فروش ساز و تجهیزات موسیقی به‌همراه آموزش در ساز کالا

چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فروشگاه اینترنتی سازکالا فروشگاهی است که ساز و تجهیزات موسیقی را عرضه می‌کند.
تبلیغات

سازکالا می‌خواهد درباره نت‌ها و نحوه قرارگیری آن‌ها روی صفحه کلاویه پیانو توضیحاتی ارائه کند. با مراجعه به آموزش‌های ساز‌کالا به‌نشانی https://sazkala.com/ با نحوه‌ی قرارگیری صفحه‌ی کلاویه پیانو آشنا شوید.

نت‌نویسی چیست؟ 

موسیقی زبان است و مانند هر زبان دیگری، فرم نوشتاری خاص خود را دارد؛ از‌این‌رو، ارتباط بین نوازنده و نت‌های موسیقی برقرار می‌شود. نت‌نویسی در دنیا واسطه‌ای برای برقراری این ارتباط است. آهنگ‌سازی هر قطعه موسیقی با نماد‌های خاصی انجام می‌شود و اگر این نماد‌ها را بشناسید، نواختن این قطعه‌ها را کامل‌تر درک خواهید کرد.

قبل از نت‌نویسی، موسیقی فقط ازطریق اجرا منتقل می‌شد؛ اما نمونه‌هایی از نت‌نویسی اولیه در کتیبه‌هایی مربوط به دوهزار سال پیش دیده شده است. امروزه، ضبط صدا و فیلم تا حد زیادی پیشرفته شده تا بتوانیم اجراهای خود را دقیق مستند کنیم.

سازکالا

چرا یادگیری نت‌خوانی مهم است؟ 

برخی از نوازندگان برتر دنیا هرگز نت‌خوانی را آموزش ندیده‌اند و روش‌هایی برای یادگیری با گوش یا استفاده از آکورد‌ها را آموخته‌اند. به‌طور شفاف باید گفت اگر نت‌خوانی را آموزش نبینید، محدودیت خواهید داشت. در وهله اول، نت‌نویسی برای شما چیزی بیشتر از خط و نقطه نیست؛ اما با یادگیری نماد‌ها و جایگاه و زمان‌بندی هر‌کدام می‌توانید در مدت کوتاهی نت‌خوانی قطعات مختلف پیانو را آغاز و با تمرین، مناسب‌تر اجرا کنید.

نت‌خوانی در دنیای امروزی با دفتر نت و نرم‌افزار‌های آنلاین اجرا‌شدنی است. یادگیری ازطریق گوش به‌تنهایی به شناسایی نت‌ها و آکورد‌ها و فاصله‌گذاری‌ها نیاز دارد. اگر تا اینجای کار به پیانو و آموزش پیانو علاقه‌مند شده‌اید، حتما برای شروع به تهیه اقلام آن نیاز دارید و سازکالا منبعی برای خرید پیانو است که با مراجعه به وب‌سایت، قیمت پیانو سازکالا را می‌توانید آنلاین و به‌روز بررسی کنید.

رویکرد جایگزین نت‌نویسی آکورد

در ژانر‌هایی مانند پاپ یا جَز دقت کمتری در زمینه سازهای دیگر وجود دارد؛ بنابراین، نت‌نویسی کامل این سبک‌ها جزئیات غیر‌ضروری دارد. در عوض، نوازندگان فقط باید پروگریشن آکورد را دنبال کنند. آکورد مجموعه‌ای از نت‌ها است که تشکیل ‌هارمونی خاصی می‌دهند و با فرمول‌های خاصی شناسایی و نام‌گذاری می‌شوند. نت‌نویسی آکورد معمولا در نمودار آکوردی ظاهر شده است که تغییرات آکورد و گاهی نت‌نویسی‌های ریتمیک به آن اضافه می‌شود. اگر قصد دارید در بند‌های جَز یا سبک‌های دیگر ساز بنوازید، دانستن این موضوع کمک زیادی به شما می‌کند.

نت‌نویسی پایه

برای نت‌نویسی پیانو از کلید «فا» و «سل» استفاده می‌شود. بخش بالایی (کلید سل) معمولا با دست راست و بخش پایینی (کلید فا) معمولا با دست چپ نواخته می‌شود. در تصویر زیر، شکل ظاهری کلید سل و کلید فا مشخص شده است. نت C وسط در فاصله بین دو بخش، روی یک خط فرضی نوشته می‌شود. خطوط و فاصله‌های هر دو بخش، نماد‌های مختلفی دارند و نت را در خود جای می‌دهند. نت‌ها می‌توانند روی خط یا در فاصله بین خطوط نوشته شوند. در‌حال‌حاضر، می‌خواهیم روی treble clef یا کلید سل تمرکز کنیم. نت C میانی روی کلاویه‌ها را پیدا و سپس طبق تصویر همه نت‌های را شماره‌گذاری کنید.

برای اینکه هر بار نت C وسط را نشماریم، می‌توانیم چهار فاصله تربل را به‌صورت FACE نام‌گذاری کنیم. به‌عبارت‌دیگر، این نت‌ها در میان خطوط حامل جای می‌گیرند. نت‌ها روی خطوط حامل کلید سل EGBDF هستند که برای به‌خاطر‌سپردن ترتیب آن پیشنهاد می‌شود برای هر حرف از یک کلمه استفاده کنید و کلمات شما کنار هم تشکیل یک جمله دهند؛ مثلا Every Good Boy Does Fine. اکنون که می‌توانید نت‌های کلید سل را شناسایی کنید و مکان آن‌ها را می‌دانید، بیایید نگاهی به نت C روی کاغذ نت بیندازیم.

سازکالا

پنج نت اولی که با دست راست نواخته می‌شوند، در نیمه پایینی پارتیتور تربل نوشته می‌شود. نت C پایین خط پنجم، D چسبیده به خط پنجم، E روی خط پنجم، F بین خط چهارم و پنجم و G روی خط چهارم قرار می‌گیرد.

طول نت‌ها

هر نت کامل یک دایره توخالی است که به آن نت گرد (Whole Note) می‌گویند و تعداد طول این نت ۴ است. شمارش نت سفید (Hole Note 2) و برای نت مشکی (Quarter Note) یک است.

سازکالا همواره به فکر علاقه‌مندان به پیانو و ساز است؛ از‌این‌رو، می‌توانید به‌رایگان از آموزش پیانو sazkala استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات