آجی بادم؛ راه‌های موفقیت در جراحی مغز و اعصاب کودکان

سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
جراحی‌های مغز و اعصاب عموماً از عمل‌های پرریسک بوده و به مهارت، دقت و تجربه زیادی نیاز دارند. این عمل در کودکان با جزییات بسیار ظریف و با ارزش‌تری است و همچنین چالش‌برانگیز است.
تبلیغات

 پروفسور ممت اوزک از گروه بهداشت و درمان آجی بادم معتقد است که کودکان نسخه مینیاتوری برای بزرگسالان نیستند. همچنین تفاوت‌های بین کودکان و بزرگسالان به اندازه تفاوت موش و زرافه بسیار گسترده است. این تفاوت‌ها فقط در اندازه نبوده، بلکه در شکل، آناتومی و عملکرد نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. مراکز عملکردی برای یک مغز بالغ به خوبی تثبیت و شناسایی شده است، اما برخلاف مغز بزرگسالان، مغز کودکان نیز رشد می‌کند. این بدان معنی است که برخی از مناطق امن که می‌تواند به‌راحتی روی مغز بزرگسالان جراحی شوند، در کودکان ممکن است چالش‌هایی را به‌همراه داشته باشد.

پروفسور اوزک بر این باور است که این اختلاف‌ها فقط مربوط به مغز نیستند. یک بیمار بالغ با وزن ۸۰ کیلوگرم حدود ۵ تا ۶ لیتر خون در بدن خود دارد. بنابراین اگر در عمل جراحی نیم لیتر خون از دست بدهد، نیازی به انتقال خون نخواهد بود و بدن فرد بالغ به‌راحتی این ضرر را جبران می‌کند. اما یک کودک با وزن ۵ کیلوگرم فقط ۴۰۰ میلی‌لیتر (کمی بیشتر از یک شیشه نوشابه) خون قابل پمپاژ در رگ‌های خود دارد. در این حالت، از دست دادن تنها ۴۰ میلی لیتر خون می‌تواند این بیمار را در شوک قرار دهد و نتیجه می‌تواند فاجعه بار باشد.

جدا از تفاوت‌های آناتومیکی و فیزیولوژیکی، عواملی چون مدیریت و برنامه‌ریزی فرایند درمان برای کودکان نیازمند به جراحی مغز و اعصاب، امری منحصر‌به‌فرد و بسیار مهم تلقی می‌شوند. این فرایند درمان یک کار گروهی بوده و یک جراح مغز و اعصاب به‌تنهایی از عهده چنین عملی بر نخواهد آمد. بنابراین در جراحی‌های مغز و اعصاب کودکان وجود تیمی با تجربه الزامی خواهد بود.

تیم جراحی

تیم خبره پروفسور ممت اوزک در بیمارستان آجی بادم (شعبه آلتونی زاده) از پزشکان، پرستاران و متخصصان باتجربه تشکیل شده است که عمل‌های جراحی بسیاری را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.

پروفسور اوزک معتقد است که تیم بیهوشی باید از تجربه کافی در مراقبت‌های قبل و بعد جراحی برخوردار باشند. همچنین تیم پزشکی ایشان شامل یک متحصص بیهوشی با بیش از ۲۷ سال تجربه را در خود جای داده است. بنابراین مراقبت‌های بعد از جراحی نقش بسیار مهمی را در موفقیت‌آمیز بودن آن ایفا می‌کند.

تنها جراحی که به‌خوبی انجام شده باشد به خودی خود کافی نیست. مراقبت‌های ویژه برای بزرگسالان و کودکان متفاوت از یکدیگر است. یک بیمار بالغ می‌تواند با شما صحبت کند و همچنین می‌تواند در مورد درد، ناراحتی و وضعیت جسمانی خود اطلاعات مفیدی را دراختیار پزشک قرار دهد، اما یک بیمار کودک (به‌خصوص یک نوزاد) یک سناریوی کاملا متفاوت است. شما باید وضعیت بیمار را از حرکات او درک کنید. کودکان (به‌ویژه کودکان شیرخوار) بیشتر به مادران خود وابسته هستند. در بیمارستان آجی بادم بخش ویژه‌ای برای مادران و کودکان در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند نقش مهمی را در مراقبت های بعد از جراحی ایفا کند.

ویژگی‌های یک تیم جراحی خوب

پروفسور اوزک یک تیم جراحی خوب را با یک گروه نوازندگی مقایسه می‌کند. وی معتقد است که این نوازندگان می‌توانند به‌تنهایی نوازندگان بسیار خوبی باشند اما هم‌نوازی کردن، مسئله ای است که آن‌ها را به یک گروه نوازندگی تبدیل می‌کند و برای رسیدن به این هدف، آن‌ها باید ماه‌ها و حتی سال‌ها با هم تمرین کنند. بیمارستان آجی بادم (آلتونی زاده) حدودا ۱۰ سال با گروهی از پرستاران و تکنسین‌های جراحی همکاری می‌کند.

بیماری در کودکان مشکل‌سازتر خواهد بود. تیم خبره پروفسور اوزک بیشتر در حوزه درمان ۵ نوع از ناهنجاری‌های کودکان فعالیت می‌کنند که این ناهنجاری‌ها شامل موارد زیر خواهد بود:

۱) درمان ناهنجاری‌های مادرزادی 

۲) درمان تومورهای مغز یا ضایعه‌های نخاعی

۳) درمان اسپاسم

۴) درمان صرع 

۵) درمان تروما 

به نقل از پروفسور اوزک، وقتی یک کودک دارای ناهنجاری‌های مادرزادی است که مغز و نخاع آن به هنگام تولد دارای حالت غیر طبیعی باشد. هرساله افراد متعددی به بیمارستان آجی بادم شعبه آلتونی زاده مراجعه می‌کنند که فرزند آن‌ها دارای ناهنجاری‌های مادرزادی است.

روند درمان

تومورهای سیستم عصبی مرکزی کودکان با بزرگسالان بسیار متفاوت است. برخی از تومورها که در کودکان مشاهده می‌کنیم تقریبا در بزرگسالان مشاهده نمی‌شود. تیم جراحی کودکان روی تومورهای ساقه مغز و تالاموس تمرکز دارد چرا که ضایعات مغزی ممکن است در این ناحیه باشند. این مناطق حیاتی که به اندازه انگشت شست است، دقیقاً در مرکز مغز قرار دارند و کلیه عوامل حیاتی نظیر تنفس، حرکت و حتی بلع به این نقاط وابسته است.

تومورهای این ناحیه بسیار حیاتی هستند و نیاز به تخصص بالایی دارند. درکنار تخصص‌های جراحی، آماده‌سازی قبل از عمل از موارد بسیار اساسی است. تقریبا در هر بیمارستان (تمامی شعبات) یک دستگاه MRI (تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی) دردسترس قراردادم. این تکنولوژی بدون وجود تکنسین با تجربه و یک رادیولوژیست برای تفسیر تصاویر بی‌فایده خواهد بود.

در گروه سلامت آجی بادم با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های MRI (رزولوشن بالا تسلا ۳) و تیم متخصصان، تومورها و عملکرد آن‌ها به دقت شناسایی می‌شود. بنابراین بدون آسیب رسیدن به مغز بیمار می‌تواند یک جراحی موفقیت‌آمیز را پشت سر بگذارد. همچنین استفاده از تکنیک‌های نقشه‌برداری و نظارت بر جراحی تأثیر زیادی در جراحی‌های مغز و اعصاب خواهد داشت.

برای تعداد بی‌شماری بیماری، گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارد. بنابراین همه این گزینه‌های درمانی مزایا و خطرات خاص خود را دارند. پروفسور اوزک و تیم چندرشته‌ای وی در آجی بادم با اتکا به کلینیک پیشرفته، فناوری و تخصص خود خطرات را برای بیماران به حداقل می‌رسانند.

مشاوره با تیم آجی‌بادم

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه، تمامی‌ خدمات پزشکی را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید. آن‌ها به فارسی پاسخ‌گوی شما خواهند بود.

راه‌های ارتباطی

ایمیل:KDAF@acibadem.com 

تلگرام: acibadem_iran@

واتساپ: ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات