چاپ کاتولوگ با چاپ خانه نقش هنر

جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
چاپ خانه نقش هنر یکی از موفق‌ترین چاپخانه‌های ایران در زمینه چاپ افست و دیجیتال است.
تبلیغات

کاتالوگ ها با توجه به اطلاعاتی که درباره ی ویژگی‌های محصولات یا خدمات یک شرکت ارائه می‌دهند تأثیر بسزایی در گرایش افراد به خرید محصولات یا استفاده از خدمات دارد. کاتالوگ ها نقش ویژه‌ای در بازاریابی دارند که به‌راحتی می‌توانند نیمی از مسیر تبلیغات را طی کنند. استفاده کردن از یک کاتالوگ سبب می‌شود خریدار تا حد زیادی با محصولات آشنایی پیدا کند همین امر سبب جلب مشتری بیشتری می‌شود. اکثر شرکت‌های بزرگ برای کسب‌و‌کار خود به سراغ این محصول تبلیغاتی می‌روند  زیرا محصولات چاپی به‌ویژه چاپ کاتالوگ ها با ماندگاری بیشتری که دارند و نیز با استفاده از تصاویر و المان های گرافیکی زیبا طرفداران زیادی را به خود جذب می‌کند.

  • چرا باید از کاتالوگ استفاده کنیم؟
  • کسب‌و‌کار ما چرا به کاتالوگ نیاز دارد؟
  • چه نکاتی را در طراحی و چاپ کاتالوگ باید رعایت کنیم؟
  • استاندارد های طراحی و چاپ کاتالوگ چیست؟
  • چه کاتالوگی باعث افزایش فروش ما می‌شود؟
  •  آیا ابزارهای تبلیغاتی را می شناسید ؟

 کاتالوگ چیست ؟

کاتالوگ که به آن کالا نما نیز می گویند یکی از مرسوم ترین ابزارهای تبلیغاتی چاپی است  که در حوزه ی تبلیغات آفلاین صورت می‌گیرد. کاتالوگ از مجموعه‌ای صفحات تهیه شده که با جلدی پوشش داده می‌شود. کاتالوگ ها مانند دفترچه یا کتابچه می مانند و به منظور تبلیغات جهت تولید، تجارت، معرفی کالا، خدمات، کسب‌و‌کار شرکت یا مؤسسه مربوطه با ریز اطلاعات برای فروشنده یا واسطه خرید استفاده می‌شود. در واقع اکثرا از چاپ کاتالوگ ها جهت رابط میان تولید کننده و مصرف‌کننده که آن‌ها اکثرا خریداران عمده هستند.

در چاپ کاتالوگ ها معمولا جزئیاتی مانند انواع مختلف محصولات، سایز، رنگ، تعداد، سال تولید، قیمت و ... وجود دارد.

جزئیات کالاتوگ‌ها معمولا دارای اطلاعاتی هستند که برای مصرف‌کننده اهمیت چندانی ندارد اما برای شرکت خریدار که واسطه بین مصرف‌کننده و تولیدکننده است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

اولین نکته‌ای که در طراحی و چاپ کاتالوگ باید در نظر بگیرید این است که چه کاتالوگی برای کسب‌و‌کار شما مناسب است زیرا هدف تعریف شده در هر کار با کسب‌و‌کار دیگر متفاوت است پس انتخاب کاتالوگ متناسب با کسب‌و‌کار بیش از هر چیزی در طراحی و چاپ کاتالوگتان مؤثر است زیرا کاتالوگ ها نوعی نمایشگاه کوچکی برای ارائه خدمات کسب‌و‌کار شما است. به‌عنوان مثال طراحی و چاپ کاتالوگ برای شرکتی که محصولات کامپیوتری دارد با شرکتی که محصولات غذایی یا آرایشی دارد از نظر رنگ، چیدمان و ... متفاوت است.

حالا می خواهیم به منظور درستی انتخاب در نوع کاتالوگ کسب و کارتان اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم. در هر صنفی که فعالیت می‌کنید باید بدانید که نحوه تبلیغات شما با سایر اصناف متفاوت است. نوع خدمات، مخاطبان، ایده‌های تبلیغاتی، روش‌های بازاریابی و حتی نحوه ارتباط با مشتری سبب می‌شود که کسب‌و‌کار های مختلف را از هم متمایز کند.

حال شما تصمیم گرفتید برای تبلیغاتتان از چاپ کاتالوگ استفاده کنید آیا می دانید کدام کاتالوگ مناسب حرفه شما است؟

کاتالوگ ها انواع مختلفی دارند در ادامه با انواع کاتالوگ آشنا خواهیم شد.

کاتالوگ صنعتی

کاتالوگ های صنعتی نمونه‌ای از کاتالوگ ها در جهت تبلیغات هستند که باید با اصول و قواعد و نه به‌صورت دلخواه و خلاقانه تنظیم شوند پس در این مدل چاپ کاتالوگ ها باید اطلاعات زیادی به‌صورت صریح و مستقیم و در مدت زمان کم به مخاطب انتقال دهد. برای همین باید چیدمان اصولی و هدفمند باشد نه به‌صورت تصادفی. همچنین در کاتالوگ های صنعتی توازن بیشتری وجود دارد و بیننده خواستار این است که کاتالوگ را به‌صورت خطی و منظم تر و با یکنواختی بیشتر ببیند و انتظار این را دارد که همه صفحات مطابق هم باشند البته این بدان معنی نیست که هیچ نوآوری در طراحی و چاپ کاتالوگ های صنعتی  وجود نداشته باشد. طراح می‌تواند طرحی خلاق را با اصول شیوه طراحی کاتالوگ های صنعتی به مشتری ارائه دهد. همچنین دیگر تفاوتی که این مدل کاتالوگ با دیگر کاتالوگ ها دارد این است که چاپ کاتالوگ های صنعتی معمولا نسبت به بقیه کاتالوگ ها از وزن بالاتری برخوردار هستند.

این را هم باید گفت که در چاپ کاتالوگ های صنعتی  بیشتر از رنگ‌های تیره استفاده می‌شود و عکس‌های به کار برده در آن فقط باید صنعتی باشد این مدل کاتالوگ ها مخاطبان خاص خود را دارند و تنها افرادی مرتبط را جذب می‌کند . زبان نوشتار این مدل کاتالوگ ها رسمی و فنی بوده برای همین شاید برای عموم مردم کمی نامفهوم باشد.

 کاتالوگ آموزشی

یکی از پر کاربردی ترین نمونه کاتالوگ ها که در تبلیغات و بازاریابی مؤسسه های آموزشی نقش بسیاری دارد کاتالوگ های آموزشی هستند. در مراکز آموزشی با توجه به نوع خدمات و آموزش و همچنین رنج سنی مخاطبان طرحی متناسب برای ارائه اطلاعات و تبلیغات در قالب طراحی کاتالوگ به مردم ارائه می‌دهند. با توجه به اینکه آموزش، مخاطبان خاص خود را دارد و شاخه ای کاملا تخصصی است سبب می‌شود که کاتالوگ یک مؤسسه آموزشی علاوه بر دارا بودن لوگو، مطالب آموزشی و رنگ سازمانی طراح را از لحاظ روانشناسی رنگ و صفحه آرایی نیز به چالش بکشاند. در چاپ کاتالوگ های آموزشی تصاویر اهمیت زیادی دارد زیرا که کاتالوگ های آموزشی باید بتوانند مخاطبان خود را به مشتری تبدیل کند به همین خاطر یکی از موارد پر اهمیت استفاده از تصاویر با کیفیت مرتبط با محیط آموزشی که شامل کتاب های آموزشی همراه‌با استفاده از رنگ‌های شاد و روشن و با توجه به رنج سنی طراحی گرافیکی آن نیز متفاوت است.

 کاتاوگ ژورنالی

کاتالوگ های ژورنالی به‌عنوان یکی از ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی است . این نمونه از کاتالوگ ها بیشتر در صنف پوشاک استفاده می‌شود اما باید بگوییم کاتالوگ های ژورنالی در صنایع دیگر هم نقش ویژه‌ای دارند. این نمونه از کاتالوگ ها معرف بسیاری از محصولات یک شرکت یا فروشگاه هستند که می‌توانند به مخاطبان حق انتخاب بیشتری برای خرید محصول مورد نظرشان بدهد. در این مدل چاپ کاتالوگ ها باید عکس‌ها با دقت، کیفیت و وضوح بالایی گرفته شوند. ژورنال ها می‌توانند با تیراژ بالا برای عده زیادی چاپ شوند در طراحی این نمونه کاتالوگ ها تقارن، هارمونی و همچنین هماهنگی میان رنگ‌ها، تصاویر و محتوا اهمیت ویژه‌ای دارد.

کاتالوگ نمایشگاهی

نمایشگاه ها با توجه به بازدید بالایی که دارند یکی از اقتصادی ترین و اثر بخش ترین راه‌های بازاریابی هستند. نمایشگاه ها ارتباطی میان مصرف‌کننده و توزیع کننده است و می‌توانند فضایی ایده‌آل برای جذب مشتری باشند.

کاتالوگ های نمایشگاهی به‌صورت خیلی ساده طراحی و توضیح داده می‌شوند و می‌توانند با توجه به در خواست مشتری فهرستی از قیمت نیز در آن لحاظ کنند. استفاده از چاپ کاتالوگ نمایشگاهی به صرفه نیست اما می‌تواند کار تیم فروش شما را راحت‌تر کند و بازدید کننده را به مشتری تبدیل کند که این امر سبب سود بیشتر در کسب‌و‌کار شما می‌شود.

کاتالوگ

کاتالوگ محصولات غذایی

با رشد روز افزون کارخانه ها و شرکت‌های تولید و عرضه مواد غذایی ، تبلیغات جایگاه بسیار زیادی در این صنف دارد . یکی از بهترین تبلیغات چاپی در صنف محصولات غذایی کاتالوگ های صنایع غذایی است . این مدل کاتالوگ ها یا به‌صورت عامه برای آشنایی مردم با تولیدات و محصولات است یا به‌صورت اختصاصی برای ارائه به شرکت‌های طرف قرارداد و همچنین فروشگاه‌های زنجیره ای تهیه و توزیع می‌گردد . رنگ بندی و سبک طراحی و چیدمان محصولات در زیبایی این نمونه از کاتالوگ ها تأثیر مستقیمی دارد . صنایع غذایی یکی از مهم ترین صنایع است که نقش ویژه‌ای حتی در صادرات برون مرزی نیز دارد . پس طراحی و چاپ کاتالوگ تبلیغاتی صنایع غذایی اهیت بسیار زیادی دارد . زیرا این نمونه تبلیغات مخاطبان بیشتری را جذب خود می‌کند این مخاطبان می‌توانند تولیدکنندگان باشند یا توزیع کنندگان عمده فروشگاه‌های زنجیره ای یا ارتباطی مستقیم مصرف‌کننده کالا باشد . یکی از خصوصیاتی که باعث شده کاتالوگ ها نسبت به سایر ابزار تبلیغات اهمیت بیشتری داشته باشد وجود جزئیات محصولات قیمت و نحوه تولید محصول است که در صفحاتی با طراحی ایده‌آل قرار می‌گیرد و به‌صورت کتابچه با ابعادی مناسب در اختیار مخاطب قرار میگرد .در این نمونه چاپ کاتالوگ ها بیشتر از رنگ‌های گرم و اشتها آور استفاده می‌شود .

حال که متوجه شدید چه نوع کاتالوگی را برای کسب و کارتان انتخاب کنید بهتر هست که چند اصول کلی هم از طراحی کاتالوگ ها بدانید .

آیا می دانید که ابعاد معمول در چاپ کاتالوگ ها چقدر است ؟

آیا فکر کرده‌اید کدام سایز کاتالوگ با چه فونتی مناسب کار شما است ؟

سایز استاندارد کاتالوگ ها با توجه به ابعاد کاغذ ها تعریف می‌شود و باید پرتی کمتری از کاغذ را داشته باشید . سایز بندی کاتالوگ ها در دو گروه  A  و B   قرار دارد که به‌صورت  A4 ، A5  ، A6  ، که A4  را رحلی بیازی ، A5  را رقعی می نامند و همچنین در گروه  B  با نام های B5  یا وزیری و B4   سلطانی وجود دارد . کاتالوگ های مربعی نیز وجود دارند که به آن‌ها خشتی می گویند و متداول ترین سایز در خشتی ها 23*23 و 19.5*19.5 است . بهتر است برای استفاده از فرم خشتی تعداد برگ مورد استفاده در چاپ کاتالوگ ها را مضربی از 6 و برای رحلی برای پرتی کمتر مضربی از 4 باشد.

همچنین برای داشتن یک کاتالوگ استاندارد باید از اندازه متن بین 8 تا 12 استفاده کنیم . استفاده از سایز زیر 8 نا خوانا و نا مطلوب است برای تیتر هم بسته به طراحی و اهمیت متن سایز ها متفاوت است.

در استفاده از کاتالوگ ها از هر نوع کاغذی می‌توان استفاده کرد اما کاغذ معمولی که استفاده می‌شود کاغذ گلاسه است . که برای استفاده از برگ های داخلی کاتالوگ از گلاسه با گرماژ 135 ، 150 ،170 ، 200 استفاده می‌شود و برای جلد نیز معمولا از گرماژ 250 یا 300 استفاده می‌شود .

با انواع مختلف و سایز بندی در چاپ کاتالوگ ها آشنا شدیم و به شما آموختیم که با توجه به صنف مورد نظرتان چه کاتالوگی با چه ابعادی را باید انتخاب کنید اینک به نمونه های صحافی کاتالوگ ها می‌پردازیم .

برای اینکه صفحات یک کاتالوگ به درستی در کنار هم قرار بگیرند لازم است آن را صحافی کنیم . صحافی به جلد کردن صفحات و قرار دادن آن‌ها به‌صورت منظم کنار یکدیگر می گویند . برای صحافی کاتالوگ ها چهار روش وجود دارد : 1مفتول تخت (منگنه)   2 مفتول لوپ  3 فنری   4 چسب گرم  این روش‌ها با استفاده از دستگاه هایی نظیر دستگاه دوخت و جلد سازی ، لاین صحافی منگنه تخت و لوپ ، دستگاه میخکوپ و منگنه زن ، تاکنی ، دستگاه برش کاغذ ، دستگاه چسب گرم و... انجام می‌شود .

کاتالوگ

مفتول تخت ( منگنه ساده )

منگنه یکی از ساده ترین و با دوام ترین نمونه های صحافی است این مدل صحافی برای چاپ کاتالوگ ها با تعداد کم و همچنین با تعداد زوج است . صحافی مفتول تخت علاوه بر قیمت پایینی که دارد دارای دوام بالایی نیز است. برای صحافی منگنه باید کار از بالا و پایین 5 میلی متر و جلو کار 7 تا 10 میلی متر فاصله بگذارید.

مفتول لوپ یا برجسته

این شیوه صحافی نیز مانند مفتول تخت برای چاپ کاتالوگ با صفحات کم و برگ های سبک است . در این مدل صحافی صفحات انعطاف بیشتری در هنگام ورق خوردن دارند و همچنین به علت وجود نیم دایره در قسمت بیرونی کاتالوگ امکان آویزان کردن این مدل کاتالوگ ها وجود دارد . صحافی با منگنه لوپ به دلیل دوام کمتری که نسبت به دیگر صحافی ها دارد برای افرادی که به‌طور مداوم کاتالوگ و محصولات خود را به روز می‌کند کاربرد بیشتری دارد .

برای صحافی با منگنه لوپ باید کار از بالا و پایین 5 میلی متر و جلوکار 7 تا 10 میلی متر فاصله داشته باشد . 

فنری

صحافی فنری بیشتر در طراحی  و چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی کاربرد دارد . صحافی سیمی یا فنری به‌صورت حلقه ای از سوراخ های پانچ شده روی کاغذ عبور می‌کنند . در این مدل صحافی به دلیل دوام بالا می‌توان از کاغذ های سنگین و بدون هیچ‌گونه خرابی ، پارگی و محدودیت در تعداد کاغذ استفاده کرد و همچنین کاغذ ها در این صحافی انعطاف زیادی نیز دارند . اما باید بدانیم که این مدل صحافی برای کاتالوگ های بیشتر از قطر 5 سانتی‌متر مناسب نیست .

برای صحافی فنر باید بالا و پایین کار 5 الی 7 میلی متر و وسط کار 15 تا 20 میلی متر فاصله داشته باشد .

چسب گرم

در صحافی چسب گرم از پلی وینیل استات جهت چسباندن کاغذ ها به هم استفاده می‌شود . اگر می‌خواهید کاتالوگی حرفه‌ای داشته باشید از چاپ کاتالوگ با صحافی چسب گرم استفاده کنید . این مدل صحافی مناسب برای هر وزن و تعداد صفحه ای است و می‌تواند دوام بالایی در مقابل ضخامت زیاد کاغذ داشته باشد . در این روش انعطاف برگه ها در هنگام ورق زدن حدودا کم می‌شود اما بیشتر افراد که به‌دنبال کاتالوگی خاص و زیبا هستند از این شیوه صحافی استفاده می‌کنند .

برای استفاده از این صحافی مانند منگنه بالا و پایین 5 میلی متر و جلو کار 7 تا 10 میلی متر باید فاصله داشته باشد .

صحافی جلد سخت یا گالینوگر

با دوام ترین و در عین حال گران ترین صحافی در چاپ کاتالوگ ، صحافی جلد سخت است . برای این نمونه از صحافی ها از پارچه گالینوگر استفاده می‌شود از این روش صحافی برای چاپ کاتالوگ های خاص استفاده می‌شود . در این مدل صحافی کاغذ ها روی هم به‌طور مرتب قرار می‌گیرند و سپس دوخته شده و در جلدی مقوایی قرار داده می‌شوند .

برای این مدل صحافی نیز مانند منگنه بالا و پایین کاغذ 5 میلی متر و جلو کار 7 تا 10 میلی متر باید فاصله باشد تا صحافی به درستی انجام شود .

انجام هر کاری با رعایت فوت فن با کیفیت تر می‌شود . در ادامه مقاله به فوت و فن هایی در طراحی کاتالوگ می‌پردازیم .

در چاپ کاتالوگ می‌توانید از هر رنگی با هر کدی استفاده کنید اما باید به یاد داشته باشید هر کاری یک سری فوت و فن دارد در بحث  رنگ کاتالوگ نیز فوت و فن هایی وجود دارد که ما می خواهیم آن را در اختیار شما قرار دهیم مثلا برای بدست آوردن رنگ پر کلاغی نباید از چهار تا 100 استفاده کنیم زیرا اگر چهار رنگ را با 100 قرار دهیم کاغذ تحمل این همه رنگ را ندارد و باعث چسبندگی و خراب شدن کیفیت می‌شود و این امر سبب بلند شدن رنگ از روی کاغذ می‌شود پس بهتر است که برای بدست آوردن این رنگ از کد 70 آبی  50 قرمز 20 زرد  100 مشکی  استفاده کنیم یا مثلا برای بدست آوردن قرمز وینستونی اکثرا مشکی را جزو کد های رنگی قرار می‌دهند در صورتی که این کار باعث چرک شدن رنگ می‌شود . بنابراین بهتر است که برای بدست آوردن قرمز وینستونی 100  قرمز   100 زرد  20 آبی قرار دهیم تا رنگ چرک نشود . کد رنگ به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در طراحی دارد بهتر است به دست تیمی متخصص تعیین شود .

تفاوت  یک طراح حرفه‌ای کاتالوگ با آماتور چیست ؟

فرق بین طراح حرفه‌ای و آماتور زمانی معلوم می‌شود که طراح فوت و فن کار را بلد باشد . طراحی حرفه‌ای محسوب می‌شود که هیچ باگ طراحی نداشته باشد در طراحی یک کاتالوگ باید به همه موارد از جمله کیفیت تصاویر ، نوشته ها ، چارچوب  نوشته و همچنین افکت ها و ویرایش هایی که روی تصاویر لحاظ می‌شود توجه کند  . یعنی قبل از اینکه طرح شما برای چاپ برود باید تمام ابعاد کیفی را در نظر بگیرید حالا اگر چاپخانه ای مثل چاپخانه نقش هنر که از  تمام لحاظ کامل و جامع است طرح را ویرایش و مودیف می‌کند . کاری که خیلی از چاپخانه های آماتور و غیر حرفه‌ای انجام نمی دهند . همچنین نقش هنر به دلیل سابقه ای که در این چند سال داشته است دارای مجموعه‌ای از طراحان متخصص و خبره به مشکلات طرح و چاپ بوده همین امر سبب کیفیت بالا در کار این مجموعه شده است .

در چاپ کاتالوگ ها کیفیت تصاویر از اهمیت بالایی برخوردار است پس دقت  داشته باشید برای داشتن کاتالوگی ایده‌آل از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید هرچه تصاویر استفاده شده در کاتالوگ کوچک تر باشند کیفیت پیکسل های تصویر بیشتر است و برای قرار دادن عکس‌های بزرگ در کاتالوگ باید عکس هایی با رزولیشن و کیفیت بالا داشته باشیم این را هم در نظر داشته باشید که بعد از چاپ کیفیت عکس‌ها کمی تغییر می‌کند و پایین می آید .

هر محصول تبلیغاتی از جمله کاتالوگ ها امضای شرکت تولید کننده و چاپ کاتالوگ است نقش هنر به دلیل سابقه دیرینه ای که دارد هیچ هزینه ای برای ویرایش در زمینه اصلاح سایز ، رتگ و تغییرات جزئی و برطرف کردن مشکلات طراحی لحاظ نمی‌شود . زیرا کار تحویل گرفته شده از طرف نقش هنر امضای این مجموعه است .

کاتالوگ ها یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تبلیغات کسب‌و‌کار شماس در این مقاله اطلاعاتی راجع به انواع کاتالوگ، نوع صحافی کیفیت تصاویر و ... را در اختیار شما قرار دادیم حال شما به‌راحتی می‌توانید کاتالوگی متناسب با حرفه تان به‌راحتی و آسودگی خاطر در مجموعه نقش هنر سفارش دهید.

به یاد داشته باشید کاتالوگ ها تنها ابزار تبلیغاتی نیستند اما ابزاری هستند که انگیزه خرید را بیشتر می‌کند و قدرت انتخاب را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد پس چاپ کاتالوگ ها را به هبچ وجه دست کم نگیرید.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات