روناد مجموعهای است که با تکیه بر زیرساختهای قوی و توانمند خود برای ایجاد تحول در حوزه حملونقل کالا وارد بازار شده است و کسبوکارهای بزرگ و کوچک، مشاغل خانگی، فروشگاههای آنلاین و آفلاین را در مجموعهای گسترده از خدمات لجستیک و مدیریت سفارش همچون فرایند حملونقل، انبارداری، بستهبندی و تحویل کالا یاری خواهد کرد.
سرفههای شدید و تنگی نفس فقط نشانههای ابتلا به کرونا نیستند بلکه با وجود آلودگی شدید هوای کلانشهرها و تبدیل شدن «آسمان آبی، هوای پاک» به یک آرزوی محال، به دغدغه همیشگی اهالی شهرهای بزرگ و صنعتی تبدیل شدهاند. طبق گزارشهای اعلامشده سالانه تنها ۱۵ روز شانس نفس کشیدن در هوای پاک نصیبمان میشود که این نشان از عمق فاجعه مدیریت بیتدبیر است.
اگر به گزارش سازمان جهانی بهداشت نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد سالانه بیش از ۷ میلیون مرگومیر ناشی از آلودگی هوا به ثبت میرسد که آمار بسیار قابل توجهی است و در سراسر جهان از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر هوای آلوده استنشاق میکنند. پدیده آلودگی هوا تنها مختص اقلیم خاصی نیست و با وجود پیشرفت تکنولوژی همچنان بشر با سیستمهای سنتی و دودزا دستوپنجه نرم میکند. از آلودگیهای صنایع بزرگ، سیستم حملونقل شهری، ترددهای متعدد و ترافیک گرفته تا آلودگیهای کوچک خانگی مانند مصرف سیگار همگی عواملی هستند که روی اکوسیستم جوامع بشری تأثیرات منفی فراوانی گذاشته و افزایش سکته مغزی، بیماریهای قلبی و تنفسی و سرطان ریه و عفونتهای حاد تنفسی را بهدنبال داشته است.
اما راهکار چیست؟ آیا میتوان در شهرهای پیشرفته و صنعتی دستور تعطیلی همه صنایع و مشاغل را صادر کرد؟ با حملونقل چه باید کرد؟ میتوان دستور داد همه افراد خانهنشین شوند؟ یا باید به راهحلهای هوشمندانه و امکانپذیر فکر کرد؟
همانطور که میدانیم مدلهای لجستیک سنتی برای تولید و توزیع صرفا بر حداقل سازی هزینهها تمرکز دارد درحالیکه هدف لجستیک سبز ایجاد تعادل بین اقتصاد و محیطزیست است. مقبولیت لجستیک سبز در جامعه به علت اینکه لجستیک سنتی نیازهای جامعه پیشرفته و تکنولوژی محور را تأمین نمیکند، بهسرعت افزایش پیدا کرده است. اجرای شیوههای مدیریت زیستمحیطی مانند لجستیک سبز میتواند علاوه بر حفظ مزیت رقابتی بین مجموعهها، از افزایش آلودگی محیطزیست جلوگیری کند.
لجستیک سبز به دلیل تنوع فرآیندهای حمل کالا از تولیدکننده تا مشتری نهایی از اهمیت ویژهای برخوردار است. مجموعه فعالیتهای لجستیک سبز بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم با حفاظت از محیطزیست مرتبط هستند. راهحل پیشنهادی این نوع لجستیک استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، کاهش آلودگی محیطی و آلودگی صوتی، کاهش ازدحام حملونقل و مدیریت علمی زبالههای تولیدشده در کل فرایند است. این مفهوم لجستیک بر تمامی فرآیندها، سیستمها و تجهیزات استفادهشده در حملونقل، انبارش و توزیع کالا تأثیر میگذارد.
برای مثال شرکت لجستیکی Shipbob در راستای لجستیک سبز به استفاده از بستهبندیهای سبز و سازگار با محیط زیست روی آورده است که از این طریق توانسته ضایعات این حوزه را کاهش و مواد قابل بازیافت را افزایش دهد. علاوه بر این استفاده از این بستهبندیها برای مصرفکنندگان و محیط زیست ایمن و از لحاظ اقتصادی بهصرفه است. شاید در ظاهر بستهبندیهای پلاستیکی و حبابدار مناسب باشد ولی تجزیه و بازیافت آن بسیار زمانبر است. چنانکه در طی سالهای ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۵ تنها ۹ درصد از پلاستیکهای جهان بازیافت شدهاند.
شرکت لجستیکی Penske نیز با استفاده از مانیتورینگ سرویسهای حملونقل خود و دیتاهای به دست آورده از این طریق، در بهینهسازی مسیر تردد کامیونهای حمل بار و راهنمایی آنها به مسیرهای سریعتر و خلوتتر توانسته در کاهش مصرف سوخت قدمهای مهمی بردارد. همچنین با بهکارگیری سوختهای جایگزین و پنلهای خورشیدی در کاهش انتشار گازهای گلخانهای مؤثر عمل کرده است.
علاوه بر همه موارد فوق، تکنولوژی نیز در کنار لجستیک سبز میتواند با ارائه اپلیکیشنها و نرمافزارهای مسیریاب روند تحویل کالا به مشتری را بهینه کند و ترافیک را کاهش دهد. همچنین میتواند به کمک دادهها برای هر بخش لجستیک برنامهریزی بارگیری، زمانبندیهای مناسب و تحویل کالا را انجام دهد.
چالشهای پیش روی لجستیک سبز
شرکتها در اجرای سیاستهای زیستمحیطی در حوزه لجستیک با موانع زیادی روبهرو هستند که در اینجا به چند مورد اشاره میکنیم:
وابستگی ناوگان حملونقل به سوختهای فسیلی
هنوز راه حل کارآمد و مقرونبهصرفه اقتصادی برای جایگزینی سوختهای فسیلی پیدا نشده است.
تأثیر رساندن کالا به دست مشتری در سریعترین زمان ممکن (last-mile delivery)
با رشد و افزایش تقاضای مشتریان فروشگاههای اینترنتی و خواست آنها برای دریافت کالا در سریعترین زمان، حجم ناوگان حملونقل در شهرهای بزرگ افزایش پیدا کرده و راهکاری برای مدیریت این حجم انبوه از وسایل نقلیه، ترافیک و آلودگی ناشی از آنها پیدا نشده است.
کمبود زیرساختها
در بسیاری از کشورها، عملا امکان فراهم کردن زیرساختهای تولید و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و بستر امکاناتی برای لجستیک سبز وجود ندارد و همین مسئله تحقق این نوع لجستیک را با موانع متعددی مواجه کرده است.
نامرئی بودن لجستیک برای مصرفکنندگان
برای مشتری نهایی، مسئله لجستیک ناملموس است. چون از یک طرف زمانیکه مشتری درخواست تحویل کالا را در سریعترین زمان میکند، مانع از تلفیق چند سفارش و استفاده حداکثری از جریان حملونقل میشود و از طرف دیگر هزینههای لجستیکی اغلب در فاکتور قید نمیشوند یا بسیار ناچیز هستند و این امر از اهمیت آنها در نگاه مشتری میکاهد و مانع از سرمایهگذاری شرکتها در اعمال سیاستهای لجستیک سبز میشود.
در صنعت حملونقل، سیستم بار میتواند از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد. موضوع آن است که در سیستم حمل بار، روشهای قدیمیدیگر بهصرفه نخواهند بود و میتوان با جایگزین کردن روشهای نوین بهرهوری در این سیستم را افزایش داد. با توجه به اهمیت لجستیک سبز و کمک به کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت محیط زیست، هر کدام از ما مسئولیت اجتماعی داریم. روناد بهعنوان مجموعه ارائهدهنده خدمات هوشمند لجستیکی طرف سوم (3PL) با طراحی اپلیکیشن مسیریاب در کاهش ترافیک و میزان سوخت مصرفی و افزایش سرعت رساندن کالا، در راستای لجستیک سبز خدمت بزرگی ارائه کرده است.
روناد با بهکارگیری تکنیکهای جدید در صنعت بستهبندی، انبارداری و سیستم توزیع حرفهای با راهاندازی سیستمی یکپارچه اقدام به ارائه خدمات هوشمند لجستیک در طول زنجیره تأمین کرده است و تلاش دارد در ارائه این خدمات با نوآوری و تکنولوژی روز دنیا، فضای خدمات لجستیک در ایران را به سطح استانداردهای بینالمللی نزدیک کند.
حملونقل کالا، مجموعهای از خدمات مختلف است که سطح فروش را در بازار کنونی و آینده را بالا میبرد. ما در روناد هر آنچه فرایند فروش و ارسال کالای شما را سادهتر، مدرنتر و پیشرفتهتر میکند، در اختیارتان می گذاریم. تماس با ما
همین حالا ثبت نام کنید و از تخفیف ویژه شروع همکاری روناد بهرهمند شوید.
نظرات