ایمپلنت فوری در کلینیک دندانپزشکی مدرن

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
امور فوق تخصصی ایمپلنت با بهترین مواد اولیه توسط بهترین پزشکان ایران در کلینیک مدرن به‌صورت تضمینی انجام می‌پذیرد.
تبلیغات

ایمپلنت در اصطلاح یعنی هر شی یا موادی از جمله آلوپلاستیک و سایر بافت‌هایی که به‌صورت کامل یا قسمتی از آن در بدن فرد بیمار به منظور درمان، آزمایش، تشخیص یا زیبایی قرار داده شود. ایمپلنت دندان پایه‌ای فلزی از جنس تیتانیوم است که در محل بی‌دندانی کاشته می‌شود؛ این پایه‌های تیتانیومی با بافت طبیعی بدن سازگاری دارند. دلیل استفاده از ایمپلنت دندان، ایفای نقش ریشه طبیعی دندان برای تاج مصنوعی یا کرون است.

ایمپلنت فوری روشی است که در آن، هنگام کشیدن دندان طبیعی پوسیده یا شکسته اقدام به کاشت ایمپلنت در محل دندان طبیعی می‌کنند که درنتیجه نیازی به تعیین محل برای برش لثه و سوراخ کردن استخوان فک به منظور کاشت ایمپلنت نیست.

ایمپلنت یک‌روزه دندان مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن بهبودی سریع‌تر به دلیل جراحی کمتر است؛ چرا که بی‌دندانی در سریع‌ترین زمان رفع می‌شود و استخوان فک و لثه در این محل تحلیل نمی‌رود و دیگر به پیوند استخوان و صبر کردن برای بازگشت تراکم استخوانی نیست.

«چرا دیر، وقتی که می‌توان بلافاصله و بدون اتلاف وقت ایمپلنت را انجام داد؟» شعار ما برای انجام ایمپلنت دندان است.

مزایا و معایب ایمپلنت فوری

ایمپلنت دندان به روش یک‌روزه یا فوری چندین مزیت دارد که درنتیجه تحقیقات مؤثق دراین‌باره به دست آمده است. در این مقاله مزایا و معایب ایمپلنت فوری در مقایسه با ایمپلنت سنتی دندان آمده است.

سال‌ها از دندان مصنوعی برای بازیابی دندان ازدسترفته استفاده میشد و در مقایسه با سایر روشها بالاترین موفقیت را داشت. ایمپلنت تیتانیومی اولین‌بار در سال ۱۹۶۵ میلادی توسط شخصی بنام «Branemark» مورد استفاده قرار گرفت و موفقیت‌آمیز بود. روش انجام این درمان به این صورت بود که ایمپلنت در محل دندان کشیده‌شده پس از بهبودی محل و با فاصله زمانی حداقل ۵-۶ قرار می‌گرفت؛ اما در سال ۱۹۸۹، لازارا برای اولین‌بار ایمپلنت را بلافاصله پس از کشیدن دندان بیمار در محل دندان کشیده‌شده قرار داد. چند سال بعد ثابت شد که کاشت ایمپلنت فوری در مقایسه با ایمپلنت سنتی دوام و استحکام بیشتری دارد.

کاشت ایمپلنت به روش فوری همان‌طور که گفتیم، یعنی نصب بلافاصله ایمپلنت دندانی در محل دندان کشیده‌شده پس از کشیدن دندان که در حال حاضر درصد موفقیت بالای ۹۴ درصد را دارا است.

دیگر مزیت ایمپلنت فوری در مقایسه با ایمپلنت سنتی زمان لازم برای انجام برای این کار است. در ایمپلنت سنتی شما باید چندین ماه صبر کنید تا فیکسچر ایمپلنت با بافت طبیعی دندان پیوند بخورد و پس ‌از این مرحله ۱ تا ۲ هفته زمان لازم است تا تاج‌های مصنوعی دندان متناسب با سایر دندان‌های شما ساخته شود؛ اما در ایمپلنت فوری این‌گونه نیست و ایمپلنت‌ها و تاج‌های دندان در یک روز در محل مد نظر کاشته می‌شوند.

دکتر هانسون در سال ۱۹۸۳ و دکتر اریکسون در سال ۲۰۰۰ متوجه شدند که ایمپلنت فوری دندان به دلیل جراحی کمتر، عوارض کمتری دارد و احتمال بروز ترومای دندانی و بافت‌مردگی دندان کاهش می‌یابد و درنتیجه روند بازسازی استخوان با موفقیت بیشتری همراه است. در کل می‌توان گفت که روند بهبودی استخوان و مچ شدن ایمپلنت و استخوان با یکدیگر سریعتر است.

دلیل این روند بهبودی سریع‌تر این است که در محل دندان کشیده‌شده ازلحاظ سلول‌های پریودنتال و ماتریکس‌ها غنی است که درصد موفقیت و بهبودی را قابل پیشبینی میکند و مطمئن‌تر است.

نقص‌های کوچک استخوانی که غالبا در مجاورت ایمپلنت‌هایی که هنگام کشیدن دندان قرار داده می‌شوند دیده میشود با پیوند استخوان اتوژن حاصل از برجستگی‌های بی‌دندانی یا سایر نقاط دهان و فک قابل حل است. در کلینیک دندانپزشکی همچنین بسته به مشکل دندان شما روشهای دیگری برای رفع مشکلات استفاده میشود. مثلا اگر فاصله بین دو دندان شما بیش از حد زیاد باشد یا کج باشند، از لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت دندان برای رفع این مشکل زیبایی دندان می‌توانید استفاده کنید.

clinicmodern-2

تشخیص، برنامه درمانی، این روش برای چه کسانی مناسب است؟

تشخیص و بررسی‌های دقیق نقش مهمی برای دستیابی به نتیجه عالی پس از انجام فرایند ایمپلنت فوری دارد. تحقیقاتی که قبل از کاشت ایمپلنت باید انجام شوند شامل رادیوگرافی پری اپتیکال، ارتوپنتاموگرافی و توموگرافی کامپیوتری از داخل دهان است.

دلایل مختلفی برای کشیدن دندان وجود دارد که ناکافی بودن نسبت ریشه به تاج، طول ریشه باقیمانده، سطح اتصال پریودنتال دندان، پوسیدگی‌های دندان، شکستگی و جدا شدن ریشه از تاج، تحلیل ریشه دندان و آسیب‌دیدگی‌ها از جمله این موارد هستند.

برای نتیجه موفقیت‌آمیز درمان ایمپلنت فوری، معیارهای زیر باید رعایت شوند:

  • بیمار نباید هیچگونه بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و پوکی استخوان داشته باشد و همچنین از داروهای خود ایمنی بدن نباید مصرف کند و درصورت استفاده از داروی خاصی باید در جلسه تشخیصی این موضوع را با دندانپزشک در میان گذارد.
  • در محل دندان کشیده‎‌شده باید بافت لینگوال و باکال تراکم مناسبی داشته باشد.
  • دندان های کناری محل کاشت ایمپلنت باید بدون ایراد و پوسیدگی باشند. درصورت وجود مشکل در دندان های مجاور ، ابتدا باید به این موضوع رسیدگی شود.
  • بیمار ترجیحا نباید دخانیات استعمال کند و در طول فرایند درمان و کاشت ایمپلنت باید از استعمال دخانیات خودداری کند.
  • پس از کشیدن دندان محل مدنظر باید بافت کافی برای کاشت ایمپلنت داشته باشد.
clinicmodern-3

اگر عفونتی در دهان و دندان وجود داشته باشد، دندان‌پزشکان ترجیح می‌دهند قبل از کاشت ایمپلنت عفونت را با تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و دهان‌شویه‌های آنتی باکتریال رفع کنند تا از احتمال موفقیت‌آمیز بودن کاشت ایمپلنت کاسته نشود. تحقیقات ثابت کرده، بیمارانی که مشکل عفونت دهان یا دندان دارند اگر بدون رفع این مشکل اقدام به کاشت ایمپلنت فوری کنند، پس از مدت کوتاهی (۲ سال) ایمپلنت دندان آن‌ها دچار مشکل میشود.

ایمپلنت‌های دندان در هر دو روش کاشت ایمپلنت دوام بالایی دارند، ایمپلنت دندان اگر همراه‌با رعایت کامل بهداشت دهان و دندان همراه باشد، می‌تواند تا ۲۰ سال عمر داشته باشد و مسئله مهم دیگری که در طول عمر ایمپلنت نقش دارد کیفیت مواد استفاده‌شده در فیکسچرها و تاج دندان است.

ممکن است تاج مصنوعی دندان پس از چند سال (معمولا ۱۰ سال) فرسوده شود و نیاز به تعویض داشته باشد، اما جای نگرانی نیست؛ چراکه شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی مجهز به لابراتوار و دستگاههای مورد نیاز این امر اقدام به تعویض تاج دندان کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات