الی گشت؛ ناگفته‌های خطوط سفید هواپیما در آسمان

چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گاهی پیش آمده که سروصدا و غرّش هواپیمایی مسافربری یا جنگی حواستان را به خود معطوف و کاری کرده باشد نگاهتان را از زمین به آسمان بچرخانید و حرکتش را زیرنظر بگیرید.
تبلیغات

بعد از تکراری‌شدن غرّش هواپیما و نعره‌ی مدام آن به گوشتان، احتمالا خط سفید ابرگونه‌ی به‌جامانده‌ از پشت هواپیما به سوژه‌ و جستار ذهنی بعدی شما تبدیل می‌شود. هواپیما از قاب دیدتان فاصله گرفته و ممکن است حتی به فرودگاه رسیده باشد؛ اما اثر خط سفید هنوز کاملا محو نشده است. اینکه چگونه این خط از پشت هواپیما به روی صورت آسمان مانده، پاسخی است که می‌خواهیم آن را بررسی کنیم.

به‌دنبال خط سفید هواپیما

یادش به‌خیر! زمان کودکی، یکی از بازی‌های دلخواه کودکان این بود به آسمان نگاه کنند و با یکدیگر حدس بزنند خط سفید به‌جامانده از هواپیما تا کجا ادامه پیدا می‌کند و هواپیمای متعلق به این خط در کدام کشور می‌نشیند. گاهی هم که خط سفید سنگین شده و در آسمان پایان گرفته بود، فکر می‌کردیم هواپیما سقوط کرده است؛ ازاین‌رو، به همه می‌گفتیم هواپیما سقوط کرده و بعد از اضطرابی که به اهالی خانه می‌دادیم، یک پس‌گردنی ناغافل از بابت دروغ ناخواسته و کمبود استناد بابت ادعایمان می‌خوردیم. بماند که بزرگ‌تر‌ها هم نمی‌دانستند دلیل وجود این خط پشت‌سر حرکت هواپیما چیست. یکی می‌گفت این خط برای مشخص‌شدن مرزهای هوایی درست می‌شود و دیگری می‌گفت نه، این خط‌ها برای ابرسازی به‌وجود می‌آید.

اصل مطلب این است که این خطوط براثر واکنشی کاملا طبیعی از وسیله‌ی نقلیه به‌وجود می‌آیند. البته جالب است بدانید در سال ۱۹۱۵، باتوجه‌به‌ ناآگاهی‌های مردم، هر شرکت هواپیمایی برای خود افسانه‌ای از این خطوط می‌ساخت و به مردم می‌گفت این خطوط متعلق به ما است و اهدافی نظامی‌ پشت آن خوابیده و می‌خواهیم با ایجاد این خطوط سفید، فضای امنی برای خود ایجاد کنیم.

همان‌طورکه می‌دانید، هواپیما نیز مانند بسیاری از وسایل نقلیه‌ی دیگر از سوخت فسیلی و از نوعی بنزین بهره می‌برد و نیرو برای حرکت به‌دست می‌آورد و این خط سفید چیزی نیست جز دودی حاصل از همین سوخت هواپیما. شاید سؤال دیگری ذهنتان را درگیر کند: اینکه بارها هواپیما را در فاصله‌ای نه‌چندان دور از سطح زمین دیده و متوجه شده‌اید هنوز از این دود سفید خبری نیست. در پاسخ به این شک‌و‌شبهه باید گفت وقتی هواپیما به ارتفاعی بیش از هشت‌هزارمتری می‌رسد، دمای هوا به منفی ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش می‌یابد و همین تغییر دما باعث می‌شود مقدار زیادی از بخارآب و دوده‌های هواپیما باهم ترکیب شوند و درنهایت، دود سفیدی پشت‌سر هواپیما تشکیل دهد.

دود سفید به‌کمک نمایش‌های هوایی می‌آید  

بعد از اینکه عده‌ای از شرکت‌های هواپیمایی به جذابیت وجود ابرها در آسمان پی بردند، به این فکر افتادند می‌توان از این پدیده استفاده کرد که هم طبیعت و هم انسان به‌طورمشترک در آن دخیل هستند. به‌همین‌دلیل، هر ایرلاینی با ترکیب رنگ‌های مطابق با لوگو خود، نمایش جدیدی در آسمان آغاز کرد و نمایش‌های بی‌نظیری از قدرت هواپیماهایش به‌نمایش گذاشت. این نوع استفاده از پدیده‌ی مذکور باعث شد نیروهای هوایی ارتش‌های دنیا نیز در اجرای رژه‌هایشان از آن برای طراحی نماد‌های ملی کشور خودشان بهره ببرند و تغییری زیبا و درخورتوجه به رژه‌ی خود بیفزایند.

هواپیمایی‌های مهمی‌ چون ایرلاین امارات و قطر و لوفتانزا تاکنون به‌خوبی توانسته‌اند از نمایش یادشده استفاده کنند و اکنون در بسیاری از کشورها، ازجمله ایران، جایگاه تجاری خود را پیدا کرده‌اند و بلیط هواپیما خود را می‌فروشند. در یکی از تبلیغ‌های مربوط به یکی از همین ایرلاین‌ها، هواپیمایی در حال پرواز دیده می‌شد که به‌دنبال دود سفید آن، غازهای وحشی نیز به‌طور دسته‌جمعی در حال پرواز بودند. در پخش اول این تبلیغ، بسیاری فکر می‌کردند چنین صحنه‌ای صرفا برای تبلیغات است و واقعیتی پشت این ماجرا نیست؛ اما بعد از چندین پرواز شگفت‌انگیز، مسافران به‌وضوح شاهد پرواز غازهای وحشی بودند.

الی گشت

عواقب منفی و مثبت خط سفید هواپیما

به‌هر‌حال، چنین پدیده‌ای مانند هر پدیده‌ی دیگر ساخت دست انسان عواقب منفی و مثبت خود را دارد. یکی از مزیت‌های این خطوط سفید در کمک به هواشناسی است؛ زیرا وجود آن‌ها آن هم به مدت طولانی در هوا این امکان را به هواشناسان می‌دهد تا بفهمند میزان دما در ارتفاعات بالا چقدر است و شدت سرمای هوا می‌تواند باعث بارش در روزهای آتی شود یا خیر. اگر ماندگاری این خطوط در آسمان چندان زیاد نباشد، به این معنا است که هوا جوّی نسبتا پایدار دارد و اگر ماندگاری و پررنگ‌بودن این خطوط سفید ادامه داشته باشد، به‌معنای میزان زیاد رطوبت هوا و احتمال بارش زودهنگام است.

از عواقب منفی خط سفید هواپیما می‌توان به تأثیرات نامطلوبش بر آلودگی هوا اشاره کرد. همان‌طور‌که اشاره کردیم، هواپیما نیز از سوخت فسیلی استفاده می‌کند و همگان به‌خوبی می‌دانند سوخت‌های فسیلی نیز از میزان آلایندگی زیادی دارند. البته برای بخش نظامی‌ هم به‌جا‌ماندن خط سفید هواپیماهای جنگی ضعف محسوب می‌شود و دشمن به‌راحتی می‌تواند از رد خط سفید جا و مسیر حرکت هواپیما را به‌خوبی تشخیص دهد. تمام مهندسان این صنعت در حوزه‌ی نظامی پیوسته می‌کوشند تاحدممکن این خطوط را کم‌رنگ‌تر کنند و موقعیتی امن‌تر برای هواپیماها و جت‌های جنگی‌شان ایجاد کنند. گاهی درادامه‌ی پیشرفت فناوری در مسیر زندگی انسان، پدیده‌هایی به‌وجود می‌آیند که باعث خلق ایده‌های نو می‌شوند که خط سفید هواپیما یکی از همین پدیده‌ها است.

منبع: eligasht.com

اطلاعات تماس الی گشت

تلفن: ۰۲۱۸۵۴۰

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه ۲۳، پلاک ۷

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات