مراحل ثبت شرکت و ثبت برند با آسان ثبت

سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
طی کردن مراحل ثبت شرکت و ثبت برند نیازمند تخصص و تجربه است و کارشناسان حقوقی آسان ثبت از جمله بهترین راهنمایان برای پیمودن این مسیر هستند.
تبلیغات

با فراهم شدن مراحل ثبت شرکت در برخی مؤسسه‌های مجاز ثبتی، دیگر نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان وجود ندارد. تمامی تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند از سراسر کشور برای ثبت اینترنتی شرکت و برند خود اقدام کنند. مدارک لازم برای این کار نیز به‌صورت آنلاین تکمیل و ارسال خواهند شد. به‌عنوان نمونه مؤسسه‌ی آسان‌ثبت یکی از مؤسسات معتبری است که خدمات ثبتی و حقوقی را به‌صورت کاملا آنلاین در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می‌دهد.

اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا قیمت و تعرفه ثبت شرکت و برند در مؤسسات گوناگون با هم متفاوت هستند. امیدواریم مطالعۀ این مقاله به متقاضیان تأسیس شرکت و ثبت برند کمک کند آگاهی عمیق‌تری در این زمینه کسب کنند، فریب برخی تبلیغات را نخورند و در نهایت بتوانند تصمیم‌های بهتری بگیرند.

ثبت شرکت به چه معنا است

هر گاه افرادی (دو نفر یا بیشتر) بخواهند به تجارت بپردازند، برای رسمی شدن بیزینس خود ضروری است که آن را به ثبت قانونی برسانند. شرکا پیش از آنکه برای ثبت شرکت اقدام کنند باید اهداف خود را مشخص کنند و با هم تصمیم بگیرند این شرکت را می‌خواهند به چه منظوری ثبت کنند. در ایران، دو نوع شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص بیشترین متقاضی را دارد. دلیل اصلی این اقبال به شرایط قانونی آسان‌تر ثبت آن‌ها برمی‌گردد. دو شریک با مجموع صد هزار تومان سرمایه می‌توانند شرکتی با مسئولیت محدود به ثبت برسانند. شرایط ثبت شرکت سهامی خاص نیز تقریباً مشابه است با این تفاوت که تعداد شرکا باید حداقل پنج نفر باشد. 

هزینه ثبت شرکت چقدر است

هزینه ثبت شرکت بسته به نوع کمپانی، زمینه فعالیت مجموعه، تعداد شرکا و میزان سرمایه اولیه تعیین می‌شود. بااین‌حال، عمده هزینه‌های ثبت شرکت از تعرفه‌های پایه ثبتی تبعیت می‌کنند. هزینه‌هایی مثل حق‌الثبت، حق ابطال تمبر، تعرفه‌های پستی و واریزی‌های دولتی. همچنین باید تعرفه درج آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار را نیز در نظر گرفت. متقاضیان ثبت شرکت باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر به مؤسسه ثبتی مراجعه می‌کنند، باید صفر تا صد هزینه‌ها در برگه قراردادشان ذکر شود. برخی مؤسسات ثبتی ابتدا تعرفه‌های بسیار ناچیزی را اعلام می‌کنند اما در طی مراحل انجام کار هزینه‌های هنگفتی را به مراجعه‌کنندگان خود تحمیل می‌کنند. برای محاسبه دقیق هزینه‌های ثبت شرکت توصیه می‌شود از سامانه هوشمند ثبت شرکت آسان‌ثبت کمک بگیرید. در این سامانه می‌توانید به‌آسانی تمام هزینه‌های تأسیس شرکت را به‌رایگان استعلام بگیرید. 

ثبت برند چیست و چه تفاوتی با ثبت شرکت دارد

اگر کالایی تولید می‌کنید یا خدماتی ارائه می‌دهید، پس از ثبت شرکت باید برای طی کردن گام‌های لازم برای ثبت برند اقدام کنید. داشتن نام و نشان تجاری معتبر به شما برای تبلیغات مؤثرتر کمک می‌کند. به‌طور مثال، ممکن است اسم مؤسسه شما «برنا اندیشه راستین» باشد ولی با برند «آسان‌ثبت» به فعالیت و ارائه خدمات بپردازید. همچنین بسیاری از کارگاه‌های تولیدی کوچک یا اشخاصی حقیقی که خدماتی تخصصی ارائه می‌دهند بدون ثبت شرکت می‌توانند برای ثبت قانونی برند خود اقدام کنند. در نتیجه ثبت شرکت کاملاً متفاوت با ثبت برند است. به‌طور کلی، ثبت برند به انجام روال قانونی ثبت یک نام تجاری به اسم یک یا چند فرد گفته می‌شود که طی آن، برند شما از نظر قانونی نیز به رسمیت شناخته می‌شود. ثبت برند برای محافظت از منافع مادی و معنوی شما لازم و ضروری است. باید یادآوری کرد که بسیاری از برندهای شناخته‌شده لزوماً به ثبت قانونی نرسیده‌اند و همیشه در خطر سوءاستفاده‌های احتمالی هستند. 

منظور از سوءاستفاده‌های احتمالی از برند چیست

یک شرکت تولید نوشابه را در نظر بگیرید که اعضای آن تصمیم می‌گیرند محصول خود را «پپسی» بنامند. این مجموعه برای تولید، بازاریابی و فروش محصول خود زحمات زیادی می‌کشد و هزینه‌های زیادی را متقبل می‌شود. با گذشت زمان، این نام در میان مردم شناخته می‌شود و اعتماد مخاطبان خود را جلب می‌کند. حال اگر این شرکت، برند خود را به‌صورت قانونی ثبت نکرده باشد، ممکن است با نوشابه دیگری در بازار مواجه شود که با نام «پپسی» عرضه می‌شود اما محصول کارخانه آن‌ها نیست. بسیاری از تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات با بررسی اسم‌های تجاری موجود می‌کوشند از برندهای ثبت‌نشده حداکثر سوءاستفاده را بکنند. در این شرایط، به دلیل اقدام نکردن به‌موقع برای ثبت برند، از حمایت قانونی نیز برخوردار نخواهید بود.

این موضوع در مورد شرکت‌های خدماتی نیز صادق است. به‌طور مثال، فارغ از اینکه نشانی اینترنتی سایت شما چه باشد، اگر نام سایت خود را به‌عنوان برند به ثبت نرسانید، افرادی می‌توانند با نشانی‌های مشابه شما و نام دقیق سایت شما به ارائه خدمات بپردازند. این موضوع درباره تمام انواع کسب‌وکارها صدق می‌کند و شامل فروشگاه‌های اینترنتی نیز می‌شود. همچنین اگر مشکلاتی از قبیل کپی لوگو و علامت تجاری شما پیش بیاید، تنها در صورتی قادر خواهید بود دست به اقدامات قانونی بزنید که برند خود را ثبت کرده باشید. در این شرایط، شما می‌توانید به‌راحتی شکایت کنید و غرامت دریافت کنید.

از سوی دیگر، باید آگاه باشید که شما نمی‌توانید از هر نامی که خوشتان می‌آید به‌راحتی برای محصول یا خدمات خود استفاده کنید؛ زیرا ممکن است آن نام را شخص یا شرکت دیگری به ثبت رسانده باشد. در این شرایط، ممکن است ناخواسته به پرداخت غرامت محکوم شوید. برای این منظور، حتماً پیش از ثبت برند باید آن را از طریق مرکز مالکیت معنوی کشور یا با مشاوره با مؤسسات ثبتی مجاز استعلام کنید. تنها با انجام این کار است که می‌توانید از ثبت نشدن برندهای مشابه اطمینان پیدا حاصل کنید. 

چگونه صادرات و واردات کنیم

صادرات و واردات به تجارت محصولات و خدمات بین کشورها گفته می‌شود. مهم‌ترین پیش‌نیاز این کار، داشتن کارت بازرگانی است. در واقع داشتن کارت بازرگانی مجوزی است که فعالیت در زمینه تجارت بین‌المللی را ممکن می‌سازد. گرفتن کارت بازرگانی نیز با ثبت شرکت متفاوت است؛ بنابراین اگر شرکت شما قصد ورود به این عرصه را دارد باید جداگانه برای گرفتن کارت بازرگانی اقدام کند. البته گرفتن کارت بازرگانی نیز همانند ثبت برند برای اشخاص حقیقی میسر است و الزامی برای ثبت شرکت برای این منظور وجود ندارد.

به‌طور کلی، ثبت شرکت به‌معنی قراردادی است که بر اساس آن، شرکا یا اعضا به فعالیت‌های تجاری می‌پردازند و سود حاصل از سرمایه‌شان را بین خود تقسیم می‌کنند. شما باید بهترین و مناسبت‌ترین نوع شرکت را با توجه به ماهیت کار و اهداف خود برگزینید و سپس به‌طور جداگانه برای ثبت برند یا دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید. در پایان، باید یادآور شد که پرداخت مبلغ اضافه و خدماتِ اصطلاحاً وی‌آی‌پی هیچ تأثیری در سریع‌تر طی شدن روند قانونی کارهای ثبتی و کاهش مدت‌زمان ثبت شرکت یا برند نخواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات