مشخصات ورق گالوانیزه و خرید انواع ورق از آهن یک

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ورق‌های فلزی نقش مهمی در صنعت و زندگی ما دارند از بدنه اتومبیل تا بدنه کشتی‌ها و کیس کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها همه از ورق ساخته شده‌اند.
تبلیغات

ورق گالوانیزه

امروزه، روی، چهارمین فلز پرکاربرد در جهان است. تقریبا نیمی از روی تولید شده در فرایندهای گالوانیزه‌کاری روی برای محافظت از زنگ‌زدن فولاد و آهن به‌ویژه به‌صورت ورق گالوانیزه که استفاده بسیار زیادی در خودروسازی دارد، استفاده می‌شود.

فرایند گالوانیزه کردن شامل پوشاندن سطح فلز با یک لایه نازک روی برای ایجاد سدی مقاوم در برابر خوردگی است.

آلیاژسازی روی با مس برای تولید برنج همچنان نیز روشی گسترده است و دومین شکل متداول مصرف روی است.

بسته به شرایط محیطی، سرعت خوردگی روی ۱۰۰ برابر کندتر از سرعت خوردگی سایر فلزات است.

دلیل مؤثر بودن بسیار زیاد روی در جلوگیری از خوردگی، خاصیت خورندگی خود روی است. ازطریق فرایندی که به خوردگی گالوانیک شناخته شده است، روی به فلزی که محافظت می‌کند تبدیل می‌شود.

فقط از روی خالص در ورق گالوانیزه استفاده نمی‌شود، از آلیاژ های مختلف دیگری نیز استفاده می‌شود که از جمله آن می‌توان به آلیاژ روی و کبالت اشاره کرد که خاصیت مقاومت به خوردگی آن ۵ برابر بیشتر از گالوانیزه با روی خالص است.

 فواید مهم آبکاری روی یا گالوانیزه کردن چیست؟

هنگام بررسی ورق گالوانیزه، حفاظت از خوردگی تنها مزیت بالقوه آن نیست. از دیگر مزایای مهم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه کم: روی نسبت به بسیاری از فلزات دیگر که برای آبکاری استفاده می‌شود، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
  • پرداخت براق: آبکاری گاهی اوقات برای تقویت ظاهر سطح یک فلز استفاده می‌شود.
  • جلوه های مختلف سطحی: پوشش‌های روی می‌توانند در طیف گسترده‌ای از بافت‌ها و الگوها تولید شوند. یک سطح صاف ساده یا یک بافت زبر(خشن) با الگوی به‌هم‌ریخته و نامنظم، هر دو می‌توانند به آسانی ایجاد شوند.
  • کاربرد آسان: روکش روی به‌راحتی قابل استفاده است و فرایند آبکاری روی تنش کمی ایجاد می‌کند که به بستر آسیب نمی رساند.
  • سازگار با فرایندهای مختلف آبکاری: روی را می‌توان با هر دو فرایند آبکاری بشکه‌ای و میله‌ای استفاده کرد.
  • به‌عنوان زیر پوشش می‌توان مورد استفاده قرار داد: اگر می‌خواهید سطح کار خود را رنگ آمیزی کنید، روی به دلیل خاصیت چسبندگی عالی آن می‌تواند یک پوشش زیر کار خوب باشد.

ورق سیاه

ورق سیاه ورقی است که تقریبا در تمام صنایع نیازمند به ورق ارزان‌قیمت، استفاده می‌شود. از جمله این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان
  • تانکرسازی
  • خودروسازی
  • مخازن خاص
  • کشتی‌سازی و صنایع سنگین فلزی و …

دلیل شهرت این نوع ورق به ورق سیاه به دلیل گرمای زیاد در حین نورد آن است که باعث ماتی رنگ آن پس از فرایند نورد می‌شود.

ورق سیاه را می‌توان در 2 صورت رول با حداکثر ضخامت 15 میلی‌متر و در حالت شیت تا ضخامت 100 میلی‌متر تهیه کردکه بستگی به کارخانه سازنده و کیفیت نورد و استانداردهای رعایت‌شده در آن قیمت ورق سیاه ها کمی با هم متفاوت است.

استانداردهای ورق سیاه به 2 دسته تقسیم می‌شود:

  • ورق سیاه صنعتی در نوع صنعتی استاندارد ST52,A283-GR C,A285-GR C,A516-GR 60,70
  • ورق سیاه معمولی در نوع معمولی آن استاندارد ST37

در صورت سفارش ورق سیاه در حالت شیت 6 سایز معمول در بازار عبارت‌اند از : 1*2 متر و 1.25*2.5 متر و6*1 متر و 6*1.5 متر و 6*2 متر و 12*2 متر

اما در صورت بزرگی سفارش می‌توان به‌وسیله کارگاه‌های برشکاری ورق در ابعاد موردنیاز را نیز تولید نمود.

به دلیل ابعاد مختلف ورق سیاه برای محاسبه وزن آن می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

وزن ورق سیاه = طول ورق(میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) *ضخامت (میلی متر)* چگالی ورق

که چگالی استاندارد ورق سیاه 7.86 است.

آهن یک

ورق استیل

ورق استیل ورقی است که مقدار بسیار کمی در حد 0.03 تا 1 درصد کربن در آن وجود دارد و مقداری بین 10 تا 30 درصد در آن کروم وجود دارد

این نوع ورق به دلیل وجود کروم در آن و اکسیدشدن آن وقتی در معرض اکسیژن هوا قرار می‌گیرد باعث به وجود آمدن یک لایه اکسید کروم بر سطح ورق استیل شده و مانع زنگ‌زدن آهن موجود در آن می‌شود.

آلیاژهای بسیار زیادی از ورق استیل وجود دارد که دارای مصارف مخصوص به خود هستند و قیمت ورق استیل نیز به دلیل تفاوت این آلیاژها و مصارف آن‌ها متفاوت است

از 2 نوع بسیار پرکاربرد ورق استیل 304 و ورق استیل 316 هستند که در بازار ایران به ورق استیل بدون خاصیت مغناطیسی یا اصطلاحا نگیر معروف هستند و همچنین ورق استیل سری 400 که خاصیت مغناطیسی در آن‌ها وجود دارد و به آن‌ها به اصطلاح بگیر گفته می‌شود.

ورق های استیل در گریدهای 304 که رایج‌ترین نوع آن است و 316 که همان 304 است به‌همراه 2 درصد مولیبدن که برای ایجاد مقاومت در مقابل فرسایش به وسیله رطوبت و آب دریا به آن اضافه می‌شود تقریبا در تمام صنایع مصرف دارد و ارزان‌ترین نوع ورق استیل در بازار ایران است.

ورق استیل گرید 410 مقاومت خوبی در برابر سایش دارد و ورق استیل 420 که قابلیت پولیش خوبی داشته و 430 که مخصوص دکوراسیون است زیرا قابلیت شکل پذیری خوبی دارد.

نوع کم‌کربن گریدهای مختلف نیز وجود دارد که به دلیل وجود مقدار بسیار پایین کربن در آن بعد از جوشکاری خاصیت محافظ آن در مقابل زنگ‌زدگی از بین نرفته و برای ساخت تجهیزات به وسیله جوش دادن مناسب است.

گروه بازرگانی آهن یک با اخذ نمایندگی متعدد جهت توزیع و فروش انحصاری محصولات تولیدکنندگان داخلی و خارجی تجهیزات مربوط به صنایع مادر از قبیل صنایع حفاری، نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد، توانایی تأمین کالا های مورد نیاز پروژه‌های نفت و گاز و آبرسانی و کشاورزی و ساختمان سازی را دارد.

کالاهای قابل تأمین در آهن یک عبارت‌اند از:

  • لوله‌های فولادی (درزدار و بدون درز)
  • انواع کویل، ورق‌های فولادی آلیاژی
  • شیر آلات
  • فلنچ و اتصالات
  • آهن آلات
  • تجهیزات مرتبط با صنایع نفت گاز و پتروشیمی

همچنین شرکت آهن یک با عقد قرارداد با کارخانه های مختلف برشکاری، گالوانیزه، نورد و تراشکاری، آماده دریافت انواع سفارشات پیمانکاران و کارفرمایان گرامی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات