فروشگاه اینترنتی ابزارآلات آچاریست؛ حل مشکل تامین کالا

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر شما هم قصد خرید ابزار آلات داشته باشید، متوجه وجود مشکلات متعددی در این بخش می‌شوید. تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا باعث نایاب شدن بسیاری از محصولات برندهای مطرح در بازار ایران شده است.
تبلیغات

خروج برخی نمایندگی های برند های مطرح از ایران، باعث شده است برندهای کمتر شناخته‌شده برای رفع نیاز بازار وارد کشور شوند. این برندها گاه باکیفیت هستند و گاه بی‌کیفیت.

اما مشکل بزرگ‌‎تر این است که جدید بودن برند‌ها باعث قیمت‌گذاری نامتعارف و متغیر شده. البته این مشکل تنها مربوط به بخش ابزارآلات نیست. بخش فروش قطعات کامپیوتری، لپ‌تاپ، گجت‌ها و دیگر بخش‌ها دچار همین مشکلات هستند.

در این مقاله به نقد و بررسی فروشگاه اینترنتی ابزار آلات آچاریست می‌پردازیم. فروشگاهی که عملکرد خوبی در شرایط کنونی داشته است و توانسته برخی از مشکلات را حل کند یا بهبود بخشد.

قیمت‌گذاری

امروزه یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بررسی فروشگاه‌های اینترنتی، قیمت‌گذاری محصولات است. نوسان قیمت دلار و کمبود محصولات موجب قیمت‌گذاری عجیب در برخی فروشگاه‌ها شده است.

بررسی را در ‌وب‌سایت‌هایی مانند ترب و ایمالز که به‌عنوان موتور جستجوی محصولات در کشور فعال هستند شروع کردیم. فروشگاه آچاریست در بسیاری از محصولات، دارای پایین‌ترین نرخ قیمت‌گذاری محصول در بین رقبا است.

 البته تمامی رقبا و وب‌سایت‌های فروشگاه ابزارآلات در این موتورهای جست‌وجو حضور ندارند. برای بررسی بیشتر به‌صورت موردی آن‌ها را نیز به‌طور مستقیم مورد تحقیق قرار دادیم و در نتیجه‌گیری تفاوتی حاصل نشد.

 در وب‌سایت آچاریست بخشی به نام سورپرایز وجود دارد که محصولاتی با تخفیف‌های بالا در آن قرار داده است. قیمت محصولات تخفیف‌خورده بسیار مناسب است.

تضمین محصول

یکی از دغدغه‌های افراد در خرید اینترنتی، سلامت کالا و اطمینان از اصل بودن کالا است. با وجود کالاهای تقلبی فراوان که از چین وارد کشور می‌شوند، دغدغه خریداران کاملا منطقی است. بررسی سلامت کالا در خرید حضوری بسیار ساده است؛ اما همین امر ساده در خرید اینترنتی به یک مشکل تبدیل می‌شود. 

شاید معروف‌ترین فروشگاه ایران که محصولات ابزارآلات صنعتی را نیز در سبد فروش خود دارد، دیجی‌کالا باشد. دیجی‌کالا یکی از اولین فروشگاه‌های کشور است که این مشکل را با تضمین بازگشت ۷ روزه کالا حل کرده. 

فروشگاه‌های بزرگ دیگر مانند بامیلو (که امروز یک استارتاپ شکست‌خورده است) همین روش دیجی‌کالا را برای رفع دغدغه خریداران در پیش گرفته بودند. 

حال با بررسی فروشگاه ابزارآلات آچاریست درمی‌یابیم که این فروشگاه همین راه‌حل را در پیش گرفته است. فروشگاه آچاریست به مشتریان خود تضمین بازگشت کالا می‌دهد. 

حتما باید شرایط بازگشت کالا را در قسمت قوانین و مقررات فروشگاه‌های اینترنتی، مطالعه کنید. معمولا قوانین و مقررات فروشگاه‌های اینترنتی توسط کاربران مطالعه نمی‌شود؛، این خود مشکلاتی برای خریدار به وجود خواهد آورد. 

قوانین وب‌سایت آچاریست به این شکل است که در صورت بروز مشکل، قبل از ۲۴ ساعت فرم مرجوعی را باید پر کنید. قسمت خوب قوانین این وب‌سایت اینجا است که بعد از ارسال فرم مرجوعی، ۳۰ روز زمان دارید تا کالا را مرجوع کنید! 

یکی از مشکلات مرجوع کردن کالا همین محدودیت زمانی است. به‌طور مثال فرض کنید بعد از خرید یک محصول می‌خواهید به سفر بروید. حالا اگر محصول تحویل داده‌شده به شما دچار مشکل باشد، نمی‌توانید در مدت هفت روز آن را برگردانید، زیرا شما عازم سفر هستید! 

بنابراین ضمانت بازگشت ۳۰ روزه کالا در فروشگاه آچاریست بسیار ایده خوبی است و می‌تواند مشکل استرس بازگشت کالا را برای مشتری حل کند.

 بررسی موجودی محصولات برندهای مطرح

در اول مقاله درباره مشکلات به‌وجودآمده در کشور و خروج برندهای مطرح ابزارآلات صحبت کردیم. با بررسی فروشگاه‌های اینترنتی ابزارآلات مختلف متوجه شدیم کمبود محصولات مطرح به‌شدت احساس می‌شود. 

برخی وب‌سایت‌ها ترفند دیگری بکار بسته‌اند؛ به این شکل که محصول خاصی را در وب‌سایت موجود می‌زنند و بعد از سفارش، با شما تماس می‌گیرند و به شما اعلام می‌کنند که محصول موجود نیست. این کار برای آن است که بعد از سفارش با شما تماس بگیرند و با تعریف و تمجید از یک محصول دیگر، آن را به شما بفروشند. 

حالا به بررسی وب‌سایت آچاریست می‌پردازیم و به سراغ منو برندها می‌رویم. در این وب‌سایت محصولات برندهای مطرح مانند بوش، هیوندای، فیمر، کرون، رونیکس، متابو و ... موجود است. از این بابت شاید بتوان گفت بخش تأمین محصولات این مجموعه عملکرد بسیار خوبی داشته است. بااین‌حال محصولات برند مطرحی مانند دیوالت در این وب‌سایت وجود ندارد. 

امکان خرید حضوری

خرید اینترنتی در کنار مزایای خاص خود، معایبی دارد. به‌طور مثال در خرید اینترنتی نمی‌توانید محصول را به‌خوبی بررسی کنید و بعد خرید را انجام دهید. دیدن تصاویر محصول از راه دور با بررسی مستقیم محصول بسیار متفاوت است. 

مشکل بعدی آنجا است که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی مکان مشخصی ندارند. همین مسئله باعث می‌شود که اطمینان ما نسبت به خرید و تضمین فروشنده کم شود. 

فروشگاه آچاریست دارای یک شعبه فیزیکی است که ابزارها را می‌توانید آنجا بررسی کنید و سپس خرید خود را انجام دهید. این هم یکی از نقاط مثبت این مجموعه است.

آچاریست

راهنمایی و مشاوره

یکی از بخش‌های ضروری در فروشگاه‌های اینترنتی، راهنمایی و مشاوره قبل از خرید است. در بررسی انجام‌گرفته تنها برخی از فروشگاه‌های حوزه ابزارآلات دارای مشاوره آنلاین هستند. فروشگاه‌های بزرگ مانند دیجی‌کالا به دلیل حجم بالای محصولات امکان ایجاد چنین خدماتی ندارند.

فروشگاه ابزارآلات آچاریست دارای مشاوره آنلاین و تلفنی است. برای برخی از محصولات نیز در بخش مجله آچاریست راهنمای خرید قرار داده شده تا کاربران بهتر با موارد فنی ابزارآلات آشنا شوند.

شاید یکی از نقاط قوت این مجموعه همان مجله آچاریست باشد. اطلاعات فنی مفیدی را می‌توانید از این بخش در حوزه ابزار مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم نقاط قوت و نقاط ضعف فروشگاه ابزارآلات آچاریست را بررسی کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

نقاط قوت

  • قیمت‌گذاری منصفانه
  • تضمین محصولات
  • موجودی مناسب کالاها
  • وجود شعبه فیزیکی و امکان خرید حضوری
  • مشاوره آنلاین و تلفنی
  • وجود راهنمای خرید در بخش مجله

نقاط ضعف

  • عدم موجودی برخی برندها مانند دیوالت
  • الزام پرداخت آنلاین برای شهرستان‌ها

در پایان امیدواریم این نقد و بررسی برای شما مفید بوده باشد. درست است که این نقد از سوی تیم تحقیقات مجموعه نگارش شده، اما آچاریست تمام تلاش خود را برای یک نقد منصفانه انجام داده است.

اگر شما هم تجربه‌ای از فروشگاه آچاریست دارید آن را در بخش نظرات وب‌سایت بیان کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات