به‌روزرسانی‌ پنل کاربری اَبر دراک

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
داشبوردهای آماری یکی از ویژگی‌های کاربردی مهم در سرویس‌های ابری و همچنین سرویس‌های غیر ابری آنلاین با کاربری عمومی هستند.
تبلیغات

اینکه چقدر به آمار نیاز داریم، بسته به نوع خدماتی است که از یک ارائه‌دهنده خدمت دریافت می‌کنیم؛ اما اینکه آماری که به آن نیاز داریم باید چگونه برای ما نمایش داده شود،‌ موضوع قابل‌ توجه و قابل تأملی است.

در فضای فناوری‌های نوین امروزی هدف از ارائه داشبورد آماری تبدیل اطلاعات خام حاصل از فعالیت‌ها به دانش کارا و قابل استفاده است. در هر کسب‌وکار فعال در فضای اینترنت (آنلاین) یا سنتی (آفلاین)، داده‌هایی در اشکال مختلف مکتوب، شفاهی یا دیجیتال، حین ارائه خدمت به مشتری یا در فرآیندهای داخل سازمانی ایجاد می‌شوند. در بعضی از موارد این داده‌ها برای گروه‌های مدیریتی و راهبری کسب‌وکار ارزشمند هستند؛ اما در بسیاری از موارد، دور ریخته می‌شوند یا نهایتا پس از آرشیو شدن بی‌استفاده باقی می‌مانند.

حجم داده‌ی قابل استفاده در کسب‌وکارهای آنلاین چندین و چند برابر کسب‌وکارهای سنتی است و میزان عدم استفاده یا دور ریختن داده‌های ارزشمند به همان نسبت بیشتر است. این در حالی است که در کسب‌وکارهای آنلاین داده نیازی به دیجیتال شدن برای دسترس‌پذیری ندارد و هزینه‌ای هم از جانب کسب‌وکار برای این تبدیل داده به حالت قابل استفاده نیاز نیست!

چرا به داده‌ها نیاز داریم

معمولا سه دلیل اصلی برای عدم استفاده صحیح از داده‌های یک کسب‌وکار وجود دارند. به‌صورت سنتی عدم ثبت اطلاعات قابل استفاده و وجود داده‌های شفاهی در سازمان اولین علت محسوب می‌شود، علت دوم را می‌توان درک نادرست کاربرد داده‌های موجود نام برد. اما سومین علت، نبود یا استفاده نشدن از ابزار نامناسب برای تبدیل داده به دانش کابردی است. هر سه علت فوق در کنار یک دلیل ریشه‌ای که آن عدم اطلاع از کاربرد داده‌ها در کسب‌وکار یا نبود مشاوره با اهل فن، نهایتا صاحبان کسب‌وکارها هستند که از مزایای این امکان در تعالی اهداف سازمان و پیشرفت خود بی‌نصیب خواهند بود.

زمانی‌که کسب‌وکاری از یک سرویس زیرساختی ابری استفاده می‌کند، داده‌های مختلف حجیم قابل ‌توجه در مورد فعالیت‌های آن‌ها ایجاد می‌شود. طراحی سیستم‌های مرتبط، جمع‌آوری و نگه‌داری داده و همچنین بهره‌برداری از داده برای استخراج دانش و ایجاد ارزش برای کاربر از مزایای ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های زیرساختی است که با در اختیار قرار دادن ابزارها و داشبوردها در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

  • اما چه نوع از اطلاعات و آمار برای کسب و کارها مفید و قابل استفاده است؟
  • این آمار و اطلاعات در چه زمانی برای کسب‌وکار مفید خواهند بود؟
  • نحوه‌ی دسترسی به داده‌ها و خدمات به چه صورتی باشد تا برای کسب‌وکار کاربری داشته باشد؟

بازطراحی پنل کاربری

با توجه به اینکه هدف از استفاده از راهکارهای زیرساختی مانند اَبر دراک برای کسب‌وکارها تمرکز بر هدف اصلی کسب و درگیری حداقلی سازمان با زیرساخت‌ها در فرایند توسعه و پایداری یک کسب‌وکار آنلاین و به تبع آن، کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط و هزینه‌های نیروی انسانی برای نگه‌داری و ... است، کسب‌وکار باید بتواند به‌صورت بهینه در زمان تحلیل کسب‌وکار یا شرایط اضطراری برای بررسی و حل موارد فنی مانند زمان اوج بار یا مخاطرات امنیتی، کیفیت لازم برای دسترسی به داده‌های مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشد.

با توجه به گذشت دو سال از شروع به کار اَبر دراک و با بررسی داده‌های رفتاری کاربران، توانستیم تحلیل مناسبی روی میزان استفاده کاربران از قسمت‌های مختلف پنل کاربری به‌ دست آوریم و براساس آن‌، اقدام به تغییراتی در قسمت‌های مختلف داشته باشیم که منجر به رضایت در تجربه کاربری مشتریانمان شود.

derak-1

تغییرات در زیر ساخت پنل کاربری

با توجه به استقبال گسترده‌ی مشتریانمان از امکان همکاری تیمی که در اسفندماه ۱۳۹۸ و با شروع اوج گرفتن بیماری کرونا و نیاز گسترده کسب‌وکارها برای دسترسی به راهکارهایی برای انجام کار گروهی، قسمتی از تغییرات متمرکز بر بهبود تجربه کاربری این امکان شد.

با توجه به اینکه کار گروهی یک تیم و اعمال تغییر در تنظیمات و گزارش‌گیری‌ به‌صورت هم‌زمان می‌تواند مشکلاتی اعم از کندی یا تداخل در اعمال تنظیمات یا دیگر کارهایی که یک تیم می‌تواند در پنل انجام دهد، اقدام به بازطراحی زیرساخت‌های رابط کاربری پنل اَبر دراک کردیم تا با ایجاد امکاناتی سهولت توزیع اطلاعات بین کاربران یک تیم و اطمینان از به هنگام بودن این داده‌ها اطمینان حاصل کنیم.

این دست تغییرات و به‌روزرسانی‌ها در زیرساخت‌های رابط کاربری فقط امکان بهبود تجربه تیم‌ها را افزایش نمی‌دهد و کابرانی که به‌صورت غیر تیمی یا تیم‌های با اعضای محدود هم از این تغییرات سود می‌برند و از کاهش چشم‌گیر زمان بارگذاری داده و اعمال تغییرات در پنل کاربری بهره می‌برند.

تغییرات زیرساختی جدید با توجه به بررسی‌های اَبر دراک و با توجه به افزایش استفاده کسب‌وکارها از بستر اَبر دراک به صورتی طراحی و اجرا شده است تا تمامی کسب‌وکارها بتوانند در هر زمان بهترین دسترسی به زیرساخت و امکانات تحت مالکیت خود را داشته باشند و همچنین این استانداردهای به‌روزشده در اَبر دراک برای توسعه تمامی محصولات و امکانات آتی مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

DerakCloud-1

تغییرات در نمایش و زیرساخت داده‌های تحلیلی در پنل کاربری

در ادامه به‌روزرسانی‌ها، تمامی نمایش نمودارها و داده‌ها در پنل کاربری اَبر دراک تغییراتی گسترده پیدا کرده است و امکاناتی به آن‌ها اضافه شده که در ادامه شرح داده می‌شود.

همچنین زیرساخت‌های تحلیل داده تیم داده‌پردازی اَبر دراک دستخوش تغییراتی برای بهبود و تسریع دسترسی به گزارش‌ها شد که می‌توان از تغییرات در دسته‌بندی زمانی داده‌ها برای نمایش و همچنین اضافه شدن کلاسترهای پردازشی جدید برای بهبود کارایی نام برد که هم‌زمان با افزایش استفاده کسب‌وکارها از بستر اَبر دراک و در کنار افزایش چشم‌گیر کاربران آن‌ها توسط اَبر دراک گسترش یافته است تا بهترین کیفیت ممکن در اختیار مشتریانمان قرار بگیرد.

هدف اصلی از نمایش اطلاعات و گزارش‌ها در سرویس گزارش‌دهی اَبر دراک، افزایش بهره‌وری وب‌سایت یک کسب‌وکار است. پس تمامی اطلاعات مفید برای این هدف باید در یک دسته‌بندی صحیح برای کاربر به‌گونه‌ای نمایش داده شوند که در کمترین زمان داده مورد نظر در اختیار کاربر قرار بگیرد.

و ما با درنظرگرفتن این موضوع به‌عنوان نقشه راه، نسخه‌ی جدید پنل گزارش‌ها اَبر دراک را باز طراحی کردیم.

دسته‌بندی صحیح

یکی از چالش‌های کاربران با پنل‌های گزارش‌گیری در سرویس‌های زیرساختی، مسیر دستیابی یا پیدا کردن اطلاعات مورد نظر در زمان نیاز است. به دلیل عدم وجود یک استاندارد مسیردهی صحیح در تمامی پنل‌های گزارش‌دهی، کاربران معمولا در اولین استفاده یا در شرایط اضطراری، زمان زیادی صرف پیدا کردن گزارش‌های مورد نظر خود می‌کنند.

با بررسی عملکرد کاربران اَبر دراک از میزان تکرار و ترتیب استفاده کاربران و تحلیل آن‌ها اقدام به ارائه یک دسته‌بندی جدید در گزارش‌های پنل کاربری کردیم.

بر همین اساس تمام گزارش‌ها را در سه دسته ضروری، مقایسه‌ای و با جزییات بیشتر قرار دادیم.

۱. اطلاعات ضروری

  • اطلاعات مربوط به میزان درخواست‌ها (اعم از DNS، HTTP و HTTPS) و ترافیک ارسالی و دریافتی، اصلی‌ترین نیاز مدیر یک کسب‌وکار است. به نوعی کارکرد صحیح یک وب‌سایت با مرور این درخواست‌ها قابل ارزیابی است.

به همین دلیل در صفحه دیدکلی هر وب‌سایت و به محض ورود به پنل این اطلاعات در قالب نمودارهای کاربردی در بازه های دوازده ساعته به کاربر نمایش داده می‌شوند.

۲. اطلاعات مقایسه‌ای

  • یکی از مواردی که نیاز به اطلاعات مقایسه‌ای بسیار بااهمیت دارد، تحلیل نرخ تغییر یک پارامتر در بازه‌ی زمان است. مورد دیگر زمانی است که می‌خواهیم میزان افزایش یا کاهش یک پارامتر را در مقایسه با پارامتر دیگر در کنار هم بررسی کنیم. مواردی از این دست باعث شدند این نوع اطلاعات را در منوهای داخلی‌تر گزارش‌ها و به‌صورت دقیق‌تر در اختیار کاربر قرار دهیم.
  • اطلاعات تفکیکی Hostname-ها و عملکرد جداگانه‌ی هرکدام از آن‌ها به‌صورت مجزا و هرگونه اطلاعات مرتبط با مکان جغرافیایی باید با امکان مقایسه روی نقشه در اختیار کاربران قرار می‌گرفتند.

۳. اطلاعات با جزییات دقیق‌تر

  • این نوع اطلاعات از نظر کارکرد، نسبت به اطلاعات ضروری کمتر استفاده می‌شوند و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به بررسی بیشتر و دقیق‌تری از موضوع وجود دارد. نمونه‌ی این اطلاعات، IPهایی است که مبدا حملات به وب‌سایت مشتری بوده‌اند. جزییات بیشتر و دقیق‌تر این اطلاعات در صفحات مجزای این گزارش‌ها قابل دسترس هستند.
  • گزارش بازدهی از اطلاعات فراتر بود و به نوعی دانش کارآیی سیستم را در اختیار مالک وب‌سایت قرار می‌داد از این رو نیاز به ارائه جزییات دقیق‌تر از سیستم و دلایل پیشنهاد‌ها اَبر دراک به کاربر وجود داشت. صفحه‌ی مجزایی برای بازدهی طراحی شد و پارامترهای جدیدی در به‌روزرسانی‌های بعدی هم به این دست گزارش‌ها اضافه خواهند شد. تمامی این پارامترها، مالک وب‌سایت را در مسیر بهبود استفاده از منابع و افزایش کارآیی سیستم راهنمایی خواهند کرد.
  • نمودارها و امکانات جدید بصری در کنار امکانات تکمیلی برای استفاده تیمی، از دیگر تغییراتی است که در پنل کاربری اَبر دراک صورت پذیرفته است.
  • اطلاعات درخواست‌های DNS به‌صورت تحلیلی و به‌صورت کامل براساس Hostname، نوع رکورد و شرکت‌های پاسخ‌دهنده تفکیک‌شده و در به‌روزرسانی جدید در اختیار کاربران قرار گرفته است. مزیت اصلی این ویژگی در عیب‌یابی، عدم دسترسی به وب‌سایت هنگام وقوع مشکل برای کسب‌وکار خواهد بود. برای مثال در هنگام وقوع مشکل در Resolve رکوردهای DNS از سمت یکی از شرکت‌های پاسخ‌دهنده، امکان رجوع و رفع عیب بسیار سریع‌تر خواهد شد.
  • برای سهولت دسترسی در تمامی گزارش‌ها، قسمت‌های راهنما یا گزارش‌های تجمیعی به‌صورت جدول قرارداده شده است. همچنین می‌توان قابلیت‌های Auditing کاربران که از زیر مجموعه‌های ویژگی همکاری تیمی (Teaming) اَبر دراک است و نتیجه‌ی حاصل از تغییرات پیکربندی را بر محور زمان نمودارها مشاهده کرد تا بهبود یا پیکربندی نادرست مشتری سریع‌تر از همیشه توسط خودشان قابل پیگیری و رفع باشد.

پنل کاربری جدید

مجموعه تغییرات نسخه‌ی جدید پنل آماری و گزارش‌ها اَبر دراک منجر به بهبود تجربه کاربر و آسانی در استفاده از سیستم شد.

نسخه جدید پنل اَبر دراک پس از گذراندن مراحل A/B تست، بامداد ۲۵ آذرماه امسال در اختیار کاربران قرار گرفت.

برای استفاده از این تجربه جدید از وب‌سایت و پنل کاربری اَبر دراک بازدید کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات