ماجرا از ۱۹۴۶ شروع شد؛ وقتی که به خاطر جنگ جهانی دوم فرآوردههای کاکائویی در اروپا کم و قطع رابطه فرانسه و ایتالیا منجر به کمبود کاکائو شد؛ ولی یک اتفاق شیرین برای دنیا افتاد. به دلیل همین مشکلات و کمبودها، مردی از پیمونت ایتالیا به نام پیترو فررو که یک شیرینیپز بود، بهصورت هنرمندانهای نوعی خمیر شیرین از فندق، شکر و تنها مقدار کمی کاکائوی خام درست کرد. نام این محصول نوتلا انتخاب و در سال ۱۹۶۵ وارد بازار آلمان شد و مردم آلمان سریع عاشق این خوراکی خوشمزه شدند. شیشههای این محصول که بهتازگی طراحی شده بودند، مورد تحسین همگان قرار گرفتند.
اما اصل ماجرا در سال ۱۹۶۶ میلادی برابر با ۱۳۴۴ شمسی اتفاق افتاد؛ زمانیکه این محصول در فرانسه و تمام اروپا معروف شد. در آن زمان در ایران هم اتفاقات خاصی در تولیدات صنعتی و محصولات مختلف روی داد؛ خودروی پیکان در حال شکلگیری بود. در همین زمان، صنعتگر و بازرگان باهوشی خبر این محصول را در اروپا شنید و دست به تولید محصولی کاملا ایرانی از همان کرم کاکائوی فندقی زد.
حسین عالیزاد، به صبحی شیرین برای خانواده و کودکان ایرانی فکر میکرد. او در دورهای که صنایع ایران در حال درخشش بودند، فرصت را غنیمت شمرد و دست به یک تجربه شیرین زد. حسین عالیزاد در سال ۱۳۴۶ همان زمان که نوتلا در اروپا به شهرت رسیده بود برای اولینبار شکلات صبحانه ایران را تولید کرد. همزمان با محصول روز دنیا، کرم کاکائوی فندقی با نام کرمونا (نامی اصیل و هوشمندانه و برگرفته از اولین شکلات صبحانه تاریخ) وارد خانه ایرانیان کرد. محصولی با طعم خاص و متفاوت برای تجربه لذت و تقویت کودکان در وعده صبحانه که اصلیترین وعده به شمار میرود، جایگاه سازی شد و امروز ما با نام شکلات صبحانه میشناسیم.
کرمونا دوست بچهها در تبلیغات معرفی و از فواید آن صحبت میشد و کمکم جای خود را در صبحانههای ایرانی باز کرد. این مسیر ادامه داشت تا زمانیکه به خاطر شرایط اجتماعی دوران پس از انقلاب و جنگ، وقفهای طولانی در تولید این محصول به وجود آمد.
اما خواست حسین عالیزاد که در تولید محصولات خوراکی به شهرت رسیده بود فراتر از اینها بود و این باعث شد که خانواده او که ادامهدهنده راهش بودند، دوباره با همان اراده و خواست شدید، محصول کرمونا را در بستهبندی جدید به ترکیب صبحانه خانوادههای امروز ایرانی برسانند.
امروز که کرمونا را در صبحانه خود میبینید، داستان طولانی دارد تا لذت یک صبح شیرین را تجربه کنید و ماجرای این صبحانه شیرین انگار که از همان ابتدا، داستانی پرفرازونشیب داشت و تاریخ روزهای تلخ جنگ جهانی را شیرین کرد و شاید امروز هم کرمونا اتفاق شیرین صبحهای ما باشد.
و این داستان ادامه دارد...
اصالت از دیروز تا به امروز
در سال ۱۳۴۶ با اوجگیری روند رشد صنایع و شروع تولیدات مختلف از خوراکی تا صنایع سنگین و همزمان با کشورهای پیشروی اروپایی، در ایران هم تحول بزرگی در صنعت خوراکی رخ داد. آقای حسین عالیزاد، اولین شکلات صبحانه خاورمیانه را در ایران تولید کرد که امروز نسلهای گذشته ایرانی بهخوبی خاطرات شیرین این محصول را به یاد دارند.
شکلات صبحانه که امروز میشناسیم یا همان کرم کاکائوی فندقی، محصولی متفاوت و خاص در سبد مصرفی مردم قرار گرفت. در راستای ادامه این راه شیرین، امروز هم شرکت شیوا، تولیدکننده محصولات شیبا، شیبابا و بابل ترابل که نامی آشنا در تولید محصولات باکیفیت خوراکی است، برای مصرفکنندگان امروزی تولید شکلات صبحانه کرمونا را با بستهبندی جدید شروع کرده و کرمونای دوست بچههای قدیم را برای نسل امروز فراهم ساخته است تا سلامتی و لذت را به وعدههای خانواده بازگرداند.
اما وقتی صحبت از سلامتی و کیفیت میشود، مواد تشکیلدهنده و ساختار محصول نقش مهمی را بازی میکنند. این محصول ترکیبی از فندق، پودر کاکائو، شکر، پودر شیرخشک و سایر افزودنیها است؛ اما کرمونا با ۱۳٪ فندق در ترکیب آن، در مقایسه با دیگر شکلاتهای صبحانه در ایران که نهایتا تا ۵٪ از فندق استفاده میکنند، کیفیت متفاوت و طعم دلچسبی برای مصرفکنندگان به ارمغان میآورد.
فندق یک منبع خوب از ویتامینهای B1،B2 و B6 است. این ویتامینها برای حفظ سلامت مغز و خونسازی ضروری هستند؛ مخصوصاً برای کودکان در حال رشد.
کرمونا در ایران به خاطر وجود فندق بسیار باکیفیت با درصد بالایی که دارد، به این محصول طعمی ناب بخشیده است. فندق استفادهشده در کرمونا، از فندقستانهای اشکور در جنوب شهرستان رودسر داستان گیلان تهیه میشود که شهرت آن به فندقهای بسیار باکیفیت است. نکته دیگر اینکه این محصول به خاطر نداشتن اسید چرب ترانس، اثرات مضر این ماده بر سلامت انسان را ندارد.
ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی جزو شایعترین اثرات اسیدهای چرب ترانس بر بدن انسان است که امروزه در بیشتر کشورهای پیشرفته، این ماده از ترکیبات این محصول خارج میشود.
با توجه به همه این موارد شکلات صبحانه کرمونا یا همان کرم کاکائوی فندقی با کیفیت بالا، وعدههایی سالم برای کودک و بزرگسال ایرانی، به دست تولیدکنندگانی از سرزمین خودمان تولید کرده و ظرفیت تولید این محصول کاملا منطبق بر تقاضا در بازار ایران است؛ بهطوریکه پاسخگوی تأمین بخش اعظم نیاز بازار ایران خواهد بود.
رشد سالم نسل امروز، آیندهای شیرین را برای جامعه ما رقم خواهد زد و این تفکری است که از سال ۱۳۴۶ خط اصلی فکری و هدف مجموعه است.