با فینیکس از افزایش قیمت بیت کوین برای عبور از تورم کمک بگیریم

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
افزایش قیمت بیت کوین در ماه‌های اخیر خبری تکراری بوده است. قیمت پادشاه رمزارزها از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا آستانه‌ی سال نو میلادی، ۲۵۰ درصد رشد کرد.
تبلیغات

قیمت بیت کوین در روزهای منتهی به پایان سال ۲۰۲۰ به‌طور چشمگیر و مستمر در حال افزایش است. درحالی‌که تا اواسط پاییز رسیدن به رقم بیست‌هزار دلار کمی بعید به‌نظر می‌رسید، بیت کوین این قیمت تاریخی را هم پشت‌سر گذاشت. سه روز مانده به پایان سال ۲۰۲۰، بیت کوین تا رسیدن به رقم تاریخی ۲۷ هزار دلار فقط ۶۰ دلار فاصله دارد و پیش‌بینی می‌شود این فاصله در روزهای آینده پر خواهد شد. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند قیمت بیت کوین در آستانه‌ی سال نو میلادی افزایش یابد؛ اما نمودار تند صعودی این رمزارز حتی کارشناسان را شگفت‌زده کرده است.

عملکرد بیت کوین در دوره‌ی کرونا توجه بسیاری از منتقدان حوزه‌ی ارز دیجیتال را جلب کرده است. طلا در حال ازدست‌دادن اعتماد عمومی است و بیت کوین رفته‌رفته به یکی از ابزارهای مهم و مطمئن سرمایه‌گذارهای خُرد و کلان تبدیل می‌شود. قیمت بیت کوین در یک سال گذشته درمقایسه‌با طلا بیشتر از سه برابر افزایش یافته و همین امر باعث اقبال بیشتر به این رمزارز است.

افزایش قیمت بیت کوین چرا و چطور رخ داد؟

پیش از هر موضوعی باید به این نکته توجه کنیم که در دوره‌ی همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند قیمت بیت کوین افزایش یابد. دلیل این مسئله عملکرد نامناسب بازارهای دیگر اقتصادی مانند طلا و بورس بود. بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد و کلان در اوضاع‌واحوال نامشخص و سخت اقتصادی حاصل از شیوع این ویروس دنبال راهی برای حفظ سرمایه‌ی خود بودند و بیت کوین یکی از بهترین بازارها برای رسیدن به این هدف است.

ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ اقتصادی به حوزه‌ی بیت کوین باعث ایجاد اعتماد عمومی به این بازار و درنتیجه افزایش تقاضا شد. شرکت بیمه‌ی MassMutual، یکی از شرکت‌های بیمه‌ی بزرگ آمریکا، اواخر آذر امسال اعلام کرد بیشتر از صدمیلیون دلار سرمایه‌ی خود را به بیت کوین تبدیل کرده است. آنتونی اسکاراموچی (Anthony Scaramucci)، سخن‌گوی سابق کاخ سفید، چند روز بعد اعلام کرد شرکت سرمایه‌‌گذاری اسکای بریج با مدیر‌عاملی او ۲۵ میلیون دلار بیت کوین خریده است. ناگفته نماند اسکاراموچی سابقه‌ی فعالیت در وزارت خزانه‌داری آمریکا را هم در کارنامه دارد. این دو سرمایه‌‌گذار بزرگ فقط بخشی از شرکت‌های بزرگی هستند که در سال جاری میلادی بخشی از سرمایه‌ی خود را به بیت کوین تبدیل کرده‌اند.

پِی‌پل با ورود به بازار بیت کوین، تغییر بنیادینی در آن ایجاد کرد. ورود این غول بازار اقتصاد باعث اوج‌گرفتن قیمت بیت کوین شد. رسانه‌ها می‌گویند شرکت‌های زیرمجموعه‌ی پِی‌پل در سه‌ماهه‌ی اخیر ۷۰ درصد کوین‌های استخراج شده را خریده‌اند. همین موضوع یکی از دلایل اصلی کاهش عرضه و در‌نتیجه، افزایش قیمت بیت کوین است. فعالیت پِی‌پل در بازار بیت کوین باعث افزایش چشمگیر اعتماد عمومی و درنتیجه، هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید بیت کوین شده است.

تأثیر سیاست‌های اقتصادی آمریکا روی قیمت بیت کوین چیست؟

آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تأثیر زیادی روی رشد قیمت بیت کوین گذاشته است. هفته‌ی گذشته، فشار کنگره‌ی آمریکا دونالد ترامپ را راضی کرد بسته‌ی حمایتی نهصدمیلیون‌دلاری برای جبران خسارت‌های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا ارائه کند. فدرال رزرو و بسیاری از بانک‌های بزرگ آمریکا آماده می‌شوند با چاپ اسکناس، پیامدهای مالی این بحران بهداشتی را کنترل کنند. چاپ دلار بیشتر به‌معنی افزایش تورم جهانی خواهد بود و بسیاری از تحلیلگران بیت کوین را ابزاری مناسب برای نجات از این تورم می‌دانند. انتظار می‌رود دولت آمریکا بسته‌های حمایتی دیگری هم برای آسیب‌دیدگان از کرونا تصویب کند.

سیاست‌های اقتصادی آمریکا باعث شده بسیاری از کشورهای مهم دنیا سریع‌تر از انتظار به‌سمت معرفی ارزهای دیجیتال دولتی خود بروند. چین و ژاپن، دو غول اقتصادی آسیا، آماده هستند رمزارزهای دولتی خود را در سال آینده‌ی میلادی معرفی کنند. معرفی این ارزها تأثیر زیادی روی قیمت‌ها خواهد گذاشت. بسیاری از سرمایه‌گذاران پیش از معرفی این رمزارزها وارد بازار می‌شوند تا افزایش قیمت حاصل از این سیاست‌ها سود ببرند. ترکیه نیز آماده می‌شود سال آینده به جمع این کشورها ملحق شود.

چگونه می‌توان در ایران بیت کوین خرید؟

در سال‌های اخیر و باتوجه‌به گسترش بازار بیت کوین در ایران، فعالیت شرکت‌ها و مراکز مرتبط با آن نیز افزایش یافته است. سال ۲۰۱۶ و در روزهایی که بیت کوین هنوز در ایران طرفداران زیادی نداشت، بسیاری از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران صرافی‌های بین‌المللی را برای انجام معامله انتخاب می‌کردند. صرافی بزرگ بیترکس سال ۲۰۱۷ و بدون اطلاع قبلی تمام حساب‌های مربوط به مشتریان ایرانی خود را مسدود کرد. سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ مهم‌ترین دلیل اتخاذ این تصمیم بود. کاربران ایرانی مدت‌ها منتظر بازگشت سرمایه‌هایشان بودند و در این مدت، مشکلات زیادی پشت‌سر گذاشتند. آن بحران نشان داد کاربران ایرانی برای حضور در بازار به زیرساخت‌های مطمئن‌تری نیاز دارند.

نیاز درخورتوجه بازار به وجود صرافی‌های مطمئن داخلی و مراکز آموزشی مناسب برای فعالیت در حوزه‌ی رمزارزها باعث شد در مدتی کوتاه، چند صرافی ایرانی آغاز به کار کنند. والکس یکی از اولین صرافی‌های ایرانی بود که فعالیتش را آغاز کرد و به‌سرعت توانست بخشی از نیاز بازار را تأمین کند. فینیکس یکی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است که به‌تازگی و با هدف پوشش نیازهای کاربران ایرانی افتتاح شده است. فینیکس با کمک پلتفرم پیشرفته و مطمئن خود آماده می‌شود روند رو‌به‌رشد بازار را پوشش دهد. این صرافی با استفاده از وب‌سایت و اپلیکیشن خود سرویس‌های مطمئن و جذابی به کاربران ارائه می‌کند. فینیکس برای تأمین نظر کاربرانی با حجم سفارش‌های بسیار زیاد نه‌تنها کارمزدی دریافت نمی‌کند؛ بلکه به آنان کارمزد هم پرداخت می‌کند.

phinix

افزایش قیمت بیت کوین روی بازار ایران چه تأثیری می‌گذارد؟

ثبات نسبی قیمت دلار در هفته‌های اخیر باعث کم‌شدن هیجان این بازار شده است. افزایش و کاهش قیمت دلار برخلاف ماه‌های گذشته کم‌سروصدا و با حجم کم رخ می‌دهد و همین مسئله توجه‌ها را از این بازار برداشته است. همچنین، قطعی‌شدن انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری را وارد رکود کرد. هنوز مشخص نیست سیاست‌های اقتصادی دولت بعدی آمریکا چه تأثیری ممکن است روی بازار ایران بگذارد و همین مسئله سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را مجبور کرده برای تصمیم‌گیری کلان صبر کنند. بازار بورس هم بعد از چند ماه پرحاشیه و ریزش شدید بعد از صعود تاریخی به ثبات رسیده و سرمایه‌گذاران خُرد از آن خارج شده‌اند.

دراین‌میان، برخی از کارشناسان بیت کوین را مقصد بعدی سرمایه‌گذاران خرد می‌دانند. قابلیت‌های مهم بیت کوین برای کمک به سرمایه‌گذاران به‌منظور عبور از گردنه‌های تورمی باعث شده این ارز دیجیتال به‌عنوان ابزار مناسب و مؤثر برای مقابله با بحران‌های اقتصادی در ایران در نظر گرفته شود. تأثیر کم طلا و دلار روی قیمت بیت کوین امکان ایجاد حباب در این بازار را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است. برخلاف سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران، واسطه‌ها نقش بسیار کم‌رنگی در بازار ارزهای دیجیتال دارند و همین امر می‌تواند باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به آینده‌ی بازار شود.

امکان ریزش شدید قیمت بیت کوین وجود دارد؟

فرانسیس کاپولا (Frances Coppola)، کارشناس و نویسنده‌ی برجسته‌ی اقتصادی، معتقد است بیت کوین تا امروز نتوانسته به جایگاهی برسد که ساتوشی ناکاتومو، خالق آن، ترسیم کرده بود؛ یعنی تبدیل به واحد پول بین‌المللی. کپولا می‌گوید تأیید بیت کوین به‌عنوان یکی از ارزها کاربردی در سیستم پِی‌پل می‌تواند قدم بسیار مهمی برای رسیدن به این هدف بزرگ است. او واکنش بازار به این موضوع را حیاتی می‌داند.

بیت کوین زیر ذره‌بین؛ بررسی ساختار فنی و امنیت بیت کوین

عملکرد مناسب بازار بیت کوین در سال سخت ۲۰۲۰ برای اقتصاد بین‌المللی یکی از ویژگی‌های مهم آن است. در این سال که بیشتر بازارهای اقتصادی روزهای پرنوسانی سپری کردند، بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد و کلان به‌سمت بیت کوین تمایل داشتند. تا قبل‌از‌این، طلا چنین جایگاهی داشت؛ اما در سال ۲۰۲۰ بیت کوین جایگزین آن شد. کاپولا دراین‌باره می‌گوید: «فکر نمی‌کنم مردم بیت کوین را ابزاری برای تبادل بدانند. بیشتر افراد بیت کوین را وسیله‌ای مناسب برای نجات از تورم در نظر می‌گیرند.»

همین مسئله دلیل اصلی علاقه‌مندی شرکت‌های بزرگ برای تبدیل بخشی از سرمایه‌های خود به بیت کوین است. همان‌طورکه گفته شد، حضور این شرکت‌ها تأثیر زیادی روی افزایش قیمت بیت کوین گذاشته است. شرکت River Asset Management می‌گوید آماده‌ است یک‌میلیارد دلار از دارایی‌اش را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به بیت کوین تبدیل کند.

دیو وایسبرگر (Dave Weisberger)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت CoinRoutes، نیز در‌این‌باره می‌گوید: «شکی نیست بازار به این سمت می‌رود. خرید بیت کوین، یعنی شما اعتقاد دارید بیت کوین طلا است.»

جی اسمیت (Jay Smith)، سرمایه‌گذار شناخته‌شده‌ی بیت کوین است که بسیاری او را روی پلتفرم‌های بلاک‌چین دنبال می‌کنند. او نیز معتقد است: «وارد عصر تازه‌ای شدیم. به‌نظر می‌رسد بیت کوین سرانجام به‌عنوان دارایی جدید پذیرفته شده است؛ اما باید بدانیم هنوز برای رسیدن به هدف‌های اصلی راه زیادی در پیش داریم.»

برای مشاهده‌ی وب‌سایت و دانلود اپلیکیشن به phinix.ir مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات