اهمیت ویش کلاک در مدیریت منابع انسانی به‌ویژه در زمان دورکاری

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
زمان و منابع انسانی ارزنده‌ترین سرمایه‌های هر سازمان هستند. ویش کلاک ارزیاب هوشمند عملکرد است که سازمان‌ها را در مدیریت این دو گنجینه یاری می‌کند.
تبلیغات

ویش کلاک با بررسی نحوه‌ی کارِ اعضای تیم، کیفیت و کمیت‌ کار اعضا را به‌صورت خودکار تحلیل می‌کند و نهایتا این امکان را فراهم می‌آورد تا قوت‌ها و ضعف‌های تیم شناسایی شوند. این نرم‌افزار تحت دسکتاپ می‌تواند به سازمان‌ها در نظارت و تصمیم‌گیری درزمینه‌ی منابع انسانی کمک شایانی کند. ویش کلاک با تشکیل جدول زمانی افراد و فعالیت‌های آنان به‌صورت خودکار کمک خواهد کرد تا فرایند گزارش‌دهی ساده‌تر و دقیق‌تر شود و دیگر به گزارش‌دهی طاقت‌فرسا و زمان‌بر نیازی نباشد. این نرم‌افزار هوشمند با بهره‌گیری از الگوریتم‌های پیشرفته بازدهی اعضای تیم را ارزیابی می‌کند و می‌سنجد و تصویر واضحی از عملکرد تیم ارائه می‌کند.

از مزایای ویش کلاک می‌توان به ارائه‌ی تصویر واضح‌تر از عملکرد تیم و درنهایت اثر‌گذاری در بهبود تصمیم‌گیری اشاره کرد. ویش کلاک تمامی این مزایا را در قالبی ساده و کارآمد و کوتاه‌ترین زمان و در چهارچوب نمودارها و گزارش‌هایی واضح و قابل‌قیاس در بازه‌های زمانی متغیر دراختیار مدیران و اعضای تیم قرار می‌دهد. همچنین، به تیم‌ها کمک خواهد کرد تا ازطریق مقایسه‌ی هفته یا ماه‌های کاری، تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و از بهره‌وری و کارایی و به‌دنبال آن سودآوری کارها و پروژه مطمئن شوند.

ویش کلاک

مزایای ویش کلاک

  • اندازه‌گیری و کمک در بهبود عملکرد
  • تشخیص افراد اصلی در تیم
  • تشخیص ساعات طلایی هر فرد
  • تشکیل جدول زمانی به‌صورت هوشمند
  • ثبت گزارش در زمان کوتاه
  • استفاده از یادگیری ماشین برای ارزیابی و بهبود عملکرد
  • کمک به تخصیص بهینه‌ی منابع انسانی و زمانی
  • بی‌نیازی به دسترسی دائم به اینترنت

مدیریت منابع انسانی یکی از مشاغل ارزنده در سازمان‌های چابک با سوددهی درخورتوجه است. بنابر آمار وب‌سایت empxtrack که به‌صورت تخصصی در حوزه‌ی منابع انسانی فعالیت می‌کند، به‌کارنگرفتن صحیح افراد در سازمان‌ها سالانه افزون‌بر ۵۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده‌ی آمریکا ضربه می‌زند. همچنین با همه‌گیری ویروس کرونا و روی‌آوردن کسب‌وکارها به دورکاری، مدیریت منابع انسانی وارد مرحله‌ی دشواری شده‌ است. باتوجه‌به وضعیت موجود، می‌توان از نرم‌افزارها و ابزارهایی برای تسریع تصمیم‌گیری‌ها و تخصیص بهتر منابع کمک گرفت. درادامه، مؤلفه‌های مهم و اثر‌گذار در‌زمینه‌ی مدیریت منابع انسانی و نقش ویش کلاک را در هرکدام جداگانه بررسی می‌کنیم.

سنجش صحیح و دقیق عملکرد

بنابر تحقیقات بازاریابی hubspot، تقریبا ۷۰ درصد افرادی که در کشورهای توسعه‌یافته به دورکاری مشغول شده‌اند، افزایش بازدهی و تمرکز را درمقایسه‌با محیط کار حضوری تجربه کرده‌اند. ارزیابی عملکرد اعضای تیم کار دشواری است و با فراگیرشدن مسئله‌ی دورکاری این امر دشوارتر خواهد شد. در اینجا، این سؤال مطرح می‌شود: چگونه می‌توان به‌عنوان تیمی که تازه مشغول به دورکاری شده‌ است، عملکرد خود را ارزیابی کرد و ارتقا بخشید؟

ابزارهای زیادی برای ارزیابی عملکرد وجود دارند که غالبا مبنای آن‌ها خودارزیابی است و با‌توجه‌به نتایج حاصل از تحقیقات stackoverflow، افراد به‌سختی می‌توانند عملکرد خود را دقیق ارزیابی کنند و بازده‌ی خود را معمولا بیشتر یا کمتر از واقعیت برآورد می‌کنند. نرم‌افزار ویش کلاک به‌صورت خودکار با استفاده از گزارش دقیقی که از عملکرد به‌صورت فردی و تیمی ارائه می‌دهد، به این نیاز پاسخ می‌دهد.

آگاهی و تصمیم‌گیری

می‌توان گفت تصمیم‌گیری مهم‌ترین وظیفه‌ی مدیر است و تصمیم‌گیری درست و به‌موقع، تنها با در دست‌ داشتن اطلاعات کافی و صحیح امکان‌پذیر است. مدیران می‌توانند به‌کمک اطلاعات دقیق تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و همین امر یکی از دلایلی است که تصمیم‌گیری داده‌محور گسترش یافته ‌است. موضوعی که در اینجا مطرح می‌شود، نحوه‌ی دسترسی به اطلاعات موثق است. به‌واسطه‌ی نرم‌افزاری مانند ویش کلاک مدیران به‌صورت کارامد اطلاع پیدا می‌کنند:

  • اعضای تیم چه مدت کار کرده‌اند؟
  • چقدر تخصیص منابع برای رسیدن به نتیجه کافی و صحیح بوده‌ است؟
  • چه کسانی اشخاص مهم تیم هستند و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها چقدر بهینه بوده ‌است؟
  • در بازه‌های زمانی مختلف، میزان عملکرد و بازدهی تیم چگونه بوده‌ است؟
  • تأثیر عوامل مختلف روی عملکرد افراد چگونه بوده ‌است؟

بدین‌ترتیب، مدیر از مجموعه اطلاعات دقیق و قابل‌اتکایی آگاه می‌شود و به‌دنبال آن موقعیت بهتری برای تصمیم‌گیری فراهم می‌شود. عملکرد سازمانی همواره یکی از شاخص‌های اصلی برای تصمیم‌گیری مدیران منابع انسانی بوده است. ویش کلاک و تکنولوژی‌های مشابه به مدیران منابع انسانی تیم‌ها کمک می‌کنند تا تصویر واضح‌تری از وضعیت موجود داشته باشند و به‌دنبال آن ظرفیت تیم خود را بهتر برآورد کنند.

تعلیم‌دادن

از مسائلی که برای شرکت‌هایی با سودآوری فراوان در اولویت است، تعلیم نیروی ‌انسانی متناسب با نیاز شرکت است. بنابر مقاله‌ای که تعدادی از استادان دانشگاه تورنتو با عنوان  Training methods منتشر کرده‌اند، سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار برای تعلیم نیرو‌ در شرکت‌ها در ایالات متحده‌ی آمریکا هزینه‌ی مستقیم و غیرمستقیم صرف می‌شود. این خود نشان‌دهنده‌ی وسعت صنعت رشد و تعلیم نیرو‌ی ‌انسانی و اهمیت چشمگیر آن برای مدیران منابع انسانی است. ناگفته نماند هنگام دورکاری ممکن است این تعالیم با مشکل رو‌به‌رو شوند و برنامه‌ریزی و یافتن راه‌حل مناسب به‌منظور رفع این مشکل در زمان دورکاری نیز امری مؤثر است.

مدیران به‌واسطه‌ی استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند زوم (Zoom) یا اسکایپ (Skype) می‌توانند با اعضای خود (به‌سبب تأثیر فراوان ارتباط تصویری در فرایند یادگیری) به‌شیوه‌ی تصویری تعامل کنند و با تعریف مسیری برای یادگیری افراد، از پیشرفت مداوم آن‌ها مطمئن شوند. مربیان می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار هوشمند ویش کلاک عملکرد کارکنان را از ابتدا زیر نظر بگیرند و به‌دنبال آن مسیری منحصر‌به‌فرد برای آموزش آنان ترسیم کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات