فروش سانگ یانگ تیوولی کارکرده در بازار با خودرو ۴۵
فروش سانگ یانگ تیوولی بهعنوان یک کراساور نسبتا مدرن و خاص موجود در بازار خودروهای دست دوم کشورمان امری آسان و ساده نبوده و به دلیل پیچیدگیهای فنی موجود، این مقوله میتواند مشکلات فراوانی را برای مالکان سانگ یانگ تیوولی کارکرده بهدنبال داشته باشد. عدم اطلاع کافی عمده مالکان از جزئیات فروش خودرو کارکرده و نیز خطر به دام افتادن در تله افراد فریبکار و سودجو هم سبب شده تا فروش سانگ یانگ تیوولی دست دوم یا سایر کراس اوورهای کرهای امری همراهبا ریسک فراوان بوده و احتمال ایجاد ضررهای مالی برای مالکان این دست خودروها را به وجود آورد.
معرفی سانگ یانگ تیوولی
تیوولی یک کراساور کامپکت شهری است که از نوامبر ۲۰۱۴ میلادی تحت عنوان پروژه ایکس ۱۰۰ که یک مدل مفهومی بود، به معرض نمایش درآمد. ژانویه ۲۰۱۵ سانگ یانگ تیوولی مهمان جادههای کره جنوبی شد و پس از آن در زمستان ۹۴ از سوی شرکت رامک خودرو به بازار کشورمان راه پیدا کرد. این خودرو در ابتدا با دو تیپ اسپرت و الیت به دست مشتریان داخلی رسید، اما پس از آن نمونه آرمور نیز بهعنوان مدل فول آپشن و نیوفیس دردسترس مشتریان قرار گرفت.
طراحی ظاهری سانگ یانگ تیوولی
سانگ یانگ تیوولی برخلاف سایر تولیدات این کمپانی کرهای که پیش از آن به بازار کشورمان راه پیدا کرده بودند، طراحی بدنه نسبتا خوشایند و جذابتری را به نمایش میگذارد که ناهماهنگی بصری در آن کمتر مشاهده میشود. پیش از تیوولی خاطرات چندان مناسبی از ظاهر محصولات سانگ یانگ بهویژه مدل سانگ یانگ اکتیون فیس قدیم در ذهن مشتریان ایرانی نقش نبسته بود اما پس از حضور تیوولی این ذهنیت تا حد زیادی تغییر کرد و ظاهر کراساور جمعوجور سانگ یانگ مورد استقبال مشتریان واقع شد.
استفاده از چراغهایی با طراحی نسبتا ساده اما تهاجمی، همچنین جلوه جذاب سپر بهویژه در مدل نیوفیس سبب شده تا چهره سانگ یانگ تیوولی تا حدودی تهاجمی و جوانپسند جلوه کند. حالت کلی بدنه به سبک جعبهای طراحی شده و از خطوط مستقیم با زوایای شکسته به میزانی معقول بهره گرفته شده تا نمای این خودرو ضمن ارائه ظاهری مدرن، تا حد امکان جوانپسند و اسپرت بهنظر برسد. حجم پردازیهای مناسب صورت گرفته در بخش پروفیل جانبی و سایر نواحی نیز سبب پدید آمدن حالتی نسبتا عضلانی برای این خودرو جمعوجور کرهای شده است.
سبک طراحی چراغها در بخش عقب تا حدودی از هماهنگی کمتر با زبان طراحی کلی این خودرو بهره میبرد اما در مجموع نمیتوان انتقاد زیادی به آن وارد دانست فرم در صندوق عقب و طراحی جذاب سپر نیز سبب شده تا نمای پشت تیوولی جلوه خوشایندی از خود به نمایش بگذارد. در یک جمعبندی باید عنوان کرد که شمایل بیرونی سانگ یانگ تیوولی نسبت به سایر محصولات کراساور موجود در بازار تقریبا منحصر به فردتر بهنظر رسیده و تا اینجای کار توانسته نظر مساعد عمده مشتریان را نسبت به خود جلب کند.
طراحی داخلی سانگ یانگ تیوولی
با ورود به فضای کابین این خودرو شاهد نوعی طراحی اسپرت، جوانپسند و البته مطابق با سلیقه عموم مشتریان خواهید بود که شاید تا حدودی مشابه برخی محصولات هیوندای بهویژه در قسمت کنسول میانی بهنظر برسد. دکمهها و کلیدهای مختلف روی قسمت میانی داشبورد با نظمی خاص و دلنشین گرد هم آمدهاند که استفاده از آنها را حین رانندگی راحتتر ساخته است. طرح غربیلک فرمان و حالت سیلندری پنل کیلومترشمار بههمراه نمایشگر میان عقربهها نیز جلوه جذاب و قابل قبولی را مقابل چشمان راننده به وجود آورده است.
در این بین حضور یک محفظه بزرگ در فضای مقابل سرنشین جلو روی داشبورد که حکم جعبه داشبورد را دارد، تا حدودی موجب اعوجاج و ناهماهنگی در طراحی زیبای فضای داخلی تیوولی شده و بهتر بود که این قسمت از روی داشبورد حذف میشد. ازلحاظ رعایت اصول ارگونومیک فرم صندلیها بدن را بهخوبی در برگرفته و خستگی کمتری حین مسافرتها طولانی بر سرنشینان تحمیل خواهد کرد. همچنین کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در داشبورد و رودریها نیز در نوع خود مناسب بوده و قابل قبول ارزیابی میشود. گنجایش فضای کابین تیوولی بهحدی است که اجازه حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط را صادر کرده و محدودیت زیادی ازلحاظ فضای پا و سر برای ایشان به وجود نمیآورد.
بهطور کل میتوان گفت که کابین سانگ یانگ تیوولی بهعنوان یک کراساور شهری جمع و جور چه ازلحاظ کاربردی و چه ازلحاظ طراحی نمره قابل قبولی را به دست میآورد.
آپشن ها و امکانات سانگ یانگ تیوولی
همانطور که گفتیم سانگ یانگ تیوولی در سه تیپ اسپرت، الیت و آرمور به دست مشتریان داخلی رسیده است که در این بین مدل آرمور ۲۰۱۸ نیوفیس حکم تیپ فول آپشن را داشته و به تجهیزات رفاهی ایمنی زیر مجهز است:
تثبیتکننده سرعت یا کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، چراغ روشنایی در روز، چراغ خودکار، سه حالت رانندگی، چراغهای مه شکن در جلو و عقب، فرمان برقی سه حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمههای کنترل، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نمایشگر مرکزی هفت اینچی لمسی، دوربین عقب، بلوتوث، پورت USB، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه خودکار، صندلیهای جلو با تنظیم دستی، گرمکن برای صندلیهای جلو، برق ۱۲ ولت، روکش چرمی صندلیها، آینه وسط الکتروکرومیک، آینههای جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، کنترل کشش و پایداری، سیستم ضد واژگونی حسگرهای پارک جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ۶ عدد کیسه هوا، کمربند ایمنی پیشکشنده.
مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی
این شاسیبلند نسبتا ریزنقش کرهای یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم ۱.۶ لیتر را در قسمت کاپوت خود پنهان کرده تا بدین ترتیب قادر به تولید نیرویی معادل ۱۲۸ اسببخار قدرت و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور باشد. این پیشرانه نیروی حاصل از خود را به یک جعبهدنده ۶ سرعته خودکار تحویل داده تا آن را به سوی محور جلو ارسال کند. سانگ یانگ تیوولی قادر است در زمان ۱۲.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو ۱۳۰۰ کیلوگرمی ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت بوده و میانگین مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود. بنابراین باتوجهبه حجم کم این پیشرانه میتوان اظهار داشت که عملکرد فنی تیوولی نسبت به حجم موتور آن بسیار قابل قبول بهنظر رسیده و بهراحتی میتواند پاسخگوی نیازهای خانوادگی باشد.
مزایا و معایب سانگ یانگ تیوولی
از جمله مهمترین مزیتهای تیوولی میتوان به طراحی ظاهری جذاب، امکانات رفاهی و ایمنی معقول، قیمت مناسب، کابین جادار و کیفیت سواری راحت اشاره کرد. بااینحال در بحث چالاکی و خدمات پس از فروش این محصول نسبت به سایر رقبای مشابه تا حدی ضعیفتر عمل کرده که میتوان آن را بهعنوان نقطه ضعف تیوولی در نظر گرفت.
وضعیت فروش سانگ یانگ تیوولی در ایران
سانگ یانگ تیوولی به دلیل عرضه مناسب و تبلیغات قابل قبول شرکت واردکننده، همچنین بهرهمندی از مزیتهایی که پیشتر به آن اشاره شد توانست خیلی زود در میان مشتریان ایرانی جایگاه مناسبی برای خود باز کند و با استقبال قابل قبول ایشان مواجه شود. درنتیجه میتوان عنوان داشت که وضعیت خرید و فروش سانگ یانگ تیوولی در بازار ایران نسبتا مناسب و در سطح متوسط رو به بالا ارزیابی میشود.