راکت را برای یادگیری برنامه‌نویسی دنبال کنید

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
وب‌سایت آموزشی راکت امکان یادگیری جاوا اسکریپت و پایتون را برای کاربران ایرانی فراهم می‌کند.
تبلیغات

داستان راکت از وقتی شکل گرفت که حسام موسوی به یادگیری زبان‌ها و ابزارهای به‌روز برنامه‌نویسی بسیار علاقه‌مند بود؛ اما متأسفانه آموزش آنلاین یا دست‌کم آموزش به‌روزی به زبان فارسی در وب فارسی وجود نداشت. از‌این‌رو تصمیم گرفت در قالب وب‌سایتی با عنوان وب‌سایت آموزشی راکت، به کاربران ایرانی کمک کند تا با زبان‌ها و ابزارهای جدید و به‌روز آشنا شوند و سریع‌تر به اهدافشان برسند. برای شروع آموزش برنامه نویسی منابع زیادی وجود دارد.

برخی از برنامه‌نویسان بر این باور هستند که بهترین راه برای آموزش برنامه‌نویسی کتاب‌های خود‌آموز است. هرچند چنین کتاب‌هایی بسیار سودمند هستند؛ اما باید به این نکته توجه کنید که کتاب به‌روزرسانی نمی‌شود.

برخی از برنامه‌نویسان هم یوتیوب را پیشنهاد می‌کنند؛ اما به‌دلیل فارسی‌نبودن زبان بسیاری از ویدئوهای موجود در یوتیوب، سرعت نه‌چندان پایدار اینترنت و فیلتر بودن یوتیوب، استفاده از آن راه چندان درستی نیست. پیشنهاد دیگر استفاده از مؤسسه‌ها و آموزشگاه‌ها است که زمان‌بر و پرهزینه هستند.

دیگر راه موجود بهره‌گیری از وب‌سایت‌های آموزشی به‌روز است که بهترین گزینه استفاده از وب‌سایت‌های معتبری مثل وب‌سایت راکت محسوب می‌شود که همیشه به‌روز است و پشتیبانی قدرتمندی دارد و در آن آموزش‌های رایگان نیز به‌چشم می‌خورد که با استفاده از آن می‌توانید برنامه‌نویسی را شروع کنید.

برای آغاز آموزش برنامه‌نویسی باید نکات مهمی را به ذهنتان بسپارید و حوزه‌ای را برحسب علاقه و بازار کار و میزان درآمد انتخاب کنید. برخی از این حوزه‌ها عبارت‌اند از:

  • برنامه‌نویسی دسکتاپ
  • برنامه‌نویسی موبایل
  • برنامه‌نویسی وب

قطعا این پرسش مهم در ذهن به‌وجود می‌آید: کدام‌یک از این حوزه را باید انتخاب کرد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم در زمینه‌ای یادگیری برنامه‌نویسی را شروع کنید که به آن علاقه دارید و ذهنتان همیشه مشغول آن است و درآمد و بازار کار مناسبی داشته باشد.

برنامه‌نویسی دسکتاپ یا کامپیوتر

زبان‌های برنامه‌نویسی‌ تحت دسکتاپ زبان‌هایی هستند که از آن‌‌ها برای تولید نرم‌افزار‌های کاربردی روی سیستم‌عامل‌های کامپیوتر مثل ویندوز، لینوکس، مک و‌… استفاده می‌شود؛ مثل نرم‌‌افزارهای اداری و چندرسانه‌ای.

برنامه‌نویسی موبایل

برنامه‌نویسی تحت موبایل یعنی آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اپلیکیشن و بازی برای گوشی‌های اندروید و آیفون بسازید.

برنامه‌نویسی وب‌سایت

زبان‌هایی که برای کار ‌روی وب طراحی شده‌‌اند، برای ایجاد و تولید انواع پروژه‌ها و نرم‌افزار‌های تحت‌وب استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال، انواع وب‌‌سایت‌ها و برنامه‌های آنلاین از زبان‌‌ها استفاده می‌کنند. طراحی سایت به دو بخش اصلی frontend و backend تقسیم می‌شود.

  • فرانت‌اند در طراحی وب‌سایت: هرآنچه در زمان بازدید از وب‌سایت می‌توانید مشاهده ‌کنید، از نوشته‌ها گرفته تا عکس‌ها و انیمیشن‌ها و... به زبان HTML و CSS و Javascript برنامه‌نویسی شده‌اند.
  • بک‌اند در طراحی وب‌سایت: بک‌اند به‌اندازه‌ی فرانت‌اند در عملکرد وب‌سایت پویا تأثیرگذار است که به آن «سمت سرور» نیز گفته می‌شود. همچنین، بخشی از وب‌سایت است که برای کاربر یا «سمت کاربر» قابل‌مشاهده نیست. از زبان‌های پرکاربرد بک‌اند می‌توان به پی‌اچ‌پی و پایتون و روبی اشاره کرد.

چرا باید جاوا اسکریپت و پایتون آموزش ببینیم؟

آموزش جاوا اسکریپت در‌حال‌حاضر برای هر طراح وب امری ضروری است. لازم به تکرار نیست تنها کافی است به وب‌سایت‌های فریلنسری و کاریابی در ایران و جهان بروید تا خیلی زود متوجه شوید جاوا اسکریپت یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرمخاطب ایران و جهان و یادگیری آن بسیار ساده و لذت‌بخش است.

با آموزش پایتون می‌توانید به‌راحتی وارد هریک از حوزه‌های برنامه‌نویسی شوید. پایتون زبانی همه‌فن‌حریف شناخته می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید برای وب و سیستم‌عامل‌های مختلف برنامه‌نویسی کنید و برای مباحث هوش مصنوعی هم از این زبان پایتون بهره ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات