موسسه خیریه دارالاکرام، خیریه‌ای برای کمک به کودکان بازمانده از تحصیل

جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مؤسسه خیریه و عام المنفعه دارالاکرام در سال ۱۳۸۰ با هدف حمایت از  تحصیل دانش‌آموزان در معرض ترک تحصیل و پیشگیری از افزایش روند ترک تحصیل کودکانی تشکیل شد که به دلیل پدیده نامیمون فقر از تحصیل باز مانده، وارد بازار کار شده و از دانش‌آموز به کودک کار تبدیل شده‌اند.
تبلیغات

این نهاد مردمی از آن روی دارالاکرام؛ «سرای کرامت»، نام گرفت که از ابتدا و براساس یکی از اصول ۱۲گانه منشور اخلاقی‌اش موظف شد تا به حفظ کرامت ذاتی انسانی مددجویان تحت هر شرایطی پایبند بماند.

این حمایت باتوجه به سه اصل «خرد، مهربانی و کرامت»، آغاز شد و همچنان با همان رویکرد ادامه یافته است. انتخاب جامعه هدف مؤسسه غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیر مذهبی دارالاکرام پیش از تشکیل، در اذهان موسسین آن شکل گرفت. کودکان و نوجوانان محروم و بازمانده از تحصیل یا در معرض ترک تحصیل که نه به دلیل سهل انگاری و کم داشتن بهره هوشی، که به دلیل ناتوانی و کمبود مالی به ناچار و با وجود استعداد و انگیزه فراوان دست از تحصیل و در حقیقت آرزوها و آینده خود کشیده اند و قرار است شکست خورده و مغموم با کوله باری از حسرت، فردای این کشور به دست آنان ساخته شود، اما با کدام امکانات و بستر؟

لذا دارالاکرام با تعهد به خیری خردمندانه وارد عرصه شد تا از دانش آموزانی حمایت کند که با وجود مضیقه‌های مالی و فقدان سرپرست، برای ادامه تحصیل از پشتکار و انگیزه فراوانی برخوردار هستند و مصمم‌اند برای خود و کشورشان آینده‌ای روشن رقم بزنند. راهنمای کامل کمک به تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل

خیریه دارالاکرام

هدف قرار دادن آینده سازان کشور (کودکان و نوجوانان و جوانان)؛ توجه به دانش آموزان بااستعداد و باانگیزه ای که به ادامه تحصیل علاقه دارند؛ بازگرداندن کودکان کار از کوچه و خیابان به کلاس درس؛ حمایت از کودکانی که از داشتن پدر، پدر و مادر یا سرپرستی مؤثر محروم اند؛ ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان در معرض خطر ترک تحصیل به ادامه تحصیل با  اعطای بورسیه تحصیلی طی تفاهم نامه ای که دانش آموز را متعهد به تلاش بیشتر می‌کند و ضمن حفظ کرامت وی، او را در صورت توانمندی مالی ملزم به حمایت از دانش آموزان کم برخوردار جامعه می‌کند (مبلغ بورسیه براساس امتیازهای تحصیلی و دستاوردهای علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی دانش آموز محاسبه می‌شود)؛ پرداخت بورسیه به‌جای مستمری ماهانه که بدین ترتیب مانع از بازتولید چرخه فقر می‌شود؛ درنظرگرفتن حمایت‌ها و خدمات پنج‌گانه برای دانش آموز و خانواده‌اش شامل خدمات رایگان بهداشتی درمانی، آموزشی، فرهنگی، مددکاری و روانشناسی و کارآفرینی و اشتغال زایی، شفافیت کامل مالی، و... همه و همه از ویژگی‌های بارز و متمایزکننده دارالاکرام است.

برای آشنایی بیشتر با خدمات مؤسسه، به سامانه آنلاین خیریه به مهربانی، تحت مدیریت دارالاکرام مراجعه کنید.

خدمات و شرایط حمایت دارالاکرام از دانش آموزان

آیا حمایت دارالاکرام از دانش آموزان مستعد تنها به بورسیه تحصیلی محدود می‌شود؟

مؤسسه دارالاکرام، خیریه‌ای غیرانتفاعی، فراسیاسی و فرامذهبی است که با نزدیک به دو دهه سابقه بیش از ۴۰۰۰ دانش آموز مستعد فاقدسرپرست مؤثر را تحت پوشش و حمایت قرار داده است. آنچه دارالاکرام را از سایر موسسات خیریه متمایز می‌کند، نه میزان سال‌های فعالیت آن است نه تعداد دانش آموزان تحت حمایت اش. بلکه ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن است:

۱. در وهله نخست وجه تمایز آن حفظ کرامت ذاتی انسان هاست که برای پایبندی به آن طی قراردادی دانش آموز تحت پوشش را ملزم می‌کند در مسیر رشد و بالندگی حرکت کرده و در صورت توان مالی به نوبه خود از سایر دانش آموزان مستعد حمایت کند.

۲. از دیگر وجوه تمایز، فرهنگ سازی در زمینه خیررسانی مدبرانه و خردمندانه از طریق برگزاری سلسله نشست های خیر و خرد، پرهیز از رویکرد وابستگی و ناتوان کردن افراد به کمک های مالی مؤسسه با ارائه خدمات فراگیر و متعددی است که نه‌تنها دانش آموز بلکه خانواده وی را نیز در بر می‌گیرد.

۳. دارالاکرام ضمن اهدای بورسیه تحصیلی به دانش آموزانی که به دلیل کمبودهای مالی در معرض خطر ترک تحصیل هستند، با ارائه خدمات متعدد نه‌تنها آینده آنان را که آینده جامعه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

بهترین راه‌های کمک به نیازمندان را اینجا بخوانید.

خدمات بهداشتی و درمانی

دانش آموزان تحت پوشش مؤسسه از بدو ورود یعنی پس از مرحله شناسایی، تصویب و ورود به چرخه بورسیه، تحت معاینات پزشکی قرار می‌گیرند تا از صحت و سلامت جسمی و روحی آنان اطمینان حاصل شود. بدین ترتیب در صورت تشخیص بیماری دانش آموز یا اعضای خانواده اش و نیاز به درمان، مؤسسه یا در صورت توافق حامی دانش آموز، کلیه خدمات درمانی و هزینه های آن را برعهده می‌گیرد.

خدمات فرهنگی

باتوجه به نیازهای آموزشی و اجتماعی دانش آموزان تحت پوشش و خانواده‌های آن‌ها، کارگروهی فرهنگی متشکل از مددکاران مؤسسه از بدو حمایت با مراجعه منظم ماهانه از نیازهای دانش آموز و خانواده اش آگاه شده و ضمن ثبت و انعکاس آن در پنل مددکاری، رسیدگی و رفع این نیازها را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

خدمات هنری

مؤسسه فرهنگی دارالاکرام به منظور رشد خلاقیت دانش آموزان تحت پوشش، با شناسایی افراد نخبه و علاقه‌مند و با همیاری اساتید و مربیان عرصه هنر، دست به اقدامات موثری زده است.

خدمات آموزشی

به منظور شکوفایی استعدادها و ارتقای کیفیت تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش، مؤسسه دست به ارائه خدمات آموزشی زده است. پس از طی مراحل شناسایی و عقد قرارداد با دانش آموزان فوق، مسئول آموزش شعب، ضمن نیازهای دانش آموز و باتوجه به کارنامه و نمرات وی نسبت به برنامه‌ریزی درسی اقدام می‌کند.

ازآنجاکه میانگین نمرات(معدل) دانش آموز در میزان بورسیه اختصاص یافته به وی تأثیرگذار است لذا در شرایطی که دانش آموز در برخی درس ها نیاز به کمک داشته باشد، مؤسسه با برگزاری کلاس های تقویتی و تهیه کتاب های کمک آموزشی، آنان را یاری می‌کند.

خدمات ورزشی

دارالاکرام دانش آموزان مستعدی را که در زمینه های مختلف دارای از استعدادهای برتر برخوردار هستند اما به دلیل مضیقه‌های اقتصادی فاقد امکانات لازم جهت پرورش این استعدادها هستند، مورد حمایت خود قرار می‌دهد. مؤسسه با همراهی همیاران و حامیان، بسترهای لازم جهت شکوفایی فرزندان توانمند خود را در عرصه های ورزشی نیز فراهم می‌کند.

خیریه دارالاکرام

خدمات اشتغال زایی و کارآفرینی

دارالاکرام به منظورتحقق اهداف خود در زمینه خودکفایی و توانمندسازی دانش آموزان تحت پوشش و خانواده های آنان، با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت، بستر لازم جهت اشتغال و خودکفایی آنان را به نحوی شایسته فراهم می‌آورد.

در همین راستا با یاری همیاران و بانیان مؤسسه زمینه های مهارت آموزی و اشتغال برای مادران سرپرست خانوار نیز مهیا می‌شده تا بتوانند با کار و فعالیت، نیازهای خانواده خویش را برآورده سازند.

همچنین طی توافق همکاری بین مؤسسه و سازمان فنی حرفه‌ای، امکانات لازم برای شرکت دانش آموزانی که در شرف فارغ التحصیلی هستند برای شرکت در دوره‌های کارآموزی آن سازمان فراهم شده است تا پس از مهارت آموزی و توانمندی، مشغول کار مناسبی شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات