کامپیوترهای رومیزی خود را با کامپیوترهای کوچک هترون جایگزین کنید

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
نزدیک به نیم قرن است که از معرفی اولین کامپیوترهای رومیزی (دسکتاپ) در دنیا می‌گذرد.
تبلیغات

اگرچه در طول این سال‌ها انتظارات و نیازهای ما از سیستم‌های کامپیوتری افزایش پیدا کرده و موجب معرفی انواع کامپیوترها ازقبیل لپ‌تاپ‌ و کامیپوتر همه‌کاره (آل این وان‌ها) و تبلت‌های پرقدرت شده است، اما هیچ‌یک از آن‌ها نتوانسته است جایگزینی شایسته برای کامپیوترهای رومیزی، به‌خصوص در سازمان‌ها و اداره‌هایی باشند که از تعداد زیادی کامپیوتر در فضای متراکم و کوچک برای انجام امور خود استفاده می‌کنند؛ به‌ویژه در شرایط بازار کامپیوتر در ایران که هزینه‌های خرید و نگه‌داری کامپیوترها بسیار پراهمیت شده است.

در پاسخ به این نیاز، اولین سری از کامپیوترهای کوچک (مینی‌پی‌سی‌ها) به بازار معرفی شدند. اولین کامپیوترهای کوچک مزایای کمی درمقایسه‌با کامپیوترهای رومیزی داشتند؛ اما پیشرفت فناوری در این سیستم‌های کامپیوتری و تقویت ویژگی‌های آن‌ها باعث شده است که امروز به جایگزینی شایسته برای کامپیوترهای رومیزی تبدیل شوند.

ویژگی‌هایی مانند ابعاد کوچک، قدرت پردازش رقابتی، مصرف برق کم، راحتی در استفاده و پشتیبانی مناسب باعث شده کامپیوترهای کوچک در بسیاری از جهات برتر از کامپیوترهای رومیزی  (Desktop) باشند. در این مقاله، ضمن مقایسه و بررسی ویژگی‌های کامپیوترهای کوچک با کامپیوترهای رومیزی، کامپیوترهای کوچک برند هترون، یکی از برندهای باسابقه در ارائه‌ی این محصولات در بازار ایران را معرفی می‌کنیم. پس تا پایان مقاله با فورتیم همراه باشید.

کامپیوتر کوچک، تنها به‌اندازه‌ی یک کتاب

کامپیوترهای کوچک همان‌طورکه از نام آن‌ها برمی‌آید، کامپیوترهایی هستند که از کامپیوترهای رومیزی بسیار کوچک‌ترند. برای نمونه، ابعاد سری تاینی از کامپیوترهای کوچک هترون ۴/۳ در ۱۳ در ۱۵/۵ سانتی‌متر است؛ در‌حالی‌که ابعاد کیس کامپیوترهای رومیزی در‌حدود ۵۱ در ۲۰ در ۴۵ سانتی‌متر است. بنابراین، می‌توان گفت که کامپیوترهای کوچک تقریبا فضایی به‌اندازه‌ی یک کتاب را از میز شما اشغال می‌کنند.

کامپیوترهای کوچک بسیار سبک‌تر از کامپیوترهای رومیزی هستند. برای مثال، وزن همین مدل از کامپیوترهای کوچک سری تاینی هترون، تنها ۶۰۰ گرم است؛ درحالی‌که از بدنه‌ای فلزی بهره می‌برد. ابعاد و وزن کم کامپیوتر کوچک باعث می‌شود تا آن‌ را به‌کمک براکت‌های موجود در بسته به پشت نمایشگر یا در زیر میز و حتی روی دیوار متصل کرد تا دیگر هیچ فضایی را برای استفاده از دست نداد. سبک‌بودن کامپیوتر مزایای دیگری نیز دارد؛ مثلا می‌توان آن‌ها را بسیار راحت‌تر جابه‌جا کرد. این مسئله به‌ویژه برای سازمان‌ها و اداره‌هایی بسیار مفید است که فراخور نیاز کاربرانشان مجبور هستند سیستم‌های کامپیوتریشان را برای بررسی و اشکال‌یابی یا نصب انواع نرم‌افزار به واحد دیگری جابه‌جا کنند.

کامپیوتر کوچک به قدرت کامپیوتر رومیزی

عملکرد سیستم‌های کامپیوتری به میزان ظرفیت و قدرت پردازش قطعات سخت‌افزاری همچون پردازنده و رم و هارد بستگی دارد. کامپیوترهای کوچک مانند هر نوع سیستم کامپیوتری دیگری با ویژگی‌های سخت‌افزاری گوناگونی ارائه می‌شوند. از واحد پردازنده‌ی مرکزی (CPU) گرفته تا میزان رم (RAM) و هارد (HARD) را می‌توانید فراخور نیازتان انتخاب کنید.

کامپیوترهای کوچک هترون مانند کامپیوترهای رومیزی به نسل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل مجهز هستند. دامنه‌ی انتخاب شما در قدرت واحد پردازنده‌‌ی مرکزی از Celeron تا Core i3 و Core i5 و Core i7 امتداد می‌یابد. در کامپیوترهای کوچک هترون همانند کامپیوترهای رومیزی، امکان استفاده از انواع حافظه‌های پرسرعت از قبیل HDD ،SSD ،m2 و mSATA وجود دارد که هریک می‌تواند برای انواع کاربری‌های خانگی، تجاری، اداری و صنعتی مناسب باشد. میزان ظرفیت رم یکی دیگر از عواملی است که بر عملکرد سیستم کامپیوتری تأثیر زیادی می‌گذارد. در کامپیوترهای کوچک هترون، می‌توان ظرفیت‌های رم مختلف ۲، ۴، ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایت را سفارش داد.

کامپیوترهای کوچک هترون مانند کامپیوتر رومیزی فول‌پورت از تمامی پورت‎های متداول ازقبیل USB-2 ،USB-3 ،USB-C ،LAN ،VGA ،HDMI ،MICROPHONE و COM پشتیبانی می‌کنند تا به کاربران برای اتصال به انواع دستگاه‎های جدید و قدیمی آزادی‌عمل بیشتری ‎دهند. وجود پورت‌های VGA و  HDMI در کامپیوترهای کوچک هترون، امکان اتصال هم‌زمان به دو مانیتور مختلف را فراهم می‌کند. گفتنی است مشتریان سازمانی می‌توانند نوع و تعداد پورت‌ها را باتوجه‌به نیاز کاربران مختلف خود سفارشی کنند. ازآنجاکه کامپیوترهای کوچک هترون از دو آنتن پرقدرت وای‌فای (Wi-fi) برخوردار هستند، آن‌ها را می‌توان به‌راحتی و بدون نیاز به کابل‌های مزاحم به مودم‌های وایرلس و شبکه‌ی اینترنت و اینترانت متصل کرد.

کامپیوتر کوچک، مقرون‌به‌صرفه‌تر از هر نوع کامپیوتری

عمر کامپیوترهای کوچک هترون بسیار زیاد است؛ چراکه در آن‌ها از قطعات سخت‌افزاری با‌کیفیتی استفاده شده تا علاوه‌بر عملکرد رضایت‌بخش در کاربری روزانه، عمر بیشتری داشته باشند. استفاده از قطعات سخت‌افزاری باکیفیت از‌جمله رم و هارد و مادربرد در کامپیوترهای کوچک هترون به شما اطمینان می‎دهد تا با آسودگی خاطر بدون مشکل به فعالیت‎های روزانه‌تان ادامه دهید. این امر به‌ویژه برای کسانی بسیار مهم است که‌ نیاز دارند دائما سیستم کامپیوتریشان روشن باشد. گفتنی است برند هترون با استفاده از قطعات اصلی از میان برندهای ممتاز و معتبری چون Intel ،ADATA ،Kingston و Western Digital در کامپیوترهای کوچک خود، کیفیت، عملکرد مطمئن و طول عمر زیادی به‌ارمغان آورده است.

کامپیوترهای کوچک هترون برخلاف کامپیوتر رومیزی، ۲۴ ساعته و در تمام طول هفته می‌توانند به عملکرد خود بدون کوچک‌ترین افتی ادامه دهند. این در حالی است که مصرف و هزینه‌ی برق آن‌ها تقریبا یک‌هفتم کامپیوترهای رومیزی است. کامپیوترهای کوچک هترون به‌طور میانگین به ۲۴۰ وات‌ساعت انرژی برق نیاز دارند؛ ولی کامپیوترهای رومیزی حدودا به ۱۷۶۹ وات‌ساعت. مصرف برق کمتر، به‌خصوص برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به تعداد زیادی کامپیوتر برای انجام فعالیت‌هایشان نیاز دارند، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی می‌شود.

معرفی انواع سری‌های کامپیوترهای کوچک هترون

حال که به‌طورکلی با مزایای کامپیوترهای کوچک و به‌طورخاص با ویژگی‌های کامپیوترهای کوچک هترون آشنا شدید، قصد داریم انواع سری‌های کامپیوترهای کوچک هترون را به شما معرفی کنیم.

سری تاینی (TINY)

نام تاینی توصیف مناسبی برای این سری از کامپیوترهای کوچک هترون است؛ زیرا کوچک‌ترین و سبک‌ترین سری از کامپیوترهای کوچک هترون هستند. این سری مانند کامپیوتر رومیزی، فول‌پورت است و کاربران سازمانی می‌توانند مشخصات سخت‌افزاری مدنظر خود را سفارش دهند. در این سری‌ بیشتر از پردازنده‌های سلرون (Celeron) استفاده می‌شود که برای کاربری‌های اداری و روزانه کاملا مناسب هستند.

سری ایزی (EASY)

سری ایزی کامپیوتری تمام‌عیار برای انجام امور اداری است. این سری از نوع فن‌دار کامپیوترهای کوچک هترون است که مشخصات عالی و قدرت درخورتوجهی دارد. سری ایزی برای استفاده در محیط‌های اداری یا سازمانی و مصارف شخصی بسیار مناسب است. در این سری مانند کامپیوتر رومیزی، ازطریق فن‌های تعبیه‌شده روی مادربرد، تبادل حرارت انجام می‌شود، با این تفاوت که درمقایسه‌با کامپیوتر رومیزی، بسیار کم‌صدا است و برق کمتری نیز مصرف می‌کند.

‌‌‌‌سری مایتر (MITER)

دلیل نام‌گذاری این سری از کامپیوترهای کوچک هترون به طراحی تاجی‌شکل بدنه‌ی آن‌ها برمی‌گردد. این سری از کامپیوترهای کوچک هترون بدون‌فن است و می‌تواند گرمای درونی دستگاه را به‌صورت طبیعی و ازطریق شیارهای موجود در سطح خارجی‌اش به محیط انتقال ‎دهد. به این فناوری به اصطلاح هیت سینک گفته می‌شود. سری مایتر، به‌ویژه برای محیط‌های حساس، مانند آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و هر فضای صنعتی و پر‌گرد‌و‌غبار بسیار مناسب است. همچنین، حذف فن در این سری از کامپیوترهای هترون باعث می‌شود تا خرابی دستگاه‌ها در محیط‌های پرگردوغبار یا حساس به‌شدت کاهش ‌یابد.

فورتیم

درپایان، باید بگوییم کامپیوترهای کوچک هترون درمقایسه‌با مشخصات هر سیستم کامپیوتری دیگر موجود در بازار ایران بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. این کامپیوترها را شرکت فورتیم گارانتی و عرضه می‌کند. گارانتی فورتیم با ۱۲ سال سابقه در ارائه‌ی خدمات گارانتی محصولات کامپیوتری، تمام قطعات اصلی کامپیوترهای کوچک هترون را به‌همراه آداپتورهای آن‌ها ضمانت می‌کند. این ضمانت یک سال تعویض و پنج سال خدمات پس‌از‌فروش را شامل می‌شود.

برای آشنایی بیشتر و بررسی تخصصی و فنی کامپیوترهای کوچک هترون، به صفحه‌ی کامپیوتر کوچک در سایت فورتیم مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات