API احراز هویت ؛ خدمت جدید یوآیدی به کسب‌وکارها

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
استفاده از سرویس API احراز هویت یوآیدی، مزیت‌های بیشماری برای کسب‌و‌کارهای آنلاین و پلتفرم‌های اقتصاد مشارکتی، به همراه دارد.
تبلیغات

آیا تابه‌حال در کسبوکار خود با این مشکل مواجه شدهاید که کاربری که در پلتفرم خود ثبت نام کردهاید، حساب کاربریاش را برای استفاده در اختیار اشخاص دیگر یا حتی کلاه‌برداران قرار دهد؟ و این موضوع منجر به ایجاد هزینه و از دست دادن مشتری برای کسبوکار شما شود؟

امروزه، ایجاد اعتماد و محیطی قابل اعتماد برای کاربران یکی از دغدغهها و چالشهای هر کسبوکار و سازمان، بهویژه کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد مشارکتی است؛ چرا که اگر جعل هویتی اتفاق بیفتد و کاربری خسارت ببیند، بیش از شخص جاعل، پلتفرم اقتصاد مشارکتی را مسئول میداند.

در حال حاضر، پلتفرمهای اقتصاد مشارکتی در جهان رشد خوبی داشته و کاربران زیادی را چه در سمت ارائه‌کننده خدمت یا محصول و چه در سمت مصرفکننده، به خود جذب کردهاند. بهطوریکه گزارشها نشان میدهند تا سال ۲۰۲۵ ارزش کسب‌وکارهای اقتصاد مشارکتی به ۳۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید. این به‌معنی ۲٫۲۹۳ درصد رشد، نسبت به سال ۲۰۱۴ است.

هم کاربران و هم ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات، تنها در صورتی به پلتفرم شما اعتماد میکنند که پلتفرم اقتصاد مشارکتی شما تدابیری را به منظور محافظت از آنها از نظر فیزیکی، مالی یا عاطفی، اندیشیده باشد. آمارهای جهانی حاکی از آن است که ۸۳% کاربران پلتفرمهای اقتصاد مشارکتی درصورتی‌که به آن اعتمادشان جلب شده باشد، آن را به اطرافیان خود معرفی میکنند و موجب مقیاسپذیری آن میشوند.

از این رو، احراز و تأیید هویت کاربران، یکی از اقدامات و بخشهای اصلی در زمینه ایجاد اعتماد و امنیت و ارائه خدمات و محصولات کسب‌وکارها، خصوصاً کسب‌وکارهای آنلاین محسوب میشود.

سرویس هویت سنجی (تأیید هویت) یوآیدی

پلتفرم پیشرو احراز هویت یوآیدی، یدیآ برای کسب‌وکارهایی که قصد دارند از ورود افراد مستعد تقلب و کلاه‌برداری به سیستم خود، جلوگیری کنند، راهکاری منحصربهفرد ارائه کرده است. یوآیدی، برای شناسایی هویت کاربران و تشخیص صحت اطلاعاتی که برای تأیید هویت خود ارائه میکنند، از هوش مصنوعی استفاده میکند. الگوریتمهای هوش مصنوعی که در راهکار احراز هویت یوآیدی به کار گرفته شدهاند، شامل تشخیص زنده بودن (Liveness detection) و شناسایی چهره (Face verification) است. به‌کارگیری این الگوریتمها در یک راهکار یکپارچه، علاوه بر تجربه کاربری بهتر و امنیت بالاتر، دقتی بالاتر از ۹۷ درصد را برای احراز و تأیید کاربران فراهم میکند.

راهکار احراز هویت یوآیدی تاکنون در اپلیکیشنهای آپ و 724، به‌منظور دریافت کد بورسی بهصورت غیرحضوری و همچنین سامانه ثنا، به‌منظور ثبت نام کاربران، پیادهسازی شده و روزانه بیش از ۲۰٫۰۰۰ احراز هویت موفق دارد.

API سرویس تأیید هویت یوآیدی

تاکنون شرکت بینش هوشمند نسل پیشرو، سرویس احراز هویت خود را بهصورت کیت توسعه نرمافزار یا همان SDK در نسخههای تحت وب و همچنین برای سیستم عاملهای اندروید و iOS، به کسب‌وکارها و سازمانهای مختلف از جمله شرکت سپردهگذاری مرکزی و قوه قضائیه ارائه کرده است؛ اما اخیرا این مجموعه، سرویس احراز هویت خود را در غالب رابط نرمافزاری یا API نیز فراهم کرده است.

تفاوت این دو محصول این است که در سرویس SDK احراز هویت، نیاز به استعلام اطلاعات ثبت احوالی فرد از سازمان ثبت احوال کشور وجود دارد، اما در سرویس API احراز هویت، این نیاز حذف‌ شده است و امکان تطبیق اطلاعات هویتی و چهره کاربران با اطلاعات ثبت‌شده از آنها در هر دیتابیس در دسترس وجود دارد.

بنابراین، تمامی کسب‌وکارهایی که سابقاً اطلاعات کاربران خود را در مرحله ثبت نام دریافت کردهاند، میتوانند به منظور تأیید هویت کاربران خود در گامهای بعدی در اپلیکیشن یا وبسایت مدنظر، ازطریق API احراز هویت، با همان اطلاعات ثبت‌شده در دیتابیس، بررسی و تأیید کنند.  

موضوع تأیید هویت خصوصاً در کسب‌وکارهای اقتصاد مشارکتی که معمولاً در آنها، دو کاربر ناشناس قصد انجام تراکنش یا معاملهای را دارند، اهمیت مییابد. در این کسب‌وکارها معمولاً یکی از طرفین، کاربر ثابت بوده و در مواقعی که قصد ارائه خدمت یا محصولی به کاربران دیگر پلتفرم اقتصاد مشارکتی مدنظر را دارد، ضرورت بررسی و تأیید هویت او، محسوس و الزامی میشود. به‌عنوان مثال در پلتفرم اقتصاد مشارکتی اسنپ خودرو، لزوم تأیید هویت رانندگان هنگام قبول کردن سفرها و برای کسبوکار اسنپ دکتر، لزوم تأیید هویت پزشکان پیش از ارائه و در حین ارائه خدمات درمانی به بیماران وجود دارد تا از هرگونه جعل هویت و ایجاد بیاعتمادی در سیستم جلوگیری شود.

API تأیید هویت یوآیدی چگونه کار می‌کند؟

عملکرد اصلی سرویس API تأیید هویت یوآیدی، فراخوانی اطلاعات ثبت‌شده از کاربر در سیستم و تطبیق آنها با اطلاعاتی است که کاربر در حال حاضر در هنگام استفاده از پلتفرم، ارائه میکند. در واقع، نیاز است که هویت کاربر از قبل، یک بار در سیستم احراز شده باشد؛ بنابراین، سرویس API در مواقعی که نیاز به بررسی مجدد و تأیید هویت کاربر وجود دارد، کاربردی خواهد بود.

نحوه کارکرد این سرویس، بدین صورت است که برای شخصی که هویت خود را از قبل در سیستم احراز کرده و تصویر چهره او در سیستم ثبت شده است، یک ID یا شناسه هویتی در نظر گرفته میشود. به محض اینکه نیاز به تأیید مجدد هویت فرد وجود داشته باشد، کاربر پس از ورود به پلتفرم، باید یک عکس سلفی از خود بگیرد. هوش مصنوعی یوآیدی، زنده بودن تصویر فعلی کاربر را بررسی کرده و سپس عکس ثبت‌شده از فرد در سیستم را به‌وسیله ID او فراخوانی کرده و با عکس سلفی فعلی شخص مقایسه میکند. در صورت تطبیق کامل دو چهره، هویت فرد تأیید می‌شود و قادر به استفاده مجدد از پلتفرم خواهد بود.

مراحل تأیید هویت ازطریق API در شکل زیر نمایش داده شده‌ است:

یو آیدی

مزایای به‌کارگیری API تأیید هویت یوآیدی

استفاده از سرویس API احراز هویت یوآیدی، مزیت‌های بی‌شماری برای کسب‌وکارهای آنلاین و پلتفرم‌های اقتصاد مشارکتی، به همراه دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پیاده‌سازی بسیار سریع و آسان
  • حذف نیاز به زیرساخت‌های هزینه‌بر
  • کمک به ایجاد امنیت بیشتر با تأیید سریع کاربران در هر گام مورد نیاز
  • امکان تأیید هویت کاربران تنها با یک عکس سلفی
  • امکان بهبود الگوریتم‌های هوش مصنوعی ازطریق آموزش (Train) مداوم

یوآیدی آمادگی کامل جهت همکاری با کسب‌وکارها را دارد. در صورت تمایل به استفاده از سرویس API تأیید هویت یوآیدی، به وب‌سایت یوآیدی مراجعه و فرم درخواست جلسه را پر کنید؛ همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات