آژانس مسافرتی رسپینا همراه سفر شما به مشهد

پنج‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر اهل گشت‌و‌گذار تاریخی هستید، در ادامه مطلب با وب‌سایت خرید تور مشهد رسپینا همراه باشید تا به معرفی بخش‌های مختلف حرم مطهر بپردازیم.
تبلیغات

فرقی نمی‌کند که مسافران چگونه خود را به مشهد رسانده باشند؛ با تور مشهد سفر کرده باشید یا راه‌های دیگر، تقریبا هدف اصلی همه مسافران و زائران ورودی به این شهر، زیارت حرم مطهر علی ابن موسی‌الرضا(ع) است.

چرا که مشهد به نام این حضرت نام‌گذاری شده است و حرم مطهر به‌عنوان بزرگ‌ترین جاذبه معنوی و گردشگری این شهر در کشور محسوب می‌شود. جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری در حرم رضوی وجود دارد که بسیاری از افراد از آن‌ها خبر ندارند. اگر اهل گشت‌وگذار تاریخی هستید در ادامه مطلب با سایت خرید تور مشهد رسپینا همراه باشید؛ چرا که قرار است بخش‌های مختلف حرم مطهر را با هم مرور کنیم و به معرفی آن‌ها بپردازیم:

رسپینا ۲۴

پنجره فولاد

پیشنهاد ساخت این پنجره فولادی از سوی ملأ حسن فیض کاشانی ارائه شد و دلیل آن، افرادی بودند که نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند وارد حرم بشوند. این پنجره در محلی مشرف بر ضریح نصب شد تا هر کسی بتواند از دور سلام بدهد و به زیارت بپردازد.

کبوترانه

کبوترانه محلی است برای کودکان. این مکان در در غربی صحن جامع رضوی قرار گرفته است تا کودکان بتوانند در آنجا به برنامه‌های سرگرم‌کننده و آموزشی مثل نقاشی، تلاوت قرآن، پخش کلیپ و فیلم، سرود، نمایش و انواع بازی بپردازند. این مکان برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال در نظر گرفته شده است و خانواده‌های می‌توانند برای مدت‌زمانی بین یک تا یک ساعت و نیم، کودکان خود را به آن بسپارند تا با خیال راحت به زیارت خود بپردازند.

مهمانسرای حضرت

 مهمانسرای حضرت در صحن غدیر برای وعده‌های مختلف غذایی که مهم‌ترین آن وعده ناهار است، در خدمت زائران حرم است؛ اما باید توجه داشت که به دلیل تقاضای بسیار بالا و در صف بودن افراد زیادی از زائران و مجاوران حضرت رضا(ع)، برای استفاده از غذای این مهمان‌سرا نیاز به نصب اپلیکیشن رضوان دارید تا به شکل برنامه‌ریزی‌شده از قبل، بتوانید غذای متبرک خود را دریافت کنید.

موزه‌های حرم

اگر علاقه‌مند به تاریخ هستید یا پس از زیارت به‌دنبال گشت‌و‌گذار در شهر هستید، بازدید از موزه‌های حرم را فراموش نکنید. موزه‌های مختلفی در حرم رضوی با بخش‌های مختلف و متنوعی وجود دارد که بازدید از همه آن‌ها شاید یک روز کامل وقت شما را بگیرد.

موزه مرکزی

موزه مرکزی شامل بخش‌های متنوعی است که از جمله آن‌ها می‌توان به گنجینه حرم رضوی اشاره کرد که در آن وسایل و تجهیزات قدیمی، کتیبه‌های سنگی، ضریح‌های قدیمی و... در آن نمایش داده شده است. بخش دیگر این موزه، گنجینه تمبر و اسکناس است که دارای آثار قدیمی و منحصربه‌فردی است که آن را تبدیل به غنی‌ترین مجموعه تمبر و اسکناس در کشور کرده است. گنجینه نجوم و ساعت نیز بخش دیگری از این موزه است که شامل اسطرلاب‌های تخت، کروی، حلقوی، انواع تلسکوپ‌های انعکاسی و شکستی، کره‌های جغرافیایی و آسمانی و... است.

از دیگر بخش‌های مختلف موزه مرکزی می‌توان به گنجینه سلاح‌های سرد و گرم، گنجینه ظروف، گنجینه هنرهای تجسمی، گنجینه صدف و حلزون دریایی، گنجینه سکه و بخش جذاب گنجینه مدال را نام برد.

گنجینه قرآن و آثار نفیس

این گنجینه شامل نسخ خطی و انواع مختلف قرآن است که بازدید از آن می‌تواند برای دوست داران هنر خوشنویسی و هنرهای مرتبط، جذاب باشد. در بخش دیگری از این موزه آثار اهدایی آیت‌الله خامنه‌ای و استاد فرشچیان نیز موجود است.

مقبره‌های مختلف در حرم رضوی

مقبره‌های مختلفی از بزرگان تاریخ، عالمان و حکیمان بزرگ در حرم حضرت رضا وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مقبره طبرسی از علمای بزرگ شیعه در صحن رضوان (باغ رضوان) و مقبره پیر پالان‌دوز در بست نواب صفوی و مقبره شیخ بهایی در رواق شیخ بهایی اشاره کرد. از دیگر بزرگان مدفون در حرم نیز می‌توان به شیخ حسنعلی نخودکی، علامه جعفری، فیلسوف بزرگ جهان اسلام، استاد سید جلال آشتیانی، شیخ هاشم مدرس قزوینی، دکتر شیخ و... را نام برد.

رسپینا ۲۴

سقاخانه

سقاخانه در میانه صحن انقلاب قرار دارد و با گنبدی طلایی به‌عنوان بنایی شاخص و شناخته‌شده در حرم مطهر است که دقیقا در روبروی پنجره فولاد قرار دارد. سقاخانه به دستور نادرشاه افشار ساخته شد. استاد اسماعیل طلاکار گنبد هشت‌ضلعی و طلاکاری شده آن را ساخت. به مرور زمان این بنا به‌عنوان سقاخانه اسماعیل طلا یا به لهجه مشهدی، «اسمال طلا» معروف شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات