تاپ شو، اهمیت سئو و آموزش سئو در کسب‌ وکار ما

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
یکی از مواردی که این روزها در ایران به آن توجه ویژه‌ای شده سئو یا بهینه‌سازی سایت است.
تبلیغات

مدیران شرکت‌ها پی به اهمیت حضور در صفحه اول گوگل برده اند و قصد دارند تا از آن بهترین استفاده را ببرند، از این جهت کلماتی مانند آموزش سئو سایت، آموزش رایگان سئو و ... از موارد پر سرچ این روزها در وب فارسی است.

وب‌سایت‌های زیادی مانند تاپ شو ، وبسیما ، مدیر وب و ... به آموزش سئو سایت پرداخته اند و می‌توانید در سایت‌های مختلف به‌صورت کامل با این دنیای وسیع آشنا شوید، در این مطلب به بررسی کامل سئو سایت و آشنایی با آن می‌پردازیم.

سئو چیست؟

سئو مخفف کلمات Search Engine Optimization است که در معنای فارسی یعنی بهینه‌سازی وب سایت اما در خلاصه کلام یعنی اجرای یکسری استانداردها جهت بهبود رتبه های وب سایت در موتورهای جستجویی مثل گوگل

درواقع ازطریق سئو، رضایت گوگل را جلب می‌کنیم تا سایت مدنظر ما با کلمات هدف در رتبه‌های بالای گوگل قرار بگیرد.

همان‌طور که میدانید عنوان قدرتمندترین موتور جستجوی دنیا به گوگل اختصاص دارد و برای اینکه بتواند محتوای مفیدی را دراختیار کاربران قرار دهد وب سایت‌های مختلف دنیا را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد و بهترین گزینه‌ها را انتخاب می‌کند تا در رتبه‌های بهتری نمایش داده شوند.

همین تصمیم گوگل باعث شد تا محتوای وب مفهوم دیگری پیدا کند تا جایی که جمله ای بوجود آمد با عنوان محتوا پادشاه است.

اهمیت سئو در کسب‌وکار شما

فرض کنید که تصمیم گرفته اید تا کسب‌و‌کار اینترنتی خود را بسازید، برای مثال یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، به‌نظر شما بهترین روش برای افزایش فروش محصولاتتان چه روشی است؟

تبلیغات در سایت‌های دیگر، شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، رادیو، بیلبورد یا ..... ؟

همه این روش‌ها با استراتژی درست و با برنامه‌ریزی مشخص می‌تواند به شما کمک کند، اما واقعیت این است که شما با این روش‌ها در حال ایجاد یک بازار و به نوعی یک برندسازی هستید، درواقع شما تلاش می‌کنید تا کسب‌و‌کار خود را به دیگران معرفی کنید، اما زمانی‌که کاربری کلمه مشخصی را سرچ می‌کند به احتمال زیاد تصمیم خود را برای خرید گرفته است، درواقع سئو یکی از هدفمند ترین روش‌ها برای بهبود یک کسب‌و‌کار به حساب می آید.

فرض کنید کاربری کلمه خرید ماشین یا قیمت پراید را جست‌وجو می‌کند، معرفی یک کسب‌و‌کار فعال به این شخص بسیار هدفمند‌تر از شخصی است که تصمیمی برای خرید یا کسب اطلاعات در این حوزه را ندارد.

سئو مدت زیادی است که در خارج از ایران استفاده می‌شود، اما در ایران همچنان افراد زیادی با آن آشنایی ندارند، بااین‌حال در وب فارسی نیز چند سالی است که رقابت در این حوزه بسیار زیاد شده و درواقع مدیران شرکت‌ها پی به اهمیت آن برده اند و به‌دنبال شخصی متخصص در این حوزه هستند یا با یک شرکت مشخص همکاری می‌کنند.

اعداد و ارقام نشان میدهد که میزان جست‌وجو در گوگل از ایران نیز بسیار بالا رفته و سالانه حدود 60 میلیارد جست‌وجو در گوگل از ایران اتفاق می‌افتد که نشان از اهمیت بالای سئو یک سایت دارد.

اهمیت آموزش سئو سایت

اهمیت استفاده از گوگل باعث شده تا موج جدیدی برای آموزش سئو در ایران ایجاد شود و افراد زیادی بدنبال یادگیری سئو سایت و آشنایی با آن هستند.

فرقی نمی‌کند که شما یک مدیر کسب‌و‌کار هستید یا یک فردی که به‌عنوان کارشناس قصد دارد در این حوزه فعالیت کند، آشنایی این حوزه برای شما مهم است.

برخی از افراد بدنبال آموزش رایگان سئو، برخی دوره سئو و برخی دیگر بدنبال کتاب سئو هستند و میخواهند به یادگیری آن بپردازند.

اما برای یادگیری سئو کدام روش بهتر است؟

همه این روش‌ها برای آموزش سئو مناسب است اما باید این نکته را در نظر بگیرید که یادگیری کامل آن نیاز به یک دوره حداقل 40 ساعته دارد تا بتوانید تمامی موارد را بیاموزید و اجرا کنید.

مقالات مختلفی در سایت‌ها وجود دارد که به آموزش رایگان سئو پرداخته اند اما قطعا آموزش صفر تا صد سئو در مقالات نمی‌گنجد، بااین‌حال می‌توانید کامل‌ترین مقاله آموزش رایگان سئو سایت را در وب سایت تاپ شو مشاهده کنید، این مقاله همواره در حال تکمیل است و به‌زودی ویدیوهای رایگان نیز در آن بارگذاری می‌شود.

تاپ شو

در ادامه به تاریخچه سئو و آشنایی کلی آن می‌پردازیم:

در گذشته مدیران سایت‌ها براحتی با فریب گوگل، رتبه های خوبی را در این موتور جست‌وجو دریافت می‌کردند، مثلا با استفاده زیاد از یک کلمه مشخص، یا کپی برداری محتوا از سایت‌های دیگر یا خرید بک لینک گوگل را فریب می‌دادند و با همین روش‌ها سایت خود را به رتبه های بالای گوگل می‌رساند.

این موضوع سبب شد تا کیفیت محتوا بشدت افت کند و عدم رضایت کاربران بوجود بیاید، گوگل متوجه این موضع شد و تصمیم گرفت تا به‌صورت جدی با این نوع سایت‌ها مقابله کند.

گوگل تصمیم گرفت تا الگوریتم هایی را ایجاد کند تا ازطریق آن‌ها متوجه تخلف وب‌سایت‌ها شود و با آن‌ها مقابله کند، درواقع گوگل تصمیم گرفت این نوع از سایت‌ها را جریمه کند که اصطلاحا به آن پنالتی میگویند.

اگر سایتی به هر دلیلی از طرف گوگل پنالتی شود دیگر به‌راحتی نمیتواند رضایت آن را بدست آورد.

اما با پنالتی گوگل چه اتفاقی رخ میدهد؟

قبل تر گوگل وب سایت را جریمه می‌کرد و باعث می‌شد دیگر کلمات هدف آن سایت در موتور جست‌وجو نمایش داده نشود، اما امروزه فقط صفحات هدف را با کلمات مشخص پنالتی می‌کند و اجازه گرفتن رتبه و پیشرفت را به آن صفحات نمیدهد.

اما گوگل چگونه متوجه تخلف سایت‌ها می‌گردد؟

از سال ۲۰۰۹ به بعد، گوگل برای تشخیص تخلف وب‌سایت‌ها، الگوریتم هایی را ایجاد کرد که هر کدام را با هدف خاصی طراحی کرد، الگوریتم هایی مانند الگوریتم پاندا، الگوریتم کبوتر، الگوریتم گورخر ، الگوریتم دزد دریایی و ...

برخی از این الگوریتم ها جهت بهبود محتوا و رتبه بندی ایجاد شدند و برخی دیگر برای تشخیص تخلف سایت‌ها، درواقع الگوریتم هایی که برای تشخیص تخلف سایت‌ها بوجود آمدند امکان جریمه کردن صفحات سایت را دارند.

گوگل برای اغلب الگوریتم های خود از نام حیوانات استفاده کرده است اما دلیل مشخصی را برای آن اعلام نکرده است.

هر کدام از این الگوریتم ها با هدف خاصی ایجاد شده‌اند، مثلا الگوریتم گورخر با هدف بررسی فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد شده است، درواقع گوگل سعی کرده است تا ازطریق آن فروشگاه‌هایی که محصولات و خدمات بهتری را به کاربران معرفی می‌کنند را با رتبه های برتری مواجه کند، مثلا مواردی مانند مقایسه کالا، توضیحات محصول، عکس محصول، مجوز فعالیت، مشخصات کامل فروشگاه و ... مواردی هستند که برای گورخر گوگل مهم است.

الگوریتم پاندا با هدف بهبود و بررسی محتوا ایجاد شده است و مواردی مانند کیفیت محتوا، کپی برداری و ... از جمله نکات مهم برای پاندای گوگل است یا الگوریتم کبوتر که با هدف بهبود نتایج محلی ایجاد شده است و گوگل سعی داشته ازطریق آن به کسب و کارهای کوچک محلی کمک کند.

الگوریتم های گوگل دائما در حال به‌روزرسانی هستند و گوگل سعی دارد تا ازطریق آن‌ها بهترین رتبه ها را به کاربران نمایش دهد.

هدف اصلی گوگل از سئو سایت

تاپ شو

اما هدف اصلی گوگل از همه این کارها چیست؟

اگر کاربران بعد از سرچ در گوگل به هدف خود نرسند چه اتفاقی می‌افتد؟

شرکت گوگل خدمات زیادی را در دنیا ارائه می‌کند و تقریبا در همه آن‌ها بهترین است، مثل سرویس ویدئو خود یعنی یوتیوب، یا سیستم‌عامل اندروید و ....

یکی از مهم‌ترین خدمات و پروژه های آن موتورجستجو گوگل است و قطعا رضایت کاربران برای او اهمیت ویژه‌ای دارد و رضایت کاربران در موتور جست‌وجو فقط ازطریق نمایش برترین نتایج هدف برای کاربر اتفاق می‌افتد.

از این رو گوگل قصد دارد تا مانند انسان‌ها رفتار کند تا بتواند معنای محتوا را بفهمد و با این روش بهترین نتایج را برگزیند.

به همین دلیل دائما در حال به‌روزرسانی الگوریتم های خود است، مثلا الگوریتم رنک برین یکی از الگوریتم‌های قدرتمند گوگل در این حوزه است، رنک برین یک هوش مصنوعی است که کاملا سعی دارد رفتار انسان‌ها را بررسی کند و مانند آن‌ها عمل کند.

پس هدف اصلی این موتور جتسجو، بررسی رفتار انسان‌ها است تا بتواند مانند آن‌ها عمل کند.

اما مهم‌ترین نکته در سئو یک سایت محتوا است، درواقع محتوا شاه کلید یک سایت در جهت گرفتن رتبه های بهتر است.

چرا محتوا پادشاه است؟

بعد از اجرای سختگیری های گوگل، مدیران سایت‌ها محکوم به رعایت استانداردها و تولید محتوای با کیفیت شدند، تا جایی که رقابت در این حوزه تا جایی پیش رفت که جمله محتوا پادشاه است ایجاد شد.

وبمسترها متوجه اهمیت محتوا شدند و فهمیدند که ازطریق آن می‌توانند هم رضایت گوگل را بدست آورند و هم رضایت کاربران را، درواقع این خواسته اصلی گوگل است و می‌خواهد تا هدف، فعالیت برای رضایت کاربران باشد و نه رضایت خزندگان و ربات های گوگل.

جای خالی محتوا در وب فارسی همچنان در برخی از حوزه ها احساس می‌شود، برای همین رقابت در حوزه های مختلف بشدت اوج گرفته است و شرکت‌ها در حال تولید محتواهای متنی، صوتی، ویدیویی و تصویری هستند، شرکت‌های زیادی در حال ارائه خدمات در زمینه تولید محتوا هستند و حتی جایگاه شغلی جدیدی در شرکت‌ها با عنوان کارشناس تولید محتوا ایجاد شده است.

اما روش‌های سئو سایت چیست؟

سئو یک سایت روش‌های مختلفی دارد، سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و خاکستری سئو کلاه سفید یعنی رعایت استانداردهای گوگل و فعالیت در زمینه رضایت کاربران با ارائه محتوای مفید سئو کلاه سیاه یعنی استفاده از روش‌های غیر استاندارد در جهت کسب رتبه های بهتر در گوگل، همان‌طور که قبل تر نیز اشاره کردیم برخی از وب مسترها در گذشته از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کردند و قصد داشتند تا از این روش رتبه‌های خوبی را تجربه کنند، روش هایی مانند خرید بک لینک، کپی برداری محتوا و ....با سخت‌گیری های گوگل مدیران سایت‌ها دیگر براحتی نمی‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند، اما در برخی حوزه ها رقابت آنقدر زیاد است که همچنان برخی از وب مسترها به بعضی از روش‌های غیر استاندارد روی می آورند.

روشی بین کلاه سیاه و سفید را سئو کلاه خاکستری گویند، یعنی رعایت استانداردهای گوگل و در برخی اوقات تا حدی خروج از قوانین، اما به شکل حرفه‌ای و اصولی اغلب متخصصان امروزه از روش سئو کلاه خاکستری برای سایت‌ها استفاده می‌کنند و سعی دارند تا از این طریق بهترین رتبه ها را تجربه کنند.

بخش‌های سئو سایت

در بحث آموزش سئو باید بدانید که سئو یک سایت به سه بخش تکنیکال، داخلی و خارجی تبدیل می‌شود، سئو تکنیکال استانداردهای وب سایت شما است، مثلا اینکه نسخه موبایل وب سایت شما مناسب باشد و در نمایشگرهای مختلف سایت شما بدرستی نمایش داده شود، سئو داخلی رابطه مستقیمی با لینک سازی های داخلی وب سایت شما دارد و سئو خارجی به فعالیت‌ها و معرفی سایت شما در سایت‌ها و وبلاگ های دیگر است.

مجموع این سه بخش از سئو در کنارهم باعث می‌شود تا شما از سئو مناسبی برخوردار شوید یا یک سایت ضعیف در این حوزه داشته باشید.

تا به اینجای کار تا حدودی با سئو آشنایی پیدا کردیم، اما اگر شما یک متخصص سئو نیستید و قصد دارید تا یک سایت داشته باشید و آن را سئو کنید باید چه کاری انجام دهید؟

پیشنهاد ما این است که ابتدا حتما آموزش های سئو را دنبال کنید و مقاله کامل آموزش سئو در وب سایت تاپ شو را بررسی کنید، اما در حالت کلی ابتدا باید یک وب سایت داشته باشید، فرقی ندارد که وب سایت شما با چه پلتفرمی باشد.

حتما سعی کنید وب سایت شما نسخه موبایل مناسبی داشته باشد و اصطلاحا ریسپانسیو باشد، نسخه اس اس ال وب سایت را فعال کنید تا بستری امن را برای کاربران خود ایجاد کنید، شروع به تولید محتوای مفید و هدفمند کنید و سپس شبکه‌های اجتماعی مرتبط با وب سایت را ایجاد کنید و ارتباطشان را برقرار کنید.

با همین روش‌های ساده می‌توانید به وب سایت خود کمک کنید تا رتبه‌های بهتری را کسب کند، البته قطعا این روش‌ها  اصول ابتدایی در سئو یک سایت است اما به شما کمک خواهد کرد تا وب سایت بهتری داشته باشید، بخصوص اگر حوزه رقابتی شما آسان باشد.

اما آموزش سئو برای چه افرادی مهم است؟

همان‌طور که در بخشی از این مقاله اشاره شد، امروزه اهمیت ویژه‌ای به مبحث سئو داده می‌شود، اگر شما به‌تازگی قصد دارید تا وارد بازار کار شوید، تخصص سئو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد تا با یادگیری آن بتوانید در شرکت‌های مختلفی مشغول به کار شوید یا به‌صورت فریلنسری کار بگیرید.

اگر هم در حوزه کسب‌و‌کار اینترنتی فعال هستید قطعا با یادگیری آن می‌توانید کمک بسزایی به روند رشد کسب‌و‌کار خود کنید.

کلام آخر

تجربه نشان داده است که مشتری واقعی افرادی هستند که تصمیم به خرید گرفته‌اند، سئو این امکان را می‌دهد تا دقیقا این نوع از کاربران که تصمیم به خرید محصول یا خدماتی را گرفته‌اند با کسب‌وکارهای مختلف آشنا شوند، هزینه سئو یک سایت شاید برای برخی از کسب‌وکارها به‌نظر زیاد باشد اما تأثیر آن بسیار چشمگیر است و به نوعی از اغلب تبلیغات تاثیرگذارتر است.

این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کاربران ازطریق چه کلماتی وارد سایت شما شوند و بعد از ورود به سایت چه کاری انجام دهند پس با هدف‌گذاری و استراتژی صحیح سئو می‌توانید کمک بسیاری به سئو سایت خود کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات