معرفی تکنیک‌های مؤثر برای برنامه‌ریزی درسی در گاج مارکت

یک‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
هدف بدون برنامه‌ریزی تنها آرزو است. شما صرفا با تلاش موفق نخواهید شد؛ تلاش بی‌هدف و برنامه صرف انرژی بیهوده است.
تبلیغات

آنتوان دو سنت اگزوپری گفته است: «یک هدف بدون برنامه‌ریزی تنها یک آرزو است»؛ جمله‌ای تأمل‌برانگیز که می‌تواند راهگشای انسان باشد، در شرایطی که می‌خواهد به موفقیت برسد. در پس این جمله، حرفی نهان است: شما صرفا با تلاش موفق نخواهید شد. تلاش بی‌هدف و برنامه تنها صرف انرژی بیهوده است.

حالا بیایید نگاهی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تمام ایرانی‌ها بیندازیم که روزگاری یا خودشان یا یکی از عزیزانشان با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند؛ کنکور سراسری. استفاده از سخن اگزوپری برای رسیدن به این نقطه بود که بگوییم: تلاش بی‌برنامه برای قبولی و موفقیت در کنکور کافی نیست. شما نیاز دارید تا برای موفقیت در کنکور با برنامه‌ریزی مدون پیش بروید. چه‌بسا هر سال هزاران نفر تلاشی بیشتر از رتبه‌های برتر کنکور انجام می‌دهند اما به موفقیت آن‌ها نمی‌رسند.

   اما هر برنامه‌ریزی هم لایق لقب مؤثر و خوب نیست. برنامه‌ریزی مؤثر واقع خواهد که از اصول روز دنیای روانشناسی و مشاوره بهره ببرد. با توجه به اهمیت این مسئله، ما قصد داریم تا در این مقاله به معرفی تکنیک‌های مؤثر برای برنامه‌ریزی درسی بپردازیم. با ما همراه باشید.

روش‌های مؤثر برای برنامه‌ریزی درسی

تلاش بیشتر همیشه نتیجه‌ی بهتر ندارد!

استفاده از مشاوره برای برنامه‌ریزی نیاز است، اما خاطرتان باشد؛ در نهایت شما از محدودیت‌های خودتان مطلع هستید. استفاده از دفتر برنامه‌ریزی کنکور، همچون دفتر برنامه‌ریزی گاج و...، می‌تواند مفید باشد. زیرا مهم‌رین اصل برای برنامه‌ریزی درسی، داشتن نظم است و دفتر برنامه‌ریز این مهم را برای شما محقق می‌سازد. حال به معرفی نکات و روش‌هایی می‌پردازیم که برای برنامه‌ریزی درسی در جهت قبولی در کنکور سراسی بسیار مفید است.

۱. برنامه کوتاه مدت و بلند مدت

   برای رسیدن به تمام اهداف زندگی و در جهت برنامه‌ریزی برای آن‌ها، باید دو نوع برنامه‌ریزی داشته باشید. شما هیچ‌وقت نمی‌توانید بدون عبور از پله‌ی اول به پله دهم برسید و این را در خاطر نگه دارید؛ اگر ندانید پله دهم کجا است، سقوط خواهید کرد. بهترین روش برای برنامه‌ریزی، این‌گونه است که هدف غایی را ببینید، در جهت رسیدن به آن برای کوتاه مدت، میان ‌مدت و بلندمدت اهداف کوچک‌تری تعیین کنید و در جهت رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی ‌کنید.

 به‌عنوان مثال، دانش‌‌آموز رشته‌ی ریاضی فیزیک می‌‌خواهد در دانشگاه صعنتی شریف و رشته مهندسی برق پذیرفته شود و این هدف نهایی است. حالا نیاز به تعیین چند هدف کوتاه مدت و میان‌ مدت دارد؛ مثل به اتمام رساندن حسابان تا یک ماه آینده و کارکردن تست‌های آن در سه ماه آینده. و برای رسیدن به این اهداف باید برنامه‌ریزی کند.

۲. بایوریتم خود را بشناسید

   اصولا هر فرد در یک ساعت خاص از شبانه روز بیشترین راندمان مغزی را دارد. سعی کنید این زمان‌ها را بشناسید و درس‌هایی که برای شما مشکل‌تر است در این ساعات مطالعه کنید.

۳. سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است

   در خاطرتان باشد؛ سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است. برای شروع، مقدار مطالعه‌ای معقول برای خود درنظر بگیرید و به مرور زمان آن را افزایش بدهید. نه اینکه از همان روز اول با مطالعه‌ی بالا شروع کنید و وسط راه کم بیاورید.

۴. درس ها و محدودیتان را بشناسید

واضح است که هر دانش‌آموز با توجه به آموزش و استعداد خودش، در برخی درس‌ها قوی‌تر است و برخی دروس برایش سخت‌تر هستند. بدانید که هر درس برای مطالعه درست خود چقدر زمان نیاز دارد و بر طبق نیاز هر درس و محدودیت‌های خودتان برنامه‌ریزی کنید.

۵. درس‌های آسان‌تر، بهترین انتخاب برای شروع هستند

اگر با درس‌های آسان شروع کنید، در حقیقت ذهن خود را برای درس‌های سخت و طاقت‌فرسا گرم کرده‌اید. اینگونه نیست که بدون هیچ‌گونه آمادگی قبل بتوانید شروع به دویدن ۱۰ کیلومتر بکنید. نیاز است که ابتدا بدنتان را گرم کنید تا وسط راه کم نیاورید. درس‌هایی که برای شما آسان هستند، حکم گرم کردن دارند و درس‌های سنگین‌تر، حکم ده‌ها کیلومتر دویدن.

۶. زمان خود را مدیریت کنید

به هیچ وجه روی یک درس زمانی بیش ‌از اندازه نگذارید و از بقیه درس‌ها غاقل نشوید. با توجیه‌هایی مثل اینکه: من در یک درس قوی هستم پس زمان این درس را به درس دیگری که در آن ضعیف هستم اختصاص می‌دهم، خود را قانع نکنید. اشتباه بزرگی است اگر زمان خود را به‌درستی مدیریت نکنید.

۷. بنویسید، بنویسید، بنویسید!

برای تأکید بیشتر، برنامه‌ی خود را روی کاغذ بنویسید. جدول‌کشی انجام بدهید یا از دفاتر برنامه‌ریزی استفاده کنید. اگر برنامه خود را ننویسید، عملا هیچ برنامه‌ریزی نکرده‌اید.

نکته‌ی دیگر، استفاده از دفتر برنامه‌ریزی برای ثبت برنامه روزانه و بلندمدت است. از دفتری استفاده کنید که در آن نکات اصولی برنامه‌ریزی، نکات آموزشی و نوشته‌های انگیزشی برای گذر شما از دوران کنکور وجود داشته باشد. دفتری مثل دفتر برنامه‌ریزی کنکور به روش مهندس جوکار!

۸. برنامه را بعد از مدتی ارزشیابی کنید

بعد از مدتی، برنامه خود را ارزشیابی کنید که با استفاده از آن به اهداف مرد نظر رسیده‌اید یا نه! برای رعایت این مورد هم استفاده از دفتر برنامه‌ریزی کنکور بهترین انتخاب است.

در بین دفترها برای برنامه‌ریزی، بهترین انتخاب دفتر برنامه‌ریزی به روش مهندس جوکار است. گروه آموزشی جوکار با سابقه‌ی درخشان در زمینه‌ی کمک به رتبه‌های برتر کشوری و منطقه‌ای و به‌کارگیری بهترین مشاوران تحصیلی مفختر به معرفی دفتر برنامه‌ریزی «ستاره شو» است.

دفتر ستاره شو انتشارات گاج

چرا دفتر «ستاره شو» گاج

۱. قیمت مناسب

۲. وجود نکات آموزشی و تحصیلی

۳. وجود نکات مشاوره‌ای برای برنامه‌ریزی بهتر

۴. وجود برترین مشاوران تحصیلی در گروه آموزشی جوکار

۵. استفاده از به‌روزترین متدهای روز دنیای مشاوره در طراحی این کتاب

۶. جشنواره‌های تخفیف رنگارنگ گاج

برای انتخاب گاج، می‌توان چندین و چند دلیل دیگر هم ذکر کرد؛ اما مهم ترین دلیل این است: رتبه های برتر با گاج برترین شدند.

گاج مارکت

دفتر «ستاره شو»؛ برنامه بریز و ستاره شو

با معرفی تکنیک های مؤثر برای برنامه‌ریزی درسی، دیدید که گاج بهترین انتخاب است. گاج با سابقه‌ی همراهی هفده ساله رتبه‌های برتر، افتخار معرفی دفتر برنامه‌ریزی به روش مهندس جوکار، ستاره شو، را دارد.

برای خرید این دفتر یا سفارش کتاب، نیازی به خروج از خانه ندارید. گاج در جهت حفظ سلامتی شما،  gajmarket.com را راه‌اندازی کرده است. برای ثبت سفارش و دریافت آن کافی است به وب‌سایت گاج مارکت مراجعه یا با شماره تماس 6420-021 تماس حاصل کنید. با گاج ستاره شوید، با گاج برترین باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات