دکتر روانشناس در تهران ؛ دکتر رامین علوی

شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر در جستجوی دکتر روانشناس در تهران هستید، مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب بهتری داشته باشید.
تبلیغات

استرس، فشار فیزیکی و آلودگی ‌های مختلف از جمله آلودگی‌های هوا و صوت، به‌خودی‌خود سبب کاهش تحمل و ظرفیت روانی می­‌شود. از طرفی افزایش روزافزون تعداد روانشناسان، کلینیک‌­های روان­ درمانی و ظهور مکاتبی که هریک ادعای درمانگری دارند، سبب شده است افراد برای یافتن دکتر روانشناس در تهران یا گروه درمانگر مناسب و کارآمد، سردرگم شوند. از این‌‌رو فرایند یافتن روانشناس خوب در تهران اهمیت ویژه‌ای دارد.

در چه صورت باید به دکتر روانشناس در تهران مراجعه کنیم

روان انسان­ به دلایل مختلف از قبیل ناآگاهی، قرارگیری در محیط نامناسب از لحاظ روانی، پیروی ناخودآگاه از الگوهای نادرست ذهنی و دیگر علل، در گذر زمان رنجور و مالامال از احساسات سرکوب‌شده می­‌شود. اگر این وضعیت به حال خود رها شود، به مرور فرد را روان­‌رنجور، افسرده و مبتلا به انواع اختلالات روانی می‌کند.

به‌طور کلی افراد زیر می‌توانند به دکتر روانشناس در تهران مراجعه کنند.

  • افرادی که اخیراً یا سابقاً با رویدادی تلخ رویاروی گشته‌­اند و هنوز نتوانسته‌اند به لحاظ روانی آن را پشت سر بگذارند؛ مثل از دست دادن عزیزان، خیانت یا جدایی. ممکن است پس از این رویداد دچار اختلالات جدی شده باشند یا دست­ کم کیفیت احساس آرامش و لذت از زندگی در آن‌­ها دستخوش تغییر و تنزل شده و گذشت زمان در بهبود حال آن­‌ها بی‌­اثر باشد.
  • افرادی که به هر نوعی در ارتباطات خود با دیگران درگیر مشکل هستند. مشکلاتی از قبیل خجالت‌­زدگی، داشتن احساس طرد شدن در روابط، تعدد روابط با الگوهای تکرارشونده و ...
  • افرادی که در یافتن معنای زندگی ناکام مانده‌­اند و احساس سردرگمی دارند.
  • زوج­‌های جوانی که قصد ازدواج دارند و در مسیر شناخت بیشتر خود، نیاز به مراجعه به دکتر روانشناس خوب دارند.
  • زوج‌هایی که با گذشت چند سال زندگی مشترک، تعارض و سردی در رابطه را احساس می­کنند.
  • کودکانی که از اختلالات خواب، افسردگی، وسواس، ترس‌­های مرضی و ... رنج می‌برند.
  • به‌طور عمومی کسانی که به‌نوعی دچار احساسات ناخوشایند، اعتمادبه‌نفس پایین، مسائل هویتی و نداشتن توان تحمل رنج زندگی هستند، می‌توانند به دکتر روانشناس در تهران مراجعه کنند.
  • ممکن است فرد هیچ یک از مشکلات بالا را نداشته باشد؛ اما بخواهد در جهت بهبود کیفیت روانی و آرامش خویش قدمی بردارد. در این صورت نیز مراجعه به دکتر روانشناس خوب توصیه می‌شود.

ویژگی‌­های دکتر روانشناس خوب

یک روان­شناس و درمانگر کارآمد با هدف بهبود شاخص‌­های روانی درمان‌جو، در مسیر درمان با او همراه می­‌شود و به بررسی زخم‌­های روانی و عاطفی فرد می‌پردازد.

از آن­جا که روانشناس مستقیماً با ناخودآگاه فرد ارتباط می­‌گیرد، رفتار او در فرایند درمان مؤثر و تعیین‌­کننده است، باید فرد روانشناس از لحاظ اخلاقی و حرف‌ه­ای، صلاحیت این مهم را داشته باشد و از لحاظ روانی دچار انسدادهای کمتری نسبت به عموم افراد باشد.

یک دکتر روانشناس کارآمد و شایسته باید حداقل ویژگی‌­های زیر را داشته باشد.

  • از شروط اولیه و بارز برای انتخاب یک دکتر روانشناس در تهران داشتن دانش کافی و آکادمیک در این زمینه است، موضوع داشتن رزومه و پروانه سازمان نظام روانشناسی در انتخاب روانشناس خوب می­ تواند کمک­کننده باشد.
  • شرط بعدی داشتن اخلاق حرفه‌­ای با مراجع است. یک روانشناس خوب نه‌­تنها برای لحظه‌­ای با مراجعش با تندی، بی‌­حوصلگی و نکوهش‌­گری صحبت نمی­‌کند، بلکه با او رفتاری کاملاً همدلانه دارد. او به‌عنوان یک روانشناس زبده احساسات درمان‌جو را درک می­‌کند و او را قضاوت نمی­‌کند تا درمان­جو .احساس امنیت کند و احساسات و درونیات خود را بدون سانسور شرح دهد.
  • در جلسات درمان ممکن است یک نکته توسط درمانگر بارها و بارها تذکر داده شود. این نکات و تکرارها جزو فرایند درمان است و درمانگر نباید از این مهم غافل یا از بیان آن خسته شود.
  • خوب است که دکتر روانشناس در تهران امکان جلسات آنلاین یا غیر حضوری را برای درمان‌جو فراهم کند. جلسات حضوری در اولویت است؛ اما برای مواقعی که امکان حضور فراهم نباشد، مشاوره آنلاین راهگشا است.
  • اساساً روانشناس خوب بر مسئولیت‌­پذیری درمان‌جو تأکید دارد و اصراری بر تغییر دنیای بیرون ندارد. بلکه تمرکز روی ناخودآگاه و درونیات درمان‌جو است.
  • معمولاً درمانگر در فرایند درمان به درمان‌جو وعده‌­ای نمی‌­دهد و فرد تغییرات را به مرور زمان تجربه می‌کند. پس در صورت شنیدن وعده‌­های وسوسه‌انگیز کمی به کار روانشناس شک کنید.

چگونه دکتر روانشناس در تهران پیدا کنیم

یافتن دکتر روانشناس در تهران که شهر پرجمعیت و شلوغی است، چندان راحت نیست. چراکه افراد زیادی با عناوین و اشکال مختلف در این حرفه در حال فعالیت هستند که از لحاظ کیفی قطعاً با یک­دیگر تفاوت‌­هایی دارند و واقعیت آن است که با وجود روانشناسان زبده که شرافتمندانه مشغول به درمانگری هستند، افرادی با ادعای درمانگری یا ارائه روش‌های غیر علمی نظیر روانشناسی زرد، قصد سودجویی از درمان‌جویان دارند.

پس مهم است که با یافتن دکتر روانشناس خبره در شهر تهران از هدررفت هزینه و زمان خود جلوگیری کنیم. از آن مهم‌­تر، حیطه روان بسیار حساس است و در صورت مراجعه به فرد ناشی، در مواردی ممکن است وضعیت ذهنی و روانی درمان‌جو بدتر ­شود.

برای پیدا کردن دکتر روانشناس در تهران ساده‌ترین راه، استفاده از موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل است. از این طریق به تعداد زیادی از روانشناسان خوب در تهران دسترسی پیدا می‌کنید. برای سنجش صلاحیت آن­‌ها می­توانید رزومه‌­ای که ارائه کرده‌­اند، نظرات مراجعان و وب‌سایت‌ روانشناس را را مطالعه کنید.

توصیه­‌های مهم در رابطه با روان­درمانی

اگر قصد مراجعه به دکتر روانشناس در تهراندارید، به نکات زیر توجه کنید. بسیاری از افراد با برخی از اشتباهات به هدف درمانی خود نمی­‌رسند:

  • اگر درباره­ روانشناس خود تحقیق کردید و از لحاظ علمی، اخلاقی و حرفه­‌ای مورد تأیید واقع شد، کاملاً به او اعتماد کنید و طی روند درمان به کار او شک نکنید. زیرا او با انواع انکارها، مقاومت‌­ها و روش‌­های درمان آشنا است و بهترین رویکرد را پیش می‌گیرد.
  • حقیقت را بگویید، از احساسات خود صحبت کنید. بدانید که در اتاق درمان نیازی به رسمی بودن، پرده‌­پوشی و سانسور حقایق نیست. پس با روانشناس خود صادق باشید و از بیان احساساتتان مطلقاً احساس شرم نکنید.
  • همان­طور که گفته شد، درمان فرایند­ی طولانی و زمان‌بر است، تغییرات به‌آرامی رخ می‌­دهند. شاید با گذشت ماه‌­ها تغییرات شما اندک باشد، صبور باشید، مشکلات روحی حاصل سال‌ها اندوختن رنج است، پس پاک‌سازی نیز طول می‌کشد. تا آن­جا که روانشناستان صلاح می ­داند، درمان را ادامه دهید.
  • به‌طورکلی روانشناس تنها شما را هدایت و همراهی می‌کند، مسئولیت تغییر همواره با شما است. اراده و اشتیاق شما برای تغییر تعیین­‌کننده است.

سخن آخر درباره­‌ی یافتن دکتر روانشناس در تهران

اهمیت دادن به بهداشت روان مانند بهداشت جسمانی بسیار پررنگ و حتی بیشتر است. رسیدن به احساس آرامش، لذت و درک معنای زندگی به‌ جای تعارضات ذهنی و گسترش رنج‌­ها حق هر انسان است. پر واضح است که با حل گره‌های روانی، از انتقال آن­‌ها به اعضای خانواده، محیط و جامعه جلوگیری خواهیم کرد. در هر نقطه‌­ای از زندگی که ایستاده­‌ایم، جا برای بهبود زخم­‌های روانی و مسئولیت‌پذیری خویش داریم. پس با اقدام در جهت مراجعه به دکتر روانشناس تهران دکتر رامین علوی، می‌توان نقطه­ عطفی به سمت ایجاد سبک زندگی سالم ایجاد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات