چری تیگو 5 شاسی بلند محبوب و خوش فروش از نگاه خودرو۴۵

جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت «خودرو ۴۵» به‌عنوان یک شرکت مجوزدار و دارای سابقه نیک در زمینه فروش محصولات کراس‌اور چینی و سایر انواع خودروهای کارکرده، تلاش داشته تا مشکلات فروش تیگو ۵ کارکرده و سایر ماشین‌های دست دوم را به حداقل برساند.
تبلیغات

تیگو ۵ یکی از محصولات نسبتا جدید شرکت «مدیران خودرو» است که در قالب بدنه شاسی‌بلند جمع‌وجور به بازار کشورمان راه پیدا کرد و خیلی زود مورد توجه علاقه‌مندان به این سبک خودروهای کراس‌اور شهری قرار گرفت.

درحال‌حاضر چری تیگو ۵ در قالب انواع مدل‌های کارکرده و دست دوم در منازل پارکینگ مشتریان و خریداران ایرانی موجود است که بسیاری از آن‌ها در صف فروش قرار داده شده و مالکان آن‌ها قصد فروش این کراس‌اور چینی میان‌قیمت را دارند. بااین‌حال فروش خودرو تیگو ۵ کارکرده نیازمند تبحر و تخصص بالایی است که از عهده هر کسی برنمی‌آید‌.

معرفی چری تیگو ۵

این کراس‌اور زاده سرزمین اژدها از سال ۲۰۱۳ و پس از به خدمت‌گیری برخی از طراحان مطرح جهانی در شرکت چری، وارد سبد تولیدات کمپانی مذکور شد و به بازارهای اروپا نیز راه یافت. چری تیگو ۵ نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو گوانگژو در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. شرکت مدیران خودرو که عرضه محصولات چری در ایران را بر عهده دارد، از آذر سال ۱۳۹۴ مونتاژ تیگو ۵ را در خطوط تولید خود را آغاز کرد. همچنین از سال ۹۵ نیز نسخه فیس‌لیفت تیگو ۵ که تغییرات جزئی در چهره آن صورت گرفته بود، جایگزین مدل پیشین در خطوط تولید شرکت مدیران خودرو شد. در سال ۱۳۹۷ نسخه مجهزتری از تیگو ۵ به دست مشتریان ایرانی رسید.

طراحی ظاهری تیگو ۵

هنگام عرضه چری تیگو ۵ به بازار ایران با برخی بنرهای تبلیغاتی از شرکت مدیران خودرو مواجه بودیم که تأکید فراوانی بر اعضای مشهور تیم طراحی شرکت چری و دست اندرکاران پروژه تیگو ۵ در آن‌ها مشاهده می‌شد. طراحان مطرحی که سابقه همکاری و مدیریت موسسات طراحی خودرو کمپانی‌های بزرگ را برعهده داشتند و انتظار می‌رفت که محصولی جذاب و مطلوب را برای شرکت چری طراحی کنند.

بااین‌حال با وجود آن که نمی‌توان انتقاد چندانی به طراحی ظاهری تیگو ۵ داشت، اما اگر انصاف را در نظر بگیریم، نمای ظاهری این خودرو چندان هیجان انگیز به‌نظر نرسیده و چهره نسبتا عادی و حتی پایین‌تر از برخی رقبای موجود در بازار، به‌ویژه محصولات کره‌ای یا برخی محصولات چینی دیگر را به نمایش گذاشته است. اگر نگاهی به محصولات جدید کمپانی‌های چینی نظیر SWM یا حتی محصولات جدیدتر همین کمپانی چری یا دانگ فنگ و غیره  بیندازید، متوجه منظورمان خواهید شد.

بااین‌حال همان‌طور که اعلام شد نمی‌توان چهره تیگو ۵ را زشت و نازیبا نامید، بلکه باید گفت به‌عنوان یک کراس‌اور خانوادگی، این محصول توانسته نیازهای بصری عامه مشتریان را به نحو نسبتا مطلوبی برطرف ساخته و زیبایی قابل قبولی را به کاربران خود ارائه دهد. حجم پردازی‌های صورت گرفته روی بدنه، سبک طراحی چراغ‌ها، سپرها و پنجره‌ها نیز در نوع خود هماهنگ، مطلوب و نسبتا دلپسند جلوه می‌کنند و نمی‌توان انتقاد چندانی به آن‌ها وارد دانست‌.

اما در مجموع نظر ما این است که طراحی ظاهری چری تیگو ۵ آن‌چنان که فروشنده و سازنده آن ادعا می‌کردند، زیبا، جذاب و مطابق با اصول طراحی مدرن از آب در نیامده است. البته همان‌طور که تأکید کردیم، مشتریان ایرانی انتقاد چندانی نسبت به این سبک طراحی از خود بروز نداده‌اند

طراحی داخلی چری تیگو ۵

با وجود گذشت بیش از هفت سال از زمان طراحی اولیه تیگو 5، فضای داخلی آن همچنان مناسب، زیبا و ارگونومیک به‌نظر می‌رسد. طرح کنسول میانی، شیوه چینش دکمه‌ها و کلیدهای مختلف روی این بخش، طراحی کلی داشبورد با حضور برخی خطوط سیال، سبک طراحی غربیلک فرمان و همچنین حالت سیلندری نشانگرهای سرعت و دور موتور، همگی بر جذابیت طراحی داخلی چری تیگو ۵ افزوده‌اند. طراحی زیبای پنل در‌ها به‌همراه دستگیره و بازویی آن‌ها نیز نکته مثبت دیگری در فضای داخلی تیگو ۵ به شمار می‌رود. کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت ادوات مختلف کابین این محصول نیز گرچه از مرغوبیت بالایی برخوردار نیست اما در رنج قیمتی خود قابل قبول و مناسب ارزیابی می‌شود. صندلی‌ها نیز قادر هستند بدن سرنشینان را تا حد امکان پوشش داده و خستگی را از آن‌ها دور کنند.

 همچنین کابین تیگو ۵ به‌راحتی می‌تواند ۵ نفر سرنشین بزرگسال را درون خود جای داده و آسایش نسبتا مناسبی را برای ایشان به ارمغان آورد. البته گنجایش صندوق عقب تیگو ۵ از ۳۷۰ لیتر فراتر نمی‌رود که درنتیجه ممکن است محدودیت‌هایی را هنگام مسافرت‌های خانوادگی برای مشتریان در پی داشته باشد.

آپشن ها و امکانات چری تیگو ۵

درحال‌حاضر دو نسخه لاکچری و اکسلنت تیگو ۵ توسط شرکت مدیران خودرو به دست مشتریان می‌رسد که در این بین نسخه اکسلنت حکم نمونه فول آپشن را دارد. در ادامه به شاخص‌ترین امکانات رفاهی این محصول اشاره کرده‌ایم:

 سیستم ورود و استارت بدون کلید، حسگر فشار باد تایرها، حسگر فاصله سنج عقب و جلو خودرو، چراغ‌های مه شکن در هر دو انتهای بدنه، برف‌پاک‌کن خودکار، سانروف، آینه‌های بغل به‌صورت تاشونده برقی، نمایشگر مرکزی به قطر ۱۰ اینچ با قابلیت لمسی، تریم کابین به‌صورت دو رنگ، سامانه جی پی اس یا رهیاب، تهویه خودکار دوگانه، صندلی‌های جلو با تنظیم ۶ حالته و گرمکن، چراغ‌های روشنایی در روز یا دیلایت، چراغ‌های خودکار، چراغ بدرقه و خوشامدگویی، دو حالت رانندگی اکو و اسپرت.

در باب تجهیزات ایمنی نیز ابتدا لازم است اشاره کنیم که چری تیگو ۵ موفق شده تمام امتیازات موجود یعنی هر ۵ ستاره مؤسسه C-NCAP چین را کسب کند و ایمنی نسبتا بالای خود را به رخ حریفان بکشد. این میزان از ایمنی مدیون وجود تجهیزاتی همچون موارد زیر است: ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، ترمز ضد قفل ABS، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل کشش و پایداری، دوربین عقب به‌صورت استاتیک و دینامیک، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، چهار عدد کیسه هوا به‌علاوه ترمز کمکی.

مشخصات فنی چری تیگو ۵

قلب تپنده این کراس‌اور جمع‌وجور چینی از چهار سیلندر تشکیل شده که مخلوط سوخت و هوای آن به‌صورت تنفس طبیعی به درون سیلندرها ارسال می‌شود. این پیشرانه معادل ۲ لیتر حجم داشته و حداکثر قدرت آن برابر با ۱۳۹ اسب‌بخار اعلام شده است. حداکثر گشتاور این موتور ۴ سیلندر نیز از ۱۸۲ نیوتن‌متر فراتر نخواهد رفت. جعبه‌دنده سی وی تی بر سر راه انتقال نیروی پیشرانه به محورهای جلو قرار گرفته تا به‌عنوان سردمدار بخش انتقال قدرت این خودرو انجام وظیفه کند.

شتاب صفر تا صد چری تیگو ۵ به‌عنوان یک خودروی ۱۵۳۷ کیلوگرمی چیزی در حدود ۱۳ ثانیه برآورد می‌شود که چندان مهیج به‌نظر نمی‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو هم از ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت در حالت عادی فراتر نخواهد رفت. میانگین مصرف سوخت ترکیبی این محصول هم در حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

 مزایا و معایب چری تیگو ۵

اگر بخواهیم به نکات مثبت تیگو 5 اشاره کنیم، می‌توان از طراحی دلنشین کابین با فضایی جادار و کیفیت ساخت مناسب، طراحی ظاهری متقاعدکننده، تجهیزات رفاهی مناسب و عملکرد نرم جعبه‌دنده نام برد. سواری نسبتا خشک و کشش پایین‌تر از حد انتظار در سربالایی‌ها نیز به‌عنوان موارد انتقادی پیرامون چری تیگو ۵ به شمار می‌روند.

وضعیت خرید و فروش چری تیگو ۵ در بازار خودرو داخل

همان‌طور که اشاره شد چری تیگو ۵ از جمله محصولات نسبتا پرطرفدار کراس‌اور و چری در بازار ایران به شمار رفته و باتوجه‌به رنج قیمتی میانه آن، خریداران مختلفی از اقشار متوسط جامعه به سوی این شاسی‌بلند جمع‌وجور کشیده شده و تمایل به خرید آن دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات