سفرمارکت بازار مجازی خرید اینترنتی بلیط هواپیما در ایران

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
با گسترش ضریب نفوذ اینترنت در ایران، سایت‌های خرید آنلاین بلیط هواپیما و آژانس های مسافرتی که قصد نداشتند فضای گسترده اینترنت را از دست بدهند، وارد حوزه فروش اینترنتی بلیط هواپیما شدند.
تبلیغات

به سرعت صدها سایت مختلف شروع به فروش بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی کردند. در این میان، کاربران اینترنت و مسافران از دسترسی آسان خود به این فضا راضی بودند. اما به تدریج تنوع قیمتی و حاشیه سود متفاوت آژانس های گوناگون، موجب سردرگمی کاربران شد. هر سایت برای یک پرواز مشخص، قیمت‌های مختلفی عرضه می‌کرد. در میان این همه سایت مختلف، کدام یک قیمت مناسب تری دارد؟ آیا مسافران می‌توانند برای یک خرید ساده ساعت ها در اینترنت جست‌وجو کنند؟ در اینجا بود که جای خالی یک مارکت پلیس (MarketPlace) فروش آنلاین بلیط هواپیما احساس شد. فضایی که همه عرضه کنندگان را بتوان در یک جا دید، مقایسه و انتخاب کرد. سفرمارکت در پاسخ به چنین نیازی وارد بازار گردشگری ایران شد.

عملکرد سفرمارکت در بازار خدمات سفر چیست؟

یک پاساژ یا مرکز خرید را در نظر بگیرید که مخصوص فروش پوشاک است. فروشندگان گوناگون کالاهایشان را برای عرضه گذاشته‌اند و قیمت هایشان هم مشخص است. وقتی خریداران وارد این مرکز خرید می‌شوند، می‌توانند همه این فروشندگان را ببینند و متناسب با سلیقه و بودجه مورد نظرشان دست به انتخاب بزنند. اما اگر مرکز خرید نبود و این فروشندگان در مغازه هایی در سرتاسر شهر پراکنده بودند، سر زدن به آن‌ها و بررسی قیمت و کالاهایشان ممکن بود؟ طبیعتا نه. پس مشتری مجبور بود پس از بازدید از چند مغازه انتخابش را بکند و معمولا هم آن انتخاب بهینه و ارزانی نبود. اینترنت هم به مانند یک شهر بزرگ است و هر سایت رزرو بلیط هواپیما، فروشگاهی است در یک گوشه شهر. شما نمی توانید برای پیدا کردن ارزان‌ترین بلیط به صدها سایت مختلف سر بزنید. اما بازار مجازی سفرمارکت https://safarmarket.com/، حکم آن مرکز خرید را دارد که همه فروشندگان خدمات سفر را یکجا گردآورده است. درنتیجه مسافران به‌جای آنکه مجبور باشند در اینترنت سردرگم شوند، با مراجعه به یک سایت می‌توانند همه قیمت‌های ارائه شده را با هم مقایسه و گزینه مطلوبشان را خریداری کنند.

بازار سفر، چگونه قیمت بلیط هواپیما را کاهش می‌دهد؟

از نظر منطق اقتصادی، وقتی عرضه کنندگان در فضایی شفاف، به رقابت با یکدیگر بپردازند، قیمت به سمت نقطه بهینه حرکت می‌کند. زیرا هر عرضه‌کننده که در اینجا آژانس‌های مسافرتی و سایت‌های خرید اینترنتی بلیط هواپیما هستند، تلاش می‌کند، با دادن قیمت‌های کمتر سهم بیشتری از بازار را به دست بیاورد. این موجب می‌شود حاشیه سودی که معمولا در شرایط انحصاری پدید می آید از بین برود و کاربران با قیمت‌هایی ارزان‌تر روبه‌رو شوند. این رقابت سازنده و پویا هم موجب بهره وری بیشتر بنگاه های مسافرتی و گردشگری می‌شود و هم رفاه مسافران و گردشگران را بیشینه می‌کند.

سفرمارکت موتور جستجوی بلیط هواپیما هم هست!

سفرمارکت

سفرمارکت همانگونه که از نامش هم می‌توان فهمید یک marketplace برای خدمات سفر است. این بازار اما می‌تواند برای کاربران به مانند یک موتور جست‌وجو تخصصی سفر (travel search engine) عمل کند. اما چگونه؟ کافی است شما وارد سایت سفرمارکت شوید و مبدا، مقصد و تاریخ سفرتان را مشخص و جست‌وجو خود را انجام دهید. با همین جستجوی ساده، همه بلیط هواپیما عرضه شده توسط موفق‌ترین و معتبرترین آژانس های مسافرتی حاضر در بازار گردشگری کشور، به‌صورت یکپارچه و یکجا برای شما نمایش داده می‌شود. و به‌راحتی می‌توانید ارزان‌ترین بلیط هواپیما را با اطمینان بخرید. به همین دلیل می‌توان سفرمارکت را یک «گوگل» تخصصی برای صنعت گردشگری دانست.

توجه به چه مواردی در خرید بلیط هواپیما مهم است؟

سفرمارکت

بلیط هواپیما به مانند هر کالا یا خدمت دیگری، دارای جنبه‌هایی مختلف است که هر کاربر در زمان خرید، باید به آن‌ها توجه کند. این تنها تنوع عرضه‌کننده و قیمت‌های متفاوت نیست که انتخاب از بین گزینه‌های مختلف را دشوار می‌کند. اینکه شرکت هواپیمایی و ایرلاینی که شما برای سفر انتخاب می‌کنید هم در این زمینه مؤثر است. برای نمونه ایرلاینی که هواپیماهای پیشرفته تری دارد یا در طول سفر خدمات رفاهی بیشتری را به مسافران عرضه می‌کند قیمت بالاتری را هم باید برای خرید بلیط هواپیما آن پرداخت. برخی از ایرلاین های خارجی، حتی دارای پایانه های با امکانات متفاوت هستند که همین خدمات رفاهی فرودگاهی، باز روی قیمت پرواز آن‌ها مؤثر است.

تور اقساطی؛ مناسب برای اقتصاد خانواده های ایرانی

با شرایط اقتصادی پیش آمده و فشار روزافزونی که بر سبد خانوارها وارد شده است، سفر یکی از اولین اقلامی است که معمولا از سبد خرید خانواده های ایرانی حذف می‌شود. دلیل این موضوع، گران شدن همه اجزای سفر از بلیط هواپیما گرفته تا هزینه های اقامت است. اما این پدیده موجب کاهش کیفیت زندگی خانواده ها از یک سو و رکود صنعت گردشگری از سوی دیگر می‌شود. سفرمارکت با هدف افزایش سفر و بهبود روحیه عمومی جامعه و بهره وری نیروی انسانی کشور و همچنین ایجاد تحرک در صنعت گردشگری، طرحی را برای آسان شدن سفر ارائه کرده است. در این طرح تورهای داخلی و خارجی گوناگون به‌صورت اقساطی و با آسانترین شرایط، به مسافران عرضه می‌شود. یعنی همه شهروندان می‌توانند با ارائه چک بانکی عادی (صیاد) هزینه تور خود را قسط بندی کنند و با فشار مالی بسیار کمتری به سفر رفته و لذت ببرند.

بلاگ سفرمارکت و هر آنچه درباره سفر لازم است بدانید!

سفرمارکت علاوه بر این خدمات تلاش کرده با افزایش اطلاعات عمومی در زمینه سفر و گردشگری، به بهبود کیفیت محتوای حوزه سفر و توریسم هم اضافه کند. در بخش‌های مختلف وبلاگ سفرمارکت درباره جاذبه های گردشگری، هتل‌ها و خدمات ارائه شده آن‌ها و دیگر اطلاعاتی که به مسافران کمک کند با آگاهی بیشتری مقصد سفرشان را مشخص کنند در دسترس است. همچنین بلاگ سفرمارکت در حال تدوین برنامه های سفر و راهنمای سفر به شهرها و مقاصد مهم گردشگری داخلی و خارجی و سوغات و خوراکی های محلی است. که این به مسافران کمک کند تا به سبب آگاهی بیشتر، در طول سفر هزینه کمتری متقبل شوند و از زمانشان بیشترین بهره را ببرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات