آموزش و خدمات سئو سایت و در مرکز سئو
سئو سایت یا SEO یک اصطلاح تخصصی در حوزه طراحی و آمادهسازی سایت است که از مخفف سه کلمه انگلیسی Search Engine Optimization برگرفته شده است.
این نشان میدهد که اصطلاح سئو و بهینهسازی وب سایت باید برای موتورهای جستوجو و بر مبنای استاندارد آنها انجام شود.
فرض بگیرید که شما یک سایت دارید و روند محتوا گذاری آن به شکل زیر است:
- یک محتوای متنی دارید که در ساختار آن چند تصویر هم به کار گرفته شده است• خزنده موتور جستوجو برای ایندکس کردن محتوای شما به سراغ صفحه مورد نظر میرود
حالا برای افزایش فروش سایت شما باید سرنخهایی به ربات خزنده موتور جستوجو یا همان خزنده گوگل بدهید تا بداند که محتوای شما در مورد چیست و ساختار کلی آن را درک کند.
بنابراین وجود بخشهای زیر در محتوای شما ضروری است:
• بخشی که عنوان مطلب را نشان دهد و برای کاربر و موتور جستوجو قابل درک باشد (عنوان مطلب)
• بخشی که توضیحات مختصری از محتوا باشد (متا دیسکریپشن)
• بخشهایی که پل ارتباطی محتوا با یک موضوع خاص باشند (کلمه کلیدی هدف)
• بخشهایی که معرفی کننده تصاویر استفاده شده در محتوا باشند (تگ آلت تصویر)
• بخشهایی که ارتباط صفحه مورد نظر را با صفحات داخلی یا خارجی نشان دهند (لینک داخلی و لینک خارجی)
در کنار این موارد شما باید تغییراتی هم در ساختار سایت خود به وجود بیاورید تا اصطلاحاً سئو سایت را به درستی انجام داده باشید.
پس عنوان جمع بندی، سئو و بهینهسازی سایت یعنی استفاده از ابزارهای خاص تعریف شده در محتوای سایت برای نشان دادن ارتباط آن به یک موضوع خاص و قابل درک کردن محتوا برای خزنده موتور جستوجو.
حالا کسانی که به فکر بهینهسازی سایت خود هستند، برای سهولت کار میتوانند تقسیمبندی مختلفی روی آن انجام دهند که معروفترین آن سئوی داخلی سایت و سئوی خارجی سایت است:
سئو داخلی سایت یا On page SEO
سئو داخلی سایت تمامی مواردی را شامل میشود که در بخش داخلی سایت و مرتبط با خود آن هستند. در حقیقت هر چیزی که در مرز داخلی سایت قرار دارد و میتوان روی آن تغییراتی اعمال کرد که موتور جستوجو و کاربر ارتباط بهتری با محتوای آن داشته باشند، در این حوزه قرار میگیرند. مواردی مانند لینک خارجی هم که در خارج از سایت انجام میشوند اما نتیجه آن روی رتبه سایت در موتورهای جستوجو تأثیرگذار است بهعنوان بخشی از آن پیج سئو در نظر گرفته میشود.
سئو خارجی سایت یا Off page SEO
سئوی خارجی سایت شامل مواردی میشود که نتیجه آن بهصورت غیر مستقیم به ساختار سایت بر میگردد، اما تغییری در ساختار کلی سایت یا محتوای آن ایجاد نمیکند. مثلاً ممکن است شما در شبکههای اجتماعی یا در انجمنها به تبلیغات برای برند کسبوکار خود بپردازید و از این طریق کاربر جذب کنید. برای این کار نیازی به تغییر سایت خود ندارید و تنها باید در شبکههای اجتماعی یا انجمنها فعالیت کنید. اما در هر صورت نتیجه آف پیج سئو روی سئو سایت غیرقابل چشم پوشی است و در رتبه بندی نهایی تأثیر گذار است.
با درنظرگرفتن هر دو مورد و تغییراتی که روی سایت به وجود میآید، بهطور کلی هر فرد برای بهینهسازی وب سایت خود باید موارد زیر را انجام دهد.
بهینهسازی محتوای سایت
باتوجه به اینکه محتوا اولین چیزی است که کاربر با آن مواجه میشود، طبیعی است که بهینهسازی آن هم برای موتورهای جستوجو و هم برای کاربران در اولویت است و باید ساختار آن کاملا بهینه باشد. محتوا یکی از مهمترین مواردی است که حتی خود گوگل هم آن را بهعنوان اصلیترین فاکتور در تعیین رتبه نهایی سایت در موتورهای جستوجو معرفی میکند. شما هم برای بهینهسازی محتوای سایت باتوجه به اصول سئو سایت باید موارد زیر را رعایت کنید:
• پیدا کردن کلمات کلیدی هدف و به کار بردن آن به تعداد مناسب
• استفاده از کلمه کلیدی هدف در متا تگها مانند عنوان مطلب یا متا دیسکریپشن
• نوشتن محتوای جذاب و زیبا از لحاظ ظاهری با استفاده از پاراگراف بندی و کوتاه کردن جملات
• استفاده از محتوای اورجینال که خودتان نویسنده و تولید کننده آن باشید
• استفاده از محتوای یونیک و اختصاصی که از هیچ سایتی کپی برداری نشده باشد
• به کاربردن محتوای غیر متنی مانند تصاویر و ویدیوها یا موشن گرافیک
• نوشتن محتوای مفید برای پاسخ دادن به سؤالات و ابهامات کاربران یا راهنمای خرید آنها در یک محصول خاص
• به کاربردن محتوای تحقیقی که نتیجه یک تحقیق و آزمایش خاص باشد
• نوشتن محتوای بیطرفانه به منظور پاسخ به سؤال کاربران بدون تعصب فردی.
در بحث آمادهسازی محتوا برای سئو سایت دو نکته دیگر هم وجود دارد. اصولاً مقالات بلند از طرف موتورهای جستوجو مورد استقبال قرار میگیرند و رتبه بالاتری به دست میآورند، اما قطعی نیست. در ضمن زمانیکه شما برای سایت خود محتوا مینویسید باید این محتوا برای کاربر باشد، نه اینکه صرفاً محتوا در سایت خود گذاشته باشید.
استفاده از کلمات کلیدی هدف و کلمات کلیدی مرتبط
یکی دیگر از بخشهای مهم سئو داخلی سایت و بهطور کلی سئو سایت شامل استفاده از کلمات کلیدی هدف است. کلمات کلیدی در حقیقت واژهها و کلمات ترکیبی هستند که کاربران آنها را جستوجو میکنند تا به پاسخ سؤال خود برسند. مثلاً اگر یک کاربر بهدنبال پیدا کردن کفش ورزشی است در سادهترین حالت ممکن کلمه کفش ورزشی را جستوجو میکند و شما در محتوای سایت خود باید این کلمه را بهینه کنید.
بهینه کردن محتوای یک سایت برای کلمات کلیدی هدف شامل موارد زیر میشود:
• استفاده از کلمه کلیدی در عنوان مطلب و متا دیسکریپشن
• استفاده از کلمه کلیدی در هدینگ ها
• استفاده از کلمه کلیدی در ساختار url
• استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف ابتدایی و انتهایی مقاله
• استفاده استاندارد و هماهنگ از کلمه کلیدی
پشتیبانی سئو سایت
پشتیبانی سئو سایت یعنی انجام تمامی خدمات فنی و محتوایی برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن در نتایج موتورهای جستوجو و راضی نگه داشتن کاربران. درواقع هرچه سایت ما به شکل بهتر و مناسب تری با استانداردهای موتورهای جستوجو طراحی شده باشد، در رتبه بهتری قرار میگیرد و این شانس ما را برای فروش بیشتر بالا میبرد. بهطور کلی پشتیبانی سئو سایت را میتوانیم و به چند بخش زیر تقسیم کنیم:
- انجام تمامی خدمات سئو و موارد فنی مربوط به سایت
- کنترل محتوای سایت و آمادهسازی آن بر مبنای استانداردهای موتورهای جستوجو
- آمادهسازی ساختار سایت و محتوای آن بر مبنای سلیقه کاربران
- آشنایی با آخرین تغییرات و آپدیت های موتورهای جستوجو و تغییر سایت بر مبنای آن
- جلوگیری از افت رتبه سایت و کنترل وضعیت رقبا
پشتیبان سئو کیست؟
حالا احتمالا این سؤال در ذهن شما شکل گرفته که ما پشتیبانی سئو سایت خود را به چه کسی واگذار کنیم؟ مطمئنا اولین و بهترین انتخاب ممکن خود شما هستید که با جزئی ترین بخشهای سایت خود آشنایی دارید.
در حقیقت پشتیبان سئو وب سایت به کسی گفته میشود که تمامی امور مربوط به سایت را بر عهده بگیرد و از افت رتبه آن در نتایج موتورهای جستوجو جلوگیری کند. حالا ممکن است این پشتیبان یک فرد مستقل یا یک شرکت حرفهای باشد. مثلاً امروزه افراد زیادی هستند که مستقلاً و در ازای گرفتن چند ده میلیون تومان وظیفه نگهداری سایت در یک رتبه خاص یا بهبود رتبه آن را بر عهده میگیرند.
اما در این بین شرکتهایی مانند گروه مرکز سئو هم هستند که تمامی وظایف پشتیبانی سئو سایت را برعهده میگیرند و به نوعی حفظ رتبه را تضمین میکند. حالا برای اینکه درک بهتری از این موضوع داشته باشید بهطور جزئی به بررسی این خدمات خواهیم پرداخت.
وظایف پشتیبانی سئو سایت
وقتی که شما یک سایت دارید طبیعتاً سئو سایت را هم می شناسید یا حداقل بهصورت مقدماتی با آن آشنایی دارید. اگر خودتان اصول اولیه سئو و بهینهسازی سایت را بشناسید که بهصورت جزئی همه موارد را انجام می دهید. اما اگر قرار شد کسی یا شرکتی را بهعنوان پشتیبان سئو سایت خود انتخاب کنید حتماً موارد زیر را از او بخواهید:
رفع مشکلات امنیتی و فنی
برای کسانی که سایتهای معمولی و ساده دارند، مسائل امنیتی و بهطور خاص حمله هکرها چندان مهم نیست و به همین دلیل نیازی به بها دادن و هزینه کردن در این حوزه ندارند. اما برای برخی از سایتهای حرفهای و بهطور ویژه وب سایتهایی که در رتبه های بالا هستند، احتمال حمله هکرها و حتی رقبا وجود دارد و این میتواند رتبه آنها را در سایت پایین بیاورد.
استفاده از ماژول https برای بالا بردن سطح امنیتی سایت ضروری است. اما در کنار آن پشتیبانی سئو سایت باید بتواند از طریق کد نویسی و به کار بردن سیستمهای امنیتی مختلف شرایط مناسبی را فراهم کند تا ساختار آن مورد تهدید قرار نگیرد.
تغییر کد نویسی قالب بر مبنای نیاز کسبوکار
استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس باعث شده که حتی قرار دادن قالب سایت چندان پیچیده نباشد و کنترل بهتری روی محتوای سایت داشته باشید. حتی برای محصولات بسیار پیچیده با مشخصات فنی زیاد هم امکان استفاده از ووکامرس وجود دارد که کار وبمسترها را راحت کرده و کد نویسی را به حداقل رسانده است.
اما کسی که پشتیبان سایت است باید با کد نویسی آشنایی داشته باشد. در برخی موارد افزونه ها پاسخگوی نیاز ما نیستند و برای برخی تغییرات ظاهری یا تغییرات کلی در ساختار محتوا لازم است که کدنویسی هایی صورت گیرد. البته در بیشتر موارد کدنویسی های لازم برای سئو سایت چندان پیشرفته و حرفهای نیستند و با آموزش معمولی میتوان این کارها را انجام داد. اما حتی الامکان گروه هایی را انتخاب کنید که در بحث طراحی سایت و کدنویسی حرفهای باشند تا قالب را به شکل استاندارد و مناسب تغییر دهند.
خدمات پشتیبانی سئو سایت در مرکز سئو
در بندهای قبلی بارها اشاره کردیم که تخصص ما در گروه مرکز سئو هم از فاز اولیه که شامل طراحی سایت میشود تا فاز تولید محتوا و سئو سایت را در بر میگیرد. بنابراین کسب و کارهای اینترنتی برای گرفتن رتبه خود در نتایج موتورهای جستوجو به هر موردی که نیاز داشته باشند میتوانند از خدمات ما استفاده کنند. اما در بحث پشتیبانی سئو خدمات ما شامل موارد زیر میشوند:
- نوشتن محتوای استاندارد مطابق با خواسته موتورهای جستوجو
- تولید محتوای جذاب و تبلیغی برای جذب کاربر و تبدیل به مشتری
- طراحی حرفهای قالب سایت برای سایتهای مختلف از جمله سایت فروشگاهی و شرکتی
- اجرای تمام اصول اولیه سئو تکنیکال با درنظرگرفتن کد نویسی حرفهای
- هماهنگی سئو داخلی سایت بر مبنای استفاده از کلمات کلیدی هدف و لینک سازی هدفمند
- استفاده از ابزارهایی مانند لینک بیلدینگ و لینک سازی در شبکههای اجتماعی و انجمن ها
خلاصه همه مواردی که در بندهای قبلی بهعنوان وظایف پشتیبان سئو سایت گفته شده توسط کارشناسان حرفهای مرکز سئو انجام میشود و شما میتوانید با خیال راحت وبسایت خود را به کارشناسان ما بسپارید.
درنظرگرفتن ضمانت بازگشت وجه
بزرگترین مشکل کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاههای اینترنتی، بی اعتمادی کاربران به آنهاست. اگرچه امروزه شرکتهای اینترنتی بسیار موفقی در ایران فعالیت میکنند، اما هنوز هم مشتریان اینترنتی از تحویل گرفتن محصولات بیکیفیت می ترسند و به همین دلیل بهدنبال راهکارهایی برای ضمانت خرید و ضمانت کیفیت محصول هستند.
این یعنی اینکه شما بهعنوان صاحب کسبوکار اینترنتی باید نهایت تلاش خود را به کار ببرید تا در خرید اول اعتماد مشتری را جلب کنید. بنابراین برای افزایش فروش سایت خود حتماً ضمانت بازگشت وجه یا ضمانت مرجوع کالا را در نظر بگیرید تا مشتری با خیال راحتتری نسبت به خرید خود اقدام کند. البته ابتدا در مورد شرایط استفاده از این گارانتی هم اطلاعرسانی کنید تا خود شما مورد سوء استفاده قرار نگیرید.
در انتها توصیه میکنیم برای مطالعه سایر مقالات آموزش سئو به سایت مرکز سئو markazeseo.com مراجعه کنید.