باشد. ازاین‌رو، بهتر است پس از قیمت‌گذاری خودرو و توافق بر سر قیمت، حتما با فروشنده خودرو و فردی آشنا به مباحث فنی خودرو، یک ساعت آزمایشی با خودرو رانندگی کنید.

چگونه در کوتاه‌ترین زمان بهترین خودرو را بخریم؟

این روزها خرید سنتی جای خود را به فروش آنلاین خودرو داده است و شرکت‌های بسیار زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. شرکت خودرو ۴۵ یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه خریدوفروش خودرو کارکرده فعالیت می‌کند و شما می‌توانید به‌کمک این شرکت خودرو خود را در ۴۵ دقیقه بفروشید. کافی است فرم درخواست فروش خودرو را در سایت خودرو45 تکمیل کنید و منتظر تماس کارشناسان این شرکت برای هماهنگی بازدید و کارشناسی حضوری خودرو کارکرده‌تان باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات