چهارسالگی پلتفرم پیام‌رسانی و ویدیوکنفرانس سازمانی دارکوب

یک‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در این مطلب سرگذشت دارکوب را از ابتدا تا بدل شدن به گسترده‌ترین شبکه‌ی ارتباطی و پیام‌رسانی سازمانی در کشور مرور می‌کنیم.
تبلیغات

چهار سال پیش در چنین روزهایی، توسعه‌ی پلتفرم ارتباطات سازمانی «دارکوب» در شرکت یکان آغاز شد. از آن زمان تا به امروز، دارکوب خود را به‌عنوان گسترده‌ترین شبکه‌ی ارتباطی و پیام‌رسانی سازمانی در میان سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کشور تثبیت کرده است. چه شد که دارکوب شکل گرفت و چگونه به جایگاه کنونی رسید؟

در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۵، شبکه‌ی 4G به ضریب نفوذ چشمگیری در کشور رسیده بود و به همراه آن، گوشی‌های هوشمند و پیام‌رسان تلگرام راه خود را به زندگی پیر و جوان باز کرده بودند. استقبال گسترده از تلگرام به دلیل ویژگی‌های جذابی که این پیام‌رسان نوپا در نسبت با پیام‌رسان‌های دیگر ارائه می‌کرد، از جمله امکان نشر محتوا ازطریق کانال‌ها و امکان دریافت خدمات ازطریق چت‌بات‌ها، در فاصله‌ای کوتاه آن را به فرمانروای بی‌رقیب ارتباطات مدرن و مبتنی بر پیام در میان مردم بدل کرده بود. هر چند با فیلتر شدن تلگرام و مهاجرت برخی از کاربرانش به پیام‌رسان‌های دیگر، این فرمانروایی بی‌رقیب به چالش کشیده شد، تأثیر مهم و ماندگار تلگرام، آشنا کردن طیف‌های وسیعی از مردم با امکانات و جذابیت‌های پلتفرم‌های ارتباطی مبتنی بر پیام و گسترش مهارت‌های عمومی در بهره‌گیری از چنین پلتفرم‌هایی بود. با وجود اینکه از آن زمان مجادلات بسیاری در مورد نفوذ تلگرام در کشور وجود داشت و سیل کمک‌ها و حمایت‌های دولتی به سمت پیام‌رسان‌های عمومی نوپای داخلی روان بود، شرکت یکان مسیر دیگری را در پیش گرفت و با توسعه‌ی دارکوب به گسترش استفاده از قابلیت‌های پلتفرم‌های مبتنی بر پیام برای تسهیل ارتباطات کاری و سازمانی امید بست.

عمر پیام‌رسان‌های سازمانی همچون پیام‌رسان‌های عمومی به سال‌ها پیش از رشد انفجاری استفاده از پیام‌رسان‌ها در میان عموم مردم و حتی پیش از همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند بازمی‌گردد. برخلاف پیام‌رسان‌های عمومی که برای ارتباط بین افراد طراحی شده‌اند، پیام‌رسان‌های سازمانی برای ارتباطات کاری و سازمانی پا به عرصه‌ی وجود گذاشتند. تفاوت میان این دو مشابه تفاوت میان یک سرویس عمومی ایمیل مانند جیمیل و سرویس ایمیل سازمانی با دامنه و سرور اختصاصی یک سازمان است. همان‌طور که در اغلب شرکت‌ها و سازمان‌ها از آدرس ایمیل شخصی که روی یک سرویس عمومی ایجاد شده است برای تعاملات کاری استفاده نمی‌شود، شرکت‌ها و سازمان‌ها در سراسر جهان ترجیح می‌دهند برای تعاملات کاری نیز به‌جای استفاده از حساب‌های شخصی روی پیام‌رسان‌های عمومی، از سرویسی اختصاصی و سازمانی بهره ببرند.

دارکوب برای پاسخ دادن به این نیاز و به‌عنوان محصولی هم‌رده با ابزارهای ارتباط سازمانی موجود (مانند Microsoft Lync) شکل گرفت. از همین رو قابلیت‌هایی همچون «نصب و نگه‌داری آسان روی سرور‌های اختصاصی»، پشتیبانی از «سطوح دسترسی»، امکان «یکپارچه‌سازی» با اتوماسیون‌های اداری و صنعتی، پشتیبانی از پایگاه‌های داده‌ی مختلف و همچنین امکان «سفارشی‌سازی» براساس نیازهای ویژه‌ی سازمان‌ها و کسب‌وکارها، از ابتدا به‌عنوان قابلیت‌های اصلی و متمایز در طراحی و پیاده‌سازی دارکوب در نظر گرفته شدند. در طول زمان و با افزوده شدن هر مشتری جدید و با آشنا شدن با نیازها و کاربری‌های محصول در هر مجموعه‌ی جدید، به‌تدریج ویژگی‌های و قابلیت‌های متعددی به دارکوب اضافه شد (از جمله ویدیوکنفرانس بدون محدودیت تعداد حاضران، ربات‌های تعاملی، پشتیبانی از چندمستأجری و فدراسیون، مرکز پیام، پیاده‌سازی ISO 15408 و دریافت گواهی‌نامه‌ی افتا) تا بتواند نیازهای طیف گسترده‌تری از مشتریان را پوشش دهد.

yekaan-1

دارکوب در حالی وارد پنجمین سال حیات خود می‌شود که از پلتفرمی نوپا به سال‌های بلوغ با بیش از یک میلیون کاربر سازمانی در میان بانک‌ها، بیمه‌ها، مجموعه‌ی کوچک و بزرگ سازمانی، خدماتی و صنعتی قدم می‌گذارد. مجموعه‌هایی که خصوصاً پس از همه‌گیری کرونا و درک عملی ضرورت تحول در ارتباطات سازمانی، بیش از همیشه به امکانات بی‌بدیل دارکوب برای دورکاری، ارتباطات غیر متمرکز با مشتریان و مخاطبان و همچنین برگزاری جلسات آنلاین تکیه کرده‌اند. چنانچه سازمان یا کسب‌وکار شما نیز با ضرورت این تحول آشنا است اما در جست‌وجوی ابزار و پلتفرمی قابل اتکا و امتحان ‌پس‌داده است، با تیم فروش شرکت یکان تماس بگیرید و اطلاعات تکمیلی را در مورد «دارکوب» دریافت کنید. زندگی یعنی ارتباط.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات