تیم خانه هوشمند هیربد: قابلیت‌های شگفت‌انگیز خانه هوشمند

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
رؤیای زندگی راحت‌تر به کمک تکنولوژی اینترنت اشیاء (IoT) و خانه هوشمند، با اختراع و گسترش استفاده از گوشی‌ هوشمند به واقعیت تبدیل شده است.
تبلیغات

اکثر تولیدکنندگان مطرح لوازم خانگی و تجهیزات ساختمانی به ‌دنبال استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) در تولیدات خود هستند؛ تجهیزاتی که به‌راحتی از طریق اپلیکیشن موبایل کنترل یا از راه دور و از طریق اینترنت عیب‌یابی و به‌روزرسانی می‌شوند .با توجه به رشد سریع این تکنولوژی‌ها به‌زودی درخانه‌هایی زندگی خواهیم کرد که از کف تا سقف آن هوشمند است و زندگی را برای انسان راحت‌تر از هر زمان دیگری می‌کند. 

خانه هوشمند هیربد که به‌صورت تخصصی در زمینه طراحی و اجرای پروژه‌های خانه هوشمند و هوشمندسازی ساختمان‌های اداری و تجاری در ایران فعالیت می‌کند، در این مقاله به شما خواهد گفت قابلیت‌های واقعی این تکنولوژی چیست.

قابلیت‌های خانه هوشمند چیست

می‌دانیم که امروز در یک خانه هوشمند می‌توان روشنایی، سیستم سرمایش و گرمایش، پرده، حفاظ، در‌ها، سیستم امنیتی و حتی موسیقی را هوشمند کرد. اما آیا این همه قابلیت خانه هوشمند است؟

برای درک بهتر آنچه در ادامه می‌گوییم، لازم است ابتدا تعریف خانه هوشمند را به‌خوبی بدانید و امکانات آن را بشناسید. پس از آشنایی با اجزاء مختلف تکنولوژی خانه هوشمند، تصور کردن آنچه در ادامه می‌گوییم، برای شما راحت‌تر خواهد بود.

امکانات خانه هوشمند

سناریوها

جذاب ترین بخش خانه هوشمند امکان طراحی و اجرای سناریوها است. اگر لینک بالا را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که در یک خانه هوشمند امکانات زیادی وجود دارد. اما سناریوها برنامه‌هایی هستند که می‌توانند با یک اشاره تمام این امکانات را کنترل کنند.

به‌عنوان یک مثال جذاب به سناریوی خروج می‌پردازیم. زمانی‌که شما قصد خروج از خانه دارید، کافی است دکمه یا آیکن سناریوی خروج را روی کلید هوشمند، تاچ پنل یا اپلیکیشن تلفن همراه خود لمس کنید. برنامه‌ای که با نظر شما در زمان راه‌اندازی به این سناریو داده می‌شود، می‌تواند تمام پرده‌های هوشمند و حفاظ‌های برقی را به حالت بسته ببرد، چراغ‌های سراسر خانه و تلویزیون را خاموش کند، سیستم گرمایش را به حالت ذخیره انرژی ببرد، آسانسور را فراخوانی و چندثانیه پس از خروج شما سیستم امنیتی و ضد سرقت خانه را فعال کند. حتی می‌توانید بعضی از پریزها مثل پریز اتو را هم با این سناریو غیرفعال کنید و اینگونه با خیال راحت بدون اینکه کاری از قلم بیافتد و زمانی‌که عجله دارید، خانه را ترک کنید.

سناریوهای محبوب دیگری هم وجود دارند مانند سناریوی ورود به خانه، مهمانی، تماشای فیلم و ورزش و ...

خداحافظی با ریموت لوازم خانگی

هر وسیله خانگی که با ریموت قابل کنترل باشد می‌توان به خانه هوشمند متصل و از این طریق کنترل کرد. در خانه هوشمند از طریق تجهیزات به‌خصوصی که استفاده می‌شود می‌توانید کنترل وسایلی مانند اسپیلت، تلویزیون و کولر را از طریق گوشی موبایل، کلیدهای هوشمند، تاچ پنل یا سناریوها در دست بگیرید.

اینگونه حتی وقتی در خانه نیستید، از طریق اینترنت می‌توانید تلویزیون و اسپیلت‌های خانه را خاموش یا روشن کنید.

آمادگی خانه برای تکنولوژی های آینده

یکپارچگی تجهیزات خانه هوشمند باهم مهم است؛ زیرا اگر بستر هوشمندسازی هرکدام متفاوت باشد، به‌جای راحت‌تر کردن زندگی شما، آن را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. وقتی در خانه خود زیرساخت خانه هوشمند را ایجاد کنید و اگر در این راه از یک پروتکل‌ استاندارد مانند KNX استفاده کرده باشید، آغوش خانه شما به روی نوآوری‌های آینده تکنولوژی باز است و به‌راحتی می‌توانید امکانات جدید را به خانه خود اضافه کنید. مثلا اضافه کردن سیستم موزیک یا سیستم صوتی هوشمند به خانه‌ای که پیش از این هوشمند شده باشد، کار سختی نیست.

تنظیمات خودکار بر اساس دمای هوا و نور خورشید

در یک خانه هوشمند می‌توانید به خانه خود این قدرت را بدهید که با توجه به وضعیت نور خورشید یا دمای هوا، تصمیم بگیرد چه کارهایی باید انجام دهد.

ایران یک کشور چهارفصل است و تغییرات فصل‌ها بر زمان طلوع و غروب خورشید و دمای هوا تأثیر زیادی می‌گذارد. یک خانه هوشمند با استفاده از حسگرهای مخصوص می‌تواند در هنگام طلوع خورشید پرده ها را کنار بزند، موسیقی صبحگاهی پخش کند، در هنگام غروب خورشید چراغ‌های مشخصی را روشن و هنگامی که هوا سردتر است سیستم گرمایش را وادار به کار بیشتر کند. این یعنی بخشی از کارهایی که هرروز تا قبل از این مجبور به انجام آن بودید و احتمالا خیلی وقت‌ها با تأخیر انجام شده‌اند، به‌صورت خودکار و سروقت انجام خواهند شد.

کنترل از راه خیلی دور

هرجای دنیا که باشید از طریق اپلیکیشن اندروید یا IOS می‌توانید وضعیت خانه خود را رصد و تجهیزات خانه هوشمند را کنترل کنید. می‌توانید با کسی که زنگ خانه شما را می‌زند صحبت کنید و تصویر او را ببینید، دوربین‌ها را چک کنید، به گل‌ها آب بدهید، چراغ ها و سیستم گرمایش/سرمایش را خاموش یا روشن کنید و خیلی کارهای دیگر.

فایده اینکار چیست؟ تصور کنید از یک مسافرت طولانی در دل زمستان در حال بازگشت به خانه‌ای باشید که سیستم گرمایش آن را خاموش کرده‌اید. قطعا دلتان می‌خواهد وقتی به خانه می‌رسید، گرم و آماده ورود شما باشد. در این شرایط می‌توانید از طریق موبایل هوشمند خود از خانه بخواهید دمای خود را افزایش دهد.

اپلیکیشن خانه هوشمند

خانه هوشمند مناسب همه اعضای خانواده

کار کردن با خانه هوشمند برای سالمندان، کودکان و افراد دارای معلولیت هم بسیار راحت است؛ زیرا فهرست اپلیکیشن و تاچ پنل به‌صورت فارسی تعریف می‌شود و حتی امکان اتصال خانه هوشمند به دستیار صوتی وجود دارد.

بعلاوه هیچ محدودیتی برای شخصی‌سازی خانه هوشمند وجود ندارد؛ مثلا اگر در بین اعضای خانواده کسی به خاطر گرمایی یا سرمایی بودن بخواهد دمای هوای اتاقش متفاوت از بقیه خانه باشد، به‌راحتی قابل انجام است.

همه آنچه گفتیم از قابلیت‌های جذاب خانه هوشمند به شمار می‌روند؛ اما اجرای بی‌نقص آن تا حد زیادی وابسته به کیفیت تجهیزات مورد استفاده و  تخصص تیم اجرای خانه هوشمند است.

شرکت خانه هوشمند هیربد  با ۱۰ سال سابقه و اجرای ۳۵۰ پروژه موفق، گزینه قابل اعتمادی برای مشاوره و اجرای خانه هوشمند در سراسر ایران به نظر می‌رسد. برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه هوشمندسازی خانه می‌توانید با شماره تماس 03135229600 و 03135229300 تماس بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات