مشخصات یک طراحی کاتالوگ حرفهای از نگاه شبکه چاپ
برای مطمئنکردن مشتری از کیفیت و استفاده از فرصتهای بالقوه ابزارهای بازاریابی و تبلیغات، نیاز به استفاده اصولی از آنها است و طراحی کاتالوگ هم از این قاعده مستثنا نیست. ازینرو پیشنهاد میکنیم از متخصصان و طراحان حرفهای شبکه چاپ، برای برخورداری از طراحی کاتالوگ حرفهای و جذاب و افزایش پتانسیلهای بازاریابی خود استفاده کنید.
نکات مهم در طراحی کاتالوگ که به فروش بیشتر شما کمک میکند چیست ؟ کاتالوگها دیگر ابزاری برای فروش مستقیم محصولات و سفارشگذاری نیستند. طراحی کاتالوگ محصولات، ابزاری برای هدایت مشتریان بالقوه به وبسایت شما و افزایش ترافیک سایت، کانالی برای ارتباط بین شما و مشتری و شاید مهمتر از همه، ابزاری برای آگاهی از برندتان یا "Brand Awareness" است.
تمامی برندها و کسبوکارها در انتها یک چیز مشترک را میخواهند: فروش. هر کسی میخواهد تا جایی که امکان دارد محصولاتش را به دیگران معرفی کند و فروش بیشتری داشته باشد. راههای زیادی برای بهینهسازی محتوا، تبلیغات، بازاریابی و فروش وجود دارد که یکی از این راهها استفاده از یک طراحی کاتالوگ یا بروشور مناسب و حرفهای برای معرفی محصولاتتان است.
ما در این مطلب قصد داریم شما را با مشخصات یک طراحی کاتالوگ حرفهای و اینکه چگونه طراحی کاتالوگ میتواند به افزایش فروش شما کمک کند، آشنا کنیم. پس در ادامه برای داشتن یک طراحی کاتالوگ خلاقانه و منحصربهفرد همراه ما باشید.
چرا طراحی کاتالوگ؟
طراحی کاتالوگ چه دستی و چه دیجیتالی عمدتا کارساز است، چراکه کمک میکند برندها و کسبوکارها به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند و فرصت معرفی خدمات و محصولاتشان افزایش یابد. بنابراین پیام بازاریابی آنها و پیشنهادهاشان، به دامنه وسیعتری از مخاطبان ارسال شده و آگاهی بیشتری از برند انجام میشود. که در نهایت باعث افزایش فرصت فروش کسبوکارها میشود.
افزایش مشتریان بالقوه = افزایش فروش
این موردی است که هنوز در تجارتهای جهانی به چشم میخورد. افراد به وسیله ایمیلها ازطریق کاتالوگ تبلیغاتی برندها، محصولاتشان را انتخاب کرده و سفارش میدهند. امکان ارسال کاتالوگ به مشتریان بالقوه، با استفاده مخاطبان از شبکههای اجتماعی و اینترنت، راحتتر و حتی کمهزینهتر شده است.
شما به افراد در هرجایی که باشند، چه خانه و چه محل کار دسترسی دارید. با طراحی کاتالوگ و بروشور محصولاتتان، دیگر نیازی ندارید که افراد حتما به فروشگاه شما مراجعه کنند و محصولات شما را ببینند، فقط کافیست در طراحی کاتالوگ صنعتی یا تبلیغاتی خود به جزئیات مرتبط با محصولات خود اشاره و افراد را به درستی هدایت کنید.
مشخصات یک طراحی کاتالوگ حرفه ای چیست؟
همانطور که در نکات مهم در طراحی کاتالوگ حرفهای و تفاوت کاتالوگ با بروشور اشاره کردیم، برای اینکه یک طراحی کاتالوگ جذاب و گیرا داشته باشیم نیاز به رعایت نکات و اصول طراحی کاتالوگ است که در اینجا به آنها اشاره میکنیم:
ابتدا مخاطب و مشتری خود را در نظر بگیرید. مخاطب شما چه خواستهای از کاتالوگ محصولات و برند شما دارد؟ محدوده سنی آنها چقدر است؟ از یک طراحی خلاقانه استقبال میکند یا کلاسیک؟ و سوالاتی از این قبیل که باید به آنها پاسخ دهید.
- از فونتهای محدود و با سایز استاندارد استفاده کنید. استفاده از حداکثر سه نوع فونت در طراحی کاتالوگ توصیه میشود. از فونتهای ساده و خستهکننده یا بیش از حد شلوغ استفاده نکنید.
- سعی کنید از طراحی کاتالوگ ساده و خلوت استفاده کنید. در صفحات کاتالوگ، فضایی برای خودنمایی محصولات و استراحت چشم مخاطبان در نظر بگیرید.
- استفاده از عکسهای با کیفیت و دارای نور مناسب را فراموش نکنید. عکسهای کاتالوگ و محصولات شما، به نوعی معرف کیفیت محصولات و کسبوکار شما هستند. استفاده از عکسهای باکیفیت و واضح، برای مخاطب جذاب بوده و باعث میشود بیننده زمان بیشتری را بر کاتالوگ شما صرف کند. توجه کنید از عکس مختص به محصولات خود در طراحی کاتالوگتان استفاده کنید، نه عکسهای موجود در اینترنت. برای اینکار میتوانید از عکاسان و متخصصان این حوزه استفاده کنید.
- در طراحی کاتالوگ، در صورت امکان همراهبا عکسهای محصولات، عکس کاربری آنها را هم به کار ببرید. بهطور مثال، شما وقتی بخواهید لباسی بخرید علاوه بر عکس محصول ترجیح میدهید لباس را در تن مدل هم ببینید یا برای لوازم خانگی مثل دکوری، میتوانید استفاده از آنها را در خانه نشان بدهید تا برای مخاطب و بیننده ملموستر باشد.
- به هارمونی رنگها و تناسب آنها توجه کنید. سعی کنید با توجه به رنگ سازمانی خود و با توجه به نوع محصولتان، در طراحی کاتالوگتان از رنگهای مرتبط و مناسب استفاده کنید. در این مورد به فرهنگ منطقهای هم توجه کنید. بهطور مثال، مخاطبان رنگهای از پیش تعیین شدهای برای یک کاتالوگ مواد غذایی یا کاتالوگ محصولات ورزشی دارند، پس باید به این مورد کاملا دقت کنید.
- از طراحان خلاق و حرفهای کمک بگیرید. امروزه رقابت بین خلاقیت محصولات بسیار افزایش یافته و شما برای جذب مخاطب و به خاطرسپاری برندتان، نیاز به استفاده از طرحهای خلاقانه و گاهی شکستن عادتها دارید.
- اطلاعات مرتبط و مورد نیاز مشتری و مخاطب خود را فراهم کنید. اطلاعاتی از قبیل مشخصات فنی محصول، جنس محصول یا قطعات، شماره مدل، سایز و ... اطلاعاتی هستند که در طراحی کاتالوگ حرفهای باید در نظر گرفته شوند.
- در متنهای توضیحات محصولات در طراحی کاتالوگ، از جملات اصلی و ترغیبکننده استفاده کنید و اصل مختصرگویی را فراموش نکنید. معمولا افراد مایل به خواندن مطالب کوتاه و واضح هستند. استفاده از عناوین جذاب برای جلب نظر مخاطب را فراموش نکنید.
- نیازی نیست که تمامی محصولات فروشگاهتان را در کاتالوگ بیاورید؛ مخصوصا برای کسبوکارهایی که بیشتر از صدها محصول دارند. زمانیکه محصولات جدیدی به دامنه محصولاتتان اضافه میکنید میتوانید در چاپ جدید کاتالوگ لحاظ کنید.
- در طراحی کاتالوگ دیجیتالی، برای هر محصول لینک مرتبط با صفحه محصول را در آن قرار دهید.
- در طراحی کاتالوگ، استفاده از آیکونها بهجای بولتهای عادی و ساده بر جذابیت کاتالوگ تأثیر بهسزایی دارد. مردم به جذابیتهای بصری علاقه بیشتری دارند، البته در استفاده از جذابیتهای بصری مانند آیکونها یا وکتورها اعتدال را رعایت کنید.
- میتوانید افتخارات یا تقدیرنامههای مرتبط با شرکت و محصولاتتان را در طراحی کاتالوگتان استفاده کنید.
- راههای برقراری ارتباط با شما را در کاتالوگ ذکر کنید. مشتری باید راههای ارتباطی سریع و در دسترس برای ارتباط با شما را در کاتالوگ پیدا کند.
- از ابعاد مناسب و استاندارد برای ساخت کاتالوگ استفاده کنید. سایزهای استانداری برای کاتالوگ وجود دارند. معمولا برای طراحی کاتالوگ کلاسیک از سایز A4 یا برای کاتالوگهای فانتزی و خلاقانه از سایزهایی مثل سایز خشتی استفاده میکنند. در این خصوص حتما با طراح کاتالوگ خود مشورت کنید.
- از کیفیت چاپ کاتالوگ غافل نشوید. از کاغذهای با کیفیت برای طراحی جلد و صفحات استفاده کنید. بهتر است حتما از متخصصان طراحی کاتالوگ برای انتخاب جنس کاغذ مناسب و با ماندگاری بالا کمک بگیرید.
چگونه طراحی کاتالوگ حرفهای به افزایش فروش شما کمک میکند؟
جالب است بدانید در سال 2017، در آمریکا 9.8 بیلیون کاتالوگ در ایمیلها به اشتراک گذاشته شده است. بنابراین کاتالوگها هرگز بهزودی از عرصه تبلیغات و بازاریابی برندها دور نمیشوند، مخصوصا برای صنایعی که توزیعکنندگان در انتظار کاتالوگهای تأمینکننده برای پیداکردن محصولاتشان هستند.
امروزه تجارت الکترونیک از هر زمان دیگری محبوبتر شده است، مردم عاشق خرید از خانه و محل زندگی خود هستند، چراکه بسیار سریعتر، راحتتر و کم هزینهتر است. اما زمانیکه اکثر برندها در فضای آنلاین وجود دارند، شما نیاز دارید که از پیداکردن فروشگاهتان توسط مردم اطمینان حاصل کنید. اینجا است که طراحی کاتالوگ و بروشور خلاقانه پرینتشده به کمکتان میآید. این کاتالوگها یک پنجره بصری برای نمایش فروشگاه آنلاین شما هستند و میتوانند مخاطب را حریص کنند. شما فقط نیاز دارید که از یک کاتالوگ یا طراحی بروشور مدرن و مناسب استفاده کرده و اصول طراحی کاتالوگ حرفهای و جذاب را رعایت کنید.
نکاتی که در طراحی کاتالوگ برای افزایش فروشتان باید در نظر بگیرید
- از محدودیت زمان استفاده کنید. زمانِ محدود، باعث ایجاد احساس فوریت در خریداران میشود. اگر مخاطبان با پیشنهاد جذابی روبهرو شوند، احتمال تبدیل آنان به مشتری بیشتر و در نهایت احتمال فروش محصولاتتان بیشتر میشود.
- اگر از طراحی کاتالوگ دیجیتالی استفاده میکنید، آن را در شبکههای اجتماعی با مخاطبان خود به اشتراک بگذاید. این کار باعث میشود مخاطبان شما آن را لایک کرده، کامنت بگذارند و همین کار باعث دیدهشدن بیشتر محصولات شما میشود.
- زمانیکه سفارشات مشتریان فعلیتان را ارسال میکنید، کاتالوگ محصولاتتان را هم به همراه آن برای مشتری ارسال کنید. اینکار باعث میشود آنها باقی محصولات شما را برای سفارشهای بعدی خود بررسی کنند.
- در رویدادها، اجتماعات حرفهای و تخصصی کاتالوگتان را با دوستان و مخاطبان به اشتراک بگذارید.
- یکی از راهکارهای مفید اینست که بجای اینکه در جلسات، کارت ویزیت خود را با افراد حاضر در جلسه به اشتراک بگذاید؛ این کار را با انتقال کاتالوگتان به آنها انجام دهید.
- کاتالوگها میتوانند نقش یادآور خوبی برای مشتریان برای سفارشات جدیدشان ایفا کنند، پس حتما از این فرصت استفاده کنید.